عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 276
نویسنده : mozhgan

نشت 

به نشت مسیر یا کانال گوارشی در اصطلاح پزشکی آناستوموز گفته میشود. این عارضه بسیار نادر است. نشت خود به خود ایجاد نمیشود و در عمل هایی دیده میشود که مجرای گوارشی برش خورده باشد. برای مثال در جراحی اسلیو معده ، یک برش عمودی در معده ایجاد میشود که با کمک منگنه یا استاپلر بخیه و بسته میشود. اگر متخصص جراحی لاغری نتوانسته باشد به درستی معده را بخیه کند یا بخیه های منگنه شل باشند، احتمال پاره شدن بخیه ها در بخش هایی از معده وجود دارد. در نتیجه با خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی ها، شاهد نشت از معده خواهیم بود.

خطرات جراحی لاغری : سندرم دامپینگ

ما در بیشتر عمل های لاغری حجم معده را کاهش میدهیم. بنابراین اگر شخصی در خوردن غذا پرخوری کند مواد غذایی بدون اینکه هضم شوند وارد روده ها میشوند. در این حالت روده بیش از حد قابل تحمل و گنجایش خود مواد غذایی دریافت میکند و برخی مشکلات گوارشی برای این شخص پرخور بی ملاحضه ایجاد میشود. به مجموع این مشکلات گوارشی ناخوشایند، در اصطلاح سندروم دامپینگ گفته میشود. که یکی از عوارض عمل بای پس معده است. شخص در این حالت علایمی مانندحالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و گرفتگی شکمی را تجربه میکند

بیشتربخوانید... درمان دیابت با جراحی اسلیو معده

اسهال مزمن

یکی دیگر از خطرات جراحی لاغری اسهال است. این عارضه بر روی کیفیت زندگی و جذب مواد غذایی تأثیر می گذارد. افرادی که چاق هستند، معمولاً حتی قبل از عمل، بیشتر از افراد دیگر به اسهال دچار میشوند. دلیل اصلی بروز اسهال بعد از عمل لاغری به تغییرات بدن، رژیم غذایی و سبک زندگی بر میگردد. این اتفاق بیشتر پس از بای پس معده و اسلیو معده رخ می دهد.

انسداد روده از مهمترین خطرات جراحی لاغری

بر اساس نتایج برخی از مطالعات، در ۳ تا ۹ درصد از بیمارانی که تجربه عمل جراحی بای پس معده دارند انسداد روده کوچک رخ میدهد. انسداد روده می تواند مربوط به فتق داخلی یا چسبندگی بافت باشد. انسداد روده بعد از عمل جراحی لاغری هرچند بسیار نادر است اما نیازمند اقدام فوری و اورژانسی دارد. به طور کلی انسداد روده از نادرترین عوارض عمل لاغری است

سنگ کیسه صفرا از رایجترین خطرات جراحی لاغری

سنگ سازی کیسه صفرا میتواند علل مختلفی داشته باشد. اما حقیقت جالبی که شاید خیلی از شما درباره این سنگ سازی نمیدانستید این است که، افزایش خیلی سریع یا کاهش خیلی سریع وزن میتواند باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا شود. این مشکل در برخی از افرادی که زیر تیغ عمل جراحی رفته اند بیشتر دیده میشود.

مرگ

مانند هر عمل جراحی، در این عمل نیز ممکن است مرگ و میر رخ دهد، که ناشی از عوارض جراحی یا عوامل خطر در بیماران مختلف است.

مطالعه بیشتر... ارتودنسی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 268
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی قبل از کاشت دندان ، می تواند فضای مناسب را برای انجام عمل ایمپلنت دندان شما فراهم کند.

استفاده از بریس های ارتودنسی قبل از کاشت دندان

بریس های ارتودنسی دندان تشکیل شده اند از براکت های فلزی یا سرامیکی و سیم قوس دار ارتودنسی که از طریق براکت ها به دندان ها متصل می شوند. لنگر ها نیز در درمان ارتودنسی بسیار موثر هستند. آنها به دندان های عقبی اتصال داده می شوند. به طور معمول متخصص ارتودنسی از طریق سفت کردن سیم قوس دار در مقابل لنگر ها دندان های شما را تنظیم می کند.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دانستنی های ارتودنسی ما مراجعه کنید.) استفاده از بریس های ارتودنسی تکنیکی است که باعث ایجاد فشار یا تنش روی دندان ها می شود. با بکار گیری این مکانیسم ، حرکت دندان ها به طور طبیعی صورت می گیرد.

مزایای استفاده از بریس قبل از ایمپلنت دندان

اگر شما نیاز به ارتودنسی و ایمپلنت دندان دارید ، بهتر است ارتودنسی قبل از کاشت دندان انجام دهید. این عمل به بریس ها اجازه می دهد تا فضای کاملا مطلوبی برای کاشت دائمی ایجاد کنند.

مزایای ارتودنسی قبل از کاشت دندان عبارتند از:

  • دندان های موجود راحت تر و بدون مانع برای کار در اطراف جابجا می شوند.
  • فاصله ایجاد شده ایدآل می شود.
  • برنامه درمانی بهترین نتایج را بدنبال خواهد داشت.

ارتودنسی نامرئی

بسیاری از بزرگسالان از وجود براکت های فلزی بر روی دندان خود ناراحت هستند. این افراد می گویند که نمی خواهند دهان پر از فلز آنها را دیگران ببینند. اما یک جایگزین برای بریس های فلزی وجود دارد. ارتودنسی نامرئی در این مواقع می تواند به کمک بزرگسالان بیاید. این نوع یکی از انواع ارتودنسی متحرک و شفاف است. آنها از یک سری دستگاه پلاستیکی و شفاف تشکیل شده اند که هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندانی برای جایگزینی دندان هایی که به دلیل آسیب دیدگی یا پوسیدگی از بین رفته اند ، طراحی شده است. آنها از یک پست تیتانیومی تشکیل شده اند که ، دندانپزشک به منظور جایگزینی دندان از دست رفته آن را در فک فرو می کند. سپس یک تاج پروتز ( قسمت قابل رویت دندان ) که مانند دندان معمولی عمل می کند روی آن می چسباند. ارتودنسی بعد از کاشت دندان در بالا درباره ارتودنسی تک فک قبل از کاشت دندان توضیحاتی داده شد. اکنون می خواهیم درباره ارتودنسی بعد از کاشت دندان مطالبی را عنوان کنیم. بنابراین بیایید که به آن بپردازیم: اگر شما قبل از شروع درمان ارتودنسی از ایمپلنت های دندانی بهره گرفته اید ، مشکلی نیست. از ایمپلنت های دندانی می توان برای کمک به ارتودنسی استفاده کرد. ایمپلنت ها به دلیل دوام آنها می توانند برای وسایل ارتودنسی به عنوان لنگر عمل کنند. آنها باعث تسریع یا بهبود اثر بخشی ارتودنسی می شوند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 282
نویسنده : mozhgan

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه امری مهم و ضروری است اما برای افرادی که ارتودنسی دارند بسیار حیاتی تر می باشد. تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها در طول درمان ارتودنسی شدیدا اهمیت دارد زیرا عدم رسیدگی و مراقبت بیمار می تواند موجب طولانی شدن دوره درمان و ملاقات های بیشتر با متخصص ارتودنسی شود. بنابراین اگر می خواهید از چنین مشکلاتی دور مانده و دوره درمان ارتودنسی خود را سریع و بی دردسر ادامه دهید، باید بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید. در ادامه به اقداماتی که باید در جهت بهداشت دندان های ارتودنسی شده، انجام شود، می پردازیم:

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دیمون چیست؟

مسواک زدن 

طی دوره درمان ارتودنسی، باید دندان ها حداقل روزی ۳ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک شوند. این زمان ها می توانند پس از بیدار شدن، پس از هر وعده غذایی و قبل خواب باشند.

استفاده از نخ دندان

روزی یکبار باید دندان ها را نخ دندان کشید. استفاده از نخ دندان با وجود بریس های ارتودنسی ممکن است دشوار باشد اما روش های مختلفی برای تمیز کردن مابین دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان و سالم نگه داشتن لثه ها وجود دارد. نخ دندان به بیرون کشیدن ذرات باقی مانده غذایی و ماده پلاک از بین دندان ها و خط لثه کمک می کند. در غیر این صورت این مواد سفت شده و تبدیل به تارتار می شوند

دهان شویه

پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، داخل دهان، آب یا دهان شویه ضدعفونی کننده بچرخانید. دهان شویه ضدعفونی کننده می تواند برای التهاب و جراحت لثه ها که ناشی از برخورد بریس های ارتودنسی هستند، بسیار مفید باشد.

مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی

طی دوره ی درمان ارتودنسی دو دندان جلو، باید به طور منظم و برای تنطیم بریس ها، به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. پس از هر جلسه تنظیم بریس های ارتودنسی، شما ممکن است محکمی سیم ها یا حتی کمی درد حس کنید. در صورت تشدید یا تداوم درد باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. هر مشکلی که برای بریس های ارتودنسی پیش آمد؛ باید متخصص ارتودنسی خود را سریعا در جریان قرار دهید.(با توجه به طولانی بودن پروسه دندانپزشکی ارتودنسی و نیاز به مراجعه مداوم به متخصص ارتودنسی بهتر است به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی نزدیک به محل سکونت خود باشید مثلا اگر ساکن کرج هستید بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را انتخاب کنید.) علاوه بر متخصص ارتودنسی، مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان ( متخصص ایمپلنت ، بریج دندان و...)طی دوره ارتودنسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چکاپ دندان به منظور تشخیص نشانه های اولیه پوسیدگی دندان و بیماری لثه انجام شده و در صورت لزوم ترمیم و پرکردگی برای دندان خراب صورت می گیرد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 292
نویسنده : mozhgan

اصطلاح لینگوال یا مخفی در درمان ارتودنسی به سطح داخلی (زبانی یا کامی) دندان اشاره دارد. بریس‌های مورد استفاده در ارتودنسی لینگوال مانند بریس‌هایی که در ارتودنسی ثابت استفاده می‌شوند، نیستند، بلکه این بریس‌ها به سطح پشتی دندان‌ها می‌چسبند و در حالت عادی مخفی بوده و در داخل دهان دیده نمی‌شوند. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت و متحرک

مهم‌ترین مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

  • مخفی بودن
  • سرعت بالا 
  • راحت بودن 

افراد مناسب برای ارتودنسی مخفی چه کسانی هستند؟

افراد بزرگسال و نیز نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بدون آنکه کسی با دیدن آنها متوجه بریس‌های ارتودنسی در دهانشان شود، دندان‌های خود را صاف و مرتب کرده و لبخند زیبایی داشته باشند، می‌توانند کاندیداهای خوبی برای ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی مخفی  باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی قبل از جراحی فک

بریس‌های لینگوال چگونه نصب می‌شوند؟

برای استفاده از روش ارتودنسی لینگوال ابتدا در یک جلسه مشاوره اولیه، دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. سپس در جلسه بعدی، بریس‌ها بر روی دندان‌های شما چسبانده می‌شود. بریس‌های لینگوال از دو جزء اصلی ساخته شده‌اند که یک قسمت آن شامل قطعات فلزی کوچک (براکت‌ها) است که به دندان‌ها چسبانده می‌شود و جزء دیگر آن، سیم‌هایی است که این براکت‌ها را به هم وصل می‌کند. دندان‌های شما ابتدا به خوبی تمیز می‌شوند و سپس براکت‌های فلزی با استفاده از چسب‌های دندانی مخصوص، به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود. سپس یک سیم مخفی مخصوص بر اساس وضعیت دندان‌های شما شکل داده شده و بر روی براکت‌ها نصب می‌شود.

هزینه ارتودنسی لینگوال

به طور کلی هزینه ارتودنسی لینگوال نسبت به روش‌های دیگر ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی پلاستیکی) بالاتر است. زیرا چسباندن براکت‌ها و نصب لوازم ارتودنسی در دهان بیمار در این روش مشکل‌تر است. هزینه‌های این روش شامل هزینه مراجعات دوره‌ای در مطب دندانپزشک نیز می‌شود. این مراجعات معمولاً برای سفت کردن سیم‌ها و براکت‌ها و انجام تعمیرات لازم در صورت نیاز انجام می‌شود. بریس‌های لینگوال از نظر هزینه با بریس‌های فلزی سنتی قابل مقایسه هستند و بسیاری از بیمه‌های درمانی، قسمتی از هزینه‌های آن را پوشش می‌دهند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 283
نویسنده : mozhgan

آیا ارتودنسی دیمون ارزشش را دارد؟ بله ارزشش را دارد . ظاهر هر فرد  می تواند تاثیر زیادی در اعتماد به نفس او در طول روز داشته باشد. با درنظر گرفتن اطلاعات مناسب و کافی  و مقایسه با سایر درمان ها شما می توانید بهترین تصمیم گیری را در انتخاب یک ارتودنسی دندان خوب داشته باشید

به چه دلیل درمان ارتودنسی دیمون مورد علاقه و محبوبیت مردم قرار گرفته است؟ 

ارتودنسی دیمون مانند سایر ارتودنسی های سنتی  و در همان مکان بر روی دندان ها نصب می شوند . با این تفاوت که در ارتودنسی دیمون به جای براکت های سفت و قابل تنظیم سنتی از براکت هایی با تنظیم خودکار استفاده می شود . این سیستم باعث می شود که نتایج قوی تری در مدت زمان کوتاه تری بدست بیاید . یکی از دلایل محبوبیت ارتودنسی دیمون در بین مردم هم به همین خاطر است .

بیشتربخوانید... ارتودنسی ژنژیوکتومی

مردم می پرسند آیا ارتودنسی دیمون ارزشش را دارد؟

کسانی که از این ارتودنسی استفاده کرده اند بسیار راضی هستند. آنها معتقدند که این ارتودنسی بسیار خوب و عالی است.

مزیای ارتودنسی دیمون از این قبیل است:

  • راحتی در رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان
  • ظاهر زیبا و دل انگیز
  • آزردگی کمتر برای لب و گونه
  • تنظیم راحت تر
  • قرار ملاقات های کمتر با متخصص ارتودنسی
  • راحتی بیشتر پس از نصب

معایب ارتودنسی دیمون

متاسفانه ارتودنسی دیمون نیز خالی از عیب نیست و در روند تکامل دستگاه های ارتودنسی (ارتودنسی خانگی) هنوز به انتها نرسیده است . در این ارتودنسی شما می توانید از براکت های بی رنگ و شفاف استفاده کنید اما سیم فلزی آن هنوز قابل مشاهده است ، بنابراین شما نمی توانید آنرا به طور کامل از دیده ها پنهان کنید و این از موارد ضعف ارتودنسی دیمون به شمار می آید ارتودنسی دیمون نیز مانند ارتودنسی سنتی در روز های اول کمی تحریک کننده و آزار دهنده است هزینه این ارتودنسی بیشتر و نزدیک به دو برابر ارتودنسی سنتی است عدم اتصال کامل سیم به براکت ها ممکن است باعث شود که نا مرتبی های دندانی به طور کامل برطرف نشود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 264
نویسنده : mozhgan

ممکن است شما هم خشکی دهان را تجربه کرده باشید. هنگامی که میزان بزاق برای مرطوب نگه داشتن دهان کافی نباشد خشکی دهان اتفاق می‌افتد. ما برای مرطوب و تمیز نگه داشتن دهانمان نیاز به بزاق داریم. همینطور بزاق دهان باعث کاهش عفونت و باکتری‌های درون دهان می‌شود.  خشکی دهان شاید تهدید کننده حیات نباشد اما بدون عارضه هم نیست و یا حتی ممکن است نشان از بیمار باشد.

