عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 82
نویسنده : mozhgan

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که احتمالا نام آن را بسیار شنیده‌اید. رژیم کتو نه تنها در  کاهش وزن سریع  تاثیر می‌گذارد، بلکه متابولیسم را نیز تغییر می‌دهد.

در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات را به مقدار بسیار ناچیزی می رسانند (حدود ۵٪) و میزان مصرف چربی را بسیار افزایش می‌دهند (حدود ۷۵٪) و همچنین پروتئین را به میزان متوسطی در وعده‌های غذایی نگه می‌دارند (حدود ۲۰٪).

این رژیم غذایی را رژیم کتوژنیک استاندارد یا SKD می‌نامند. هرم غذایی کتوژنیک تقریبا برعکس هرم غذایی عادی عمل می‌کند، به این شکل که چربی‌ها از بالای هرم به پایین آن منتقل شده و کربوهیدرات به سر هرم می‌رود. در این رژیم غذایی می‌توانید از برخی میوه‌ها، انواع گوشت‌های پرچرب، تخم مرغ، خامه، کره، روغن و... استفاده کنید و نیازی به حذف وعده‌های غذایی یا کم کردن آن‌ها ندارید؛ بلکه با تغییر نوع غذای مصرفی، متابولیسم خود را تغییر می‌دهید. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز می شود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند.

بیشتربخوانید... رژیم های محدودیت کالری

انواع رژیم کتوژنیک

1. رژیم کتوژنیک استاندارد : همانطور که گفت رایج‌ترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

2. رژیم کتو دوره‌ای : همانطور که از نام آن پیداست، در این روش دوره‌هایی با مصرف بیشتر کربوهیدرات وجود دارد.

3. رژیم کتوژنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌شود.

4. رژیم کتو با پروتئین بالا: در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا می‌کند و از مصرف چربی کم می‌شود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪  پروتئین و ۶۰٪ چربی.

بیشتربخوانید... روش های سم زدایی

این رژیم‌ها تنها تفاوت‌های اندکی دارند که در صورت تشخیص متخصص تغذیه برای شما میزان مصرف مواد غذایی تنظیم می‌شود و بهتر است از هر رژیمی به همان صورت که برنامه گرفته‌اید، پیروی کنید تا به بدن شما آسیبی وارد نشود و بتوانید به وزن دلخواه خود برسید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 59
نویسنده : mozhgan

ارتودنتیست متخصص دندانپزشکی است که به تشخیص و درمان بی نظمی‌های دهان می‌پردازد. هدف از درمان‌های ارتودنسی بهبود نحوه عملکرد دندان‌ها، فک‌ها و همچنین لبخند یا ظاهر فرد است. دندان‌های کج یا نامرتب را صاف و مشکلات بایت‌ها را برطرف می‌کنند تا مطمئن ‌شوند که فک‌ها به درستی در یک راستا قرار دارند.

یک متخصص ارتودنسی پس از گذراندن مدرک عمومی دندانپزشکی، ۳ سال آموزش تخصصی اضافی را در دانشگاه تکمیل می‌کند.

ارتودنتیست‌ها گاهی اوقات به عنوان بخشی از یک تیم به همراه دندانپزشکان و جراحان فک و صورت برای بهبود سلامت دهان و رفع مشکلات فک همکاری می‌کنند.

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

دندانپزشک عمومی مانند پزشک عمومی خانواده است. آنها متخصصان بهداشتی بسیار ماهری هستند که می‌توانند شرایط نامناسبی که روی دندان، دهان و لثه شما تأثیر می‌گذارد، تشخیص داده و درمان کنند.

ارتودنتیست‌ها دندانپزشکانی هستند که آموزش‌های تکمیلی در زمینه ارتودنسی، رشد و تکامل صورت، زیست شناسی و بیومکانیک دارند. آنها در تمام گزینه‌ها و فناوری‌های درمان ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متخصص هستند. برای مثال، متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها و فک‌های در حال رشد کودک شما را بررسی کند.

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

بررسی اولیه برای ارتودنسی ثابت همیشه ایده خوبی است. متخصصان ارتودنسی به کودکان ۷ تا ۱۰ ساله توصیه می‌کنند برای بررسی به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. متخصصین ارتودنسی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که دندان‌هایشان کج است یا فک‌هایشان به درستی تراز نشده درمان می‌کنند. اغلب مشکلات بایت، ناشی از منطبق نشدن دندان‌های بالا و پایین با ارتودنسی درمان می‌شود.

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟

علائمی که نشان می‌دهد شما یا فرزندتان می‌توانید از مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج و تهران بهره مند شوید عبارتند از:

مشکل یا درد با گاز گرفتن یا جویدن

مشکلات تنفس از راه دهان یا خروپف

مشکلات گفتاری

از دست دادن زودرس دندان‌های شیری به دلیل پوسیدگی یا ضربه

مکیدن شست

متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

متخصص ارتودنسی می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را در موارد زیر بهبود بخشد:

دندان‌هایی که هنگام گاز گرفتن یا لبخند زدن به درستی به هم نمی رسند.

دندان‌های کج، ناهموار، بیرون زده یا شلوغ

آندربایت یا اوربایت

فک‌ها و دندان‌هایی که نسبت به بقیه قسمت‌های صورت نامتناسب هستند.

درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح بایت می‌تواند ۱۸ ماه یا بیشتر طول بکشد. زیرا باید دندان‌ها به تدریج به سمت تراز صحیح حرکت کنند.

رایج ترین درمان ارتودنسی که معمولاً در نوجوانان انجام می‌شود، صاف کردن یا تراز کردن دندان‌هاست. ارتودنتیست شما بریس‌های فلزی یا ترازهای شفاف را به دندان‌ها می‌چسباند. ممکن است وسایل دیگری مانند صفحات انبساط، مهاربندها یا فنرهای تصحیح کننده گاز گرفتن نیز بر روی دندان‌ها نصب شود.

بزرگسالان ترجیح می‌دهند از بریس‌های لینگوال استفاده کنند که در داخل دندان‌ها نصب می‌شوند. برخی از افراد نیز برای بستن شکاف وسیع بین دندان‌های خود یا بهبود ظاهر لبخند خود به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند.

منبع: متخصص ارتودنسی در سعادت آباد



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد

بیشتربخوانید.... ارتودنسی دندان چه مدت طول می‌کشد؟

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید.... مزایا ارتودنسی دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از:

تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

انواع مال اکلوژن شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 65
نویسنده : mozhgan

به طور معمول دندان های شیری از شش ماهگی شروع به رشد و بیرون زدن از لثه می کنند. اما نوزادانی هم هستند که از دو ماهگی دندان هایشان رشد می کند. البته بعضی از بچه ها هم هستند که تا هجده ماهگی دندان ندارند و بعد از هجده ماهگی شروع به دندان آوردن می کنند.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی در ارتودنسی

که البته این بچه ها باید تحت نظر پزشک متخصص و دندانپزشک کودکان باشند. شروع رشد دندان ها و بالا آمدن آن ها از لثه، معمولا از دندان های جلویی و پایین شروع می شود که باز هم در این مورد استثنائات خاصی وجود دارد و بعضی ها چند دندان را با هم می آورند. وقتی دندان ها رشد می کنند و وارد لثه می شوند، برای اینک از لثه بیرون بیایند، فشار زیادی به لثه وارد می کنند و همین فشار باعث ایجاد التهاب و قرمزی و در بعضی مواقع، چیزی شبیه تاول بر روی لثه می شود. بیشتر بخوانید... کامپوزیت دندان بیشترین کلافگی برای بچه ها، بالا اوردن دندان اول است. اما به نسبت ممکن است دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، فشار بیشتری به لثه وارد کنند و نهایتا درد بیشتری هم داشته باشند. همان طور که گفتیم دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، مثل دندان های دیگر نمی توانند راحت لثه را بشکافند، به همین دلیل، التهاب و درد آن ها به مراتب بیشتر می باشد. رشد دندان های شیری معمولا تا سی ماهگی ادامه پیدا می کند و تعداد دندان ها در این ماه، به بیست عدد می رسد.

بیشتربخوانید .... موارد اورژانسی حین درمان ارتودنسی

علائم رویش دندان های شیری

چه بخواهیم و چه نخواهیم، رشد دندان های شیری در دوران نوزادی، مرحله ی سختی است. معمولا از علائمی مانند کلافگی و خستگی کودک به دلیل دردهای لثه، نخوردن غذا، ریختن آب دهن کودک به صورت ناخودآگاه، برآمدگی و التهاب بر روی لثه، جویدن و بردن انگشتان و کل دست در دهان و خاراندن گوش و پشت سر توسط کودک که دلیلش خارش و دردی است که نوزاد بر روی لثه های انتهایی خود احساس میکند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 53
نویسنده : mozhgan

جراحی زیبایی بینی همیشه روند بی نقصی نخواهد بود و اصلاح نقایص ایجاد شده پس از جراحی می تواند بسیار دشوار باشد. در نتیجه استفاده از ژل به مقدار کم برای درمان برخی اشکالات خاص بینی، به روشی مناسب برای اصلاح مشکلات ایجاد شده پس از جراحی برای بینی تبدیل شده است. بعلاوه برخی بیماران که مایل به انجام عمل جراحی نیستند و یا امکان جراحی را ندارند، استفاده از تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی می تواند رویکرد جایگزین جراحی برای آنها باشد.

مزایا

مزایای بسیاری برای رفع قوز بینی با استفاده از تزریق ژل وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بهترین گزینه برای بینی هایی که زیاد دراز نیستند و آنهایی که نوک افتاده دارند.
  • اصلاح تمامی اشکالات جزئی انحراف بینی
  • ساده بودن این تکنیک
  • اجرای ساده
  • روشی بدون هزینه های گزاف، خطر بیهوشی و زمان ریکاوری
  • جایگزینی برای جراحی
  • استفاده از ژل های زیست تجزیه پذیر و زیست سازگار
  • ترمیم سریع هر گونه اشتباه (در صورت وقع)
  • خودداری از هرگونه آزمایش پوستی
  • بازیابی شکل و خاصیت ارتجاعی بافت، مشابه بینی جوانان

از چه موادی به عنوان ژل تزریقی در رفع قوز و اصلاح فرم بینی استفاده می شود؟

چهار نوع ژل برای تزریق ژل بینی استخوانی در رفع قوز و اصلاح فرم بینی وجود دارد:

کلاژن های بدست آمده از بدن انسان

این نوع از ژل دارای ایمنی زایی کمتری است و آزمایشات آلرژی برای آنها مورد نیاز نیست. متاسفانه آنها ماندگاری بالایی ندارند و تابحال در بینی استفاده نشده اند.

هیالورونیک اسید (HA)

هیالورونیک اسید (HA) یک مولفه طبیعی از بافت های ارتباطی انسان است که احتمال بروز ایمنی زایی را حداقل می کند. این ماده دارای ماندگاری بالاتری است. HA در سال 2003 توسط سازمان غذا و دارو (FDA)ی امریکا برای پر کردن چین و چروک های خفیف تا شدید اطراف بینی و دهان تایید شد. از HA می توان در تیغه بینی، فرورفتگی بالای بینی و شکل دهی به نوک بینی استفاده کرد و نتایج خوبی هم گرفت.

بیشتربخوانید... انواع شیوه های لیفت کردن بینی

ژل کلسیم هیدروکسی آپاتیت

کلسیم هیدروکسی آپاتیت (CaHA) یک ماده معدنی در استخوان است و در کاربردهای پزشکی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. این یک ماده غیرایمنی زا است و ماندگاری طولانی تری دارد. از CaHA در تیغه بینی و فرورفتگی بالای بینی استفاده شده است و نتایج خوبی در طول یک سال پس از تزریق ژل نشان داده است.

سیلیکون

سیلیکون یک ماده مصنوعی و بیجان است. سیلیکون مایع به منظور ایجاد یک بافت نرم دائمی، معمولا به لایه زیرپوستی تزریق می‌شود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: زیبایی , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 60
نویسنده : mozhgan

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، ارتودنسی یکی از خدمات دندان پزشکی است که به واسطه ی آن، تمامی دندان های فک بالا و پایین مرتب کنار همدیگر قرار میگیرند. ارتودنسی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و هر پروسه ی درمانی دیگری، دوره ی درمان، دوره ی نقاهت، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که لق شدن دندان یکی از معایب آن می باشد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان و اطفال

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. فشار ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست.

بیشتربخوانید... دندانپزشكی زیبایی چیست

عوامل لق کننده ی دندان در طول ارتودنسی

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است. گاهی اوقات فشار ناشی از این اتصالات آنقدر زیاد می شود که شخص درد بی وقفه را حس میکند. مورد دومی که لق شدن دندان را به همراه دارد. زیاد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان های نا منظم موجود در دهان زیاد باشد، به همان نسبت حس لق شدگی دندان ها بیشتر بوده و زمان بیشتری برای جابجایی دندان ها وجود دارد. مورد آخری که لق شدن دندان را به همراه دارد، بیماری های لثه هستند.

بیشتربخوانید... ارتوسرجری چیست

آیا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی همچنان ادامه دارد؟

گفتیم که دندان ها برای اینکه بتوانند راحت در طی ارتودنسی حرکت کنند، باید کمی لق شوند و این موضوع کاملا طبیعیست. پس از اینکه دندان ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفتند، ارتودنسی برداشته و فشار ناشی از براکت ها نیز از روی دندان ها برداشته میشود. نهایتا فک شکل کامل خود را میگیرد و دیگر حس لقی دندان ها از بین می رود. تنهای کاری که فرد باید انجام دهد، استفاده از نگهدارنده میباشد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 56
نویسنده : mozhgan

برای افزایش وزن، باید در رژیم چاقی خود مواردی را رعایت کنید تا به تدریج سبب افزایش وزن شما شود. البته مجددا تاکید میکنیم مواردی که در ادامه گفته میشود اصول کلی برنامه غذایی برای چاق شدن است و این موارد در هر شخص با توجه به رژیم لاغری کودکان و بزرگسالان آن میتواند تغییر کند. اما در اکثر افراد رعایت موارد گفته شده در رژیم غذایی، میتواند منجر به افزایش وزن تدریجی شود.

