عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1402
بازدید : 128
نویسنده : mozhgan

بیمارانی که دندان از دست رفته ندارند و همچنین می خواهند لبخند خود را در یک راستای مناسب قرار دهند یا نیاز به استفاده از بریس و ایمپلنت دارند، در چنین مواردی، نیازهای خاص بیمار ترتیب ارائه آن درمان ها را تعیین می کند. بریس ها برای بزرگسالان به طور فزاینده ای محبوب می شوند. بسیاری از بیماران ارتودنسی که قبلا سایر درمان های دندانی مانند ایمپلت را انجام داده اند و یا مایل به انجام آنها هستند، نمی خواهند بدانند که آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده مشکلی ایجاد نمی کند؟ برخی از بزرگسالان تعجب می کنند که آیا بریس ها با تاج ها، ایمپلنت های دندانی و پر کننده هایی که در طول سال ها به دست آمده اند، سازگار هستند. اگر چه وضعیت هر بیمار منحصر به فرد است؛ اما در اینجا برخی از اصول مربوط به تهیه بریس با تاج، ایمپلنت و پر کردن آورده شده است.

آیا می توانم با تاج ها بریس داشته باشم؟ ا

گر قبلا تاج های مربوط به درمان قبلی دندان پزشکی داشته اید، اما اکنون تصمیم گرفته اید که دندان هایتان صاف شود، هنوز می توانید بریس داشته باشید. در مورد بریس های فلزی سنتی، براکت ها فقط با نوع چسب متفاوت از دندان های طبیعی به تاج ها می چسبند. یک گزینه عالی برای بیماران ارتودنسی که دارای تاج هستند، (انواع ارتودنسی نامرئی)Invisalign  است که از مجموعه ای از نگهدارنده های پلاستیکی قابل شفاف و قابل جابه جایی تشکیل شده است که نیازی به چسب ندارند. از تاج ها همچنین می توان در پایان درمان ارتودنسی استفاده کرد تا باعث تغییر کامل دندان های شما شود. به عنوان مثال، هنگامی که دندان ها با بریس صاف شد، می توان از تاج ها استفاده کرد تا رنگ یا شکل دندان ها را مخفی کند. با استفاده از بریس و تاج، دندان ها می توانند به اندازه کافی صاف باشند تا بتوانند غذا را برای هضم به درستی بجوند؛ در عین حال ظاهری کاملا یکنواخت و روشن دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی 1402

 آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده ممکن است؟

برای افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده اند، اما هنوز هم به برخی از درمان های ارتودنسی احتیاج دارند، یکی از نگرانی های طبیعی این است که آیا کاشت با بریس سازگار است؟ پاسخ بسته به شرایط شما هم مثبت است و هم منفی. در حالی که ایمپلنت های دندانی که از قبل وجود داشته اند، با استفاده از بریس قابل جابه جایی نیستند، افرادی که دندان از دست رفته ندارند، می توانند با تکمیل درمان ارتودنسی، ایمپلنت های دندانی قرار دهند. به این ترتیب، سایر دندان ها از قبل در موقعیت قرار دارند؛ بنابراین ایمپلنت دندان می تواند به درستی در فضای باقی مانده بین دندان های مستقیم قرار گیرد. کاشت و بریس های دندانی گزینه ای است که متخصص ارتودنسی می تواند بر اساس نیازهای فردی با شما در میان بگذارد.

ایمپلنت بعد از بریس

قرار دادن ایمپلنت پس از انجام کار ارتودنسی متداول ترین روش درمانی است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. اولین و مهم تر از همه، ایمپلنت های دندانی پس از قرار گرفتن در فک نمی توانند حرکت کنند و استخوان سازی انجام شده است. برخلاف دندان های طبیعی ، آن ها در پاسخ به درمان ارتودنسی حرکت نخواهند کرد. بنابراین اگر دندان های اطراف ایمپلنت نیاز به جابه جایی دارند، بهتر است بعد از قرار گرفتن در وضعیت صحیح تمام دندان های اطراف، ایمپلنت قرار داده شود. در برخی موارد ، باید کار ارتودنسی انجام شود تا فضای کاشت ها ایجاد شود. در این حالت نیز انجام کار ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت ضروری خواهد بود. به محض اینکه بریس های شما برداشته شود، فضای کافی برای کاشت خود خواهید داشت و می توانید دوباره از یک لبخند کامل لذت ببرید.