بیشتربخوانید... درمان ارتودنسی

فواید بزاق دهان

بزاق دهان نقش مهمی در سلامتی ما دارد. شاید از نظر بیشتر افراد بزاق یا همان آب دهان چندان مهم نباشد اما با آزمایش بزاق می‌توان به وضعیت سلامتی افراد پی برد.

  • بزاق و سلامت قلب
  • بزاق دهان و میزان استرس
  • بزاق دهان و نسخه ژنی
  • بزاق و سلامت دهان

علائم خشکی دهان

  • لب‌های ترک خوره
  • بوی بد دهان
  • اختلال در غذا خوردن، جویدن و تشخیص مزه و اختلال در صحبت کردن
  • خارش گلو به علت نبود بزاق برای مرطوب کردن گلو
  • خشکی و چسبناکی بزاق
  • زبان خشک و متورم
  • تشنگی پی در پی
  • خشن شدن صدا و خشک شدن مسیر بینی

 

 

بیشتربخوانید... ارتودنسی چند دندان

علل خشکی دهان چیست؟

  • داروها
  • کم آبی بدن
  • آب و هوا
  • بالا رفتن سن
  • مشکلات تنفسی
  • درمان سرطان
  • پوسیدگی دندان
  • آسیب عصبی  

بیشتربخوانید... ارتودنسی زیبایی دندان

درمان خشکی دهان 

  • مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و مشورت با پزشک و در صورت ممکن تغییر نوع داروی مصرفی و یا کاهش میزان مصرف
  • نوشیدن آب کافی در طول روز
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهانشویه
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل
  • ترک مصرف سیکار و توتون و تنباکو
  • جویدن آدامس و استفاده از آبنبات سفت و بدون قند
  • اجتناب از مصرف خوراکی‌های اسیدی و یا شیرین
  • تنفس از طریق بینی به جای دهان
  • استفاده از مرطوب کننده و نرم کننده لب برای پیشگیری و درمان ترک لب

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 28 مهر 1400
بازدید : 294
نویسنده : mozhgan

آیا در کودکی دندان‌های کج و معوجی داشتید؟ آیا قبلاً از بریس استفاده کرده‌اید یا احساس می‌کنید که باید از آن‌ها استفاده می‌کردید؟ این‌ها سؤالات مهمی هستند که در صورت داشتن فرزند می‌بایست به آن‌ها فکر کنید. اگر درد کودکی دندان‌هایتان مشکل داشتند، احتمال زیادی وجود دارد که فرزندتان نیز به درمان ارتودنسی نیاز پیدا کند، که این می‌تواند نگران کننده باشد. هزینه ارتودنسی چقدر خواهد بود؟ آیا درمان دردناک خواهد بود؟ آیا درمان مؤثر خواهد بود؟این‌ها همگی نگرانی‌های معقولی هستند، زیرا هیچ کس نمی‌خواهد که فرزندش رنج بکشد، حتی اگر این رنج با منافع طولانی مدتی برای او همراه باشد. ما برای بیماران نوجوانمان ارزش قائل بوده و به اندازه شما خواهان کمک به ایشان هستیم، و به همین دلیل است که خدمات ارتودنسی پیشگیری را نیز ارائه می‌دهیم. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

فواید ارتودنسی دندان پیشگیری

همانطور که از اسم ارتودنسی پیشگیری پیدا است، هدف این روش شناسایی مشکلات دندان‌های کودک شما و رفع این مشکلات قبل از جدی یا دائمی شدن آن‌ها است.ارتودنسی پیشگیری در کودکان می‌تواند با کمک به حفظ وضعیت ایده‌آل دندان‌ها در دهان، مانع شکل‌گیری مال اکلوژن‌ها شده یا باعث کاهش آن‌ها می‌شود.

بیشتربخوانید... عوارض ارتودنسی

تشخیص مشکلات در کودکان

ما این کار را با همان ابزارهای تشخیصی مورد استفاده در سایر درمان‌های ارتودنسی دندان خود انجام می‌دهیم. این دستگاه‌ها، که جزء پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ارتودنسی هستند، به ما امکان می‌دهند تا تصویر دقیق و شفافی از دندان‌ها و ساختار استخوانی فک کودکتان به دست آوریم. دانستن محل دقیق دندان‌ها، نحوه رویش آن‌ها و هرگونه عوارض ناشی از شکل استخوان یا فک ما را قادر می‌سازد تا روند رشد دهان و دندان بیماران نوجوانمان را تغییر دهیم. توصیه می‌کنیم برای گرفتن بهترین نتیجه، کودکانتان را از 7 سالگی تحت پیشگیری ارتودنسی قرار دهید، هرچند که ما درمان‌های پیشگیرانه را برای بیماران 5 ساله نیز انجام داده‌ایم. اولین معاینه کودکتان با معاینه دهان او آغاز می‌شود تا مشخص شود که آیا فضای کافی برای تمامی دندان‌های دائمی وجود دارد یا خیر. ما همچنین شکل و اندازه قوس‌های دندان‌های کودکتان را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم اندازه آن‌ها متناسب بوده و در طول رشد مشکلی از این بابت برای او ایجاد نمی‌شود.

روش‌های دانستنی های ارتودنسی پیشگیری

  • رویش هدایت شده
  • کشیدن زود هنگام دندان‌ها
  • مکیدن شست
  • هدگیرهای ارتودنسی
  • دستگاه فانکشنال ثابت
  • وسیع کننده
  • فورسوز
  • فضا نگهدار

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 284
نویسنده : mozhgan

با اینکه هیچ سن مشخصی برای ارتودنسی کودکان وجود ندارد، سازمان ارتودنتیست های آمریکا اعلام کرده است که بهترین سن برای اولین مراجعه به متخصصان ارتودنسی 7 سالگی می باشد.

چرا کودکان نیاز به ارتودنسی دارند؟

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی مانند دندان های کج، روی هم رفته، شلوغ و یا مشکلات بایت به  ارتودنسی دندان نیاز پیدا کنند. مشکلات بایت یا مال اکلوژن زمانی رخ می دهد که اندازه فک بالا و پایین با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اگر فک بالا بزرگتر از فک پایین باشد، بیمار مبتلا به اُوربایت و اگر فک پایین بزرگتر از فک بالا باشد، بیمار مبتلا به آندربایت می باشد.

در برخی موارد، مشکلات فک و دندان ناشی از افتادن زودهنگام دندان های شیری، تصادف یا عادت های غلطی مانند مکیدن انگشت شست است. اما در اغلب موارد این مشکلات ارثی بوده و در صورتی که یکی از اعضای خانواده تان قبلا ارتودنسی سنتی انجام داده باشد، احتمال اینکه کودک شما نیز به ارتودنسی نیاز پیدا کند زیاد خواهد بود.

چطور تشخیص دهیم که کودکمان نیاز به ارتودنسی دارد؟

  • از دست دادن زود یا دیر هنگام دندان های شیری
  • درد در هنگام گاز زدن یا جویدن غذا (ارتودنسی چقدر درد دارد؟)
  • تنفس از راه دهان
  • مکیدن انگشتان
  • دندان های شلوغ، نامرتب و نهفته
  • صدا دادن فکین هنگام باز و بسته کردن دهان
  • غیر طبیعی بودن روی هم رفتن دندان ها ع
  • دم تناسب دندان ها و فکین با سایر بخش های صورت
  • شلوغی دندان های جلویی در سن 7 یا 8 سالگی

فواید ارتودنسی کودکان

  • گسترش دهان 
  • پیشگیری از درمان های پیچیده 
  • افزایش اعتماد به نفس

بیشتر بخوانید... دانستنی های ارتودنسی

انواع ارتودنسی کودکان

امروزه، تجهیزات دندانی متعددی برای ارتودنسی خردسالان به کار می روند. اما هنوز هم ارتودنسی ثابت اصلی ترین ابزار برای صاف کردن دندان ها و اصلاح فرم فک محسوب می شود. بریس ها از طریق ایجاد فشار بر روی دندان ها و فک به منظور حرکت و جابجایی آن ها در جهت مورد نظر عمل می کنند. بریس های ضد زنگ یکی از پرکاربردترین انواع ارتودنسی هستند. هزینه ارتودنسی کودکان با بریس های فلزی بسیار مقرون به صرفه تر از گزینه های دیگر خواهد بود. بریس های رنگی باعث می شود که کودک از آن ها دلزده نشوند. شما می توانید با ست کردن رنگ کش ارتودنسی با لباس ورزشی یا یونیفورم مدرسه، آن را برای کودکتان جذاب کنید. به علاوه، اگر کودک از داشتن بریس بر روی دندان های خود خجالت می کشد، می توانید از  ارتودنسی نامرئی یا لینگوال استفاده کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 311
نویسنده : mozhgan

پوسیدگی دندان

دندان ها عمر طولانی دارند. با در نظر گرفتن مراقبت خوب از دندان ها و لثه ها، می توانید از آنها برای سال ها محافظت کنید. پوسیدگی دندان فقط یک مشکل برای کودکان نیست. این می تواند تا زمانی که دندان های طبیعی در دهان شما وجود دارد. پوسیدگی دندان مینای دندان را  پوشش می دهد و دندان های شما را، خراب می کند. هنگامی که مراقبت از دهان خود را به خوبی انجام نمی دهید، باکتری ها می توانند به دندان هایتان برسند و یک فیلم چسبنده و بی رنگ به نام پلاک دندان ایجاد کنند. این پلاک ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و حفره ها شود.

بیشتربخوانید... فرق کامپوزیت ونیر و لمینت دندان

تمیز کردن دندان ها و لثه ها

دانستن اینکه چطور مسواک بزنید، بخش مهمی از سلامت دهان و دندان است. در اینجا این است که چگونه: هر روز به آرامی دندان هایتان را از هر طرف با یک قلم مو نرم و برس و خمیر دندان فلوراید بشویید. حرکت های دور کوچک و کوتاه سقوط به عقب و جلو بهترین کار می کنند. وقت خود را به دقت و آرام در رطوبت بکشید. زبانش را به آرامی مسواک می زند. همراه با مسواک زدن، دندان ها را با دندان ها تمیز کنید تا لثه ها سالم باشند. نخ ریسی پلاک و مواد غذایی که از مسواک نمی تواند برداشته شود را حذف می کند. پس از شستشو، شستشو دهید.

اگر مسواک زدن باعث لخته شدن خون و یا صدمه به دهان شما شود، دندانپزشک خود را ببینید. دندانپزشکی کودکان شما همچنین ممکن است دهان باکتری را از بین ببرد تا بتواند کنترل پلاک و لثه را افزایش دهد. علاوه بر مراقبت روزانه و مسواک زدن، دهان را شستشو دهید. برخی از افراد مبتلا به آرتریت یا سایر شرایطی که حرکات را محدود می کنند ممکن است دشوار نگه داشتن مسواک باشد. این ممکن است کمک کند که دسته دسته مسواکی را به دست خود با یک نوار الاستیسیته بزرگ بپیچاند.

بعضی از افراد با استفاده از آن به یک اسفنج یا توپ فوم پلیمری دست بزنند. افرادی که دارای حرکات شانه محدود هستند ممکن است مسواک زدن را راحت تر در صورتی که قطعه ای از چوب یا پلاستیکی را به دسته بزنند. مسواک های الکتریکی می تواند مفید باشد. از دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان به ونیر دندان ، ایمپلنت دندان ، ارتودنسی و... می توان اشاره کرد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 283
نویسنده : mozhgan

از ارکان اصلی رعایت بهداشت دهان و دندان مسواک زدن است. به نظر می‌رسد مسواک زدن کاری ساده و کافی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما باید بدانید که به تنهایی کافی نیست و البته روش درست زدن نیز بسیار حائز اهمیت است. مسواک زدن از آنچه که مردم فکر می‌کنند پیچیده‌تراست و اصول خاص خود را دارد.

بیشتربخوانید... بهترین متخصص ارتودنسی

توصیه‌هایی برای مسواک زدن

  • با مسواک زدن به صورت صحیح و اصولی از پوسیدگی دندان‌ های خودو پرکردگی و ترمیم دندان جلوگیری می‌کنید. در واقع یک مسواک صحیح و اصولی از ایجاد مواد غدایی و جرم و پلاک بر روی دندان شما جلوگیری می‌کند.
  • حداقل تا نیم ساعت پس از مصرف مواد غذایی از مسواک خوداری کنید.
  • سعی کنید آن را بر روی تمامی دندان‌ها بکشید و از تمرکز بر روی یک نقطه جلوگیری کنید.
  • مسواک زدن باید نرم و با ملایمت باشد.
  • بهترین زمان  قبل از خواب و بعد از بیدار شدن است. برای مسواک زدن خود وقت بگذارید حداقل 2 دقیقه زمان برای یک مسواک زدن اصولی زمان لازم است.
  • استفاده از مسواک مناسب هم یکی دیگر از شرایط  است. سعی کنید مسواک نرم و متناسب نه بزرگ و نه کوچک انتخاب کنید.
  • سعی کنید مسواک را در زاویه 45 درجه نگه دارید و به حالت دایره ای مسواک بزنید با این روش به راحتی لثه و دندان های بالای را نیز می توانید مسواک بزنید.
  • نیازی نیست بیشتر از دو بار در روز مسواک بزنید. چرا که ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.
  • هر سه یا چهار ماه یکبار حتما مسواک خود را تعویض کنید.

بیشتربخوانید... بلیچینگ دندان

مراحل

  • بعد از آن که مسواک مناسب را انتخاب کردیم خمیر دندان را بر روی مسواک خود قرار می‌دهیم.
  • از سطوح جونده دندان شروع کرده و با حرکات رفت و برگشت بر روی سطوح جونده آن را آغاز می‌کنیم از یک طرف فک پایین شروع کرده و به طرف دیگر رفته و همین کار را برای فک بالا نیز انجام می‌دهیم.
  • در مرحله بعد به سطوح طرفین دندان‌ها می‌رویم. مسواک را با یک زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان بر روی شیار لثه و دندان قرار می‌دهیم سپس کمی فشار داده تا پرزهای مسواک بین لثه و دندان فرو رود.
  • در مرحله بعد سطوح داخلی دندان را تمیز می‌کنیم. از تمیز شدن آخرین دندان‌های آسیای بزرگ اطمینان حاصل کنید
  • در آخر استفاده از فلورایدها و دهانشویه ها نیز بعد از مسواک توصیه می‌شود.