انرژی دریافتی، مهم ترین اصل در برنامه غذایی برای افزایش وزن

مقدار انرژی مصرفی شما یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی وزن است. زمانی که شما به اندازه کافی غذا نخورید و یا انرژی دریافتی شما به اندازه کافی نباشد، بدن مجبور میشود از ذخایر بدن برای تامین انرژی خودش استفاده کند و در نتیجه شما افزایش وزن نخواهید داشت. پس دریافت انرژی کافی اولین و مهترین قسمت برنامه غذایی افزایش وزن است.

البته شاید سخت ترین قسمت برنامه غذایی برای افزایش وزن هم دریافت انرژی کافی باشد. زیرا افراد لاغر ممکن است اشتهای کافی برای مصرف کافی غذا نداشته باشند و یا نتوانند حجم مناسبی از انواع غذاها را در رژیم چاقی خود بگنجانند. بنابر این افزایش کالری مصرفی به این سادگی ها نیست و باید غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی زیادی را در حجم کم برای شما فراهم کنند.

بیشتربخوانید... رژیم پروتئین

برای چاق شدن کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنید

کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی در بدن هستند. شما به ازای مصرف هر ۱ گرم کربوهیدرات در برنامه غذایی برای افزایش وزن، حدود ۴ کالری انرژی دریافت میکنید. از طرفی کربوهیدرات ها از جمله منابع ارزان قیمتی هستند که به آسانی میتوانید به رژیم چاقی خود آنها را اضافه کنید.

ما به طور کلی دو نوع کربوهیدرات داریم که میتوانیم از آنها در رژیم افزایش وزن استفاده کنیم. کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات، میوه ها، سبزیجات نشاسته ای و لبنیات. و کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر، نوشابه ها، شربت، آبمیوه، کیک، بیسکوییت و... . توصیه میکنیم در رژیم برای افزایش وزن از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید که ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری داشته و به افزایش سلامت شما هم کمک میکنند. گرچه استفاده از کربوهیدرات های ساده هم میتوانند به افزایش وزن شما کمک کنند اما ترجیحا کمتر از ۱۰% کالری دریافتی شما از این کربوهیدرات ها باشد.برای عضله سازی در حین افزایش وزن، پروتئین مصرف کنید

چربی های سالم، کلید افزایش وزن و چاق شدن

چربی ها را میتوان در زمره پرکالری ترین مواد خوراکی در نظر گرفت. هر ۱ گرم چربی حدود ۹ کالری انرژی دارد و بیش از ۲ برابر ۱ گرم کربوهیدرات برای شما انرژی فراهم میکند. البته توصیه ما این است که از چربی های سالم در برنامه غذایی برای افزایش وزن استفاده کنید و چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس را در رژیم چاقی خود مصرف نکنید.

بیشتربخوانید... رژیم لاغری سریع

اهمیت ریزمغذی ها در رژیم غذایی برای چاق شدن

همانطور که در ابتدای صحبت ها هم گفتیم، بدن شما برای افزایش وزن به ریزمغذی ها از جمله مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارد. برخی از این ریز مغذی ها در افزایش اشتها، برخی از آنها در چرخه انرژی و برخی دیگر در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارند و دریافت کافی آنها در برنامه غذایی برای افزایش وزن مهم است.

بیشتربخوانید... رژیم فستینگ چیست؟

 



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : چهار شنبه 26 مهر 1402
بازدید : 58
نویسنده : mozhgan

رژیم‌های شوک، رژیم‌های شدید و کوتاه‌مدتی هستند که هدف آنها کمک به کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاه است. این رژیم‌ها اغلب شامل محدودیت شدید کالری، روزه‌داری یا حذف گروه‌های غذایی خاص می‌شود. هدف اصلی این رژیم‌ها دریافت کم کالری مورد نیاز بدن است که باعث کاهش وزن می‌شود. گاهی اوقات به این رژیم، رژیم کراش هم می‌گویند.

احتمالا اگر به دنبال گرفتن این شکل از رژیم غذایی بوده‌اید، عنوان‌هایی مثل رژیم شوک 30 روزه، رژیم شوک 90 روزه، 14 روزه یا 7 روزه را شنیده‌اید. همه این رژیم‌ها از یک اصل پیروی می‌کنند: شما حق ندارید به غیر از ماده یا مواد غذایی محدود تعیین شده، ماده غذایی دیگری مصرف کنید.

بیشتربخوانید... رژیم دش

درک منطق پشت رژیم‌های شوک

برای درک بهتر اثرات رژیم‌های شوک بر بدن، فهمیدن منطق آن از نظر علمی ضروری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

هنگامی که بدن کاهش ناگهانی و شدید کالری دریافتی را تجربه می‌کند، با تجزیه گلیکوژن ذخیره شده برای تامین انرژی پاسخ می‌دهد. در این فرآیند آب بدن آزاد می‌شود که کاهش وزن سریع را به همراه دارد. با این حال، این کاهش وزن اولیه در درجه اول وزن آب است و نه کاهش چربی.

 بدن حتی تحت محدودیت دریافت کالری هم به کار خود ادامه می دهد، در نتیجه شروع به تجزیه بافت عضلانی برای تامین انرژی می‌کند و عضلاتش را کم‌کم از دست می‌هد. بنابراین کاهش وزن، در نتیجه از دست رفتن بافت عضلانی اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید... رژیم مناسب افراد دیابتی چیست؟

فواید رژیم شوک چیست؟

افرادی که این رژیم را پیشنهاد می‌کنند، موارد زیر را به عنوان فواید آن قبول دارند.

1)     کاهش وزن سریع

رژیم‌های شوک به دلیل کمبود دریافت کالری قابل توجهی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند منجر به کاهش وزن سریع شوند. این ویژگی برای افرادی که تنها چند‌کیلو اضافه وزن دارند و می‌خواهند نتایج فوری ببینند، ممکن است انگیزه بخش باشد.

2)     استمرار و تعهد کوتاه‌مدت

 از آنجایی که این رژیم‌های شوک برای استفاده کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند، ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند برنامه رژیم‌های طولانی‌مدت را تحمل کنند و آمادگی تغییر سبک زندگی طولانی‌مدت را ندارند، جذاب باشند.

3)     سم زدایی

 برخی از رژیم‌های شوک ادعا می‌کنند که با مصرف یک ماده غذایی خاص (مثلا انگور) در مدت 2 هفته به حذف سموم و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. باید توجه کنید که جدای از تجربه شخصی افراد، شواهد علمی بسیار محدودی برای اثبات این شکل از ادعاها وجود دارد.

 


تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

آسپارتام با نام‌های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می‌رسد. همچنین به‌طور گسترده در محصولات بسته‌بندی‌شده استفاده می‌شود؛ مخصوصا آن‌هایی که برچسب غذای “رژیمی” دارند. آسپارتام حاوی آسپارتیک اسید و فنیل‌آلانین است که هر دو آمینواسیدهای طبیعی هستند. آسپارتیک اسید توسط بدن تولید می‌شود و فنیل‌آلانین آمینو اسید ضروری است که از غذا به دست می‌آید. وقتی بدنتان آسپارتام را هضم می‌کند، بخشی از آن به متانول تجزیه می‌شود. مصرف میوه، آب‌میوه، نوشیدنی‌های تخمیری و برخی سبزیجات نیز منجر به تولید متانول در بدن می‌شوند.

تا سال 2014، آسپارتام بزرگ‌ترین منبع متانول در رژیم غذایی مردم آمریکا بود. متانول در مقادیر زیاد سمی است، اما همچنان مقادیر کم‌تر آن هم در ترکیب با متانول آزاد، به‌دلیل افزایش جذب، خطرناک است. متانول آزاد در برخی غذاها موجود است و در صورت گرم شدن آسپارتام هم تولید می‌شود. مصرف مداوم متانول آزاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون به فرمالدئید تجزیه می‌شود که یک ماده سرطان‌زا و نوروتوکسین شناخته‌شده در بدن است. با این حال، سازمان استاندارد غذا در انگستان اظهار می‌کند که حتی کودکانی که آسپارتام زیادی مصرف می‌کنند، باز هم به حداکثر میزان مصرف متانول نمی‌رسند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که از آنجایی که خودن میوه و سبزیجات برای بهبود سلامت مفید است، دریافت متانول از این منابع، اولویت مهمی برای تحقیقات نیست.

چه محصولاتی حاوی آسپارتام هستند؟

هروقت محصولی دارای برچسب “بدون قند” است، معمولا به‌جای قند، حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. با اینکه تمام محصولات بدون قند، آسپارتام ندارند، اما آسپارتام همچنان یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌هاست و به‌طور گسترده در بسیاری از کالاهای بسته‌بندی‌شده وجود دارد. برخی از محصولات حاوی آسپارتام عبارتند از:

نوشابه رژیمی

بستنی‌های بدون قند

آب‌میوه‌های کم کالری

آدامس

ماست

آب‌نبات‌های بدون قند

استفاده از شیرین‌کننده‌های دیگر می‌تواند به شما در کاهش مصرف آسپارتام کمک کند. با این حال اگر می‌خواهید مصرف آسپارتام را کاملا به صفر برسانید، باید برای اطمینان روی برچسب کالاهای بسته‌بندی‌شده دنبال آن بگردید.

عوارض جانبی آسپارتام

با استناد به انجمن سرطان آمریکا، آسپارتام تقریبا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. پس مقدار کمی از آن هم برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌ها کافی است. میزان دریافت روزانه قابل‌قبول (ADI) توصیه‌شده توسط FDA و EFSA عبارتند از:

FDA: 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

EFSA: 40 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

یک قوطی نوشابه رژیمی تقریبا حاوی 185 میلی‌گرم آسپارتام است. یک فرد 150 پوندی (68 کیلوگرمی) باید 18 قوطی نوشابه رژیمی بخورد تا از میزان دریافت روزانه قابل‌قبول FDA تجاوز کند. این میزان برای EFSA، 15 قوطی است. با این حال افرادی که مبتلا به فنیل‌کتونوری هستند، نباید آسپارتام مصرف کنند. همچنین افرادی که برای درمان اسکیزوفرنی دارو مصرف می‌کنند هم باید از مصرف آسپارتام اجتناب کنند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 62
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی و درد ارتودنسی دندان، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد.

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید... انواع روش های کاشت دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از: تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

بیشتربخوانید... طول درمان ارتودنسی

انواع مال اکلوژن

شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع: مجله دندانپزشکی zhaleimplant



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

افتادن لمينت بدون تراش، یکی از اتفاق هایی است که ممکن برای هر لمینتی رخ دهد. لمینت ها یکی از جدیدترین تدبیرهایی هستند که علم برای زیباتر کردن طرح لبخند افراد، آن ها را اندیشید و به دنیای دندانپزشکی وارد کرد. اکثر افراد گمان میکنند که امکان آسیب دیدگی و یا افتادن لمینت دندان وجود ندارد و این زیبایی تا همیشه بر روی دندان هایشان خواهد ماند.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در دوران بارداری

علت های افتادن لمینت دندان ها!

لمینت ها هم مانند هر درمان دیگری ) ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و ...) ممکن است دچار آسیب و فرسودگی شوند. با این حال مواردی که ممکن است باعث افتادن لمینت دندان ها شود، بسیار زیاد است.

اولین گزینه ای که افتادن لمینت دندانرا به دنبال خواهد داشت، گذشتن مدت زمان زیادی از نصب لمینت بر روی دندان هاست.

دلیل دوم که میتواند باعث افتادن لمینت دندان شود، پوسیدگی های دندانی است. لمینت ها طوری طراحی شده اند که بر روی دندان های سالم شما وصل شده و تا زمانی که فیزیک دندانتان سالم باشد، اتفاقی برای لمینت نخواهد افتاد.

و مورد آخر در افتادن لمینت دندان، نصب نا مناسب لمینت ها و یا عدم استفاده از مواد مرغوب میباشد.

پس از افتادن لمینت دندان ها باید چکار کرد؟

لمینت ها سرامیک های گران قیمتی هستند که معمولا هزینه های خیلی زیادی برای نصب و استفاده از آن ها صرف می شود. بنابراین تا جایی که امکان دارد، افراد باید تلاش کنند تا آسیبی به این ابزار زیبا سازی گران قیمت آسیبی وارد نکنند. حالا اگر لمینت دندان هایتان افتاد، سعی کنید که لمینت را سالم و در ظرفی نگه دارید تا به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک متخصص قالب لمینت قبلی شما را بررسی میکند و در صورت عدم آسیب دیدگی دوباره آن را بر روی دندان هایتان وصل می کند. البته وصل دوباره ی لمینت بر روی دندان ها، نیازمند تراش دوباره ی دندان ها نیز می باشد. اما اگر لمینت های قبلی آسیب دیده باشند، مراحل لمینت از ابتدا تا انتها، دوباره تکرار خواهد شد.

بیشتربخوانید... هزینه تقریبی ارتودنسی

چه کار کنیم که لمینت دندان ها ماندگاری بالاتری داشته باشد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان است. چکاپ هایی است که هر چند وقت یک بار باید توسط متخصص دندان پزشک انجام شود. استفاده از مسواک هایی با تارهای نرم از دندانهایتان به عنوان ابزارهای شکستن و یا باز کردن اشیا استفاده نکنید.