ایمپلنت قبل از بریس

شرایطی وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده از بریس، کاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسی شما با جراح دهان و دندان همکاری خواهد کرد که مشخص کند کدام گزینه برای وضعیت شخصی شما بهتر است. اگر دندان هایی که دوباره مرتب می شوند، نزدیک دندان هایی نیستند که می توانند جایگزین شوند، قبل از بریس ها می توان کاشت. به عنوان مثال، اگر فقط بریس روی دندان های جلویی خود دارید، اما فاقد مولر هستید، می توان قبل از شروع درمان ارتودنسی، دندان را با کاشت جایگزین کرد. در موارد دیگر، یک متخصص ارتودنسی از ایمپلنت به عنوان بخشی از کار ارتودنسی استفاده می کند. از آن جا که ایمپلنت حرکت نخواهد کرد، می توان از آن برای لنگر انداختن بریس های شما استفاده کرد و به ارائه نتایج بهتر کمک کرد.

منبع: www.chalava.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1402
بازدید : 143
نویسنده : mozhgan

زمانی که می‌گوییم فردی دچار بی اختیاری ادراری شده، به این معنی است که نشت ادرار به‌صورت غیر ارادی ایجاد می‌شود، در حقیقت کنترل اسفنکتر ادراری از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایعی است، که بسیاری از افراد چه آقایان و چه خانم‌ها را درگیر می‌کند؛ اما طبق بررسی‌هایی که در این خصوص انجام شده، بی اختیاری ادرار در خانم‌ها بیش از آقایان است.

در بین سنین ۳۰ تا ۶۰، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها به این عارضه مبتلا می‌شوند، در حالی که در این دوره تنها ۵ درصد از آقایان دچار بی اختیاری ادرار خواهند شد.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار

بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، با مقداری ترشح از ادرار روبرو می شوند. برخی انواع بی اختیاری عبارت است از:

– بی اختیاری استرسی: در این نوع بی اختیاری، ادرار در پی فشار وارده به مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین تراوش می کند.

– بی اختیاری اضطراری: فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند. این نوع بی اختیاری می تواند به دلیل شرایطی مانند عفونت ها، اختلالات عصبی و یا دیابت ایجاد شود.

– بی اختیاری سرریزی: فرد به صورت مکرر و ادامه دار و به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، ترشح ادرار دارد.

– بی اختیاری عملکردی: اختلالات ذهنی و فیزیکی می توانند مانع رفتن فرد به دستشویی شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز قادر به درآوردن سریع لباس های خود نیستند.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

عوارض

بی اختیاری ادراری مزمن عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • مشکلات پوستی: پوت همیشه مرطوب مشکلاتی نظیر جوش، عفونت پوستی و زخم را به دنبال دارد.
  • عفونت مجرای ادرار: بی اختیاری خطر عفونت مکرر مجرای ادرار را به همراه دارد.
  • تحت الشعاع قرار دادن زندگی شخصی: بی اختیاری ادراری روابط اجتماعی، روابط فرد در محیط کار و روابط شخصی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

درمان بی اختیاری ادرار

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، برای آنکه درمانی موثر برای شما در نظر گرفته شود، عوامل مختلفی از جمله نوع بی اختیاری، سن بیمار، سلامت عمومی و وضعیت روانی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آموزش کنترل مثانه به این صورت است:

به تاخیر انداختن

هدف اصلی در این روش این است که بیمار سعی بر کنترل کردن خود داشته باشد. در این مرحله بیمار می‌آموزد هر زمان که تمایل به ادرار کردن دارد، چگونه دفع ادرار خود را به تاخیر بیندازد.

در دو مرحله تخلیه ادرار

در این مرحله پس از اینکه بیمار ادرار می‌کند، باید چند دقیقه صبر کند، سپس مجدد دفع ادرار داشته باشد.

بیشتربخوانید.... واریکوسل چیست

جدول زمانی

در این مرحله بیمار باید برنامه‌ریزی برای استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشد، به این صورت است که باید در ساعت‌های مشخصی از طول روز به سرویس بهداشتی برود. به‌طور مثال باید هر دو ساعت یکبار به سرویس بهداشتی برود.

آموزش هر یک از این مراحل به بیمار کمک می‌کند تا به‌تدریج کنترلی در مثانه خود داشته باشد.