بیشتربخوانید... دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 277
نویسنده : mozhgan

آیا عمل جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی عوارض خاصی دارد؟ اگر وجود دارند عوارض عمل لاغری کدامند؟ اگر این عمل را انجام دهم چه مشکلاتی برای من پیش می آید؟ و چه خطراتی ممکن است من را تهدید کنند؟ با چه اطمینانی زیر تیغ جراحی این عمل بروم؟ این ها سوالاتی هستند که مفصلا به آن ها در این مقاله از مجله ترمیم و زیبایی دندان پاسخ داده ایم.

تهوع و استفراغ 

تهوع و استفراغ تقریبا در همه عمل هایی که نیازمند بیهوشی عمومی هستند دیده میشود و امری طبیعی است. با این حال در دوره نقاهت عمل لاغری اگر ملاحضات غذایی را رعایت نکنید و برای مثال پرخوری کنید یا غذای جامد و دیرهضم بخورید، ممکن است تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید.

بیشتربخوانید... درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

عوارض جراحی لاغری : یبوست

بیمار بعد از عمل ممکن است درجاتی از درد را تجربه کند. برای تسکین این درد هم نیاز به دارو است. اغلب کسانی که برای تسکین درد دارو میگیرند نیز ممکن است یبوست داشته باشند. علاوه بر این، در دوره نقاهت جراحی لاغری ممکن است روده ها کمی سرعتشان کم شود و غذا به آرامی از روده ها عبور کند. این روند هم میتواند به نوعی باعث یبوست شود یبوست معمولا از عوارض باندینگ معده و عوارض بای پس معده است. در عمل دئودنال سوئیچ یا بای پس روده نیز یبوست وجود دارد اما خیلی کمتر و تنها در برخی افراد رخ میدهد.

رفلاکس معده از عوارض عمل لاغری 

همیشگی مشکل رفلاکس اسید در افرادی که اضافه وزن دارند شایع است. اگر برای درمان چاقی تحت عمل بای پس معده قرار بگیرید  مشکل ریفلاکس شما حتی ممکن است برطرف شود. اما عمل اسلیو معده میتواند ریفلاکس معده را حتی بدتر هم بکند. اگر بعد از عمل با رفلاکس معده یا سوزش سر دل روبرو شدید دارو مصرف کنید.

نکته:

رفلاکس اسید بعد از عمل لاغری آسان می تواند نشانه فتق یا هرنی هیاتال یا پیچ خوردن بخش باقی مانده معده در اسلیو معده باشد. اگر مشکل شما با دارو نیز حل نشد باید به متخصص جراحی لاغری خود اطلاع دهید.

عوارض جراحی لاغری :

بلع دشوار مواد غذایی یا نوشیدنی ها

در اصطلاح پزشکی به این مشکل دیسفاژی نیز گفته می شود. سریع غذا خوردن یا پرخوری بعد از عمل میتوانند باعث رخ دادن این مشکل شود. این مشکل میتواند پس از عمل بای پس معده ، و از ۴ هفته تا ۶ ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد.

زخم گوارشی

یکی از عوارض عمل لاغری بای پس معده تشکل زخم گوارشی در مسیر هضم غذا است. تصور میشود که این مشکل به خاطر افزایش تولید و ترشح اسید معده باشد. همه بیماران این مشکل را تجربه نمیکنند، اما اگر جزء یکی از افراد زیر هستید، احتمالا و شوربختانه چنین مشکلی برایتان پیش بیاید که البته با مداخله پزشک مشکل حل میشود.



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 294
نویسنده : mozhgan

در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت بریج و ایمپلنت  دندان  با هم مطالعه ای داشته باشیم.

یکی از رازهای زیبایی چهره ، داشتن لبخندی زیباست و زیبایی لبخند مستلزم داشتن دندان هایی سالم و متناسب است. پس داشتن آگاهی کامل نسبت به دندانپزشکیترمیمی و سلامت دندان ها و نحوه مراقبت از آنها امری انکار ناپذیر است. دو گزینه ایمپلنت و بریج دندان جزو رایج ترین روش هایی است که امروزه مورد توجه عده زیادی قرار گرفته و توسط پزشکان متعدد توصیه می گردد درست یاری کند.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان پوسیده

بریج دندان 

می توان گفت بریج از جمله رایج ترین روش های قدیمی برای درمان بی دندانی است. مراحل تهیه بریج به این صورت است که :

 1. دندانپزشک با استفاده از یک ماده نرم از فرم فک و دندان های شما قالب گیری میکند.

2. قالب به تکنسین داده می شود تا فک بالا و پایین را به صورت یک نمونه گچی برای بررسی و اندازه گیری دقیق تر آماده سازد.

3. دندان های مجاوری که بریج بر روی آنها سوار خواهد شد به اندازه ای تراش داده خواهند شد که بعد از قرارگیری بریج بر روی آنها دندان ها سایز طبیعی خود را داشته باشند.

4. مجدد قالب گیری پس از تراشیدن دندان های مجاور انجام میگیرد و قالب نهایی برای ساخت دندان به لابراتوار ارسال می گردد.

 5. پس از ساخته شدن بریج آن را بر روی دندان امتحان میکنند اگر اشکال و یا ایرادی نداشته باشد بریج دندان را بر روی دندان های مجاور می چسبانند.

ایمپلنت دندان

یک ایمپلنت در واقع متشکل از سه قسمت اصلی است که شامل : پیچ تیتانیومی ، تاج دندان ، رابط بین پیچ و تاج. در این متد که امروزه طرفداران زیادی داشته و نظر دندانپزشکان زیادی را به خود جلب کرده است دیگر دندان های مجاور دندان خالی آسیب نمی بینند و نیازی به انجام هیچ تغییری بر روی آنها نیست حال که با فرآیند ایمپلنت و بریج آشنا شدیم بهتر می توانیم موارد تفاوت دندان های بریج و ایمپلنت را بیان کنیم.

  • آسیب نرساندن ایمپلنت به سایر دندان ها
  • طول عمر و ماندگاری ایمپلنت
  • استحکام و دوام ایمپلنت
  • مراقبت و بهداشت دندان در ایمپلنت دندان بیشتر است

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 307
نویسنده : mozhgan

آیا ارتودنسی دیمون ارزشش را دارد؟ بله ارزشش را دارد . ظاهر هر فرد  می تواند تاثیر زیادی در اعتماد به نفس او در طول روز داشته باشد. با درنظر گرفتن اطلاعات مناسب و کافی  و مقایسه با سایر درمان ها شما می توانید بهترین تصمیم گیری را در انتخاب یک دندانپزشکیارتودنسی خوب داشته باشید

به چه دلیل ارتودنسی  دیمون  مورد علاقه  و محبوبیت مردم قرار گرفته است؟ 

ارتودنسی دیمون مانند سایر ارتودنسی های سنتی  و در همان مکان بر روی دندان ها نصب می شوند . با این تفاوت که در ارتودنسی دیمون به جای براکت های سفت و قابل تنظیم سنتی از براکت هایی با تنظیم خودکار استفاده می شود . این سیستم باعث می شود که نتایج قوی تری در مدت زمان کوتاه تری بدست بیاید . یکی از دلایل محبوبیت ارتودنسی دیمون در بین مردم هم به همین خاطر است .

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا کامپوزیت

مردم می پرسند آیا ارتودنسی دیمون ارزشش را دارد؟

کسانی که از این ارتودنسی استفاده کرده اند بسیار راضی هستند. آنها معتقدند که این ارتودنسی بسیار خوب و  عالی است.

مزیای ارتودنسی دیمون از این قبیل است:

  • راحتی در رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان
  • ظاهر زیبا و دل انگیز
  • آزردگی کمتر برای لب و گونه
  • تنظیم راحت تر
  • قرار ملاقات های کمتر با متخصص ارتودنسی
  • راحتی بیشتر پس از نصب

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت فک بالا

معایب ارتودنسی دیمون

متاسفانه ارتودنسی دیمون نیز خالی از عیب نیست و در روند تکامل دستگاه های ارتودنسی هنوز به انتها نرسیده است .

  • در این ارتودنسی شما می توانید از براکت های بی رنگ و شفاف استفاده کنید اما سیم فلزی آن هنوز قابل مشاهده است ، بنابراین شما نمی توانید آنرا به طور کامل از دیده ها پنهان کنید و این از موارد ضعف ارتودنسی دیمون به شمار می آید
  • ارتودنسی دیمون نیز مانند ارتودنسی سنتی در روز های اول کمی تحریک کننده و آزار دهنده است
  • هزینه این ارتودنسی بیشتر و نزدیک به دو برابر ارتودنسی سنتی است

بیشتربخوانید... دانستنی های دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 293
نویسنده : mozhgan

اصطلاح لینگوال یا مخفی در ارتودنسی به سطح داخلی (زبانی یا کامی) دندان اشاره دارد. بریس‌های مورد استفاده در ارتودنسی لینگوال مانند بریس‌هایی که در ارتودنسی ثابت استفاده می‌شوند، نیستند، بلکه این بریس‌ها به سطح پشتی دندان‌ها می‌چسبند و در حالت عادی مخفی بوده و در داخل دهان دیده نمی‌شوند. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

مهم‌ترین مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

  • مخفی بودن
  • سرعت بالا 
  • راحت بودن 

افراد مناسب برای ارتودنسی مخفی چه کسانی هستند؟

افراد بزرگسال و نیز نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بدون آنکه کسی با دیدن آنها متوجه بریس‌های ارتودنسی در دهانشان شود، دندان‌های خود را صاف و مرتب کرده و لبخند زیبایی داشته باشند، می‌توانند کاندیداهای خوبی برای ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی مخفی  باشند.

بیشتربخوانید... دستگاه های فانکشنال

بریس‌های لینگوال چگونه نصب می‌شوند؟

برای استفاده از روش ارتودنسی لینگوال ابتدا در یک جلسه مشاوره اولیه، دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. سپس در جلسه بعدی، بریس‌ها بر روی دندان‌های شما چسبانده می‌شود. بریس‌های لینگوال از دو جزء اصلی ساخته شده‌اند که یک قسمت آن شامل قطعات فلزی کوچک (براکت‌ها) است که به دندان‌ها چسبانده می‌شود و جزء دیگر آن، سیم‌هایی است که این براکت‌ها را به هم وصل می‌کند. دندان‌های شما ابتدا به خوبی تمیز می‌شوند و سپس براکت‌های فلزی با استفاده از چسب‌های دندانی مخصوص، به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود. سپس یک سیم مخفی مخصوص بر اساس وضعیت دندان‌های شما شکل داده شده و بر روی براکت‌ها نصب می‌شود.

بیشتربخوانید... تفاوت ریتینر و اینویزیلاین

هزینه ارتودنسی لینگوال

به طور کلی هزینه ارتودنسی لینگوال نسبت به روش‌های دیگر ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک) بالاتر است. زیرا چسباندن براکت‌ها و نصب لوازم ارتودنسی در دهان بیمار در این روش مشکل‌تر است. هزینه‌های این روش شامل هزینه مراجعات دوره‌ای در مطب دندانپزشک نیز می‌شود. این مراجعات معمولاً برای سفت کردن سیم‌ها و براکت‌ها و انجام تعمیرات لازم در صورت نیاز انجام می‌شود. بریس‌های لینگوال از نظر هزینه با بریس‌های فلزی سنتی قابل مقایسه هستند و بسیاری از بیمه‌های درمانی، قسمتی از هزینه‌های آن را پوشش می‌دهند.

بیشتربخوانید... دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 27 مهر 1400
بازدید : 281
نویسنده : mozhgan

اگر در حال خواندن این مقاله  هستید احتمالا در حال مقایسه فواید و عوارض درمان ارتودنسی هستید. حتی احتمالا دو دل هستید و مانده اید که آیا با وجود عوارض همچنان درست است که ارتودنسی کرد یا نه؟ ما در این مقاله به 5 تا از شایعترین و شناخته شده ترین عوارض ارتودنسی پرداخته ایم و آن ها را به طور کامل بررسی کرده ایم.

5 تا از شناخته شده ترین عوارض ارتودنسی دندان

1. تغییر چهره و صورت

به دلیل اینکه دستگاه های ارتودنسی به دندان ها متصل میشود در ظاهر ممکن است که چهره شما کمی تغییر کند.

راه حل رفع مشکل تغییر چهره در ارتودنسی: یکی اینکه اگر فکر میکنید ارتودنسی ثابت چهره شما را تغییر میدهد میتوانید از ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک مثل اینویزیلاین ها و یا ارتودنسی لینگوال و یا ارتودنسی سرامیکی استفاده کنید. و دوم اینکه یک متخصص ارتودنسی خوب انتخاب کنید و همه چیز را به او بسپارید تا بدون اینکه هیچکدام ار عوارض ارتودنسی دندان را تجربه  کنید به نتیجه دلخواه برسید.

 2.تشکیل پلاک پشت دندان ها و دستگاه ها

درحالت عادی زمانی که دندان های خود را به طور مرتب مسواک میزنید و از نخ دندان استفاده میکنید سلامتی دهان و دندان و در نتیجه سلامتی عمومی شما افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و مرتبا مسواک نزنید، پلاک و تارتار در پشت دندان ها شما تشکیل میشود.

راه حل رفع مشکل تشکیل پلاک روی دستگاه های ارتودنسی: اما خب اگر مطابق توصیه ها و دستورالعمل های متخصص ارتودنسی خود عمل کنید تشکیل پلاک را به عنوان عوارض ارتودنسی دندان به راحتی دور خواهید زد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندان

3.واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک از جمله نادرترین عوارض ارتودنسی دندان بزرگسالان است و تنها در افرادی رخ میدهد که نسبت به یکی  از اجزای بریس ارتودنسی حساسیت داشته باشند. برای مثال ممکن است به جنس سیم یا براکت حساسیت داشته باشید. زخم شدن دهان زخمی شدن از عوارض ارتودنسی دندان است اما خیلی کم پیش می آید که داخل دهان زخم شود. زخمی شدن دهان معمولا در افرادی رخ میدهد که ارتونسی ثابت لینگوال یا پشت دندانی دارند. زیرا در این روش بریس ارتودنسی به جای اینکه به جلو دندان وصل شود به پشت دندان ها متصل است. در این وضعیت زبان مدام به براکت ها و سیم برخورد میکند و احتمال زخمی شدن آن وجود دارد.

4.درد و ناراحتی

مساله درد ارتودنسی و ناراحتی ناشی از آن واقعا آنطورها هم که میگویند صحت ندارد. ما منکر درد به عنوان یکی از عوارض ارتودنسی دندان نیستیم. اما بهتر است به آن عارضه نگوییم زیرا درد بسیار مختصر است و از همه مهمتر موقتی است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 297
نویسنده : mozhgan

فعالیت هایی مانند پیاده روی و حتی تغییر پوزیشن خواب در تخت می تواند طی دوره نقاهت عمل اسلیو معده به افزایش جریان خون کمک کند. افزایش گردش خون احتمال تشکیل لخته خون را کاهش داده و بهبودی را تسریع می کند. ایستادن، پیاده روی و ورزش بعد از عمل اسلیو می تواند به تسریع بهبودی و کاهش بروز عوارض اسلیو معده کمک کند.