منبع: مجله دندانپزشکی chalava



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

قرص کلر یکی از متداول‌ترین و معروف‌ترین راه‌ها برای ضدعفونی کردن آب استخر است. در اغلب کشورهای دنیا از این قرص برای گندزدایی آب استخر استفاده می‌کنند. قرص‌های کلر 90 درصد، خلوص و میزان مواد موثره کافی برای از بین بردن آلودگی‌های موجود در آب را دارند و می‌توانند آب استخر، جکوزی و آب نماها را با درصد اطمینان بالا، ضدعفونی کنند. این قرص‌ها به راحتی در آب حل می‌شوند و می‌توانند با جریان آب، کل آب موجود در استخر را گندزدایی کند.

همه چیز درباره قرص کلر

قرص کلر، حاوی کلر است. کلر یکی از مواد شیمیایی بوده و در ضدعفونی کردن آب قدرتمند ظاهر شده است. کلیه استخرها، اعم از خصوصی و عمومی، سرباز و یا سرپوشیده باید تحت فرآیند گندزدایی قرار گیرند. این قرص با قابلیت حل شدن در آب، می‌تواند کلیه میکروب‌ها، عوامل بیماری‌زا و باکتری‌های مضر در آب را از بین ببرد و آب را به یک محیط کاملا سالم برای شنا کردن تبدیل کند.

برخی انواع قرص‌های کلر، حاوی سولفات مس هستند. سولفات مس از جمله موادی است که می‌تواند مانع از رشد جلبک سبز در آب استخر شود. جلبک‌های سبز باعث لیز شدن کف و دیوارها و تغییر رنگ آب خواهند شد. فایده دیگری که می‌توان برای قرص حاوی کلر بیان کرد، افزایش ماندگاری آب است. این قرص، دوام آب سالم را افزایش می‌دهد و به این صورت، دیگر نیازی نیست در فواصل زمانی کوتاه‌مدت، برای تعویض آب استخر اقدام کرد.

متداول‌ترین روش‌های استفاده از قرص‌های حاوی کلر

یکی از مواد فوق‌العاده موثر در ضدعفونی کردن آب، استفاده از کلر است. روش‌های متفاوتی برای استفاده از قرص‌های حاوی کلر پیشنهاد می‌شود که متداول‌ترین آنها به شرح زیر است:

کلر زن شناور

یکی از روش‌های معروف برای ضدعفونی کردن آب استخر، به کمک قرص حاوی کلر، کلر زن شناور است. کلر زن شناور، ظرفی شبیه به سبد بوده و در اطراف آن شیارهایی مشاهده می‌شود. این ظرف به راحتی بر سطح آب حرکت کرده و به کمک جریان آب از این سو به آن سو هل داده می‌شود. برای ضدعفونی کردن آب به این روش، قرص کلر را داخل ظرف شناور قرار می‌دهند؛ درب آن را می‌بندند و آن را روی سطح آب رها می‌کنند. آب استخر از شیارهای اطراف ظرف به آن وارد می‌شود؛ قرص را حل و آب استخر را ضدعفونی می‌کند. این روش، ارزان، ساده و بسیار راحت است.

اسکیمر

از دیگر روش‌های متداول برای ضدعفونی کردن آب استخر به کمک قرص کلر، اسکیمر است. اسکیمر را در قسمت بالایی دیواره استخر و یا جکوزی نصب می‌کنند و سپس قرص حاوی کلر را به داخل آن می‌اندازند. آب استخر به داخل اسکیمر، هدایت شده، در تماس با قرص کلر قرار می‌گیرد و کاملا ضدعفونی می‌شود. بعد از انجام فرایند گندزدایی، آب مجددا وارد محوطه استخر می‌گردد.

دستگاه کلر زن خطی

دیگر روش‌ متداول برای گندزدایی کردن آب استخر، دستگاه کلر زن خطی است. نام دیگر این دستگاه کلریناتور است و در صورت مجهز شدن به سیستم‌های اتوماتیک، با کمترین خطا، عملیات ضدعفونی را انجام می‌دهد.

این دستگاه، آب استخر را از نظر کیفی مورد بررسی قرار داده و با دریافت فرمان شروع، گندزدایی را آغاز کرده و با دریافت فرمان توقف، کار گندزدایی را به اتمام می‌رساند. این روش، از جمله روش‌های کارآمد و با راندمان بالا جهت گندزدایی به شمار می‌رود، اما به دلیل گران‌قیمت بودن، خرید آن برای استخرهای کوچک صرفه اقتصادی ندارد. پیشنهاد می شود استخرهای کوچک با خرید کلر به صورت قرص فرآیند ضدعفونی را به انجام برسانند.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 58
نویسنده : mozhgan

یکی از برجسته ترین دلایل ایجاد قوز بینی وراثت و ژنتیک است. فرم بینی هم مانند بسیاری دیگر از اعضای صورت و بدن از پدران و مادران به ارث برده می‌شود. بعضی مواقع استخوان و قوز بینی بسیار بزرگتر از چیزی است که دیده می‌شود، زیرا برآمدگی صورت در قسمت زیر چشم بسیار کم است. جالب است بدانید که همیشه قوزدار شدن بینی به دلیل وجود بافت‌های اضافی بروی بینی نیست بلکه در بسیاری از موارد فرورفتگی پیشانی و بینی دلیلی شده تا ظاهر بینی به خوبی دیده نشود، مهمترین نکته در درمان فرورفتگی بینی و پیشانی این است که ساختار ایجاد شده ظاهر فرد را در همه‌ زوایا به خوبی نشان دهد.

قوز بینی به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، برای برطرف نمودن آن می‌توان از فیلرهای هیالورونیک اسید استفاده نمود و با تکنیک‌های خاصی در تزریق، به رفع قوز بینی با تزریق فیلر پرداخت.

تزریق ژل قوز بینی

تزریق ژل به بینی از روشهای کارآمد برای برداشتن قوز بینی بدون عمل جراحی است. البته این روش درمانی موقتی دارد که اثرات آن بعد حدود شش ماه از بین می‌رود. برای پرکردن برآمدگی‌ها از فیلرها و پرکننده‌هایی مثل ژل یا چربی استفاده می‌شود. این روش موجب به وجود آمدن قوز کاذب می‌شود مثلاً در مواقعی که بین بینی و پیشانی فرورفتگی وجود دارد مناسب است و با تزریق ژل می‌توان این فرورفتگی را از بین برد. تزریق ژل دامنه وسیعی داشته و می‌تواند شامل ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک باشد که چند ماه پس از تزریق جذب بدن می‌شوند یا ژل‌های نیمه دائمی که اثر آنها تا چندین سال باقی می‌ماند. اساساً بهترین مزیت تزریق ژل قوز بینی آن است که برای تزریق نیازی به انجام عمل‌های جراحی نیست و به همین دلیل طول دوره بهبودی ندارند ولی ممکن است تورم و کبودی‌هایی پس از تزریق روی بینی ایجاد شود که تا چند روز پس از انجام فرایند از بین می‌روند.

تزریق ژل بهترین روش برای بیمارانی است که واقعاً در مورد تصمیم خود در ارتباط با اصلاح قوز بینی مطمئن نبوده یا نمی‌خواهند تغییرات دائمی روی بینی آنها ایجاد شود. ضمن اینکه می‌توان به افرادی که از ژل‌های نیمه دائمی استفاده می‌کنند و از نتایج حاصل از آن راضی نیستند؛ تزریق آنزیم را پیشنهاد نمود که باعث تسریع در جذب ژل شده یا با درمان‌های کم تهاجمی ژل را خارج کرده و اثر آن را خنثی کنیم.

بیشتربخوانید... فيلر بينى استخوانى چيست؟

ماندگاری تزریق ژل قوز بینی

تزریق ژل قوز بینی، برای بسیاری از بیماران گزینه‌ی خوبی است. این امر به این دلیل است که نتیجه موقت، ارزانتر و کم تهاجمی تر از جراحی زیبایی بینی است. میزان استفاده از فیلرها جهت این متد درمانی برای بیماران از شخصی به شخص دیگر متفاوت می‌باشد زیرا افراد دارای بینی متفاوت هستند و خواستار نتایج مختلفی می‌باشند. هدف این است که هر بیمار به بهترین و طبیعی‌ترین نتایج ممکن در این فرآیند دست یابد. این بدان معناست که برای برخی از بیماران بهترین روش برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نظر آنها انجام عمل جراحی بینی است. بهتر است قبل از انجام این پروسه درمانی حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید تا تعیین شود که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

از پرکننده برای اضافه کردن حجم به پل بینی، نوک بینی یا ناهمواری‌هایی در نواحی از بینی استفاده می‌شود. افرادی که دچار قوز بزرگ در ناحیه ی بینی هستند، و یا بینی با دفرمیتی‌های حاد دارند (انحراف ناشی از شکستگی و مشکلات تنفسی ناشی از انحراف بینی ) به احتمال زیاد عمل جراحی بینی گزینه بهتری برای آنها خواهد بود زیرا شاید نیاز به پروتزهای دائمی باشد .

منبع: fillerbini



:: موضوعات مرتبط: زیبایی , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

رژیم کتوژنیک (keto) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است و ۲ اصل اساسی را دنبال می‌کند: کاهش وزن و مدیریت سطح قند خون. در این رژیم لاغری هدف این است تا بدن بجای کربوهیدرات از مواد شیمیایی به نام کتون (ketone) برای تامین انرژی استفاده کند. اما آیا این رژیم غذایی برای کاهش وزن مناسب است؟ آیا همه می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا رژیم keto همان رژیم لاغری اتکینز (Atkins diet) است.

۱- رژیم کتوژنیک استاندارد چیست؟

رژیم لاغری کتوژنیک (کیتو، کتو، رژیم کتون‌زا، رژیم لاغری کم کربوهیدرات)، یک برنامه غذایی است که در طی آن کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی بالایی را دریافت می‌کنید. کاهش کربوهیدرات باعث می‌شود تا بدن در حالتی به نام «کتوز» قرار بگیرد. این شرایط در سوزاندن چربی‌های انباشته کمک می‌کند. با این رژیم لاغری، کاهش سطح قند خون و سطح انسولین را تجربه می‌کنید.

۲- چند نوع رژیم لاغری کتوژنیک داریم؟

رژیم Keto استاندارد (SKD): این رژیم لاغری دارای ۷۰ درصد چربی، ۱۰ درصد کربوهیدرات و ۲۰ درصد پروتئین است. یعنی با این برنامه غذایی پروتئین متوسط، چربی بالا و کربوهیدرات کم دریافت می‌کنید.

رژیم لاغری کیتو با پروتئین بالا: این برنامه غذایی لاغری نیز برپایه دریافت چربی (۶۰ درصد) و پروتئین بیشتر است. در این رژیم پروتئین بیشتری (۳۵ درصد) از نوع استاندارد دریافت خواهید کرد.

رژیم کتون‌زا هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه می‌دهد تا در حین تمرینات ورزشی کربوهیدرات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

رژیم لاغری کتوژنیک چرخه‌ای (CKD): در این رژیم لاغری به صورت دوره‌ای کربوهیدرات بیشتری را مصرف می‌کنید.

بیشتربخوانید... رژیم فستینگ پنج دو

۳- مزایا رژیم لاغری کتو اصولی چیست؟

در سایت معتبر پزشکی Medical News Today مزایای رژیم لاغری keto را اینگونه می‌خوانید:

باعث کاهش وزن موثر می‌شود.

می‌تواند سلامت سیستم قلبی و عروقی را بهبود دهد.

در کاهش و درمان آکنه موثر است.

ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

در کاهش علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان موثر است.

در بهبود تشنج تاثیرگذار است.

از عملکرد سیستم مغزی حمایت می‌کند.

منبع: dietforme



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 65
نویسنده : mozhgan

رژیم لاغری اتکینز در چند دهه گذشته اندکی تکامل یافته است، اما ایده اصلی آن ثابت مانده است: رژیم اتکینز کربوهیدرات‌ها  را محدود می‌کند و در عین حال مصرف پروتئین را زیاد می‌کند.چند تفاوت کلیدی بین رژیم اصلی اتکینز و چیزی که الان انجام می‌شود وجود دارد. به عبارت دیگر به جای این­که یک نوع رژیم اتکینز وجود داشته باشد و همه آن را انجام دهند، چند مدل از آن ایجاد شده که اصول واحدی دارند، اما قدری با هم متفاوت هستند تا هرکس بر حسب شرایط خود بتواند آنها را انتخاب کند.

بیشتربخوانید... رژیم لاغری نوردیک

اتکینز 20: 20 گرم کربوهیدرات در روز مصرف می‌شود. این روش برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که به دنبال کاهش وزن 20 کیلویی یا بیشتر هستند خوب است.

اتکینز 40: 40 گرم کربوهیدرات در روز مصرف می‌شود. این روش برای کسانی که به دنبال کاهش وزن کمتر از 20 کیلو هستند خوب است.

اتکینز 100: 100 گرم کربوهیدرات در روز مصرف می‌شود. این روش برای کسانی که به دنبال حفظ وزن فعلی خود هستند خوب است.

پیروی از رژیم اتکینز برای مدت طولانی ممکن است دشوار باشد، بنابراین حتی اگر با این برنامه وزن زیادی کم کنید، پس از توقف ممکن است دوباره اضافه وزن پیدا کنید.

بیشتربخوانید... رژیم ۲۰/۸۰

مراحل و چگونگی لاغری با رژیم اتکینز

رژیم اتکینز بر محدودکردن کربوهیدرات‌ها یی مثل نان و برنج و همچنین سبزیجات نشاسته‌ای تمرکز دارد، درحالی­که غذاهای پرپروتئین، آجیل و دانه‌ها را به میزان بیشتری توصیه می‌کند. رژیم اتکینز در چهار مرحله عمل می‌کند:

فاز 1: القاء

برای شروع کاهش وزن و رژیم کره ای، روزانه 20 گرم کربوهیدرات یا کمتر به مدت حداقل 2 هفته مصرف کنید. فاز یک را تا زمانی که 8 کیلو با وزن ایده آل خود فاصله داشته باشید، ادامه دهید.در این فاز بدن شما مجبور می‌شود به جای قند، چربی را بسوزاند، و به عبارت دیگر وارد فاز کتوز می‌شود. در این مرحله، بیشتر پروتئین، چربی و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند کاهو و سالاد مصرف می‌کنید.