منبع: www.gymju.ir


تاریخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1402
بازدید : 139
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان از جمله اقداماتی است که برای اصلاح و درمان مشکلات و ناهنجاری ها بسیار کاربرد دارد. امروزه با افزایش آگاهی مردم و اهمیت آن ها به ظاهر متقاضیان این حوزه نیز افزایش یافته است. وجود مشکلات نه تنها بر زیبایی تأثیرگذار است، بلکه همچنین تأثیر بسزایی در سلامت و عملکرد دندان ها دارد. در اینجا  یک به یک مراحل ذکر شده و در خصوص هر یک از آن ها توضیحاتی ارائه می شود.

جلسه مشاوره

اولین مرحله ارتودنسی دندان ثابت جلسه مشاوره است. در این جلسه بیمار با متخصص ارتودنسی خوب ملاقات کرده و اولین مرحله انجام می شود. در این جاست که بیمار در خصوص مشکلات و نگرانی های خود با ارتودنتیست به صحبت پرداخته و در خصوص روش های ارتودنسی گفتگو می کند. ارتودنتیست با معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان فرد، مشکلات و ناهنجاری ها را بررسی و مشخص می کند. در طی این مرحله از دندان ها عکس گرفته شده و درمان طرح ریزی می شود. با کمک عکس OPG نحوه قرارگیری ریشه دندان ها و وضعیت آن ها مشخص می شود. با ارائه برنامه درمان هزینه ارتودنسی برآورد و به بیمار اعلام می گردد.

ارائه آموزش های لازم به بیمار

پیش از اینکه بریس ها روی دندان قرار گیرد، نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان آموزش داده می شود. این امر سبب می گردد تا پایان دوره درمان ارتودنسی از بروز پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری شده و یا میزان آن تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتربخوانید... علائم پوسیدگی و کرم دندان

نصب براکت ها روی دندان

در طی این مرحله از ارتودنسی دندان ثابت، زمان زیادی برای نصب براکت ها و اجزاء ارتودنسی روی دندان ها لازم است. براکت ها دانه دانه به وسیله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی قوس دار از میان آن ها عبور داده می شود. گاهی اوقات بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی و نوع ناهنجاری لازم است از کش ارتودنسی برای اثربخشی بیشتر در طی درمان استفاده شود.

زمان بندی برای مراجعات منظم

بعد از انجام ارتودنسی ثابت و نصب براکت ها و دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، لازم است روند پیشرفت درمان و چگونگی تأثیر ارتودنسی بر روی دندان ها کنترل و مدیریت شوند. بدین منظور جلساتی به طور منظم برنامه ریزی شده تا بر طبق آن بیمار در زمان های مشخص به مطب مراجعه کند. در این جلسات سرعت حرکت دندان ها و میزان آن تحت بررسی و کنترل قرار می گیرد. اگر لازم باشد نیروهای جدیدی برای حرکت درست دندان ها وارد خواهند شد.

برداشتن دستگاه ارتودنسی و استفاده از ریتینر

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، بریس ها و بقیه دستگاه ارتودنسی از دهان خارج می شوند. با برداشته شدن دستگاه، بیمار تحت معاینه دندان قرار گرفته و جرم گیری شروع می شود. مدت زمان زیادی برای برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان نیاز نیست. در این هنگام می توان عکس دندان های قبل از درمان را با وضعیت فعلی دندان ها مقایسه کرد. این یکی از زیباترین اتفاق ها خواهد بود. بعد از برداشتن بریس ها و انجام جرم گیری و شستشوی حرفه ای دندان ها، از نگهدارنده و ریتینر برای تثبیت درمان استفاده خواهد شد. معمولاً دندان ها تمایل دارند به وضعیت اولیه پیش از درمان برگردند. استفاده از ریتینر مانع از این اتفاق شده و دندان ها را در سر جای خود نگاه می دارد. استفاده از ریتینر برای مدت زمانی باید بکار رود تا دندان ها به موقعیت جدید عادت کنند. با استفاده از ریتینر وضعیت دندان ها به طور دائم ثابت شده و همان طور باقی خواهد ماند.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