تمرین های زیر را در هر ساعت از روز تکرار کنید. همچنین می توانید قبل از جراحی به روش لاپاراسکوپی  به منظور افزایش عملکرد ریه این تمارین را انجام دهید.

شب اول پس از جراحی های لاغری، به کمک پرستارتان بنشینید و پس از آویزان کردن پاها، در کنار تخت بایستید. این کار ممکن اس برایتان دردناک باشد اما هر بار آسان تر خواهد شد. روز به روز حس می کنید که قوای جسمانی تان در حال بازگشت به حالت قبل بوده و درد کمتری دارید.

یک روز پس از جراحی، متخصص جراحی لاغری یا پرستار از شما می خواهد که از تخت بیرون آمده و شروع به راه رفتن کنید. پس از آن لازم است روزی ۳ بار این کار را تکرار کرده و تمرین های پا و تنفسی را هر ساعت یک بار انجام دهید. ممکن است آنقدر سرحال نباشید که بتوانید پیاده روی کنید اما سعی خود را بکنید و تا جایی که می توانید، هر چند کم، راه بروید.

بیشتر بخوانید... تفاوت ابدومینوپلاستی با جراحی لاغری چیست؟

پرستار به شما می آموزد که چگونه سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. همچنین وی به شما نشان می دهید که چگونه از اسپیرومتری انگیزشی برای گسترش ریه هایتان استفاده کنید. سرفه و تنفس عمیق به نشان دادن هر مشکل جدی که در ریه ها و حلق وجود دارد، کمک کرده و از ابتلا به ذات الریه جلوگیری می کند. تنفس عمیق به افزایش گردش خون و از بین رفتن اثرات بیهوشی کمک می کند.

چگونه عمیق نفس بکشیم: 

  • دم عمیق بگیرید.
  • نفس خود را برای دو ثانیه نگه دارید.
  • تمام هوای درون ریه را بیرون دهید (بازدم).
  • این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید... التهاب کیسه صفرا

چگونه سرفه کنیم:

  • دم عمیق بگیرید.
  • سرفه کنید. سرفه باید از شکم بیاید نه از حلق. بهتر است برای حفاظت از شکم، بالشتی روی آن نگه دارید و سپس سرفه کنید.

بیشتر بخوانید... چاقی ارثی

 تمرینات پا:

  • انگشتان پا را به سمت انتهای تخت خم کنید، طوری که انگار پدال گاز ماشین را فشار می دهید.
  • حال، انگشتان پا را برعکس و به سمت سر تخت بکشید، سپس آزاد کنید.
  • هر مچ پا را ابتدا به راست سپس به چپ بچرخانید.
  • این کار را روزی ۳ بار تکرار کنید


:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 294
نویسنده : mozhgan

مراجعه به متخصص ارتودنسی چرا و چه زمانی باید صورت بگیرد؟

مردم می خواهند بدانند که در صورت داشتن چه علائمی می توانند خود را به یک ارتودنتیست نشان دهند؟

اگر شما به طور منظم دندان های خود را به یک دندانپزشک عمومی نشان دهید او در صورت نیاز شما را به یک متخصص ارتودنسی معرفی می کند.

نکته: در انتخاب متخصص ارتودنسی حتما به این نکته توجه کنید که با توجه به طولانی بودن پروسه درمان ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی و ثابت)  برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در رفت و امد بهتر است بهترین متخصص ارتودنسی نزدیک محل سکونت خود را انتخاب کنید مثلا اگر ساکن کرج هستید بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را انتخاب کنید

مراجعه به متخصص ارتودنسی به دلیل وضعیت لب

آیا لب های فرزندتان در حالت بسته بودن دهان روی هم قرار می گیرند؟ آیا لب بالا می تواند تمام سطح دندان های فک بالا را بپوشاند؟ آیا لب پایین دندان های فک پایین کودکتان را به خوبی می پوشاند یا بیش از حد جلو نیست؟

توجه به لبخند

به دندان های کودک خود به دقت نگاه کنید آیا او دندان های شلوغ و پرتراکمی دارد؟ آیا هنگام لبخند زدن لثه هایش بیش از حد نمایان نیست؟ اگر این چنین باشد او در سن جوانی اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن را از دست خواهد داد. بنابراین یک قرار ملاقات با ارتودنسی کودکان داشته باشید تا بتوانید از بروز مشکلات پیچیده تر در آینده جلوگیری کنید.

 تنفس دهانی

اگر کودک شما تنفس دهانی دارد ممکن است به علت خشکی دهان و در معرض هوا قرار گرفتن لثه ها باشد. در این صورت بافت لثه هیپرتروفیک خواهد شد. بنابراین باید سابقه پزشکی بیمار را به دلیل:

  • آلرژی
  • مشکلات راه های هوایی
  • لوزه های بزرگ شده
  • خروپف با صدای بلند

تحلیل لثه

ضخامت بافت لثه برای در بر گرفتن دندان ها بسیار مهم است. در کودکانی که دندان های شلوغ و پر تراکمی دارند بافت لثه ضخامت کمتری نسبت به سایر کودکان دارد. این بافت نازک ناچار است دندان های شلوغ را در بر بگیرد و به همین علت دچار عقب نشینی و تحلیل می شود. برای رفع این مشکل بهتر است کودک خود را نزد یک متخصص ارتودنسی کودکان ببرید.

بیشتربخوانید... اجزای ارتودنسی

مکیدن انگشت شست در کودکان

مکیدن انگشت شست در کودکان بالای پنج سال می تواند اختلالاتی در رویش سایر دندان ها بوجود بیاورد. این می تواند باعث عادت جلو آوردن زبان شود و به عضلات فشار وارد کند. عوارض مکیدن انگشت شست عبارتند از:

  • تنفس دهانی به دلیل مشکلات راه های هوایی
  • بلع دشوار
  • رنج زبان
  • فشار لب
  • تلفظ نادرست حروف

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 290
نویسنده : mozhgan

بریس های ارتودنسی متشکل از براکت ها و سیم هایی است که برای اصلاح نامرتبی و شلوغی دندان ها و مشکلات بایت استفاده می شوند. بیشتر افرادی که از مشکلات ارتودنسی رنج می برند، در دوران نوجوانی از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند. با این حال بزرگسلان نیز می توانند از این بریس ها بهره ببرند. هدف انجام ارتودنسی، صاف و همتراز کردن دندان ها و استخوان های فک به منظور بهبود ظاهری لبخند می باشد.

برای مشکلات جزئی تر می توان از ارتودنسی متحرک و سفارشی به نام ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین استفاده کرد. این بریس ها ممکن است از نوع ثابتشان گران تر باشند اما در میان بزرگسالان از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

۱. انجام درمان های دندانپزشکی پیش نیاز مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی و گرفتن وقت مشاور

۲. آمادگی احساسی  درمان های ارتودنسی یک تعهد مهم از سوی بیمار است و نیازمند تغییراتی در سبک زندگی است. بریس های ارتودنسی همچنین می توانند بر ظاهر فرد اثر گذارند. اگر قبل از شروع ارتودنسی استرس داشتید سعی کنید به مزایایی که بریس های ارتودنسی می توانند به همراه داشته باشند، فکر کنید.

3.تمیز کردن دندان ها برای چسباندن بهتر بریس ها به دندان، متخصص ارتودنسی لازم است سطح دهان را خالی از ماده پلاک کند. بنابراین در صورتی که تمایل به پاکسازی حرفه ای دندان ها توسط ارتودنتیست خود ندارید، می توانید پس از خوردن آخرین وعده غذایی قبل از ارتودنسی، دندان ها را به طور کامل تمیز کنید.

 4.گرفتن آخرین عکس سلفی هنگامی که اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن نداریم، مجبور به خندیدن با لب های بسته می شویم. اما سعی کنید قبل از شروع ارتودنسی بدون سیم حتما یک عکس با نشان دادن دندان هایتان داشته باشید زیرا پس از اتمام ارتودنسی از دیدن این حجم از تغییر لذت خواهید برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (ایمپلنت دندان، بریج دندان، دندانپزشکی بارداری و...) می توانید به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 275
نویسنده : mozhgan

رفتن به دندانپزشک فقط به معنای دیدن دفتر کار خصوصی او نیست. کلینیک دندانپزشکی می تواند تمام نیازهای دندانپزشکی شما را تحت یک سقف قرار دهد و بیش از یک نوع متخصص دارای این نوع امکانات وجود ندارد. یک کلینیک دندانپزشکی می تواند در یک مدرسه دندانپزشکی، بیمارستان و مرکز بهداشت خصوصی قرار گیرد. 

چرا شما باید از خدمات کلینیک دندانپزشکی استفاده کنید؟

امروزه کلینیک های دندانپزشکی متعددی برای ارائه انواع خدمات دندانپزشکی وجود دارد که علاوه بر معاینه و معالجه بیماران به آن ها مشاوره هایی برای مراقبت و نگهداری از دندان هایشان را می دهند و دیگر مانند گذشته نیست که سلامت دندان و دهان ما بخاطر عدم آگاهی از نحوه نگهداری و نبود امکانات بهداشتی به خطر بیوفتد.

انواع روش های درمانی مورد استفاده در کلینیک دندانپزشکی

اینله و اُنله دندان

اینله و اُنله نوعی ترمیم برای دندان های عقبی است که دچار پوسیدگی های خفیف تا متوسط شده اند و یا ترک خوردگی و شکستگی دارند اما از طرفی این آسیب آنقدر جدی نیست که بیمار نیاز به روکش دندان داشته باشد.

بیشتربحوانید... ارتودنسی پلاستیکی

پیوند کامپوزیتی

پیوند کامپوزیتی به تعمیر دندان های فاسد شده، آسیب دیده یا تغییر رنگ داده شده با استفاده از موادی شبیه رنگ مینای دندان است. دندانپزشک شما فرسایش دندان را از بین می برد و کامپوزیت دندان را بر روی سطح دندان قرار می دهد و سپس آن را به شکل دندان واقعی درست

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی نامرئی

ونیر دندان

وینرهای دندانی لایه های به شکل و رنگ دندان واقعی هستند و برای بر طرف کردن مشکلات متعدد زیبایی  مانند از دندان های جدا شده، مینای دندان شکسته یا آسیب دیده تا شکاف قابل توجه بین دو دندان کاربرد دادند. دندانپزشک با استفاده از چسب مخصوص دندان، این روکش را به جلوی هر دندان اعمال می کنند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان ها پس از از دست رفتن دندان استفاده می شوند. دندانپزشک یک پیچ تیتانیوم کوچک را به فک در محل دندان از دست رفته وارد می کند که تاج را نگه دارد کند. تشخیص این ایمپلنت ها از دندان های طبیعی داخل دهان تقریبا غیر قابل ممکن هستند و هنگامی که متصل شوند، به طور دائمی در محل قرار می گیرند.

دانستنی های ارتودنسی

ارتودنسی دندان روشی است که در آن کلیه فواصل و برآمدگی های دندان ها که در اثر یک ناهنجاری بوجود آمده اند با استفاده از انواع لوازم و دستگاه ها که معمولا با نام سیک کشی دندان در بین مردم عادی شناخته می شود، بر طرف می سازد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 282
نویسنده : mozhgan

بریس‌های فلزی متداول‌ترین نوع بریس‌های مورد استفاده بیماران در درمان های ارتودنسی هستند. بریس‌های فلزی امروزی بسیار کوچک‌تر، مسطح‌تر و راحت‌تر از بریس های قدیمی‌تر هستند. بیماران در هر سنی از بریس‌های فلزی برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و لبخندی زیبا استفاده می‌کنند. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

مزایای استفاده از بریس‌های فلزی

ارتودنسی ارزان با براکت فلزی که ارتودنسی زودبازه نیستند، متداول‌ترین نوع بریس برای بیماران ارتودنسی دندان هستند. بیماران در هر سنی بریس‌های فلزی را برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و لبخندی زیبا به عنوان یک روش قابل اعتماد و مؤثر انتخاب می‌کنند. اگر چه براکت‌های فلزی که روی دندان‌ها در دهان نصب می‌شوند قابل مشاهده هستند ولی هنوز هم بهترین نتایج را با خود به همراه دارند. اگر شما در مورد ظاهر بریس‌های فلزی نگرانی دارید استفاده از بریس های سرامیکی گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید. اگر چه این نوع بریس ها کاملاً نامرئی نیستند ولی کمتر از بریس های فلزی جلب توجه می‌کنند. شما می‌توانید رنگ بریس‌ها را در جلسات تنظیم بریس که معمولاً 8 تا 10 هفته یک بار باید انجام می‌دهید، تغییر دهید. بریس های فلزی برای دندان‌ها در هرسنی مناسب بوده و برای دندان‌های بسیار کج کاملاً مؤثر خواهد بود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شش ماهه

بریس‌ها چگونه کار می‌کنند؟

با قرار دادن بریس‌ها در دهان، روی دندان فشار ثابتی ایجاد می‌شود و این فشار باعث می‌شود که دندان در جهت مناسب حرکت کرده و در محل مناسب خود قرار گیرد. ارتودنتیست شما در هر جلسه سیم‌ها را محکم‌تر می‌کند. علاوه بر بریس‌ها برخی از بیماران نیاز به استفاده از بندهای الاستیکی یا هدگیر پیدا می‌کنند. بیمارانی که از بریس استفاده می‌کنند ممکن است که احساس کنند دندان‌های آنها کمی لق شده است. این طبیعی و موقتی است. زمانی که دندان به سمت محل خود حرکت کرد این احساس از بین می‌رود.

اگر در طول درمان احساس کردید که دندان‌های شما لق شده است نگران نباشید. این احساس طبیعی و موقتی است و به این معناست که بریس ها دارند کار خود را انجام می‌دهند. زمانی که دندان‌ها در محل اصلی خود قرار گرفتند این احساس از بین خواهد رفت.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 290
نویسنده : mozhgan

ایمپلنت دندان چیست؟

یقینا برای همه ما خالی نماندن دهان از دندان به خصوص قسمت جلوی دهان از نظر حضور در اجتماع و زیبایی لبخند بسیار مهم و با اهمیت است (یکی از راه های انجام درمان ارتودنسی است). با پیشرفت علم پزشکی و دندانپزشکی روش‌هایی ایجاد شده که این مشکل نبودن دندان حل شده است. بنابراین افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند از ایمپلنت   استفاده می‌کنند. ایمپلنت استوانه‌هایی به شکل پیچ هستند از جنس تیتانیوم که در نایه خالی از دندان قرار می‌گیرند و جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت استخوان شما مانند ریشه برای تاج دندان جدیدی که قرار است جایگزین دندان ازدست رفته شما بشود عمل می کند.

بیشتربخوانید... غذاهای ارتودنسی

قالب گیری در ایمپلنت

در دندانپزشکی گاها برای موارد مختلف قالب گیری فک، دهان و دندان صورت می‌گیرد. یکی از این موارد قالب گیری برای روکش‌های ایمپلنت می‌باشد.