فاز 2: ایجاد تعادل

در این فاز شروع به خوردن 25 گرم یا کمتر کربوهیدرات در روز می‌کنید و به‌تدریج مصرف کربوهیدرات خود را افزایش می­دهید تا زمانی که 5 کیلوگرم از وزن ایده­آل خود فاصله داشته باشید. آجیل، دانه‌ها، توت­فرنگی، زغال اخته، خربزه، پنیر و ماست را می‌توانید در این فاز مصرف کنید. اگر قصد دارید 7 کیلوگرم یا کمتر از وزن خود را کم کنید، می‌توانید از ابتدا از این مرحله شروع کنید.

فاز 3: تنظیم دقیق

مصرف کربوهیدرات خود را باید تا یک ماه پس از این­که به وزن ایده ­آل رسیدید کنترل کنید. بسیاری از افراد روزانه 80 تا 100 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنند. این مرحله محدودیت­های غذایی کمتری دارد و به شما امکان می­دهد شروع به خوردن لوبیا، سبزیجات نشاسته‌ای و غلات کنید. می‌توانید به آرامی واکنش خود را به کربوهیدرات‌ها ی خاص ارزیابی کنید.در این مرحله، لازم است وزن خود را به دقت پایش کنید. اگر با افزایش کربوهیدرات وزنتان بالا رفت، دوباره آن را کاهش دهید.

بیشتربخوانید... رژیم الکالین یا رژیم قلیایی

فاز 4: نگهداری

هدف آخرین مرحله، ثابت نگه‌­داشتن وزن است. باید به سمت حداقل محدودیت­ها بروید و در عین حال، انتخاب­‌های سالمی داشته باشید. اگر وزنتان بالا رفت، دوباره میزان کربوهیدرات را کم کنید.



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 73
نویسنده : mozhgan

عمل جراحی اسلیو معده از جدیدترین شیوه های کاهش وزن با حداقل تهاجم است که طرفداران زیادی پیدا کرده است، دلیل استقبال مردم از جراحی چاقی اسلیو معده این است که نتایج بدست آمده از بیماران بعد از انجام جراحی بسیار امیدوار کننده است و فرد با رعایت رژیم غذایی مناسب اسلیو و فعالیت ورزشی سبک بعد از عمل می تواند تا ۸۰ درصد اضافه وزن خود را کاهش دهد.

مراحل پذیرش بیمار و تکمیل مدارک

وقتی وارد بیمارستان شدید باید به قسمت پذیرش و بستری رفته و چند فرم اداری برای روند جراحی را پر کنید که این روند حدوداً ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

معمولا زمان نهایی کردن وقت جراحی اسلیو معده، جراح به شما می‌گویید که  چه ساعتی در بیمارستان جهت پذیرش و بستری حاضر باشید.

ورود به بخش و بستری جهت عمل اسلیو

بعد از اتمام کارهای اداری مربوطه، پرستار از شما می‌خواهد تا کمی منتظر بمانید تا شما را برای ورود به بخش بستری آماده کنند.

بیشتربخوانید... مدت زمان بستری شدن بعد از عمل اسلیو چقدر است

اگر‌به موقع در بیمارستان حاضر شده باشید، شما بعد از مراحل پذیرش با کمک یک پرستار به بخش بستری روزانه می‌روید. در آنجا معاینات قبل از عمل را انجام می‌دهید و مشاوره پزشکی میگیرد و لباس‌ مخصوص اتاق عمل به شما داده می‌شود و شما باید جوراب ضدلخته خون را بپوشید و منتظر بمانید تا نوبت جراحی شما برسد، این مراحل حدودا ۱ ساعت زمان میبرد. اما این زمان‌ها تقریبی تخمین زده شده اند و ممکنه کمی بیشتر و یا کتر طول بکشید اما شما باید تمامی این مراحل را طی کنید تا بتوانید برای انجام جراحی به اتاق عمل بروید.

سایر مقالات مهم ... بی اختیاری ادرار کودکان در روز

مشاوره پزشکی قبل از عمل

قبل از جراحی اسلیو معده پزشک باید مطمئن باشد که بدن شما آماده عمل جراحی است و به همین دلیل پیش از رفتن به اتاق عمل علائم موارد زیر چک و بررسی می‌شود.

منبع: https://www.bimarestaan.ir/


تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

بیماری چاقی، بیماری است که به موازات ظهور ابنا بشر به‌طور پیوسته در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.  مثلاً در مطالعه‌ای که بین جمعیت بزرگ‌سال ایالات‌متحده انجام شد، ۴۲.۴ درصد جمعیت مبتلا به بیماری چاقی بودند. این بیماری ورای عوارض جسمی آن می‌تواند از نظر روحی نیز فرد را تحت تأثیر قرار دهد. افسردگی و پایین آمدن عزت‌نفس از جمله مشکلاتی است که می‌تواند بعد از ابتلای به چاقی پدیدار شود. پیامد این موارد می‌تواند کاهش تولید و بهره‌وری در اجتماع منجر شود. ازاین‌رو بیماری چاقی مشکلی است که  به جز فرد و خانواده، جامعه را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد

بیشتربخوانید... نشتی اسلیو

روش‌های مبارزه با بیماری چاقی

راه مختلفی برای کنترل چاقی به کار گرفته می‌شود. راه‌های متعارف کنترل بیماری چاقی شامل رعایت یک رژیم غذایی و ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا، رفتن روزه یا دارودرمانی می‌باشد. این روش‌ها اگر به‌موقع و به طور خوبی به کار گرفته شوند، می‌توانند در کنترل بیماری چاقی نقش داشته ‌باشند. متأسفانه با بالا بودن شدت بیماری چاقی بعضی روش‌ها چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت ناکارآمد می‌باشند. از این رو نیاز به روش‌هایی است که بتواند این مشکل را به طور اساسی و همیشگی حل کند.  در عمل اسلیو معده  ۸۰ درصد اندازه معده کاهش پیدا می‌کند. جدای از موارد یاد شده این عمل جراحی سبب پایین آمدن مقدار تولید آنزیم‌های القاکننده‌ی حس گرسنگی و اشتها می‌شود. با گذشت زمان  بعد از عمل جراحی و انجام مراقبت‌های لازم کم‌کم وزن فرد  جراحی کاهش پیداکرده و در طی یک الی دو سال به وزن نهایی می‌رسد.

یبوست بعد از عمل اسلیو

یبوست یکی از عوارض معمولاً شایع بعد از انجام جراحی اسلیو معده می‌باشد. در طول عمل اسلیو معده، جراحان حدود ۸۰ درصد معده فرد جراحی‌شده را برمی دارند. انجام این تغییر شدید در آناتومی معده فرد موجب بروز تعدادی تغییرات مانند کاهش گرسنگی و افزایش سیری می‌شود. همچنین  تغییرات در معده فرد جراحی‌شده می‌تواند موجب پدیدار شدن عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع در فرد جراحی‌شده شود.

بیشتربخوانید... استپ وزن بعد از عمل اسلیو

یبوست به‌ویژه در هفته‌ها و ماه‌های بعد از انجام عمل اسلیو شایع می‌باشد.  دلیل این امر این است  که فرد جراحی‌شده در طول این مدت، ممکن است به‌سختی بتواند آب نوشیده یا به‌اندازه کافی غذاهای حاوی فیبر مصرف کند. رژیم غذایی بعد از عمل نیز معمولاً به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است فرد جراحی‌شده داروهایی مصرف کند که خطر یبوست را در او افزایش می‌دهد. معمولاً این مشکل طی شش ماه خودبه‌خود برطرف می‌شود.

منبع: https://www.sleevesurgeon.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

امروزه عمل لاغری به یکی از آخرین‌ روش‌های کاهش وزن تبدیل شده است و افرادی که از انواع رژیم و ورزش به نتیجه نرسیده‌اند، بدن خود را به تیغ جراحی می‌سپارند تا در عرض چند ساعت چند کیلوگرم وزن کم کنند. از بین انواع عمل لاغری، عمل لاغری شکم بسیار بیشتر مورد استقبال است.

 از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن اضافی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر کند. همچنین از مهمترین مزایای کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی است؛ مانند دیابت نوع دو، کلسترول بالا یا هیپرلیپیدمی، فشار خون بالا و آپنه انسدادی خواب.

بیشتر بخوانید... بهترین جراحان لاغری در تهران

عمل لاغری چیست؟

یکی از راه‌های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. جراحی چاقی معمولاً منجر به کاهش وزن سریع می‌شود و به همین دلیل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت متعددی دارد که آن را به یک روش پرریسک کاهش وزن تبدیل می‌کند. عمل‌ لاغری شکم و دیگر اندام‌ها به چند شیوه انجام می‌شود. برخی عمل‌های لاغری با جراحی عمومی انجام می‌شود و برخی با جراحی‌های جزئی و سرپایی یا با دستگاه لاغرکننده.

بیشتربخوانید... درن عمل لاغری چیست

انواع عمل لاغری چیست؟

بسته به بدن هر فرد و نیاز او به کاهش وزن، روش‌های متعددی برای کم کردن وزن و برداشتن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • عمل لاغری بای پس معده به روش Roux-en-Y
  • عمل لاغری ابدومینوپلاستی
  • عمل لاغري اسليو
  • جراحی بای پس روده (جابه جایی دوازدهه)
  • عمل لاغری بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک
  • عمل لاغری امگا
  • عمل لاغری پلیکاسیون
  • عمل لاغری لیپوماتیک

منبع: https://www.gymju.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

پرکننده‌های بینی یا فیلر بینی یک راه‌حل برای کمک به اصلاح قوز بینی بدون جراحی است. با استفاده از تزریق اسید هیالورونیک در نقاط استراتژیک، می‌توانیم شکل کلی بینی را برای ظاهری دلپذیر، بدون نیاز به جراحی یا استراحت، ساده کنیم با گذشت زمان، فیلرها به طور طبیعی توسط بدن تجزیه می شوند.

پس از تزریق فیلر بینی چه انتظاراتی باید داشت

پس از تزریق فیلر‌ها، ممکن است درد، تورم و قرمزی در محل تزریق خود مشاهده کنید. ظرف یک یا دو ساعت پس از تزریق قرمزی باید شروع به فروکش کند، و شما می‌توانید نتایج دلخواه خود را بهتر ببینید.

یک کیسه یخ همراه داشته باشید تا بعد از قرار ملاقات از آن استفاده کنید. از جراح بینی خود بپرسید که آیا استفاده از آن برای به حداقل رساندن قرمزی و التهاب مشکلی ندارد.

نتایج باید در عرض یک یا دو هفته کاملاً قابل مشاهده باشد. قرمزی یا کبودی باید تا آن زمان کاملاً فروکش کند.

در مورد زمان استراحت، عملاً هیچ زمانی برای بهبودی وجود ندارد. شما می‌توانید در همان روز به سر کار و فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

بیشتر مواد پرکننده ظرف ۶ ماه در لایه پوست شما حل می‌شوند. برخی از مواد پرکننده تا ۳ سال دوام خواهند داشت. پس نتایج برداشتن قوز بینی بدون جراحی و با فیلر، دائمی نیست.

مزایای برداشتن قوز بینی بدون جراحی

رینوپلاستی غیر جراحی به شما امکان می دهد از بیهوشی عمومی خودداری کنید.

بهبودی سریع خواهید داشت.

پس از انجام این روش می توانید در همان روز یا روز بعد به سر کار و فعالیت های معمول خود بازگردید .

نتایج دائمی نیستند، بنابراین اگر از ظاهر آن راضی نیستید، متابولیزه شدن پرکننده‌ها زمان زیادی است.

هزینه رینوپلاستی غیر جراحی بسیار کمتر از جراحی بینی سنتی است.

معایب اصلاح قوز بینی بدون جراحی

اگر به دنبال تغییر چشمگیر و دائمی در ظاهر خود هستید، این روش ممکن است برای شما خیلی مفید نباشد.

عوارض جانبی مانند کبودی و تورم وجود دارد. اما بسیار کمتر از روش سنتی است.

این احتمال وجود دارد که یک سوزن نادرست منجر به خونریزی قابل مشاهده در زیر پوست یا آسیب به بینایی شما شود.

منبع: https://www.fillerbini.ir/



:: موضوعات مرتبط: زیبایی , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 58
نویسنده : mozhgan

زمانی که منبع سوخت‌وساز بدن به‌جای کربوهیدرات‌ها، چربی‌های مجاز مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و روغن‌های سالم باشد بدن کتوز می‌شود. وقتی مصرف کربوهیدرات را به‌طور قابل‌توجهی کم کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها است، محدود می‌شود. مصرف پروتئین هم باید متعادل شود؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین باعث تبدیل آن به گلوکز شده و مانع از کتوز شدن بدن می‌شود.

با انجام آزمایش خون، ادرار و تنفس می‌توان مقدار کتون در بدن را اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود بدن وارد کتوز شده یا خیر. برخی از علائم ورود به فاز کتوز عبارت‌اند از:

  • تشنگی
  • تکرر ادرار
  • کاهش اشتها

انواع رژیم کتوژنیک

چندین نسخه از این رژیم امروز در دنیا توسط متخصصین تجویز می‌شود، که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

کتوژنیک چرخه‌ای (CKD)

رژیم کتوژنیک هدف‌گذاری شده (TKD)

کتوژنیک با پروتئین بالا

رژیم کتوژنیک استاندارد

این رژیم شامل مقدار کمی کربوهیدرات (۱۰%)، مقدار متوسطی پروتئین (۲۰%) و چربی بالاست (۷۰%). در این رژیم شما روزانه ۱۲۰ گرم چربی مصرف کنید. همچنین باید مقدار کربوهیدرات مصرفی را از ۳۰۰+ گرم به حدود ۵۰ گرم در روز برسانید و ۱۲۰ گرم پروتئین در روز مصرف کنید.