مراحل انجام ارتودنسی به جهت زیبایی

گاهی اوقات ارتودنسی جنبه درمانی نداشته و به منظور زیبایی انجام می شود. در این صورت مراحل ارتودنسی عبارتند از: معمولاً در اولین جلسه ارتودنسی بیمار معاینه شده و مشکلات دندان بررسی می شوند. از تک تک دندان ها برای بررسی مشکلات عکس گرفته می شود. از عکس برای رفع مشکلات دندان ها و ترمیم آن ها استفاده می شود. با بررسی عکس ها متخصص ارتودنسی نظر خود را در خصوص درمان بیان می کند. سلامت لثه و بافت داخل دهان بررسی می شود. در صورت بروز مشکل فرد به پریودنتیست معرفی می شود. دندان ها جرم گیری و پوسیدگی ها ترمیم می شوند. با رفع مشکلات لثه و دندانها اگر لازم باشد از ارتودنسی متحرک استفاده می شود. برای ساخت پلاک های متحرک از فک ها قالب گیری می شود.  

منبع: www.orthodoctor.ir  



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1402
بازدید : 156
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان پوسیده از دغدغه های افراد برای انجام درمان است. همانطور که می دانیم در طی جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاینه شده و به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این جلسه پوسیدگی ها تشخیص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع می شوند. چون همه کسانی که اقدام به ارتودنسی می کنند اغلب با مشکل دندان های پوسیده درگیر هستند.

بیشتربخوانید... عوارض لمینت متحرک دندان

راهکارهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در طی ارتودنسی

امروزه ارتودنسی یکی از روش های درمان برای رفع مشکلات فک و دندان است. افراد زیادی مبتلا به این ناهنجاری ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از این درمان هستند. اغلب آن ها به مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان، پوسیدگی و وجود لکه روی دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسی نیز می تواند فرد را مستعد این مشکل کند. در زمان استفاده از درمان می توان با توجه به برخی نکات ساده مانع از پوسیدگی دندان شد: یکی از مهم ترین نکات اینست که از عدم تجمع باکتری بر روی براکت ها اطمینان حاصل شود. با قرار گرفتن باکتری روی دندان، از دسترس خارج شده و قابل کنترل نخواهند بود. از اینرو باید همه خرابی های دندان ترمیم شوند. همچنین لازم است دندان ها به طور حرفه ای شستشو داده شده و جرم گیری شوند. بدین وسیله میزان پوسیدگی دندان به حداقل خواهد رسید. استفاده از نخ دندان در این دوران کارساز نیست؛ از اینرو عدم استفاده از نخ دندان می تواند فرد را مستعد پوسیدگی کند. مسواک بین دندانی بهترین راه حل برای رفع این مشکل است. با استفاده از این مسواک می توان بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز کرد. این مسواک می تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسی داشته باشد. مواد غذایی به جا مانده را از لابلای دندان ها و براکت ها خارج کرده و تمیز کند. از اینرو مانع از پوسیدگی دندان ها شده و از وقوع آن جلوگیری می کند. استفاده از دهانشویه یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است. دهانشویه با دسترسی به همه نواحی دهان و دندان، براکت، سیم ارتودنسی و … می تواند مانع از هر گونه پوسیدگی شود.

بیشتربخوانید.. روکش دندان شیری

پرهیز از خوردن برخی غذاها که متخصص ارتودنسی ممنوع کرده است راهکار دیگری به شمار می آید. در طی دوره درمان لیستی از غذاهای ممنوعه در اختیار بیمار قرار می گیرد. غذاهای سفت همچون آجیل و تنقلات و چسبناک همانند شکلات و گز سبب آسیب به دندان، براکت و سیم ارتودنسی می شوند. همکاری بیمار در دوران ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهمی در موفقیت نتیجه درمان دارد. فرد باید در این زمان از دستورالعمل ها و توصیه های ارتودنتیست تبعیت کند. با رعایت کردن دستورات متخصص ارتودنسی نه تنها از پوسیدگی دندان ها پیشگیری شده بلکه سلامت براکت ها و دستگاه ارتودنسی نیز تضمین می شود. در صورت شکستگی براکت ها در روند درمان وقفه ایجاد شده و طول دوره درمان طولانی تر می شود.