روش‌های قالب گیری در ایمپلنت

در مرحله قالب گیری ایمپلنت که دارای اهیمت زیادی می‌باشد دندانپزشک باید با نهایت دقت این مرحله را طی کند تا پروتز نهایی را بتواند به بهترین شکل ممکن بسازد.

بیشتربخوانید...  متخصص ارتودنسی

روش قالب گیری تری باز (اپن تری)

در این روش از قالب گیری ابتدا  ایمپرشن کوپینگ را بر روی فیکسچر قرار می‌دهند. بعد از این ماده قالب گیری را در اطراف آن تزریق می‌کنند. سپس مواد قالب گیری را داخل تری قالب گیری می‌ریزند. در طی مرله بعد آن را در داخل دهان قرار داده و تا یک زمان مشخصی صبر می‌کنند.  بعد از قرار گرفتن تری بر روی ایمپرشن ، نوک آنها از تری بیرون می‌زند، در اینجا بدون برداشتن تری پیچ  ایمپرشن را  باز کرده و سپس آنها را به همراه قالب از روی ایمپلنت بر می‌دارند. قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده می‌شود و توسط تکنسین‌های لابراتوار گچ ریزی انجام می‌شود و اباتمنت‌های متناسب بر روی آن قرار داده ‌شده و سپس روکش آماده می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ساده

روش قالب گیری تری بسته (کلوز تری)

یکی دیگر از روش‌های قالب گیری ایمپلنت روش تری بسته است. در صورتی که انتخاب ابامنت امکان پذیر نباشد از روش قالب گیری در سطح فیکسچر و به صورت تری بسته استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از قرار گیری ایمپرشن کوپینگ برروی فیکسچر، محل اباتمنت و فیکسچر را در کست بازسازی نموده و در لابراتوار سایز و قطر اباتمنت انتخاب گردد. در اینجا ایمپرشن کوپینگ به جای هیلینگ بسته می‌شود و ماده قالب گیری در اطاف ان تزریق می‌شود. در مرحله بعد تری قالب گیری بر روی ایمپرشن کوپینگ‌ها قرار می‌گیرد. بعد این مراحل تری برای قالب گیری به لابراتوار ارسال می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1400
بازدید : 285
نویسنده : mozhgan

بسیاری از بیماران ارتودنسی معتقداند که دندان‌های پایین‌شان مرتب است و نیازی به صاف کردن ندارد یا فکر می‌کنند که چون دندان‌های پایین‌شان دیده نمی‌شود، درمان های ارتودنسی دندان آنها ضرورتی ندارد. با این توصیف یکی از سوالات رایج بیماران از متخصین ارتودنسی این است که آیا می‌توان ارتودنسی را فقط روی فک بالا انجام داد؟

ارتودنسی بر روی یک فک 

برای ارتودنسی یک فک دندان‌های بالا یا پایین، و نه هر دو، سیم‌کشی می‌شود یا پلاک‌های متحرک اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) برای فک بالا یا پایین ساخته می‌شود. برخی متخصصین ارتودنسی ابتدا دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را سیم‌کشی می‌کنند، شماری نیز روند معکوس را انتخاب می‌کنند، در این میان اگرچه ارتودنسی یک فک اندکی با این روش‌ها تفاوت دارد، اما در این مورد نیز باید به وضعیت هر دو ردیف دندان‌های بالا و پایین توجه شود. نکنته :با توجه به طولانی بودن پروسه درمان ارتودنسی بهتر است هنگام انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی به موقعیت مطب او هم توجه کنید تا در طول دوره درمان دچار مشکل نشوید، مثلا اگر ساکن کرج هستید بهتر است به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشید.

شرایط ارتودنسی موثر بر روی یک فک

 ارتودنسی بر روی یک فک تحت شرایط خاص موثر خواهد بود. ازآنجایی که معمولاً دندان‌های کج پس از مرتب شدن جلوتر می‌آید، چنانچه دندان‌های پایین شلوغ و به‎هم فشرده، اوربایت (جلوتر بودن دندان‌های بالا از دندان‌های پایین) شدید و دندان‌های بالا مرتب باشد، سیم‌کشی دندان‌های پایین موثر خواهد بود. بالعکس چنانچه دندان‌های بالا فاصله‌ دار باشد، بیمار دچار اوربایت شدید بوده و از وضعیت دندان‌های پایین راضی باشد، می‌توان ارتودنسی را فقط بر روی فک بالا انجام داد. اثر بستن فاصله بین دندان‌ها برعکس صاف کردن دندان‌های به‌هم‌فشرده است؛ یعنی این که پس از بستن فاصله بین دندانی، دندان‌ها عقب‌تر می‌رود و اختلال اوربایت بهتر می‌شود.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

اگر دندان‌های بالا عقب‌تر از دندان‌های پایین باشد، یعنی اصطلاحاً اختلال آندربایت وجود داشته باشد، و دندان‌های بالا شلوغ و به‌هم‌فشرده باشد، ارتودنسی یک فک قابلیت اصلاح مشکل را دارد. به خاطر بسپارید که اگر دندان‌های بالا و پایین به خوبی روی هم قرار بگیرد و فقط دندان‌های جلو به‌هم‌فشرده باشد، ارتودنسی دندان‌های بالا منجر به اوربایت خواهد شد. گاهی اوقات می‌توان جلو آمدن دندان‌های بالا را با کوچک کردن آنها کاهش داد، این درمان موسوم به استریپینگ یا کوچک کردن دندان (ARS) یا تراش دادن بین دندان‌ها (IPR) است. لازم به ذکر است که انجام این درمان‌ها برای تمام بیماران توصیه نمی‌شود و مطمئن‌ترین و بهترین راه برای تعیین درمان مناسب مراجعه به متخصص ارتودنسی است.

بیشتربخوانید... برگشت درمان ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 270
نویسنده : mozhgan

تغییر چهره بعد از ارتودنسی دندان در بسیاری از افرادی که این درمان را انجام داده اند اتفاق افتاده است.

تغییر چهره بعد از ارتودنسی چگونه صورت می گیرد؟

سه نوع اصلی از مشکلات متداول وجود دارد که تاثیرات چشمگیرتری بر روی ظاهر فرد می گذارد. رفع این مشکلات به وسیله درمان ارتودنسی پیشرفته دندان به طور قابل توجه ای چهره فرد را عوض می کند. این مشکلات عبارتند از:

  • آندر بایت
  • اور بایت
  • اپن بایت

تغییر چهره بعد از ارتودنسی در ضایعه آندر بایت 

آندر بایت یک وضعیت است که در آن دندان های فک پایین در مقابل دندان های فک بالا قرار می گیرند. به طور معمول دندان های فک بالا باید قدری دندان های فک پایین را همپوشانی کنند ، اما در مورد آندر بایت این وضعیت برعکس است. از این رو افرادی که دچار این بیماری هستند ظاهر غیر طبیعی دارند.

تغییر چهره بعد از ارتودنسی در ضایعه اور بایت

هنگامی که دندان های فوقانی بیش از حد دندان های فک پایینی را همپوشانی می کنند اور بایت اتفاق می افتد. اگر چه این ضایعه در اغلب موارد ارثی است اما عادت های نامناسب هم یکی از دلایل ابتلا به این وضعیت به شمار می رود.

تغییر چهره بعد از ارتودنسی در ضایعه اپن بایت

به طور کلی سه عامل باعث عدم تقارن دندان ها و باز بودن دندان ها در حالت بسته بودن دهان می شوند. در بعضی از موارد باز ماندن دندان ها از مشکلات استخوانی است که ایجاد می شود. گاهی نیز عادت های غلط فردی می تواند علت ایجاد نیش باز باشد. ارتودنتیست ها معتقدند که درمان نیش باز دشوار تر از سایر موارد است.

درمان ارتودنسی برای کودکان

اطفال بین 7 تا 10 سال حتی اگر مشکلات دندانی آشکاری هم نداشته باشند باید توسط یک متخصص ارتودنسی کودکان ارزیابی شوند.

تغییر چهره بعد از ارتودنسی در بزرگسالان

با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر طیف وسیعی از درمان های ارتودنسی برای بزرگسالانی که نیاز به این درمان دارند وجود دارد. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی
  • ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی

شفاف نکته: به دلیل طولانی بودن پروسه ارتودنسی دندان سعی کنید هنگام جست و جو برای پیدا کران بهترین متخصص ارتودنسی به موقعیت مطب هم توجه کنید مثلا اگر ساکن کرج هستید سعی کنید بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را برا درمان انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... متخصص ترمیم و زیبایی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 263
نویسنده : mozhgan

بعد از برداشته شدن دستگاه‌های فعال ارتودنسی دندان ، جهت تثبیت اصلاحات ایجاد شده در وضعیت دندان‌ها، به بیمار پلاک‌های ارتودنسی داده می‌شود.‌ از آنجا که فرایند طبیعی تثبیت استخوان و بافت‌های نرم اطراف دندان‌ها تا چند ماه بعد از برداشتن بریس ارتودنسی ادامه دارد، لازم است که بیمار پلاک‌های ارتودنسی (ریتینر) را دقیقاً مطابق دستور پزشک بپوشد. نپوشیدن پلاک‌های ارتودنسی باعث حرکت ناخواسته دندان‌ها شده، که این می‌تواند تجدید درمان را ضروری سازد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

انواع پلاک‌ها(نگه دارنده‌ها)ی ارتودنسی 

پلاک‌های ارتودنسی متحرک

پلاک متحرک ارتودنسی، که خیلی بیشتر از نوع ثابت آن استفاده می‌شوند، شامل سیم‌ها و گیره‌هایی هستند که در یک بدنه پلاستیکی نسبتاً ضخیم قرار گرفته‌اند که سقف دهان را پوشانده یا در امتداد فاصله بین زبان و دندان‌های پایین قرار می‌گیرد

پلاک‌های ارتودنسی شفاف

پلاک‌های ارتودنسی نامرئی، دستگاه‌هایی از جنس پلاستیک شکل گرفته در خلأ هستند که از روی قالب تهیه شده از دندان‌هایتان ساخته می‌شوند. این پلاک‌ها، اگرچه کمی کمتر به چشم می‌آیند، اما عمر کوتاه‌تری نسبت به نوع متحرک دارند

پلاک‌های ارتودنسی ثابت

به پلاک‌های ثابت، پلاک‌های «متصل» یا «دائمی» نیز گفته می‌شود، و همانطور که تمامی این نام‌ها نشان می‌دهند این دستگاه‌ها مستقیماً به پشت دندان‌های جلویی (3 دندان سمت راست و 3 دندان سمت چپ مرکز) متصل می‌شوند. پلاک‌های ارتودنسی ثابت با دندان‌های عقبی تماس نداشته یا آن‌ها را در بر نمی‌گیرند زیرا در اینجا امکان استفاده از سیمی که بتواند تمام دندان‌ها را پوشش دهد وجود ندارد. از این رو، ممکن است دندان‌های عقبی در طول زمان حرکت کنند. همچنین، از آنجا که این پلاک‌ها به دندان‌ها چسبیده‌اند، تنها بهترین متخصص ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را بردارد

تا چه مدت از باید پلاک‌های ارتودنسی استفاده کرد؟

استفاده کنندگان از پلاک‌های ارتودنسی تا حدود یک سال تحت نظر پزشک خود خواهند بود. در طول این مدت، پزشک در مورد استفاده تمام وقت یا پاره وقت پلاک‌ها بیمار را راهنمایی کرده و علاوه بر مانیتور کردن ثبات دندان‌ها، در صورت نیاز، رشد و توسعه دندان‌های عقل را نیز مانیتور می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 263
نویسنده : mozhgan

یکی از زیبایی‌های انسان داشتن دندان‌های سفید و درخشان است، اما بعضی مواقع به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان لک‌های رنگی بر روی دندان ایجاد می‌شوند و این زیبایی را از بین می‌برند. عادت کرده‌ایم هر لک و تغییر رنگی روی دندان را جرم و پلاک محسوب کنیم در حالی که اینگونه نیست و لک‌های دندان انواع مختلف دارند. بنابراین راه درمان همه‌ی لک‌های روی دندان جرم‌گیری نیست. لک شدن دندان همیشه در اثر مصرف خوراکی‌های رنگی نیست و عوامل مختلفی در ایجاد لک دندان دخیل هستند. در اینجا با انواع لک‌های دندان و راه درمان آنها توسط دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان آشنا می‌شویم.

انواع لک دندان

لک داخلی: لک روی دندان کلا به سه دسته تقسم می‌شوند لک‌های خارجی، لک‌های داخلی و لک‌هایی که ترکیب لک خارجی و داخلی هستند.

لک خارجی: لک خارجی بر روی قسمت خارجی دندان یا همان مینای دندان ایجاد می‌شود. این لک‌ها بیشتر به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند

بیشتربخوانید... آبسه دندان

درمان 

بلیچینگ دندان : در این روش با استفاده از ترکیبی از پراکسید هیدروژن و ژل‌های سفید کننده برای از بین بردن لک‌ها و سفید شدن دندان‌ها استفاده می‌شود. در این روش ژل سفید کننده را روی دندان قرار می‌دهند و برای فعال کردن ژل و از بین لک روی دندان از یک نور LED یا لیزر استفاده می‌کنند.

ترمیم دندان با کامپوزیت یا روکش دندان: یکی دیگر از روش‌های از بین بردن لک دندان تجویز روکش و کامپوزیت ولمینت دندان  یا پروتز‌های ثابت دندانی مثل ایمپلنت دندان یا بریج دندان است. این روکش‌ها معمولا روی کل دندان لک دار را می‌پوشانند. در زمان استفاده از این روش حتما هر چند وقت یکبار باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد تا از سلامت آن مطمعن شوید.

باندینگ: باندینگ نوعی پوشش دندان است که در آن موادی همرنگ دندان روی آن قرار می‌گیرد و با کمک یک نور مخصوص سفت می‌شود و سفیدی و زیبایی خاصی را به دندان می‌بخشد.

جرم دندان و جرم‌گیری چیست؟

پلاک‌های میکروبی که که در اثر عوامل مختلفی در دهان به وجود می‌آیند با بزاق دهان ترکیب شده و روی دندان‌ها می‌چسبند و ایجاد لک و ظاهری نازیبا در دندان می‌کنند. جرم دندان با نخ‌دندان و مسواک از بین نمیرود بلکه باید به دندانپزشکی مراجعه کرد. برای از بین بردن این جرم و لک‌های دندانی از جرم‌گیری استفاده می‌شود

حساس شدن دندان‌ها پس از جرم‌گیری

بعد از جرمگیری دندان‌ها حساس شده که این یک روند طبیعی است. بعد از جرم‌گیری به علت این که لایه‌ای از جرم و رسوب را از روی دندان برداشته‌ایم ریشه دندان بیشتر نمایان می‌شود و ارتباط بیشتری با محیط پیدا می‌کند. همین مسئله منجر به ایجاد حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما می‌کند که پس از مدتی این حساسیت از بین می‌رود.