در رژیم کتوژنیک فرد باید سطح مصرف هر نوع ماده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، را به حداقل برساند. در این رژیم فرد باید چربی‌ها را جایگزین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کند. زمانی که مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا می‌کند، بدن فرد در حالت متابولیکی کتوز قرار می‌گیرد. زمانی که بدن در حالت کتوز قرار می‌گیرد، بدن تبدیل به بستری فوق‌العاده مناسب جهت چربی سوزی می‌شود. رژیم‌ کتوژنیک استاندارد علاوه بر کاهش وزن سبب کاهش قابل‌توجه قند خون و سطح انسولین می‌شوند.

بیشتربخوانید... روش های اصولی افزایش وزن

رژیم کتو چرخه‌ای

این رژیم به‌صورت ترکیبی از رژیم کتوژنیک و رژیم عادی است. مثلاً در طی یک هفته، پنج روز رژیم کتوژنیک خواهید داشت و در دو روز رژیم عادی که در آن کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند

این رژیم کتو به فرد فرصت می‌دهد که کربوهیدرات را در حین تمرین و ورزش مصرف کند.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این رژیم شباهت زیادی به رژیم کتو استاندارد دارد. ولی این رژیم سهم پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک پروتئین بالا از ۶۰% چربی، ۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات تشکیل می‌شود.

منبع: https://www.dietforme.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 60
نویسنده : mozhgan

زمانی که منبع سوخت‌وساز بدن به‌جای کربوهیدرات‌ها، چربی‌های مجاز مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و روغن‌های سالم باشد بدن کتوز می‌شود. وقتی مصرف کربوهیدرات را به‌طور قابل‌توجهی کم کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها است، محدود می‌شود. مصرف پروتئین هم باید متعادل شود؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین باعث تبدیل آن به گلوکز شده و مانع از کتوز شدن بدن می‌شود.

با انجام آزمایش خون، ادرار و تنفس می‌توان مقدار کتون در بدن را اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود بدن وارد کتوز شده یا خیر. برخی از علائم ورود به فاز کتوز عبارت‌اند از:

  • تشنگی
  • تکرر ادرار
  • کاهش اشتها

انواع رژیم کتوژنیک

چندین نسخه از این رژیم امروز در دنیا توسط متخصصین تجویز می‌شود، که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

کتوژنیک چرخه‌ای (CKD)

رژیم کتوژنیک هدف‌گذاری شده (TKD)

کتوژنیک با پروتئین بالا

رژیم کتوژنیک استاندارد

این رژیم شامل مقدار کمی کربوهیدرات (۱۰%)، مقدار متوسطی پروتئین (۲۰%) و چربی بالاست (۷۰%). در این رژیم شما روزانه ۱۲۰ گرم چربی مصرف کنید. همچنین باید مقدار کربوهیدرات مصرفی را از ۳۰۰+ گرم به حدود ۵۰ گرم در روز برسانید و ۱۲۰ گرم پروتئین در روز مصرف کنید.

در رژیم کتوژنیک فرد باید سطح مصرف هر نوع ماده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، را به حداقل برساند. در این رژیم فرد باید چربی‌ها را جایگزین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کند. زمانی که مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا می‌کند، بدن فرد در حالت متابولیکی کتوز قرار می‌گیرد. زمانی که بدن در حالت کتوز قرار می‌گیرد، بدن تبدیل به بستری فوق‌العاده مناسب جهت چربی سوزی می‌شود. رژیم‌ کتوژنیک استاندارد علاوه بر کاهش وزن سبب کاهش قابل‌توجه قند خون و سطح انسولین می‌شوند.

بیشتربخوانید... روش های اصولی افزایش وزن

رژیم کتو چرخه‌ای

این رژیم به‌صورت ترکیبی از رژیم کتوژنیک و رژیم عادی است. مثلاً در طی یک هفته، پنج روز رژیم کتوژنیک خواهید داشت و در دو روز رژیم عادی که در آن کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند

این رژیم کتو به فرد فرصت می‌دهد که کربوهیدرات را در حین تمرین و ورزش مصرف کند.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این رژیم شباهت زیادی به رژیم کتو استاندارد دارد. ولی این رژیم سهم پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک پروتئین بالا از ۶۰% چربی، ۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات تشکیل می‌شود.

منبع: https://www.dietforme.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 57
نویسنده : mozhgan

کلسیم هیپوکلریت یا پودر کلر یک ترکیب معدنی با فرمول Ca(ClO)2 است. این ماده اصلی فعال محصولات تجاری با نام پودر سفید کننده، پودر کلر یا آهک کلر شده است که برای تصفیه آب به عنوان سفید کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از بهترین موادی شناخته شده است که برای ضدعفونی کردن استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب نسبتا پایدار است و نسبت به سدیم هیپوکلریت (سفید کننده مایع)، کلر بیشتری در دسترس دارد و بیشتر خرید پودر کلر رایج است. این ماده یک جامد سفید است در حالی که نمونه‌های تجاری آن زرد رنگ به نظر می‌رسد. کلسیم هیپوکلریک به دلیل تجزیه آهسته آن در هوای مرطوب بوی کلر به ویژه‌ای دارد و در آب سخت محلول نیست و در آب نرم تا مقدار متوسطی حل می‌شود.ای ماده معمولا به دو شکل زیر یافت می‌شود :

  • خشک (بی آب)
  • تر (آب رسان)

از دیگر نام‌های این ماده می‌توان به نمک کلسیم هیپوکلروز اسید، پودر بلیچینگ (سفیدکننده)، کلسیم اکسی کلرید و آهک کلرید اشاره کرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی پودر کلر

در این قسمت به بیان برخی از خواص شیمیایی و فیزیکی کلسیم هیپوکلریت یا همان پودر کلر می‌پردازیم:

7778-54-3       CAS number

Ca(ClO)2         فرمول شیمیایی

142.98 گرم بر مول           جرم مولی

پودر سفید خاکستری          ظاهر

بو کلر شدید         بو

2.35 گرم برسانتی‌متر مکعب چگالی

100 درجه سانتی گراد(212 درجه فارنهایت)     نقطه ذوب

21 گرم بر  100میلی‌لیتر (دردمای 25 درجه سلسیوس)   حلالیت در آب

در الکل واکنش نشان می‌دهد حلالیت

175 درجه سانتی گراد(347 درجه فارنهایت)     نقطه جوش

قرص کلر چیست

قرص کلر در واقع همان همان کلسیم هیپو کلرات است با همان خواص و همان مصارف فقط برای عرضه و استفاده راحت تر برای تصفیه اماکنی از جمله از استخرها به جای پودر به صورت قرص استفاده می‌شود.

واکنش های پودر کلر

واکنش پودر کلر در آب از نوع واکنش‌های گرماده است و احتمال آتش گرفتن این ماده هنگام واکنش دادن آن با  موادی از جمله مواد و ترکیبات آلی و یا روغن‌ها وجود دارد. این ماده قابل اشتعال نیست اما می‌تواند به عنوان یک اکسنده برای مواد قابل آتش سوزی استفاده شود به‌طوری که حتی می‌تواند با موادی آلی همچون آمونیاک، سولفیدهای آلی و آمین‌ها واکنش انفجاری دهد. پودر کلر به دلیل دارا بودن کلسیم باعث افزایش میزان سختی آب می‌شود و دارای مقدار حدودی %65 الی %70 کلر می‌باشد.

 

پودر کلر هر دو خاصیت کاهش اسیدیته‌ای و اکسیودو را نشان می‌دهد. این یک پایگاه نسبتا قوی می‌باشد. محلول این ماده یک محلول کاملا اساسی است زیرا قسمت آنیونی آن می‌تواند پروتون را از یک مولکول آب قبول کندو آنیون هیدوکسیل را در محلول قرار دهد. این اساسی بودن به دلیل تمایل آنیون هیپوکلریت در پذیرش پروتون برای تبدیل شدن به اسید هیپوکلروز، یک اسید ضعیف است (واکنش‌ها در جهتی پیش می‌روند که اسیدها یا بازهای ضعیف تولید کنند).

ClO– + H2O → HClO + OH–

آنیون هیپوکلریت همچنین یک ماده اکسنده قوی است که حاوی اتم کلر در ظرفیت 1 است که در شرایط اسیدی با کاهش گونه‌های کلرید واکنش نشان می‌دهد (Cl– در اینجا عنصر کاهنده است) در اسید هیدوکلریک موجود است کلسیم کلرید، آب و کلر گازی. واکنش کلی به صورت زیر است:

Ca(ClO)2 + 4HCl → CaCl2 + 2Cl2 + 2H2O

 



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 59
نویسنده : mozhgan

سوکرالوز تنها شیرین کننده بدون کالری است که از شکر مشتق می شود و 600 بار از شکر شیرین تر است. جایگزینی 3 مولکول کلر سبب می گردد که سوکرالوز همانند شکر قابل شکستن و متابولیزه شدن نباشد، بنابراین بدون تغییر و به سرعت از بدن عبور کرده و ماده ای خنثی (inert) و safe در نظر گرفته می شود.

سوکرالوز در سال 1976 توسط شرکت Tate & Lyle کشف شد و در سال 1998 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تایید شد و در حال حاضر در 80 کشور شامل آمریکا ، کانادا و استرالیا برای مواد غذایی جامد و نوشیدنی ها مورد استفاده می باشد.

این ماده به راحتی در آب حل شده و به علت پایداری مناسب بخوبی در پخت و پز قابل استفاده می باشد.

سازمانهایی که سوکرالوز توسط آنها مورد تایید قرار گرفته است:

1- سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 1998 (FDA)

2- JECFA (joint  FAO&WHO expert committee on food additives) در سال 1999

3- کمیته علمی غذای اروپا در سال 2000 (SCF)

4- سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)

فواید سوکرالوز :

طعم سوکرالوز که کاملا”شبیه شکر است و مقاومت عالی آن موجب برتری این شیرین کننده از سایر شیرین کننده ها شده است و جایگزین شکر در شیرینی جات و دسر ها می باشد.

سوکرالوز طعمی شیرین دارد و شیرینی آن در دهان باقی می ماند و هیچ طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد نمی کند.

سوکرالوز در بدن انرژی تولید نمی کند به دلیل اینکه مانند ساکارز شکسته نمی شود و به سرعت از میان بدن بدون تغییر عبور می کند .

سوکرالوز به طور وسیعی در بیش از 100 تحقیق در مدت 20 سال  مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده که کاملا سالم و بی خطر است و تا کنون هیچ گونه گزارشی مستند از عوارض نامطلوب همچون پوسیدگی دندان ، افزایش قند در افراد دیابتی ،تغییرات ژنتیکی،سرطان ،مشکلات ایمونولوژیک،اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و نیز نقص جنین از این ماده منتشر نشده است.

این شیرین کننده برای کل اقشار جامعه  شامل زنان باردار, مادران شیرده و کودکان در کل سنین قابل استفاده می باشد.

سوکرالوز برای افرادی که می خواهند میزان جذب کالری را در بدن خود کاهش دهند مفید می باشد.

سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده در مکمل های غذایی ,مواد دارویی , ویتامین ها و مکمل های معدنی و دارویی قابل استفاده می باشد.

از دیگر فواید سوکرالوز اینست که موجب تخریب دندانها نمی شود و دوست دندانهاست چون باکتریهای دهان آنرا به عنوان یک منبع غذایی نمی شناسد بنابراین موجب پوسیدگی دندانها نمی شود.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 62
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه از مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

جراحی ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است.

به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

سایر مقالات مهم.... مدت زمان ارتودنسی چقدر است



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 64
نویسنده : mozhgan

از مهم ترین دلایلی که می توان برای دندان های کج که نیاز به لمینت کردن دارند ، پیدا کرد، این است که:

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

  • فک کودکان کوچک است و کمبود فضا وجود دارد و به دلیل وجود همین فضای کم سبب می شود که دندان ها از مسیر اصلی خود منحرف شوند و در جای مناسب خودشان رشد ننمایند.
  • وجود برخی عادات نامطلوب و نامناسب مانند مکیدن انگشت در سنسن کودکی که سبب می گردند دندان های کودکان کج شوند.
  • استفاده ی بیش از اندازه از پستانک و یا شیشه ی شیر در کودکان نیز می تواند سبب کج شدن دندان هایشان شود.
  • بسیاری از کودکان نیز با استفاده از زبانشان تماس بیش از حدی را با دندان های در حال رشد خود می گیرند که همین مورد نیز می تواند کج شدن دندان ها را در پی داشته باشد.
  • تغذیه ی نامناسب و یا تغذیه ای که ضعیف می باشد موجب می شود تا دندان های کودکان رشدشان ضعیف شده و پوسیدگی دندان در آن ها ظاهر شود و در نتیجه دندان هایشان کج در بیاید.

بیشتربخوانید... مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟

برخورد ضربه ای خاص به صورت که می تواند موجب شود که دندان ها حرکت کرده و در نهایت کج شوند.

وجود امری به نام ژنتیک و وراثت نیز بسیار زیاد می باشد که لازم است بدانید اگر یکی از والدین شما دارای دندان های کج می باشد احتمال این که شما هم دندان های کج داشته باشید بسیار زیاد است.

مورد دیگر این است که در زمان کودکی اگر مراقبت درستی از دندان ها نشود، امکان کج شدن آن ها بعدا نیز میسر می گردد.