  • نوشیدن آب فراوان
  • مراجعات منظم

بیشتربخوانید.... هزینه پرکردن دندان جلو

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات لازم پیش از انجام ارتودنسی، ترمیم هر گونه پوسیدگی است. با رفع پوسیدگی ها می توان بلافاصله درمان را شروع کرد. با توجه به اینکه طول دوره درمان در ارتودنسی زیاد است از اینرو دندان ها می توانند در این دوران نیز دچار پوسیدگی شوند. بنابراین توصیه بر اینست که بعد از رفع هر گونه پوسیدگی در دهان و انجام ارتودنسی مانع از ایجاد دوباره پوسیدگی شد.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1402
بازدید : 131
نویسنده : mozhgan

اگر می خواهید زیبا و دوست داشتنی به نظر برسید، کافی است لبخند بزنید؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد لبخند زیباتر و دل نشین تری دارند؟ در واقع برای داشتن یک لبخند زیبا و ایده آل، شما بدون شک به دندان هایی بی عیب و نقص و ایده آل نیاز دارید؛ زیرا هنگام لبخند زدن، دندان ها بیشتر از هر چیز دیگری خود نمایی می کنند. اگر شما دندان های بی نقصی ندارید، لازم نیست به خاطر این موضوع نگران باشید؛

بیشتربخوانید... هزینه دندان مصنوعی کامل

ارتودنسی طرح لبخند

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که لبخند آنها بسیار زیبا و شیرین است و به چهره آنها زیبایی و جذابیتی دو چندان می دهد. در واقع لبخند زدن همیشه زیبا است؛ اما از نظر دندان پزشکان و متخصصان ارتودنسی، یک لبخند ایده آل و استاندارد، اصول و ویژگی های خاصی دارد؛ از این رو دندان پزشکان با انجام دادن اقداماتی مانند اصلاح فرم دندان ها، اصلاح رنگ دندان ها، اصلاح فرم لثه و مرتب و منظم کردن دندان ها، به طراحی یک لبخند ایده آل می پردازند. اما چنین لبخند ایده آلی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ در واقع طبق قواعد و اصول دندان پزشکی، یک لبخند ایده آل لبخندی است که در آن تاج دندان های فک بالا و حدود یک یا دو میلی متر از لثه ها مشخص باشد؛ به علاوه دندان ها باید مرتب و منظم باشند، فرم و اندازه نرمالی داشته باشند و رنگ دندان ها هم روشن باشد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت چیست

تاثیر دندان ها بر طرح لبخند

بدون شک اولین و مهم ترین عضوی که در بدن بر لبخند شما تاثیر می گذارد، دندان های شما هستند. در مورد دندان ها، موضوعاتی مانند اندازه دندان، فرم و شکل دندان، رنگ دندان و مرتب بودن دندان ها، بسیار مهم هستند. در مورد اندازه دندان ها ما نمی توانیم یک اندازه یا سایز خاص را به عنوان یک سایز استاندارد معرفی کنیم، بلکه آنچه که در این مورد اهمیت دارد، تناسب اندازه دندان ها با هم و نیز با سایر اجزای صورت است. این موضوع در مورد رنگ دندان ها هم صدق می کند؛ زیرا ما طیف وسیعی از رنگ دندان ها داریم و نمی توانیم بگوییم یک رنگ خاص، بهترین و زیباترین رنگ برای دندان ها است. اگر دندان های شما از نظر رنگ و سایز مشکلی نداشته باشند، اما نامرتب و کج باشند یا فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند، باز هم تاثیرات منفی زیادی بر لبخند شما می گذارند. دندان پزشکان در اکثر موارد برای مرتب کردن دندان ها از درمان ارتودنسی استفاده می کنند.

بیشتربخوانید.... احتمال برگشت ارتودنسی

هزینه ارتودنسی طرح لبخند چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار و مهم افراد در مورد ارتودنسی طرح لبخند، در مورد قیمت و هزینه های آن است. در واقع هنگامی که صحبت از ارتودنسی می شود ممکن است افراد نگرانی هایی در مورد پرداخت کردن هزینه های آن داشته باشند. در واقع اگر می خواهید هزینه و نرخ ارتودنسی طرح لبخند را بدانید، حتما باید به مطب یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. در اصل، هزینه و قیمت ارتودنسی طرح لبخند به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این هزینه ها ثابت نیستند و از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشند؛ از این رو ما نمی توانیم یک هزینه یا قیمت ثابت را برای ارتودنسی طرح لبخند اعلام کنیم. بعضی از فاکتورها و عوامل تاثیر گذار بر هزینه ارتودنسی طرح لبخند عبارتند از:

  • سن و سال بیمار
  • نوع و میزان مشکلاتی که بیمار دارد.
  • تبحر و توانایی متخصص ارتودنسی
  • درمان ها و اقدامات جانبی
  • شهر و منطقه محل زندگی

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1402
بازدید : 147
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان رایگان یکی از تمایلات اغلب افراد برای انجام درمان ناهنجاری های دهان و دندان است. وقتی صحبت از ارتودنسی می شود، تداعی کننده هزینه هنگفت در ذهن افراد خواهد بود. ارتودنسی یکی از خدمات دندانپزشکی است که به علت طول دوره درمان طولانی همواره از هزینه بالایی برخوردار بوده و علاوه بر صرف وقت نیازمند صرف هزینه بالایی نیز هست. هنگامی که سخن از ارتودنسی رایگان به میان می آید، منظور مشاوره رایگان این درمان است. در واقع هیچ جایی وجود ندارد که خدمات ارتودنسی را رایگان انجام دهد.

بیشتر بخوانید... معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی دندان رایگان چیست؟

وقتی فرد برای درمان ارتودنسی اقدام می کند، در طی اولین جلسه دهان و دندان معاینه می شود. در این جلسه شرایط فک و دندان بررسی شده و مشاوره صورت می گیرد. این جلسه به طور معمول رایگان انجام می شود. همانطور که گفته شد منظور از ارتودنسی رایگان، مشاوره رایگان است. در جلسه مشاوره رایگان متخصص ارتودنسی توضیحات کاملی در خصوص درمان ارتودنسی ارائه کرده و نحوه درمان را توضیح می دهد. اگر درمان نیازمند کشیدن دندان باشد، لزوم آن را به بیمار گوشزد می کند. سپس در خصوص هزینه و نحوه پرداخت آن صحبت می شود. در اکثر موارد، همه هزینه ارتودنسی از بیمار در طی یک جلسه گرفته نمی شود. بطور معمول مبلغی به عنوان پیش پرداخت دریافت شده و مابقی به صورت اقساط در طی جلسات مراجعه دریافت می شود. این نوع پرداخت بستگی به توافق ارتودنتیست و بیمار دارد.

آیا ارتودنسی دندان رایگان همان خدمات بیمه تکمیلی است؟

برخی از افراد در پی آنند که با استفاده از خدمات بیمه تکمیلی هزینه ای بابت ارتودنسی نپرداخته و آن را رایگان انجام دهند. اما لازم است بدانند که بعضی اوقات بیمه تکمیلی هیچ هزینه ای بابت خدمات دندانپزشکی به بیمار ارائه نمی دهد. در ضمن اگر هم هزینه ای توسط بیمه به فرد متقاضی پرداخت شود آنقدر این مبلغ جزئی و ناچیز است که دردی را دوا نمی کند.

بیشتر بخوانید... قالب گیری ارتودنسی چیست

بنابراین توصیه می شود در پی ارتودنسی رایگان نباشید. یکی از راهکارهای مطلوب بجای ارتودنسی دندان رایگان استفاده از شرایط پرداخت آسان تر است. یکی از دلایلی که بیمه هیچ هزینه ای بابت ارتودنسی تقبل نمی کند اینست که ارتودنسی به عنوان یک درمان زیبایی قلمداد شده و از اینرو زیر بار آن نمی روند.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1402
بازدید : 137
نویسنده : mozhgan

واریکوسل، اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های بالای بیضه می‌باشد. این بیماری یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود؛ با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود. در واقع واریکوسل یکی از دلایل رایج ولی قابل اصلاح ناباروری مردان است. خوشبختانه این بیماری به سادگی توسط پزشک قابل تشخیص است و با اقدامات درمانی به موقع که معمولاً جراحی می‌باشد، رفع می‌گردد.