بیشتربخوانید... مجله تخصصی ارتودنسی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 283
نویسنده : mozhgan

یکی از کاربرد‌های درمان ارتودنسی دندان، درمان انحراف فک می‌باشد. انحراف فک، یک بی‌نظمی یا رابطه نامناسب بین دندان‌های فک بالا و پایین هنگام بسته بودن دندان‌ها است، یعنی در کل داشتن دندان‌های کج و نامرتب، انحراف و عقب یا جلو بودن فک بالا یا پایین. انحراف فک و بی‌نظمی و نامرتبی  دندان‌ها، معمولاً با سایر انحرافات صورت و دندان مرتبط است. انحراف فک جزء شایع‌ترین مشکلات دندان هستند و درمان موثر آنها تنها در صورت تشخیص زودهنگام آنها امکان‌پذیر است. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

بیشتربخوانید... موم ارتودنسی

مشکلات فک و دندان متفاوت

جلو بودن فک پایین

از آنجایی‌که جلو بودن فک پایین می‌تواند تاثیر عمده‌ای در زیبایی چهره فرد بگذارد و در نتیجه فشار روحی شدیدی بر فرد اعمال نماید، به همین جهت درمان جلو بودن فک در مراحل اولیه آن و سنین کم مهم است.

آندر بایت یا جلو بودن

حدود 3 تا 5 درصد مردم، فک پایینشان تا حدی بلند‌تر از فک بالایشان است. این امر منجر می‌شود تا دندان‌های پایین‌تر جلوتر از دندان‌های فک بالا قرار بگیرند و منجر به کراس بایت شوند.

شلوغی دندان‌ها

ممکن است آرایش و نظم دندان‌ها، به دلیل کوچک و یا بزرگ بودن ردیف دندانی در فک بالا و پایین، کم و نامناسب باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان حاملگی

اورجت یا جلو بودن فک  بالا

‌دندان‌های بالای جلو که بیش از حد دندان‌های پایین جلو رشد کند (اورجت) راحت‌تر در معرض ضربه قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند تا دندان‌های عقب (آسیا) خوب روی هم قرار نگیرند.

اوربایت

اوربایت وقتی اتفاق می‌افتد که دندان پیشین پایین (جلو) تا نزدیک یا حتی خود لثه پشت دندان‌های بالا می‌رسند. وقتی ردیف دندان‌های جلوی پایینی داخل کام یا لثه پشت دندان‌های جلویی بالا می‌رسند، می‌توانند منجر به ناراحتی و آسیب به استخوان فک می‌شوند.

اپن بایت

اپن بایت وقتی ایجاد می‌شود که هنگام روی هم قرار گرفتن دندان‌ها، دندان‌های پیشین بالا و پایین به هم نرسند. این فضای باز بین دندان‌های جلوی بالا و پایین منجر به وارد آمدن فشار ناشی از جویدن غذا به دندان‌های عقب شود.

 فاصله‌دار بودن دندان‌ها 

اگر برخی دندان‌ها در نیامده باشند یا کوچک باشند، یا ردیف دندان‌ها در فک خیلی وسیع باشد، فاصله بین دندانی ایجاد می‌شود.

کراس بایت

معمولترین نوع کراس بایت وقتی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا در سطح داخلی دندان‌های پایین (به سمت زبان) قرار بگیرند. کراس بایت دندان‌های عقب و دندان‌های جلو معمولاً به دلیل مشکلات جویدن و گاز گرفتن، زود اصلاح می‌شوند.

منبع: مجله ترمیم و زیبایی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 287
نویسنده : mozhgan

وقتی به مراحل پایانی رژیم غذایی بعد از عمل های لاغری به روش لاپاراسکوپی نزدیک میشوید همچنان باید پیرو یک رژیم و عادات مثبت غذایی باشید. حین خوردن خوراکی ها و رژیم جامد باید خیلی مراقب باشید. خوردن بدون ملاحظه این مواد غذایی، میتواند باعث بزرگ شدن یا به قولی کش آمدن معده شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل بزرگ، شما باید در هر وعده غذایی تنها کمتر از نصف بشقاب بخورید. قبل از اینکه بخواهید لقمه های خورد شده خود را ببلعید باید غذا آنقدر با بزاق دهان نرم و آبکی شده باشد که به راحتی بلعیده شود. دقت کنید که اگر غذا به خوبی خورد، نرم و بلعیده نشود ممکن است باعث انسداد یا سوء هاضمه شوید.

در مرحله آخر رژیم غذایی بعد از جراحی های لاغری (عمل اسلو معده ، عمل ساسی معده و ....)  به نکات زیر حتما توجه ویژه داشته باشید:

بسته به نوع و ویژگی بدن و وزن ایده آل‌تان، حتما روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید.

سعی کنید مصرف کربوهیدرات ها را تا آنجا که میتوانید کاهش دهید و دریافت آن ها را تنها به میزان ۵۰ ر روز یا حتی کمتر محدود کنید زیرا اگر بیشتر از این کربوهیدرات دریافت کنید ممکن است وزن بگیرید.

مصرف مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار کم یا ناچیزی دارند را متوقف یا کم کنید.

از نوشیدنی ها کالری نگیرید. برای مثال مصرف الکل یا نوشابه های گازدار یا آبمیوه های بی خاصیت بیرون را به شدت کاهش دهید.

بیشتربخوانید... قرص لاغری

در طول شبانه روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید اما لطفا هنگام خوردن غذا یا مدت کوتاهی قبل و بعد از غذا اینکار را انجام ندهید.

هر لقمه را به آرامی بجوید و لطفا قبل از اینکه سیر شوید دست از خوردن غذا بردارید.

در طول روز وعده های غذایی کمتری بخورید. از خوردن مواد غذایی درشت یا وعده های حجیم خودداری کنید. زیرا خوردن اینچنینی آن، به مرور باعث بزرگ شدن معده شما خواهد شد.

تنها غذاهایی میل کنید که متخصص جراحی لاغری به شما توصیه کرده و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید.

 مصرف خوراکی هایی مثل پاپ کرن را کاهش دهید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم بیخودی حجم معده را اشغال میکنند و شما را الکی سیر میکنند.

برای پیشبرد بهتر رژیم قلیایی بعد از جراحی لاغری ختما میوه و سبزیجات بخورید اما از خوردن میوه با پوست یا سبزیجاتی که فیبر نامحلول زیادی دارند خودداری کنید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم شما را زود سیر میکنند.

منبع: روش های ترمیم و زیبایی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 274
نویسنده : mozhgan

وقتی به مراحل پایانی رژیم غذایی بعد از عمل های لاغری به روش لاپاراسکوپی نزدیک میشوید همچنان باید پیرو یک رژیم و عادات مثبت غذایی باشید. حین خوردن خوراکی ها و رژیم جامد باید خیلی مراقب باشید. خوردن بدون ملاحظه این مواد غذایی، میتواند باعث بزرگ شدن یا به قولی کش آمدن معده شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل بزرگ، شما باید در هر وعده غذایی تنها کمتر از نصف بشقاب بخورید. قبل از اینکه بخواهید لقمه های خورد شده خود را ببلعید باید غذا آنقدر با بزاق دهان نرم و آبکی شده باشد که به راحتی بلعیده شود. دقت کنید که اگر غذا به خوبی خورد، نرم و بلعیده نشود ممکن است باعث انسداد یا سوء هاضمه شوید.

در مرحله آخر رژیم غذایی بعد از جراحی های لاغری (عمل اسلو معده ، عمل ساسی معده و ....)  به نکات زیر حتما توجه ویژه داشته باشید:

بسته به نوع و ویژگی بدن و وزن ایده آل‌تان، حتما روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید.

سعی کنید مصرف کربوهیدرات ها را تا آنجا که میتوانید کاهش دهید و دریافت آن ها را تنها به میزان ۵۰ ر روز یا حتی کمتر محدود کنید زیرا اگر بیشتر از این کربوهیدرات دریافت کنید ممکن است وزن بگیرید.

مصرف مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار کم یا ناچیزی دارند را متوقف یا کم کنید.

از نوشیدنی ها کالری نگیرید. برای مثال مصرف الکل یا نوشابه های گازدار یا آبمیوه های بی خاصیت بیرون را به شدت کاهش دهید.

بیشتربخوانید... قرص لاغری

در طول شبانه روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید اما لطفا هنگام خوردن غذا یا مدت کوتاهی قبل و بعد از غذا اینکار را انجام ندهید.

هر لقمه را به آرامی بجوید و لطفا قبل از اینکه سیر شوید دست از خوردن غذا بردارید.

در طول روز وعده های غذایی کمتری بخورید. از خوردن مواد غذایی درشت یا وعده های حجیم خودداری کنید. زیرا خوردن اینچنینی آن، به مرور باعث بزرگ شدن معده شما خواهد شد.

تنها غذاهایی میل کنید که متخصص جراحی لاغری به شما توصیه کرده و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید.

 مصرف خوراکی هایی مثل پاپ کرن را کاهش دهید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم بیخودی حجم معده را اشغال میکنند و شما را الکی سیر میکنند.

برای پیشبرد بهتر رژیم قلیایی بعد از جراحی لاغری ختما میوه و سبزیجات بخورید اما از خوردن میوه با پوست یا سبزیجاتی که فیبر نامحلول زیادی دارند خودداری کنید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم شما را زود سیر میکنند.

منبع: روش های ترمیم و زیبایی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 274
نویسنده : mozhgan

شکستگی دندان کودکان

بسیاری از والدین به نقش دندانهای شیری توجه زیادی ندارند. در حالی که شکستن و یا خرابی آنها در سلامت دهان کودک تاثیرات نامطلوبی بر جای می‎گذارد. زمانی که بافت دندانی کودک بطور کامل از لثه جدا می‎شود، امکان بازسازی آن کمتر می‎شود. در بزرگسالان می‎توان از روش ایمپلنت دندان استفاده کرد اما کاشت دندان در کودکان به دلیل رشد ناکافی لثه، یا امکانپذیر نیست و یا با سختی و مشکلات زیادی همراه است.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در دوران بارداری

علل شکستگی دندان

علتهایی که موجب شکستن دندان کودک می‎شود عبارتند از:

  • سقوط و افتادن
  • وارد شدن ضربه به دهان و دندان
  • گاز گرفتن و شکستن اجسام سخت
  • ایجاد حفره در دهان که موجب تضعیف دندان می‎شود
  • حفره های بزرگ قدیمی که مینا دندان باقی‎مانده نمی تواند از آن پشتیبانی کند.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

انواع شکستگی دندان

  1. در کودکان ترک های کوچک و سطحی که تنها قسمت مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‎دهند. این نوع ترک ها به ندرت به درمان نیاز دارند.
  2. ترک دندان بطوری که دندان کودک بطور کامل شکسته شده و قطعات در محل باقی می‎ماند، اما شکاف به تدریج گسترش می‎یابد. در برخی مواقع ترک را می‎توان با استفاده از مواد ترمیمی در کلینیک دندانپزشکیترمیم و زیبایی دندان ، بازسازی نمود.
  3. شکستگی های کوچک در دندان کودک که عموما به درمان نیاز ندارد اما ممکن است متخصص دندانپزشکی کودکان با استفاده مواد مخصوص دندان را پر کند.
  4. شکستگی های نوک تیز که سطوح جویدنی دندان های کودک را تحت تاثیر قرار می‎دهد. در این نوع شکستگی، پالپ دندان آسیب نمی بیند و احتمال درد نیز وجود ندارد. اما مراجعه به دندانپزشک ضرورت دارد.
  5. شکستگی های شدید که عمق آن زیاد است بطوری که به اعصاب می‎رسد و موجب آسیب جدی دندان می‎شود. در این زمان بخش زیادی از دندان جدا شده که دندانپزشک زیبایی ترمیمی می‎تواند با بررسی های اولیه آنرا ترمیم نماید.
  6. تقسیم شدن دندان بشکلی است که دندان کودک به دو قسمت تبدیل می‎شود. در این نوع شکستگی، دندانهایی که بیش از یک ریشه دارند مانند دندان های مولر بیشتر آسیب می‎بینند.
  7. ترَک عمودی که از ریشه دندان کودک شروع می‎شود و به سطوح جویدنی دندان می‎رسد. در این شکستگی دردناک ممکن است منطقه اطراف ریشه دندان ملتهب یا عفونی گردد که گاهی دندانپزشک خوب اقدام به کندن دندان می‎کند.
  8. شکستگی ناشی از پوسیدگی دندان از درون تضعیف شده و منجر به شکستگی آن می‎شود. در این شرایط دندانپزشک دندان کودک را ارزیابی کرده و بهترین روش درمان را انتخاب می‎کند.

سایر مقالات... روش های لاغری

 

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 284
نویسنده : mozhgan

اخبار جالب درباره ارتودنسی دندان  بسیار است.

اخبار جالب درباره ارتودنسی باستان 

بر طبق نظریه دانشمندان و مورخان تاریخچه استفاده از بریس های دندانی به دوران باستان باز می گردد. در حدود 300-400 سال قبل از میلاد هیپوکرات و ارسطو راه هایی برای صاف کردن دندان ها و رفع بسیاری از معایب دندانی پیدا کردند.

اولین درمان ارتودنسی یک فیلسوف رومی اولین درمان ارتودنسی کامل خود را با فشار انگشت ثبت کرد. متاسفانه به دلیل عدم شواهد و تکنولوژی های ابتدایی ، پژوهش های کمی در مورد بریس های دندانی تا حدود قرن 17 انجام شده است.

اخبار جالب درباره ارتودنسی امروزی

تکنولوژی دندانپزشکی امروزه بسیار متفاوت از آن چیزی است که در چند دهه گذشته استفاده می شد. این تکنولوژی در ارتودنسی با سرعت باور نکردنی به جلو رفته است. در اینجا چند روند وجود دارد که ارتودنتیست ها و دندانپزشکان به آن توجه داشته اند و درمان خود را بر اساس آن تنظیم کرده اند.

  • تصویر برداری سه بعدی
  • مینی اسکروها
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی نامرئی
  • طراحی کامپیوتری لبخند

تصویر برداری سه بعدی با اسکن CBCT

از آنجایی که تصویر برداری های دو بعدی ناپایدار ارائه می شدند و اشعه مادون قرمز در توانایی برای مشاهده ساختار دندان پزشکی بیمار محدود بود ، تصویر برداری سه بعدی جایگزین آن شد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

سیستم های جدید طراحی لبخند سفارشی

از دیگر اخبار جالب درباره ارتودنسی سیستم های سفارشی طراحی لبخند است. امروزه یک ارتودنتیست یا دندانپزشک می تواند از نرم افزار برنامه ریزی سه بعدی برای ایجاد یک لبخند برای هرشخصی ، مختص به خود او استفاده کند. در این راستا او می تواند از ویژگی های صورت و دندان بیمار به عنوان راهنما استفاده کند.(برای آشنایی با یهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ر کلینیک ما مراجعه کنید.)