 این موارد تمامی می توانند عاملی باشند برای این که دندان های شما یا کج دربیایند و یا کج بشوند. برخی از آن ها را می توان با پیشگیری حل نمود اما برخی مانند عوامل ژنتیکی را باید درمان کرد.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودنتیست



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 68
نویسنده : mozhgan

با این وجود که تبلیغات گسترده ای برای لمینت دندان ارزان انجام می شود ولی باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل 4 میلیون تومان هزینه بر می دارد. در ادامه با مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودکتر همراه باشید.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان یکی از روش های نوین دندان پزشکی است که می تواند مشکلات زیادی را که از لحاظ ظاهری برای دندان اتفاق می‌افتد حل کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی برای زیباتر شدن لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می گذارد.قیمت لمینت دندان ارزان نیست و نسبت به مرکز دندانپزشکی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند قیمتش متفاوت باشد.

انواع لمینت دندان

 لمینت دندان انواع مختلفی دارد و بسته به نوع  آن روی دندان گذاشته می شود. لمینت دندان دارای دو نوع می باشد که عبارتند از:

  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیت

در واقع لمینت دندان یک ورقه پوسته نازکی است که با استفاده از مواد خاصی برای دندان فرد طراحی می شود. لمینت می تواند بسته به سلیقه فرد رنگ های مختلفی داشته باشد و همچنین فرد می تواند اندازه و طول مورد نظری که نیاز دارد را انتخاب کند. لمینت دندان در کنار زیبایی که به صورت و لبخند می دهد، برای درمان هم استفاده می شود.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی و کامپوزیت

آیا لمینت می تواند دندان ها را از بین ببرد؟

پاسخ این سوال که اکثر افراد با آن مواجه می شوند این است که مسلماً اگر متخصص دندانپزشک شما در کنار تخصص دندانپزشکی، تخصص مربوط به زیبایی دندان را هم داشته باشد و همچنین دارای تجربه کافی باشد به هیچ وجه دندان های طبیعی شما آسیب نمی بیند. اما اگر غیر از این باشد و دندانپزشک شما تازه کار بوده و همچنین تخصص زیبایی دندان را نداشته باشد به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهد چون این کار بسیار حساس بوده و اگر به درستی انجام نشود باعث آسیب زدن به دندان اصلی می شود.

آیا لمینت دندان ارزان است؟

با اینکه اکثر مکان هایی که کار زمینه دندان را انجام می‌دهند و جدیداً تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده اند، بیشتر تبلیغ شان بر این اساس است که لمینت دندان ارزان انجام می دهند، اما باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل تا ۳ میلیون تومان هزینه بر می دارد.

طول عمر و شکستگی لمینت 

لمینت دندان طول عمر مخصوص به خود را دارد و دائمی نیست اما اگر به درستی استفاده شود می توان طول عمر آن را بالا برد مواردی که باید برای مراقبت از لمینت دندان استفاده کرده عبارات است از:

  • خود داری از جویدن و گاز زدن غذاهای سفت و سخت مانند ته دیگ های خشک و یخ
  • خود داری از خوردن مایعات و غذاهای رنگی
  • خود داری از خوردن مایعات خیلی سرد و خیلی گرم
  • خود داری از کشیدن سیگار
  • استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان

سایرمقالات مهم... ارتودنسی و جراحی فک



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 59
نویسنده : mozhgan

پروفایلو یک روش جدید برای جوان سازی پوست است که آن را محکم تر کرده و باعث می شود که جوان و شاداب به نظر برسید. ماده فعال در این درمان اسید هیالورونیک است. این ماده با نام “فیلر” برای رفع چین و چروک های پوست به کار می رود. با این حال پروفایلو پوست را پر نمی کند و روی سفت کردن پوست تمرکز دارد. خود پوست به طور طبیعی با شلی پوست مقابله می کند. درمان پروفایلو برای نواحی زیر مناسب است:

  • صورت
  • گردن
  • ناحیه دکلته
  • بازو
  • دست

ژل پروفایلو بی خطر و بدون  درد است و به لایه پوست تزریق می شود. این کار به طور موثر سلول های پوستی را تغذیه می کند و تا زمانی که سفتی طبیعی پوست دوباره به دست آید این کار ادامه پیدا می کند. این درمان منحصر به فرد طی ۴ تا ۸ هفته نتایج خود را نشان می دهد.

پروفایلو برای چه افرادی مناسب است؟

این درمان برای هر کسی که پوستی افتاده و شل دارد مناسب است. این به این معنی است که برای افراد بالای ۳۰ سال قابل تزریق است. پروفایلو روند پیری پوست را کاهش می دهد. بعد از ۳۰ سالگی میزان الاستین، کلاژن و اسید هیالورونیک کاهش پیدا کرده و به همین دلیل باعث افتادگی پوست می شود.

بیشتربخوانید... ژل خط خنده چیست؟

هزینه تزریق

هزینه تزریق پروفایلو در هر ناحیه از بدن ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان است که شامل تزریق ۲ میلی لیتر در هر جلسه می شود.

منبع: مجله اینترنتی زیبایی فیلربینی



:: موضوعات مرتبط: زیبایی , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 55
نویسنده : mozhgan

رژیم غذایی سالم بخش مهمی از سبک زندگی سالم در همه زمان‌هاست، اما در دوران بارداری و قبل از آن، حیاتی‌تر هم هست. رژیم غذایی بارداری مناسب به سلامت شما و رشد بهتر جنین‌تان کمک می‌کند.

در رژیم بارداری نیازی نیست که خود را محدود کنید، اما مهم است که هر روز انواع غذاهای مختلف بخورید و مواد مغذی کافی و مورد نیاز خود و جنین را دریافت کنید.

بهترین کار این است که ویتامین‌ها و مواد معدنی را از غذاهایی که می‌خورید دریافت کنید، اما زمانی که باردار هستید شاید لازم باشد (زیرنظر پزشک) مکمل نیز مصرف کنید تا مطمئن شوید همه مواد معدنی مورد نیازتان را دریافت می‌کنید. اکنون مهم‌ترین ویژگی‌های یک رژیم غذایی بارداری خوب را می‌آوریم.

به قدر کافی و لازم کالری دارد!

احتمالاً متوجه خواهید شد که بیشتر از حد معمول گرسنه می‌شوید، اما نیازی نیست دوبرابر غذا بخورید؛ حتی اگر منتظر دوقلو هستید. سعی کنید هر روز یک صبحانه سالم بخورید، تا به میان وعده‌هایی که دارای چربی و قند بالا هستند، میل پیدا نکنید.

شامل میان وعده‌های سالم است!

در رژیم غذایی بارداری، میان وعده برای مادر باردار مهم است. اگر بین وعده‌های غذایی‌تان، گرسنه می‌شوید، سعی کنید از میان وعده‌های حاوی چربی و یا قند بالا مانند شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها، چیپس یا شکلات استفاده نکنید. در عوض، خوراکی‌های سالم‌تری انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... محاسبه bmi چیست

دارای مواد معدنی و مغذی کافی است!

سعی کنید منابع لبنی مانند شیر، پنیر، فروم فریس (پنیر خامه‌ای کم چرب) و ماست را در رژیم غذایی بارداری خود مصرف کنید، چراکه این منابع، حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز شما و کودک‌تان هستند. تا حد امکان انواع غذاهای کم چرب را انتخاب کنید. ضمنا برخی از پنیرها هستند که باید در رژیم بارداری از آنها اجتناب کنید، از جمله پنیرهای پاستوریزه نشده.

منبع: مجله اینترنتی رژیم های لاغری



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 50
نویسنده : mozhgan

استفاده از کلر در استخر باعث ضدعفونی کردن استخر می شود و باکتریها و آلودگی های آب را از بین می برد. البته لوازم استخر دیگری نیز جهت نظافت استخر و ضدعفونی کردن استخر از جمله پمپ استخر،فیلتر استخر، جارو استخر و سایر تجهیزات استخر در جهت ضدعفونی کردن استخر موثر می باشد. استفاده از کلر استخر در کنار مزایایی که دارد،در صورت استفاده بیش از حدمعایبی را نیز دارد. معمولا می دانیم که کلر بیش از حد در آب استخر، می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در استخر شود. همچنین پوست را تحریک کرده و باعث قرمزی چشم می شود. اما اگر بدانید ، قرمزی چشم و تحریک پوست به دلیل کلر موجود در آب نیست، باور می کنید؟ در واقع کلر استخر یک ماده شیمیایی است که نقش مهمی در بهداشت استخر شنا دارد و در صورت استفاده صحیح از آن کاملا بی خطر است. اما چرا استخر به کلر نیاز دارد؟ اهمیت کلر در استخر چیست؟

کلر چگونه استخر را تمیز نگه می دارد؟

استخرهای شنا برای ضد عفونی کردن و ایمن بودن در آن به کلر استخر نیاز دارند. کلر با جلوگیری از رشد جلبکها به تمیز نگهداشتن آب کمک می کند و با حمله و خنثی سازی باکتری ها و میکرو ارگانیسم های مضر، آب استخر را ایمن و تمیز نگه می دارد. ترکیب کلر در آب بر اثر یک اتفاق شیمیایی ساده می باشد. هنگامی که کلر را به آب استخر اضافه می کنید، کلر به دو مولکول حیاتی اسیدهیپوکلروز و یون هیپوکلریت تجزیه می شود. این دو ماده با حمله به دیواره سلول های میکروارگانیسم، باعث از بین رفتن میکروارگانیسمها می شوند. اسید هیپوکلروز بسیار سریع و تنها در عرض چند ثانیه می تواند یک موجود زنده را اکسید کند. در حالی که یون هیپوکلریت برای انجام این کار به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر دو ماده شیمیایی برای استخر شما حیاتی می باشد.

اهمیت شیمی آب استخر در بهداشت آن

حفظ اعتدال شیمیایی آب استخر و میزان درست کلر و حفظ آن، تنها راه برای تمیز نگه داشتن آب استخر می باشد. مهمترین عامل در ایمنی آب استخر میزان ph آب استخر می باشد. ph آب استخر باید بین 7.2 تا 7.8 باشد، زیرا بدن انسان میتواند سطح ph تا 7.4 را تحمل کند. زیرا در این سطح ph پوست، چشم، تنفس دچار مشکل نمی شود. همچنین این ph برای کلر نیز ایده آل است. اگر ph آب استخر خیلی زیاد باشد، اسید هیپوکلروز کافی وجود نخواهد داشت. در نتیجه تمیز کردن استخر به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. دومین عامل مهم در ایمنی آب استخر، میزان کلر آزاد می باشد. استخرهای شنا برای تمیز ماندن به کلر در سطح مناسب نیاز دارند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها میزان مناسب سطح کلر آزاد برای استخر را ppm 1-3 و برای جکوزی و وان آب گرم 4-2 ppm توصیه می کند. باید حداقل در هفته 2 الی 3 مرتبه کلر استخر و ph آب استخر را بررسی نمایید و در صورت لزوم تنظیم کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 49
نویسنده : mozhgan

شیرین کننده مصنوعی جایگزین قند طبیعی است که شیرینی آن چندین برابر بیشتر از شکر احساس می‌شود. کالری کمتر این نوع شیرین کننده‌های مصنوعی باعث شده تا بتوان از آن در غذاهای فرآوری شده همچون لبنیات، آب‌نبات‌ها، نوشابه، مربا و سایر محصولات استفاده کرد.

شیرین کننده‌های مصنوعی همیشه مخالفان و موافقان زیادی داشته‌اند. برخی متخصصان معتقدند این نوع قند مصنوعی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، قند خون و آسیب به سلامت روده می‌شود. از طرفی تعدادی دیگر از مقامات بهداشتی مصرف شیرین کننده مصنوعی را بی‌خطر می‌دانند و آن را جایگزین مناسبی برای پایین آمدن قند خون یا کاهش وزن توصیه می‌کنند.

نحوه عملکرد شیرین کننده مصنوعی

سطح زبان پوشیده از جوانه‌های چشایی است که دارای چندین گیرنده مختلف هستند تا بتوانند طعم‌های متفاوت را تشخیص دهند. گیرنده‌های چشایی پس از خوردن غذا با مولکول آن مواجه خواهند شد. برقراری ارتباط بین گیرنده چشایی زبان و مولکول غذا باعث ارسال سیگنالی به مغز برای شناسایی طعم‌ها می‌شود.

مولکول شیرین کننده مصنوعی بسیار مشابه مولکول قند ساخته شده تا گیرنده چشایی بتواند سیگنال طعم شیرین را برای مغز بفرستد. اما ترکیبات شیرین کننده‌های مصنوعی بسیار متفاوت بوده و بدن نمی‌تواند از آن‌ها کالری تجزیه کند، به‌همین دلیل این نوع قندهای جایگزین به شیرین کننده بدون کالری شهرت دارند.

خوب است بدانید که شیرین کننده مصنوعی از گذشته مورد توجه افراد دیابتی و دارای اضافه وزن بود. اما جدیدترین تحقیقات نشان‌دهنده برخی عوارض این نوع جایگزین شکر است که ارتباط مستقیم با سلامت بدن دارد.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی

بیشترین موارد مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی شامل موارد زیر است:

  • پودینگ
  • محصولات لبنی
  • انواع شیرینی
  • پخت کیک و نان
  • مربا و ژله‌ها
  • آب‌نبات
  • مواد غذایی کنسروی
  • نوشیدنی‌ها
  • انواع نوشابه‌ها

شکر و شیرین کننده‌های قندی علاوه‌بر افزودن طعم شیرین به مواد غذایی باعث حجم‌دهی به آن‌ها می‌شوند. اما شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است نتوانند به خوبی باعث حجم کیک یا نان شوند. یادتان باشد مصرف این نوع قند جایگزین بیش از حد در طول روز مضر خواهد بود و تأثیر سوء می‌گذارد.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی در پخت‌وپز بسیار زیاد است. اما قبل از استفاده ابتدا بسته‌بندی و طعم‌دهی آن‌ها را مطالعه کنید. زیرا برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی دارای طعم خاصی هستند که می‌تواند بر روی طعم نوشیدنی یا غذاها اثر بگذارد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : چهار شنبه 19 مهر 1402
بازدید : 102
نویسنده : mozhgan

در رژیم آب درمانی 7 روزه، تنها ماده غذایی مجاز آب خواهد بود و شما باید به مدت 7 روز این رژیم را ادامه دهید. انجام این رژیم در سم زدایی بدن تاثیر فوق العاده‌ای داشته و به همین دلیل خیلی از افراد نه برای لاغری که برای دفع سموم بدنشان این رژیم را استفاده می‌کنند.