علت واریکوسل چیست؟

دلایل بسیاری برای بیماری واریکوسل ارائه شده است. دریچه‌های موجود در رگ‌ها ممکن است به خوبی کار نکنند (یا ممکن است از بین بروند). اگر جریان خون کند باشد، ممکن است خون در رگ‌ها جمع شود. همچنین رگ‌های بزرگتر که از بیضه‌ها به سمت قلب حرکت می‌کنند به طور متفاوتی در سمت چپ و راست به هم وصل می‌شوند. بنابراین در سمت چپ بیضه فشار بیشتری لازم است تا خون در رگ‌ها به سمت قلب جریان یابد. اگر خون در رگ‌ها به سمت عقب جاری شود، می‌تواند باعث تورم آن‌ها شود. گاهی، به ندت، غدد لنفاوی متورم یا توده‌های دیگر در پشت شکم جریان خون را مسدود می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به تورم ناگهانی رگ‌های اسکروتوم منجر شود که در بیشتر موارد دردناک خواهد بود.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

علائم واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند. اما واریکوسل ممکن است به دلایل زیادی نگران کننده باشد. در بعضی از موارد واریکوسل ممکن است باعث ناباروری و کندی رشد در بیضه چپ در دوران بلوغ شود. واریکوسل‌ها ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری در حدود 4 نفر از 10 مردی باشد که برای پدر شدن برای اولین بار با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری برای حدود 8 مرد از 10 مردی باشند که قصد دارند برای دومین بار پدر شوند اما با مشکلات باروری روبه‌رو شده‌اند.

بیشتربخوانید... درمان سنگ کلیه با جراحی لاپاراسکوپی

آیا درمان واریکوسل با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

واریکوسل در طب سنتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید به روش سنتی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید یک رژیم غذایی مناسب برای خود تهیه کنید. بهتر است از فست‌فودها، غذاهای سرد و یخ زده، سوسیس، کالباس، بادمجان و برخی غذاهای دیگر که عامل سردی در بدن هستند، استفاده نکنید.

مصرف مواد نام برده شده سبب افزایش تولید خلط سودا شده و غلظت خون بدن را بالا می‌برد. افزایش غلظت خون نیز واریس بیضه را در بدن به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این منظور بهتر است خوراکی‌های سودازا را کنار بگذارید.

مطالعه بیشتر: مجله سلامتی بیمارستان


تاریخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402
بازدید : 143
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی فاصله دندان جلو راه اساسی برای لبخند زیبا است. آیا تا به حال لحظه‌ای که لبخند می‌زنید و لب‌های شما باز می‌شود و دندان‌های شما به نمایش در می‌آید فکر کرده‌اید؟ همه ما می‌دانیم که دندان‌های جلو معمولاً برای گاز گرفتن استفاده می‌شود؛ اما اگر این تفکر را کنار بگذاریم، دندان‌های بالایی شما نقش بسیار مهمی در بهبود ظاهر شما دارند. درمان ارتودنسی دندان بالا به شما لبخند زیبا هدیه می‌دهد. افرادی که می‌خواهد لبخند و خنده زیبا داشته باشند می‌دانند که دندان‌های جلو چه تأثیری دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که دندان‌های پایین شما اهمیتی ندارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

فقط دندان‌های جلویی بالایی بیشتر تحت تأثیر مشکلاتی مانند برآمدگی، فاصله یا ازدحام بیش از حد قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، بسیار مهم است که فرد با روش‌های مختلف درمان ارتودنسی دندان جلو آشنا باشد.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

عواملی که باید در درمان ارتودنسی دندان جلو در نظر بگیرد

 لبخند شما فقط به موقعیت دندان‌ها بستگی ندارد، رابطه دندان شما و لبخند شما یک رابطه پیچیده است که فک شما را نیز درگیر می‌کند. اگر فک‌های شما متعادل نباشد این می‌تواند بر روی هم قرار گرفتن دندان‌ها تأثیر بگذارد. شما باید روش درمانی انتخاب کنید که اول موجب ساییدن دندان و خراب شدن دندان‌های شما نشود، همچنین باعث نشود که لبخند شما از چیزی که هست خراب‌تر شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نحوه حرکت دندان‌های شماست. به عنوان مثال، دندان‌های شلوغ وقتی صاف می‌شوند به جلو حرکت می‌کنند در حالی که دندان‌هایی که فاصله بین آن‌ها است به عقب حرکت می‌کنند؛