بریس های ارتودنسی

بریس های دندانی دستگاه هایی هستند که در ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان از آنها استفاده می شود. این بریس ها از گذشته تا کنون راه زیادی را برای رسیدن به موفقیت پیموده اند و اخبار جالب ارتودنسی در باره آنها نیز بسیار است. هدف اصلی آنها بهبود سلامت دندان ها است. بریس ها اغلب در ارتباط با دیگر دستگاه های ارتودنسی بکار برده می شوند تا به شکل دادن دندان ها و فک ها کمک کنند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 25 مهر 1400
بازدید : 282
نویسنده : mozhgan

مشکلات دندان عقل. با بهترین دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی در تهران همراه باشید. دندان عقل آخرین دندان مولر است که در می‌آید (لثه را به سمت بالا فشار می‌دهد تا از آن بیرون بیاید) و عموماً در اواخر نوجوانی و حدود سنین بیست سالگی شروع به رشد می‌کند. معمولاً در زمانی که دندان عقل شروع به رشد می‌کند در دهان فضای کافی برای در آمدن آن وجود ندارد و باعث ایجاد مشکلات و عوارضی می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • آسیب به دندان‌های اطراف و استخوان
  • نامرتب شدن و انتقال دندان‌ها
  • عفونت
  • دندان عقل نهفته
  • سر درد
  • درد

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل، جراحی دهانی نسبتاً متداولی است. کشیدن دندان عقل که عمل جراحی متفاوتی نسبت به کشیدن دندان‌های دیگر است بر رشد آن ترجیح داده می‌شود. بعضی از دندانپزشکان عمومی مهارت لازم برای کشیدن دندان عقل نهفته یا رشد نکرده را دارند که بسیاری از بیماران در هنگام نیاز به خدمات جراحی دندان می‌توانند به آنها مراجعه نمایند.

بیشتربخوانید... فواید لمنیت دندان

جراحی دندان عقل نهفته

برخی از دندان‌های عقل نهفته نیازی به عمل جراحی ندارند اما در برخی از موارد هم دندان باید توسط یک دندانپزشک یا یک جراح تحت یک عمل جراحی سرپایی کشیده شود. متناسب با وخامت اوضاع دندان، از بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. در این عمل ابتدا یک شکاف در ناحیه دندان عقل نهفته ایجاد شده و استخوانی که روی دندان را پوشانده قبل از کشیدن خود دندان برداشته می‌شود. سپس محل شکاف، بخیه شده و محل خالی دندان کشیده شده پانسمان می‌شود. اگر دندان عقل بسیار بزرگ باشد یا به صورت زاویه‌دار رشد کرده باشد به طوری که نتوان آن را به صورت یکپارچه و یکجا کشید آنگاه دندانپزشک دندان را به وسیله دریل به تکه‌های کوچک تبدیل کرده و آنها را می‌کشد. اگر دندان عقل عفونت کرده باشد عمل جراحی به تعویق می­افتد. در این موارد معمولاً دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده و یک هفته تا ده روز صبر می‌کند و سپس عمل جراحی کشیدن دندان عقل را انجام می‌دهد.

بیشتربخوانید... طرح لبخند

خطرات احتمالی

برخی از خطرات احتمالی کشیدن دندان عقل و البته نه همه آنها عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی
  • تورم
  • باز بودن مدام سینوس‌ها
  • بیحسی لب پایینی

منبع: مجله تخصصی ارتودسی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 275
نویسنده : mozhgan

آیا قصد انجام جراحی لاغری شکم و پهلو دارید؟ یا درباره رژیم غذایی بعد از عمل لاغری کنجکاو هستید و میخواهید بدانید بیماران پس از این عمل های چه چیزهایی میتوانند بخورند؟ فرقی نمیکند که خودتان قصد انجام عمل داشته باشید و یا اینکه یکی از عزیزانتان به تازگی این عمل را انجام داده است، در هر صورت شما جای درستی آمده اید. در این مقاله به طور کامل با کلیت و فرمت رژیم غذایی بعد ازجراحی لاغری آشنا خواهید شد.

بیشتربخوانید... کم خوابی و چاقی

نوع رژیم غذایی بعد از عمل لاغری تحت تاثیر چه عواملی است؟ 

هرچند که همه عمل های لاغری یک هدف را دنبال میکنند اما تفاوت هایی با هم دارند. به همین خاطر نوع تغذیه بعد از این عمل ها، با هم تفاوت هایی دارد. برای مثال رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده تفاوت هایی جزئی با نوع رژیم غذایی بای پس معده دارد. اما به این نکته هم توج کنید که شباهتهای این رژیم ها بیشتر از تفاوت های آن ها است و همگی آن ها در یک فرمت خاص که در این مقاله بحث شده میگنجند.

بلافاصله بعد از عمل لاغری

انتظار میرود که شما حدود یک هفته بعد از بهترین روش لاغری به یک رژی غذایی شامل مایعات شفاف پایبند باشید. این رژیم میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • آب میوه های ۱۰۰ درصد طبیعی (که معمولا خانگی هستند و از میوه های سالم و رسیده گرفته میشوند. از بیرون آبمیوه نخرید لطفا. به جاش میوه تازه بخرید)
  • سوپ بسیار بسیار آبکی اما آبش باید مقوی باشد
  • قهوه و چای بدون کافئین
  • توصیه هایی پیرامون رژیم غذایی بعد از عمل لاغری برای مدت کوتاهی بعد از عمل:
  • از مصرف نوشیدنی های گازدار (حتی نوشابه های رژیمی) و الکل که کالری ناسالمی دارند و فاقد ارزش غذایی هستند خودداری کنید.
  • مخصوصا اگر عمل اسلیو معده یا ساسی بای پس معده  انجام داده اید اصلا الکل مصرف نکنید زیرا با شرایط فعلی شما، الکل خیلی سریع جذب بدنتان میشود.
  • به برنامه غذایی خود مولتی ویتامین اضافه کنید. شما باید هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید. و تقریبا این کار را باید تا پایان عمر ادامه دهید تا از بدن شما ویتامین ها و مواد معدنی که از غذا نمیتواند به دست بیاورد را تامین کند. حتما به دنبال مولتی ویتامینی باشید که شامل ویتامین D، کلسیم، آهن و ویتامین B12 باشد. مصرف مولیتی ویتامین به عنوان بخشی از رژیم غذایی بعد از بای پس روده و معده بیشتر مورد نیاز است.

منبع: مجله لاغری و تناسب اندام دکتر عبدو



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 276
نویسنده : mozhgan

آیا نیاز است که دندانپزشک جلسه مشاوره من با متخصص ارتودنسی را برنامه‌ریزی کند؟

خیر. برخی از بیماران توسط دندانپزشک خود به متخصص ارتودنسی ارجاع داده می‌شوند، با این حال بسیاری از بیماران دیگر خودشان یک جلسه را با متخصص ارتودنسی تنظیم می‌کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا لمینت

در چه سنی باید بررسی‌های ارتودنسی انجام شود؟

بسیاری از متخصصین ارتودنسی توصیه به انجام بررسی درمان های ارتودنسی در سن هفت سالگی می‌کنند. در این سن، چندین دندان دائم در بیشتر کودکان بیرون آمده و امکان بررسی موثر وضعیت ارتودنسی فرد را فراهم می‌کند. گاهی اوقات درمان زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از انجام درمان‌های دشوارتر یا گسترده‌تر در آینده کمک کند.

آیا اصلاح ارتودنسی در زمان وجود دندان‌های شیری در دهان کودک قابل انجام است؟

بله. برخی مشکلات ارتودنسی به قدری چشمگیر هستند که نیاز به مداخله زود هنگام دارند. هرچند در صورتی که بیمار آماده‌ی درمان نباشد، تا زمان مناسب برای شروع درمان بر رشد بیمار نظارت می‌شود.

بیشتربخوانید... پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

آیا در صورتی که بزرگسال باشم برای استفاده از بریس دیر است؟‌

درصد بسیار بالایی از بیماران ما بزرگسالان می‌باشند. در حقیقت، ۲۵ درصد از تمام بیماران ارتودنسی بزرگسالان می‌باشند. سلامتی، رضایت و اعتماد بنفس برای بزرگسالان اهمیت زیادی دارد. هیچ بیماری برای استفاده از بریس‌ها پیر نمی‌باشد.

آیا نیازی به کشیدن دندان‌ها جهت گذاشتن بریس‌ها است؟

گاهی اوقات جهت دستیابی به بهترین نتایج ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان‌ها است. دندان‌های صاف و متوازن شدن نیم‌رخ صورت هدف درمان ارتودنسی است. هرچند از آنجایی که تکنولوژی‌های جدید روش‌های ارتودنسی پیشرفته‌ای را فراهم کرده‌اند، کشیدن دندان‌ها همیشه ضروری نمی‌باشد.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی بطور مشخص بستگی به مشکل خاص ارتودنسی هر بیمار دارد. بطور کلی، درمان بین ۸ تا ۳۰ ماه بطول می‌انجامد. زمان متوسطی که شخص از بریس‌ها استفاده می‌کند تقریباً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

هزینه بریس‌ها چقدر است؟

تعیین هزینه‌ی دقیق درمان تا زمانی که معاینه انجام شود، غیر ممکن است. هزینه دقیق و گزینه‌های پرداخت در طول معاینه‌ اولیه ارائه می‌شود. ممکن است گزینه‌های تامین مالی متعددی وجود داشته باشند که مطابق با نیازهای شما باشند و برای شما توضیح داده خواهند شد. همچنین شرایط پرداخت هزینه توسط بیمه نیز بررسی می‌گردد و به شما کمک می‌شود تا حداکثر مزیت ممکن را ببرید.

تعداد دفعات جلسات ارتودنسی ارزان به چه صورت است؟

جلسات با توجه به نیازهای هر بیمار تنظیم می‌گردند. بیشتر بیمارانی که تحت سیم‌کشی دندان‌ قرار گرفته‌اند هر ۵ تا ۱۰ هفته یک بار معاینه می‌شوند. اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که مستلزم نظارت متداول است، مطابق آن جلساتی تنظیم خواهد شد.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون ارتودنسی دندان کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 290
نویسنده : mozhgan
  • پیشگیری از بیماری لثه

اگر از لثه، دهان و دندان خود به درستی حمایت و حفاظت نکنید این امکان وجود دارد که بیماری لثه شکل بگیرید.

بیشتربخوانید... وسایل و تجهیزات ارتودنسی

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نیز یکی از مشکلات بزرگ حوزه دندانپزشکی است که آن هم بر اثر بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد میشود. زمانی که به طور مرتب دندان ها را مسواک نزنیم، باکتری ها بر سطح دندان ها جولان میکنند.

  • پیشگیری از حفره دندان

با فرسایش مینای دندان که مهمترین پوشش و محافظ دندان است حفرات روی دندان ها ایجاد میشود که در صورت عدم درمان و رسیدگی، میتوانند به مغز نرم استخوان یا پالپ گسترش یافته و باعث مرگ دندان شوند.

  • کمک به گوارش غذا

کسانی که دندان های ناصافی دارند نمیتوانند به درستی بجوند و در واقع حداکثر توانایی لازم و مفید برای جویدن غذا و خوراکی ها را ندارند.

  • پیشگیری از بروز صدمه، آسیب و تروما

معمولا موقع تصادفات و یا حوادث مشابه صورت، فک و دندان ها بیش تر از بخش های دیگر بدن درگیر میشوند. این احتمال وجود دارد که دندان ها، مخصوصا دندان های فک بالا بشکنند. اگر دندان ها صاف، یکدست و در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند، کمتر احتمال دارد که دچار شکستگی شوند.

  • درمان دندان نهفته

زمانی که فک کوچک باشد و یا دندان ها بزرگتر از حالت معمولی باشند، فضا برای رویش تمام دندان های دائمی وجود ندارد. در نتیجه دندان هایی که از لثه جوانه میزنند کج میشوند و به اصطلاح کراودینگ یا ازدحام دندان ها به وجود می آید. در چنین وضعیتی برخی از دندان ها نمتوانند از لثه جوانه بزنند و به صورت نهفته در داخل لثه به دام میافتند.

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش تناسب صورت
  • کمک به بهبود سندروم گیجگاهی- فکی، سردرد، گوش درد و گردن درد
  • بهبود گفتار ، آواز خواندن و تکلم (از مهمترین فواید درمان های ارتودنسی)  

از انواع ارتودنسی دندان به ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی پشت دندانی و... میتوان اشاره کرد.

اگر با دندان های خود مشکل دارید و برای مثال دچار کجی، ناصافی، ازدحام، مشکلات بایت و مال اکلوژن هستید تنها راه حل آن ها مراجعه به یک ارتودنتیست  خوب است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 308
نویسنده : mozhgan

همیشه تعجب می کنید که چرا دوباره بوی بد دهان پس از یک شب خوابیدن تکرار می شود؟  آیا این بو آشناست؟ شما صبح از خواب بیدار می شوید و به سرعت دهان خود را با دست خود می پوشانید تا شریک زندگی شما این بوی بد را استشمام نکند. تنفس صبحگاهی، (هالیتوزیس) هرچیزی که شما آن را می نامید، می تواند ناخوشایند باشد و احتمالا این چیزی نیست که شما بخواهید به شریک زندگی خود در یک روز خوب بگویید.

سالی جار کرم، یک متخصص پریودنتال در منطقه واشنگتن دی سی، و یک مشاور در انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید: “هر کس به نوعی بوی بد دهان در صبح دارد.” در اینجا دلیل ساده است چون :  هنگامی که شما در خواب هستید، دهان خشک میشود. هنگامی که دهان شما خشک می شود، باکتری های تولید کننده بو تولید می شوند. دکتر کرم توضیح می دهد: “وقتی خوابیدید، جریان طبیعی عضله شما کاهش می یابد. “به همین دلیل بوی بد دهان خود در صبح بدتر باشد.”

بیشتربخوانید... ارتودنتیست

علت دیگر بوی بد دهان در صبح

  • بعضی از داروها می توانند دهان شما را خشک کنند و بوی بد دهان شما را بدتر کند. به همین دلیل است که افراد مسن، که اغلب در بسیاری از داروها هستند،بوی بد دهان آنها در صبح بیشتر است.
  • افراد سیگاری، سیگار کشیدن نه تنها باعث می شود که بزاق شما – دهان خور را به صورت طبیعی شستشو دهید – خشک می شود، بلکه می تواند دمای دهان شما را بالا ببرد، و این باعث می شود که دچار بیماری شود که باعث بوی بد دهان در صبح می شود. این را به فهرست دلایل خود برای ترک سیگار اضافه کنید.
  • آلرژی نیز می تواند منجر به بوی بد دهان شود. مخاطی که در پشت گلویتان قرار می گیرد، منبع غذایی برای باکتری است. اگر بزاق شما آلوده شود، می تواند باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان شمار را افزایش دهد.

نحوه درمان بوی بد دهان

مسواک زدن. باکتری هایی که بوی بد را بوجود می آورند بین دندان ها و زبان شما جمع میشوند، لذا تمرین خوب بهداشت دهان و دندان به منظور بهبود بوی دهان شما انجام می شود.