از آنجایی که این رژیم متعلقات خاصی ندارد، کافی است که یک لیوان آب ولرم در دسترس داشته باشید تا بتوانید این رژیم را آغاز کنید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در اصل آب درمانی هفت روزه برای لاغری نمی‌باشد و بیشتر جنبه سم‌زدایی و پاکسازی بدن را دارد اما با توجه به این ‌که کالری دریافتی شما از این رژیم در طول روز صفر خواهد بود، در کاهش وزن و لاغری تاثیر خوبی خواهد داشت. بنابراین شما با انجام این رژیم در کنار پاکسازی بدن، کاهش وزن را هم تجربه خواهید کرد. 

میزان کاهش وزن با رژیم آب درمانی 7 روزه چقدر می‌باشد؟

شاید در وهله اول این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که با پیری از این رژیم چه مقدار از وزنشان را از دست خواهید دارد؟ قبل از آن که بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم، لازم است تا نکته مهمی را درباره این رژیم بازگو کنیم.

همانطور که ذکر شد این رژیم در لاغری شما و کاهش وزن شما موثر است اما نکته این‌ جا است که شما در این رژیم دائما گرسنه هستید و پس از اتمام دوره مورد نظر رژیم غذایی سابق خود را در پی خواهید گرفت به همین دلیل وزنی را که در این هفت روز از دست داده‌اید بازگشت خواهد داشت.

به این حال گفته می‌شود که شما پس از پایان دوره کاهش وزن را تجربه خواهید کرد. همچنین باید دقت داشته باشید که وزن کاهش یافته مربوط به آب، توده عضلانی و ذخیره کربوهیدارتی بدن شما می‌باشد و چربی‌های اضافه بدن شما تغییر نخواهد کرد. در واقع  شما برای از دست دادن چربی‌های تجمع پیدا کرده در اندام‌های خود، به رژیم‌های تخصصی‌تر و تمرینات ورزشی موثر نیازمند خواهید بود.

منبع: مجله آنلاین دایت فرم


تاریخ : چهار شنبه 19 مهر 1402
بازدید : 75
نویسنده : mozhgan

مشکلات متفاوت و متعددی در مورد بینی می‌تواند وجود داشته باشد. مشکلاتی مثل افتادگی و سرپایین بودن بینی، قوز بینی، انحراف بینی، مشکلات تنفسی، شکستگی بینی و غیره. لیفت بینی روشی است که از طریق آن می‌شود بسیاری از ایرادات ظاهری بینی را برطرف نمود و شکل و شمایل مناسبی به بینی داد. یک مزیت بزرگ در مورد لیفت این است که معمولا با روش‌های غیرجراحی قابل انجام است.

البته در بعضی موارد ممکن است مشکل تنها از طریق جراحی قابل رفع باشد که این موضوع با معاینه و نظر پزشک مشخص می‌شود. به طور کل این کار می‌تواند تغییر چشمگیر و هماهنگی و همگونی بیشتری بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار کند.

بیشتربخوانید... فیلر بینی چیست؟

چه کسانی برای لیفت بینی مناسب‌اند؟

نظر نهایی در مورد اینکه شما کاندید مناسبی برای لیفت بینی هستید یا نه، توسط پزشک اعلام می‌شود. اما به طور کلی بسیاری از ایرادات بینی را می‌شود با این روش برطرف کرد. لیفت بینی می‌تواند نقایص زیادی را در تیغه، نوک، قوز، پره، پوست و دیگر قسمت‌های بینی اصلاح کند.

کسانی که ایرادهای ژنتیکی در بینی دارند و یا کسانی که بینی خود را عمل کرده‌اند و می‌خواهند نواقص آن را برطرف کنند، می‌توانند از طریق لیفت بینی اقدام کنند. همچنین کسانی که بینی آنها شکسته یا آسیب ورزشی دیده می‌توانند معایب را از این طریق برطرف نمایند. میزان رفع عیب و امکان آن را پزشک بعد از معاینه و بررسی مشخص می‌کند.

انواع روش‌های لیفت بینی

در این روش از نخ بخیه جذبی استفاده می‌شود. این نخ‌ها متناسب با بافت بدن بوده و بعد از مدتی جذب می‌شوند. لیفت با نخ روشی است که معمولا یک تا دوسال دوام دارد. یعنی تا وقتی که نخ‌ها کاملا جذب بافت بینی شوند.

در این روش با در نظر گرفتن ایراد بینی، نخ در جای مناسب قرار داده شده و کشیده و تنظیم می‌شود. سپس در جای خود ثابت می‌شود و به بینی، آن فرم و شکل دلخواه و مطلوب را می‌دهد. برای لیفت بینی با نخ ابتدا بینی را با مواد مخصوص بی حس می‌کنند تا فرد در حین انجام کار دردی حس نکند.

  • لیفت بینی با تزریق فیلر
  • لیفت بینی با جراحی

در این روش از نخ‌های مختلفی استفاده می‌شود مثل نخ پیدواو، نخ گاگ، نخ پلیکولید و یا نخ هوریکان. نخ پیدواو جدیدترین است و نتایج درخشانی در پی دارد. عمل لیفت با نخ معمولا حدود یک ربع طول می‌کشد و نقاهت ندارد. فرد می‌تواند بعد از انجام عمل، به فعالیت‌های روزانه خود برگردد. فقط کافی است که تا چند روز فعالیت سنگینی نداشته باشد و بینی را دستکاری نکند و فشار ندهد.

منبع: مجله آنلاین فیلر بینی


تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 77
نویسنده : mozhgan

اگر پس از انجام جراحی علائم زیر را مشاهده کردید، فورا باید به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش ضربان قلب، تب و لرز
  • درد شکم، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس (تنفس سریع‌تر از حالت طبیعی)
  • خارج شدن ترشحات از محل برش
  • تهوع و استفراغ شدید، فشار خون پایین و احساس درد در سمت چپ شانه
  • کمتر شدن ادرار و ضعف عمومی در بدن

برخی از علائم نشت معده به این معنی است که باید به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. به طور مثال علائمی مانند تب، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ از علائم مهم ناشی از این عارضه است. اگر علائم شما بدتر می شود و قادر به مراجعه به پزشک نیستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

علت نشتی بعد از اسلیو چیست؟

افرادی که جراحی لاغری انجام می دهند، باید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کرده و عادت های قدیمی خود را ترک کنند. به طور مثال مواردی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل در ایجاد نشت معده بعد از اسلیو معده نقش دارد.

علاوه بر این، دیابت یا تاخیر در روند بهبودی به دلیل ایجاد مشکلاتی در جریان خون باعث نشتی بعد از اسلیو می شود. اما مهم تر از همه این موارد نشت معده معمولا به دلیل عدم عملکرد درست جراح رخ می دهد، معده طی این روش به درستی بسته نمی شود.

بیشتربخوانید... استپ وزن بعد از عمل اسلیو

این عارضه چه درمانی دارد؟

در صورتی که این مشکل تشخیص داده شود، در طول درمان، آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی به شما داده خواهد شد. طی این روش درمانی، عفونت های ناشی از نشت تخلیه می شود و آسیب ناشی از آن کاهش می یابد.

سپس جراحی دوم برای ترمیم نشتی انجام می گیرد. پس از ترمیمی که انجام می شود تغذیه شما طی مدتی برای رسیدن به بهبودی کامل تغییر خواهد کرد. مدتی تغذیه با دهان قطع می شود تا زمانی که نشتی ایجاد شده بهبود پیدا کند. معمولا زمان بهبودی این عارضه حدود ۶ ماه است.

منبع: https://www.sleevesurgeon.ir/


تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 89
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان چگونه انجام میشود؟ صاف کردن و مرتب کردن دندان های نامرتب، روندی ساده و آسان نیست. هر بیمار با براکت های ارتودنسی حداقل چند روز اول درد را تجربه کرده است. قرص های مسکن، غذاهای نرم و موم های دندانی بهترین دوستان شما هستند.

بیشتربخوانید... لمینت بدون تراش دندان

قدم اول برای بیمار تازه درمان شده ارتودنسی…

  • استفاده از مسکن

این قرص های مسکن را تنها زمانی که ضروری است مصرف کنید و هرگز بیش از 10 روز از این قرص ها استفاده نکنید!

  • غذاهای سرد و نرم  
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبنده اجتناب کنید
  • از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید
  • لثه ها را با مسواک نرم ماساژ دهید
  • خودتان را سرگرم کنید
  • از متخصص ارتودنسی خود درباره سایر درمان ها سوال کنید

قدم دوم درباره سیم، بند و براکت های تیز که منجر به آسیب می شوند

پیدا کردن محل آسیب _ اگر جراحتی به دهان شما وارد شده و مطمئن نیستید که جراحت کجاست، انگشت و یا زبان خود را در داخل دهان خود قرار داده و حرکت دهید تا منطقه آسیب را پیدا کنید. شما باید یک ناحیه درد یا تورم احساس کنید. متوجه شوید که کدام یک از براکت ها، سیم، بند و یا …. باعث جراحت شده است.

پوشاندن فلز با موم ارتودنسی – شما می توانید موم ارتودنسی را از داروخانه ها و یا از مطب متخصص ارتودنسی خود دریافت کنید. دست هایتان را بشویید و تکه کوچکی از موم را برداشته و با دست به آن فرم دهید تا نرم شود و به شکل دایره ای درآید. موم گرد را روی محل فلز مورد آزار (براکت و یا سیم) فشار دهید. سپس با انگشت یا زبان خود آن را صاف کنید. این راه حل برای براکت ها و سیم های تیز و یا قلاب تیز براکت ها درمان مناسبی است.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در ایران

هنگام غذا خوردن می توانید موم را بردارید. در صورتی که موم را قورت دادید نگران نباشید چرا که به شما آسیبی نمی زند.  

سیم یا قلاب تیز را به موقعیت راحت تر خم کنید – این راه حل را تنها با سیم های نازک و انعطاف پذیری که گونه ها و لثه هایتان را اذیت می کنند امتحان کنید. به این طریق که با استفاده از انگشت تمیز و یا یک پاک کن سر مداد جدید، سیم را به آرامی به سمت دندان تان خم کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 95
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی ها متحرک

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است. به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... طول مدت درمان ارتودنسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 85
نویسنده : mozhgan

افراد دارای اضافه وزن همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن می‌­باشند. بهترین راه برای افرادی با چاقی متوسط ورزش و رژیم غذایی سالم می­‌باشد.

اما اگر پس از ۶  ماه ورزش مناسب و رژیم غذایی صحیح کاهش وزن صورت نگرفت با مشاوره­‌ی دکتر جراحی اسلیو برای رسیدن به این هدف دست به جراح می‌­زنند.

در بین انواع جراحی­ ها روش جراحی اسلیو معده ( gastric sleeve surgery ) که سبب کاهش حجم معده و در نهایت کاهش اشتها می­شود، از رایج­ترین و محبوب­ترین روش­های موجود است.

در اسلیو معده ۷۵ تا ۸۰ درصد معده­ی بیمار از میان برداشته می­‌شود. بنابراین می­‌توان گفت که این عمل، یک جراحی غیرقابل بازگشت است.

برای عمل اسلیو معده شاخص توده­ ی بدنی فرد باید بیشتر از ۴۰ باشد، به عبارت دیگر می‌­توان گفت یکی از علائم اصلی فرد این است که دارای چاقی مفرط باشد.

در دنیای امروزی که فعالیت­ های فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در مقابل آن استفاده از فست فودها به میزان چشمگیری افزایش یافته، شاهد رشد نرخ شدید چاقی هستیم.

همان­طور که مشخص است چاقی از عدم تحرک و رژیم غذایی ناسالم نشأت گرفته و به دنبال خود مشکلات و بیماری­‌های دیگری را نیز به وجود می­‌آورد که می­ توانند برای افراد خطرآفرین باشند.

به همین علت افراد دارای اضافه وزن همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن می‌­باشند. بهترین راه برای کاهش وزن افرادی که دارای چاقی باحد متوسط و قابل کنترلی هستند، ورزش و رژیم غذایی سالم می‌­باشد.

اما گاها مشکل چاقی از مرز خود گذشته و بسیار جدی می­‌شود و دیگر به راحتی نمی­ توان آن را جبران کرد، پس در این مواقع افراد به راه‌­های دیگری از جمله انواع جراحی‌­ها روی می­‌آورند.

در بین انواع جراحی­ ها روش جراحی اسلیو معده ( gastric sleeve surgery ) که سبب کاهش حجم معده و در نهایت کاهش اشتها می­‌شود، از رایج­ترین و محبوب­ترین روش­های موجود است. گذاشتن حلقه معده و عمل بای پس معده نیز از دیگر موارد برای لاغری می­‌باشند.

بیشتربخوانید... تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌ اند

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده بهترین روش لاغری می‌­باشد که در این روش جراح حجم معده­ی بیمار را کاهش می‌­دهد. اسلیو گاسترکتومی‌، که تاکنون توانسته رویکرد مناسبی از کاهش وزن را نشان دهد، محبوبیت روزافزونی را در بین جراحان چاقی پیدا کرده است.