هنگامی که شما مسواک را برداشته اید، حداقل دو دقیقه طول بکشد، و نه 35 یا 40 ثانیه که بسیاری از مردم این کار را انجام می دهند.

پس از مسواک، به طور مستقیم به رختخواب بروید! کرام می گوید: “چیزی را نه بخورید نه بیاشامید، بنابراین غذا را در دهان خود نخواهید دید.”

همچنین، هنگامی که به دندان های خود برسید، زبان خود را نیز تمیز کنید. مخزن مورد علاقه دیگری که برای باکتری های بوجود آمده است، پشت زبان شماست. قبل از اینکه به رختخواب بروید متجه خواهید شد که نفس شما صبح تازه تر است.

جهت مطالعه انواع درمان های ارتودنسی همچون ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی فانکشنال ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی فک بالا و... به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 298
نویسنده : mozhgan

ترک خوردن دندان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که هر کدام با توجه به میزان شکستگی درمان مخصوص به خود را دارند. در این مقاله  انواع شکستگی‌های دندان آشنا می‌شویم.

بیشتربخوانید... ارتودنتیست

شکستگی جزئی 

به این نوع ترک‌های خطی نیز گفته می‌شود. این شکستگی خفیف‌ترین نوع شکستگی دندان است که خطوط ریز و سطحی هستند که فقط مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. این خطوط و شکستگی‌ها معمولا درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند

دندان ترک خورده

در این نوع شکستگی که کل دندان از سطح جویدن تا عصب دندان را در بر می‌گیرد اما دندان نصف نمی‌شود. در هر صورت وجود یک ترک کوچک نیز باعث عفونت و از بین رفتن تدریجی دندان می‌شود بنابراین باید به دندانپزشک مراجعه کرد و نسبت به ترمیم آن اقدام کنید.

لب پر شدن دندان

لب پر شدگی‌های جزئی نیز ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند. در بسیاری از این موارد دندان پزشک پیشنهاد ترمیم شدن دندان با استفاده از مواد باندینگ را می‌دهد که از بدتر شدن آن جلوگیری کند. در لب پریدگی‌های بزرگتر ترمیم آنها پیچیده‌تر است. در این نوع شکستگی‌ها که به مغز دندان (پالپ دندان) آسیب نرسیده باشد به کمک لمینت دندان و یا روکش دندان ترمیم می‌شوند

شکستگی کاسپ دندان

در این حالت شکستگی در بخشی از سطح جونده دندان که به شکل قله مانند (کاسپ دندان) هستند ایجاد می‌شوند. در این نوع معمولا درد زیادی نداشته و دندانپزشک با ترمیم و روکش آن از پیشرفت شکستگی جلوگیری می‌کند.

شکستگی‌های جدی

این شکستگی‌ها معمولا به حدی قوی هستند که باعث آشکار شدن عصب دندان می‌شوند. این شرایط معمولا باعث ایجاد حساسیت و دردناکی دندان می‌شود. در این مواقع احتمال دارد که بخش شکسته شده دندان خونریزی کند. برای درمان دندان آسیب دیده در این شرایط بهتر است عصب آسیب دیده دندان ترمیم و عصب کشی شود و در آخر برای عملکرد بهتر دندان روکش شود.

شکستگی‌های عمودی یا  ریشه دندان

این شکستگی‌ها از ریشه دندان شروع شده و تا سطح جونده دندان ادامه پیدا می‌کنند. این نوع از شکستگی‌ها بسیار دردناک بود چرا که ممکن است عفونی و ملتهب شوند.  بهترین راه درمان برای این موارد کشیدن دندان است و برای جایگزینی دندان کشیده از بریج دندان و یا ایمپلنت دندان استفاده می‌شود.

بعد از شکستگی دندان چه باید کرد

  • در اولین فرصت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و نسبت به ترمیم ان اقدام کنید.
  • دهان خود را با آب گرم بشویید.
  • برای جلوگیری از خونریزی با کمک یک گاز استریل بر روی ناحیه خونریزی فشار بیاورید.
  • برای کاهش درد و تورم از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

جهت مطالعه انواع درمان های ارتودنسی همچون ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی شیشه ای ،ارتودنسی متحرک، ارتودنسی پشت دندان و... به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 288
نویسنده : mozhgan

اختلالات خوردن ناشی از ترکیبی از عوامل بیولوژیکی ، روحی و محیطی است.و نظریه های بسیاری در این باره وجود دارد. چگونه ارتودنسی به بیمارانی که اختلالات خوردن دارند کمک می کند؟ کلید اصلی برای مقابله با این مشکل ، پیدا کردن افراد مبتلا به این اختلال است. اختلال در خوردن مواد غذایی اغلب در نوجوانان شایع است. این گروه سنی هم بیشترین دریافت کننده های درمان های ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی، ثابت و ارتودنسی ژله ای ) هستند.

چه میزان از بیماران ارتودنسی از اختلالات خوردن رنج می برند؟ 

در سال 1997 یک نظر سنجی ملی از دانش آموزان یک کالج گرفته شد. طبق این نظر سنجی ، حدود 5 درصد از زنان و 1 درصد از مردان ، در این آمار جای گرفتند. به عبارتی معلوم شد که در حدود شش نفر از 100 نفر ، یک یا چند فرم از اختلال در خوردن مواد غذایی را دارند. چه نشانه هایی ازاختلالات خوردن در بیماران ارتودنسی دیده می شود؟ یکی از نشانه هایی که یک متخصص ارتودنسی خوب می تواند به آن اشاره کند فرسایش مینای دندان ناشی از اسید معده است.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهرا می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

بیشتربخوانید... ارتودنسی تیکه ای

این فرسایش همیشه با هیدروکلریک از معده شروع می شود. به طور کلی این فرسایش در دندان ها صورت می گیرد و ارتودنتیست می تواند آن را ببیند. این اتفاق به دلیل انگشت در دهان کردن این بیماران پس از هر وعده غذایی می افتد. سپس نشانه هایی از آن به جا می ماند که ارتودنتیست می تواند آنرا ببیند.

ارتودنتیست ها چه نقشی در درمان بیماران مبتلا به اختلالات خوردن دارند؟

اصولا این یک فرصتی است که بتوان مشکل را با بیمار درمیان گذاشت. نقش یک متخصص ارتودنسی در وهله اول برقراری ارتباط با بیمار است. اما اگر بیمار کودک باشد بهتر است با والدین او این موضوع را در میان گذاشت. در این میان دانستن اینکه چگونه در این مورد با یک بیمار جوان می توان مسئله را درمیان گذاشت ، مهم است



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 24 مهر 1400
بازدید : 303
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی کاربردی کامفولاژ واژه کلی است که به استفاده از بریس‌های ارتودنسی و دیگر مدالیته‌های درمانی به منظور حرکت دادن دندان‌ها و رفع مشکلات استخوانی فک اشاره دارد. هم‌اندازه نبودن فک‌ها، کوچک‌تر یا بزرگ‌تر بودن فک بالا یا پایین، مشکل بسیاری از بیماران است. نامرتبی دندان‌ها و اختلال بایت غالباً ارثی است و در کشورها و نژادهای مختلف در درجات متفاوت بروز می‌یابد. بروز این اختلال‌ها غالباً پی‌آمد ترکیبی از مشکلات دندانی و استخوانی فک است. شایع‌ترین نوع اختلال از عقب بودن فک بالا و جلو بودن فک پایین ناشی می‌شود که در حدود یک سوم تا نیمی از بزرگسالان دچار اختلال کلاس 3 مشاهده می‌شود

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی دندان های نیش

کاربرد ارتودنسی کامفولاژ برای انواع مشکلات فک و دندان

چنانچه فک بالای بیمار نقصی جزئی داشته باشد، می‌توان با انجام ارتودنسی کودکان در سنین پایین و استفاده درازمدت از فیس ماسک مشکل کراس بایت قدامی را اصلاح کرد، چهره را زیباتر کرد و ناهنجاری‌های دندان را به حداقل رساند. با این حال بهتر است مال اکلوژن کلاس 3 که نتیجه جلو بودن فک پایین است، پس از اتمام رشد استخوان به روش جراحی فک یا ارتوگناتیک اصلاح شود. به بیان ساده می‌توان رشد فک بالا را تا حدی تعدیل کرد، اما متخصصین نمی‌توانند کار چندانی برای محدود کردن رشد فک پایین انجام دهند. چنانچه بیماران بزرگسال یا نوجوان دچار مال اکلوژن کلاس 3 تمایلی به جراحی فک نداشته باشند،درمان های ارتودنسی و کشیدن دندان‌های آسیای کوچک فک پایین را می‌توان جایگزین عمل جراحی کرد.

اهداف درمان

  • ارتودنسی کامفولاژ یا جبرانی با در نظر گرفتن چهار هدف اصلی زیر انجام می‌شود:
  • برقرار کردن اکلوژن کلاس 1، اصلاح عملکرد دندان‌های نیش و رسیدن به حالت اورجت مثبت
  • حل مشکل بی‌نظمی و شلوغی دندان‌های فک بالا و پایین
  • هم‎محور کردن خط میانی دندان‌ها و هم‌محور کردن خط میانی صورت با خط میانی دندان‌ها
  • حفظ یا بهبود زیبایی بافت‌های نرم صورت

درمان‌های جایگزین  

ابتدا ارتودنتیست  مزایای جراحی فک را به بیمار اطلاع می‌دهد، اگر بیمار تمایلی به جراحی نداشته باشد و درخواست درمان از طریق روش غیرجراحی کند، متخصص یکی از روش‌های زیر را به وی پیشنهاد می‌دهد:

  • نزدیک کردن فک و دندان‌های پایین به فک بالا از طریق استفاده از کش‌های هدایت کننده کلاس 3
  • کشیدن دندان‌های نیش فک پایین
  • کشیدن دندان‌های آسیای کوچک اول فک پایین و آسیای کوچک دوم فک بالا
  • ارتودنسی کاموفلاژ و کشیدن دندان آسیای کوچک فک پایین


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 275
نویسنده : mozhgan

شما مسلماً می دانید که متخصص ارتودنسی و دندانپزشک مشابه یکدیگر نیستند. هنگامی که شما نیاز به تمیز کردن دندان‌های خود دارید نزد دندانپزشک می‌روید. هنگامی که باید دندان‌های خود را صاف کنید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و عمل بینی

تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک

در ادامه تفاوت‌های عمده بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک را بیان می‌کنیم:

تحصیلات

هر دو متخصص ارتودنسی و دندانپزشک باید مدارج تحصیلی پیشرفته‌ای کسب کنند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. همچنین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک باید آزمونی را بگذرانند که طی آن ثابت شود دانش و مهارت آن‌ها برای کار با دندان بیمار کافی و مورد قبول است. دندانپزشک معمولاً می‌تواند کار خود را در این مرحله آغاز کند. با این حال، فردی که مایل به شروع کار خود به عنوان یک متخصص ارتودنسی است، معمولاً باید یک دوره رزیدنتی را بگذراند که در طی آن مهارت و دانش لازم برای انجام درمان ارتودنسی دندان را کسب خواهد کرد. گذراندن این دوره به او اجازه می‌دهد تا در درمان‌هایی که جهت صاف کردن دندان‌ها انجام می‌دهد، تخصص داشته باشد.

نوع درمان

 بزرگ‌ترین تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک، نوع کاری است که این دو فرد برای بیمار انجام می‌دهند. در برخی موارد، این کار همپوشانی دارد. با این حال، اکثر متخصصان ارتودنسی، کار پر کردن دندان یا تمیز کردن دندان‌ها را انجام نمی‌دهند و از سویی دیگر، اکثر دندانپزشکان نیز عمل جایگذاری بریس یا تجویز آن را انجام نمی‌دهند. هنگامی که شما نیاز به صاف کردن دندان‌هایتان دارید، معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که نزد یک متخصص ارتودنسی بروید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فک بالا

انواع درمان

هنگامی که شما نیاز به پر کردن، بریج، ونیر، روکش دندان، عصب کشی یا سفید کردن دندان‌هایتان دارید، احتمالاً نزد یک دندانپزشک خواهید رفت. موارد ذکر شده معمولاً درمان‌هایی هستند که فقط می‌تواند توسط دندانپزشک شما انجام گردد. اگر شما نیاز به اصلاح دندان‌ها و فک‌ها خود نیاز دارید، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. درمان‌های ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی معمولاً برای تشخیص و درمان آنچه مال اکلوژن نامیده می‌شود (مشکل بایت)، می‌باشد. اگر شما دچار آندربایت، اوربایت، کجی دندان، یا فاصله بین دندان‌هایتان هستید، نگهدارنده‌ها و بریس‌ها معمولاً گزینه‌هایی برای درمان هستند، و این نوع درمان‌های ارتودنسی معمولاً باید توسط یک متخصص ارتودنسی ماهر انجام شوند. درمان‌های معمول عبارتند از:

اینویزیلاین(ارتودنسی نامرئی) 

اینویزیلاین برای نوجوانان 

بریس‌ها

تجهیزات ارتودنسی

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 296
نویسنده : mozhgan

به طور کلی در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دو روش برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد؛ لمینیت دندان (افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان) و بلیچینگ (ایجاد واکنشی شیمیایی که طی آن مولکول‌های رنگ نسوج دندانی دست‌خوش تجزیه می‌شوند).

بلیچینگ (سفید کردن دندان‌ها) چیست؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگ‌دانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده است و حتی بعضی بدرنگی‌های ژنتیکی را بر طرف و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.

بیشتر بخوانید ... مزایا و معایب ونیر دندان

۱ – بلیچینگ در خانه (Home Bleaching):

در این روش دندان‌پزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب‌گیری می‌کند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل می‌دهد که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان‌های شما بماند تا سفید شود بین دندان‌ها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم برای بلیچینگ در خانه به شما داده می‌شود.

۲ – بلیچینگ در مطب (Office Bleaching): 

 در این روش با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده موثر بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می‌شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است. ماده بلیچینگی که در روش office استفاده می شود قویتر از روش home است و فقط می تواند در مطب و توسط دندانپزشک انجام شود.

سفید کردن دندانها در خانه و یا به عبارتی home bleaching :

در جلسه اول: بعد از جرم گیری و پالیش دندانها، قالبی از فک بالا و پایین توسط دندانپزشک تهیه می شود. بر اساس این قالب، تری های مخصوص بلیچینگ برای همان بیمار ساخته می شود. در جلسه دوم : همراه ماده بلیچینگ به بیمار تحویل داده می شود. بیمار به مدت حداقل دو هفته از آنها استفاده می کند.

کدام روش سفید کردن دندان‌ها بهتر است؟

اساتید علم دندانپزشکی زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل می‌شود که هر دو این روش‌ها یعنی ابتدا بلیچینگ در مطب و سپس  بلیچینگ در خانه با هم انجام بگیرد. تبعا نتیجه‌گیری در زمان کم‌تر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می‌افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می‌شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com