برخلاف عمل بای پس معده که در آن بخش­ های معده از شکم فرد خارج نمی‌­گردد، در اسلیو معده ۷۵ تا ۸۰ درصد معده­ی بیمار از میان برداشته می‌­شود.

بنابراین می‌­توان گفت که این عمل، یک جراحی غیرقابل بازگشت است. این جراحی با هدف درمان چاقی­‌های مفرط و بهبود سایر بیماری­‌های به وجود آمده در اثر چاقی انجام می‌­گیرد.

پس از انجام جراحی فرد می‌­تواند میزان اندکی از مواد غذایی را بخورد. درنتیجه به سرعت سیر شده و در مدت کوتاهی وزن فرد کاهش می‌­­یابد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 83
نویسنده : mozhgan

افراد دارای اضافه وزن همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن می‌­باشند. بهترین راه برای افرادی با چاقی متوسط ورزش و رژیم غذایی سالم می­‌باشد.

اما اگر پس از ۶  ماه ورزش مناسب و رژیم غذایی صحیح کاهش وزن صورت نگرفت با مشاوره­‌ی دکتر جراحی اسلیو برای رسیدن به این هدف دست به جراح می‌­زنند.

در بین انواع جراحی­ ها روش جراحی اسلیو معده ( gastric sleeve surgery ) که سبب کاهش حجم معده و در نهایت کاهش اشتها می­شود، از رایج­ترین و محبوب­ترین روش­های موجود است.

در اسلیو معده ۷۵ تا ۸۰ درصد معده­ی بیمار از میان برداشته می­‌شود. بنابراین می­‌توان گفت که این عمل، یک جراحی غیرقابل بازگشت است.

برای عمل اسلیو معده شاخص توده­ ی بدنی فرد باید بیشتر از ۴۰ باشد، به عبارت دیگر می‌­توان گفت یکی از علائم اصلی فرد این است که دارای چاقی مفرط باشد.

در دنیای امروزی که فعالیت­ های فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در مقابل آن استفاده از فست فودها به میزان چشمگیری افزایش یافته، شاهد رشد نرخ شدید چاقی هستیم.

همان­طور که مشخص است چاقی از عدم تحرک و رژیم غذایی ناسالم نشأت گرفته و به دنبال خود مشکلات و بیماری­‌های دیگری را نیز به وجود می­‌آورد که می­ توانند برای افراد خطرآفرین باشند.

به همین علت افراد دارای اضافه وزن همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن می‌­باشند. بهترین راه برای کاهش وزن افرادی که دارای چاقی باحد متوسط و قابل کنترلی هستند، ورزش و رژیم غذایی سالم می‌­باشد.

اما گاها مشکل چاقی از مرز خود گذشته و بسیار جدی می­‌شود و دیگر به راحتی نمی­ توان آن را جبران کرد، پس در این مواقع افراد به راه‌­های دیگری از جمله انواع جراحی‌­ها روی می­‌آورند.

در بین انواع جراحی­ ها روش جراحی اسلیو معده ( gastric sleeve surgery ) که سبب کاهش حجم معده و در نهایت کاهش اشتها می­‌شود، از رایج­ترین و محبوب­ترین روش­های موجود است. گذاشتن حلقه معده و عمل بای پس معده نیز از دیگر موارد برای لاغری می­‌باشند.

بیشتربخوانید... تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌ اند

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده بهترین روش لاغری می‌­باشد که در این روش جراح حجم معده­ی بیمار را کاهش می‌­دهد. اسلیو گاسترکتومی‌، که تاکنون توانسته رویکرد مناسبی از کاهش وزن را نشان دهد، محبوبیت روزافزونی را در بین جراحان چاقی پیدا کرده است.

برخلاف عمل بای پس معده که در آن بخش­ های معده از شکم فرد خارج نمی‌­گردد، در اسلیو معده ۷۵ تا ۸۰ درصد معده­ی بیمار از میان برداشته می‌­شود.

بنابراین می‌­توان گفت که این عمل، یک جراحی غیرقابل بازگشت است. این جراحی با هدف درمان چاقی­‌های مفرط و بهبود سایر بیماری­‌های به وجود آمده در اثر چاقی انجام می‌­گیرد.

پس از انجام جراحی فرد می‌­تواند میزان اندکی از مواد غذایی را بخورد. درنتیجه به سرعت سیر شده و در مدت کوتاهی وزن فرد کاهش می‌­­یابد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 82
نویسنده : mozhgan

همان‌طور که برای بسیاری از افراد کاهش وزن سخت بوده و ممکن است رعایت رژیم لاغری سخت باشد، دررابطه‌با افراد لاغر نیز گاهی رژیم چاقی مشکل بوده و افزایش وزن به‌سختی انجام می‌شود. اگر رژیم غذایی طبق اصول انتخاب شود و در برنامه غذایی کلیه مواد مغذی گنجانده شود، می‌تواند شما را به هدف برساند. باید در انتخاب بهترین رژیم چاقی از متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص باتوجه‌به وزن و قد شما میزان کالری دریافتی را افزایش داده و غذاهای مقوی را در برنامه قرار می‌دهد.

در ادامه چند مورد از بهترین مواد غذایی که می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند و باید در رژیم چاقی قرار بگیرند، ذکر می‌کنیم:

۱. اسموتی پروتئینی

اسموتی‌های پروتئینی که در خانه تهیه می‌شوند، برای افزایش وزن و دریافت مواد مغذی بسیار مناسب هستند. اسموتی‌های غیر خانگی شکر زیادی داشته و مواد مغذی آنها بسیار کم است. به‌عنوان‌مثال با ترکیب موز، پروتئین آب پنیر شکلاتی، یک قاشق کره بادام‌زمینی و یک لیوان شیر می‌‌توانید اسموتی پروتئینی درست کنید.

۲. رژیم چاقی با شیر

شیر برای افزایش وزن و عضله‌سازی بسیار مناسب است. شیر بین پروتئین، کربوهیدرات و چربی تعادل برقرار کرده و منبع خوبی از کلسیم است. اگر می‌خواهید، ماهیچه‌های خود را پرورش دهید، شیر منبع بسیار خوبی از پروتئین است. سعی کنید در روز یک یا دو لیوان شیر را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید. قبل یا بعد از تمرینات ورزشی خوردن شیر بسیار مفید است.

۳. رژیم چاقی با برنج

افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، باید مصرف برنج را تا حد ممکن کاهش دهند. در مقابل برای رژیم چاقی مصرف برنج می‌تواند بسیار موثر باشد. برنج منبع مناسبی از کربوهیدرات است که به افزایش وزن کمک می‌کند. غذاهای حاوی برنج یک وعده غذای کامل هستند و می‌توان با این ماده غذایی تنوع زیادی در غذاها ایجاد کرد.

بیشتربخوانید... رژیم کاهش وزن کانادایی

۴. انواع مغز و کره آنها

برای افزایش وزن آجیل و کره آجیل انتخاب‌های مناسبی هستند. یک‌مشت بادام ۱۷۰ کالری دارد. دو مشت آجیل در روز می‌تواند کالری مصرفی را تا حد زیادی افزایش دهد. از کره انواع مغز نیز می‌توانید در اسموتی‌ها و ماست استفاده کنید. در هنگام خرید کره دقت کنید که بدون شکر و روغن اضافی باشد. اگر بتوانید خودتان کره را درست کنید، بسیار بهتر است.

منیع: https://www.dietforme.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 78
نویسنده : mozhgan

در سال‌های اخیر استفاده از انواع فیلر برای اصلاح اجزای صورت و همچنین از بین بردن چین و چروک بسیار پرطرفدار شده است. تزریق فیلر به رفع چین و چروک‌ها کمک می‌کند و ظاهری جوان را به افراد می‌بخشد. یکی از خطوطی که بر روی ظاهر افراد بسیار تاثیر گذار است خط خنده است. پس از گذر زمان و با افزایش سن در کنار نواحی بینی و دهان خطوطی عمیق ظاهر می‌شود که به آنها خط لبخند گفته می‌شود. این خطوط باعث جدا شدن سطح گونه‌ها و لب‌ها می‌شود و باعث ظاهری پیرتر برای افراد می‌شود. به همین دلیل بسیاری خواهان برطرف کردن و محو کردن خطوط خنده هستند. خط خنده محدودیت سنی خاصی ندارد و تمامی افرادی که از ظاهر آن ناراضی باشند می‌توانند نسبت به رفع آن اقدام کنند.

علت ایجاد خط خنده

از مهم‌ترین دلایل ایجاد خط خنده می‌توان به افزایش سن، نور خورشید و سیگار کشیدن اشاره کرد. اشعه فرا بنفش باعث از بین رفتن فیبرهای کلاژن و الاستین پوست شما می‌شود. این فیبرها مسئولیت حفاظت از پوست و نرمی آن را بر عهده دارند. سیگار کشیدن نیز این فیبرها تجزیه می‌کند. علاوه بر این افزایش سن باعث می‌شود تا مقاومت بدن در برابر آسیب سیگار و نور خورشید کمتر شود.

بیشتربخوانید... انواع مختلف تزریق فیلر لب

لازم به ذکر است که خط خنده در افرادی که سیگار نمی‌کشند یا در معرض نور شدید خورشید قرار ندارند نیز ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد خط خنده نیز افزایش سن است که به دلیل چند فاکتور رخ می‌دهد. از جمله مهم‌ترین های آنها می‌توان به کاهش تولید کلاژن و الاستین اشاره کرد. همچنین با افزایش سن شکل گونه صاف‌تر می‌شود. نیروی جاذبه نیز در تغییر شکل اجزای صورت و همچنین پوست موثر است.

علاوه بر موارد ذکر شده افزایش و کاهش وزن شدید و غیر اصولی نیز می‌تواند سبب ایجاد خط خنده شود. کاهش وزن شدید باعث شلی پوست می‌شود که بیشتر در ناحیه صورت و گردن اتفاق می‌افتد.

درمان خط خنده

روش‌های مختلفی برای درمان خط خنده وجود دارد که می‌توان به تزریق چربی، تزریق فیلر، تزریق کلاژن، بوتاکس و … اشاره کرد. در بین تمام روش‌های ذکر شده تزریق فیلر خط خنده یکی از بهترین و کم عوارض ترین روش‌های درمان خط خنده است. بوتاکس نمی‌تواند خط خنده را به طور کامل از بین ببرد. همچنین تزریق چربی نیز با عوارض همراه است. تزریق فیلر باعث پر شدن چروک‌ها می‌شود و در نتیجه سطح پوست را هموار می‌سازد. فیلرها باعث افزایش تولید کلاژن می‌شوند. کلاژن یک پروتئین است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و باعث بازسازی پوست می‌شود. تولید این ماده به مرور زمان و افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

یکی از پرطرفدار ترین انواع فیلرها، فیلر هیالورونیک اسید است. این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد و باعث آبرسانی و سفتی پوست می‌شود. از آنجایی که این ماده به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود احتمال واکنش‌های آلرژیک را به حداقل می‌رساند. دکتر تزریق فیلر شما ممکن است برای تزریق فیلر خط خنده انواع دیگری از جمله کلسیم هیدورکسیل آپاتیت را نیز پیشنهاد کند که تفاوت‌های جزئی با هیالورونیک اسید دارند.

منبع: https://www.fillerbini.ir/

 



:: موضوعات مرتبط: زیبایی , ,
تاریخ : یک شنبه 16 مهر 1402
بازدید : 82
نویسنده : mozhgan

نشتی بعد از عمل اسلیو معده ممکن است برای برخی ترسناک به نظر برسد. ولی بهتر است بدانید این عارضه بسیار نادر است. و میتوان تا حدود زیادی از آن جلوگیری نمود. در ادامه با مجله اسلیوسرجن همراه باشید.

عمل اسلیو معده:

قبل از آنکه به بررسی عارضه نشتی بعد از عمل اسلیو معده بپردازیم بهتر است بدانید که عمل جراحی اسلیو معده درمانی دائمی با نتیجه ای غیر قابل بازگشت است که در بیمارانی با BMI یا شاخص توده وزنی بالاتر از ۳۵ انجام می گردد. همچنین افرادی با شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۵ نیز می توانند طی شرایطی این عمل را انجام دهند.

هدف از انجام این عمل جراحی کاهش حجم معده و در نتیجه کنترل حجم غذای مصرفی، کاهش کالری ورودی به بدن، کاهش وزن و درمان یا کنترل بیماری های زمینه ای به مرور زمان است.

بیشتربخوانید... آمبولی بعد از عمل اسلیو

همچنین در این عمل جراحی غدد ترشح کننده هورمون گرسنگی نیز از بدن خارج شده و بدین ترتیب اشتهای بیمار کنترل می گردد. این عمل جراحی به صورت لاپاراسکوپی انجام شده و دوران نقاهت کوتاهی دارد. بیماران در صورت رعایت مراقبت های بعد از عمل می توانند حدود ۶۰ درصد از اضافه وزن اولیه خود را طی یک سال کاهش دهند.

نشتی اسلیو معده به چه معناست؟

نشتی معده یکی از عوارض اسلیو معده محسوب می شود و به معنی وجود سوراخ یا درز کوچکی در کیسه ی جدید معده و خروج شیره گوارشی از معده به درون شکم می باشد.

بیشتربخوانید... استپ وزن بعد از اسلیو

چرا علائم نشتی اسلیو معده باید جدی گرفته شود؟

هنگامی که شیره گوارشی از معده خارج می شود، می تواند موجب درد شدید و آسیب به ارگان های داخلی و بافت های دیگر بدن شود. عدم درمان به موقع این وضعیت می تواند موجب مرگ بیمار شود.

علائم نشتی اسلیو معده کدامند؟

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های نشتی اسلیو معده عبارت است از:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • شانه درد
  • سرگیجه
  • تب
  • احساس بیماری و نگرانی

 


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com