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

 بنابراین در حالی که قرار دادن براکت روی دندان‌های بالا فقط دندان‌های بالایی را صاف می‌کند، دندان‌های نیش شما هم حرکت می‌کنند و ممکن است شما دیگر نتوانید به درستی غذاها را گاز بگیرید. به عنوان مثال اگر دندان‌های بالایی شما شلوغ باشد، پرداختن به دندان‌های فوقانی می‌تواند باعث بزرگ شدن اوربایت شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با افزایش سن دندان‌های پایین خود را بیشتر نشان می‌دهند. شما اگر فقط دندان‌های بالا را اصلاح کنید و دندان‌های پایین هم نیاز به اصلاح داشته باشند در واقع کاری انجام نداده‌اید. شما باید این را بدانید که نباید اجازه دهید انحراف دندان جلو باعث کاهش اعتماد به نفس شما بشود. در ابتدا گزینه‌های بی‌شماری برای درمان ارتودنسی دندان بالا وجود دارد، همچنین خنده بخشی از انسان است و نباید بر کلیت انسان تأثیر بگذارد.

منبع: chalava



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402
بازدید : 147
نویسنده : mozhgan

همه ی ما دوست داریم که دندان هایمان یک عمر دوام بیاورند اما بسیاری از ما می دانیم که همیشه این اتفاق نمی افتد. یکی از مشکلاتی که می تواند عمر دندان هایمان را کم کند، تحلیل رفتن ریشه دندان است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی و شفاف دندان

علل تحلیل ریشه دندان

علت کوتاه شدن یا تحلیل ریشه ها تغییرات بیولوژیکی است. البته این علت نمی تواند نقش ارتودنسی را در تحلیل ریشه نقض کند. در واقع تحلیل ریشه از عوارض درمان ارتودنسی محسوب می شود.

در طول ارتودنسی، ریشه هایی که شکل های غیر معمولی دارند، بیشتر مستعد کوتاه شدن هستند و ریشه های سالم، پیپت (pipette) شکل یا انحراف دار نیز بیشتر مستعد تحلیل رفتن نوک ریشه می باشند.

همچنین کوتاه شدن ریشه می تواند با سابقه ارتودنسی فرد مرتبط باشد. علاوه بر این، شرایط پزشکی دیگری مانند عدم تعادل متابولیسم کلسیم فسفات و بیماری متاستاتیک می توانند باعث کوتاه شدن ریشه شوند. به عنوان مثال، استئوسارکوما بیماری است که می تواند به پوسیدگی دندان، متاستاز پیدا کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

تشخیص ریشه هایی که به طور طبیعی کوتاه هستند از ریشه های کوتاه شده بسیار اهمیت دارد زیرا در برخی موارد عکس های رادیوگرافی آنها بسیار شبیه به هم می باشند. در ابتدا، ممکن است علت شکل نگرفتن ریشه ای با طول طبیعی، تفاوت های ژنتیکی، شرایط پزشکی و سندروم ها به نظر برسد. در نهایت می توان گفت علل مختلفی می تواند موجب کوتاه شدن ریشه دندان ها شود. یکی از دلایل شایع آن، تحلیل ریشه ناشی از درآمدن دندان مجاور می باشد و به عنوان مثال، ممکن است دندان های نیش باعث تحلیل ریشه دندان های پیشین جانبی شوند. ضربه و التهاب ناشی از آن نیز می تواند باعث تحلیل و کوتاه شدن ریشه شود.

بیشتر بخوانید... پوسیدگی دندان چیست

درمان

 از آنجایی که علت اصلی تحلیل ریشه اغلب ناشناخته باقی می ماند، بهترین روش برای درمان تحلیل ریشه، پیشگیری از آن است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه دندانپزشکی، متخصصین ارتودنسی باید قبل از شروع درمان، از دهان و دندان بیمار عکس های رادیوگرافی تهیه کنند. در صورتی که ریشه ی دندان ها بسیار کوتاه باشد، متخصص ارتودنسی باید به فکر درمانی جایگزین باشد. با اینکه تحلیل شدید ریشه به ندرت اتفاق می افتد؛ اما مراجعه مداوم به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها و تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی، بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دوبار در روز می باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین استفاده از دهان شویه های فلورایدی می تواند راه موثری برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان باشد.

منبع: orthodoctor



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402
بازدید : 147
نویسنده : mozhgan

برای اینکه زیر تیغ این جراحی ها بروید لازم است که شرایط خاصی داشته باشید. به این معنی که هر کسی واجد شرایط یا کاندید عمل لاغری نیست. برخی از مهمترین و اصلی ترین شروط انجام این ۳ عمل عبارتند از:

بیشتربخوانید... برنامه غذایی صبحانه سالم

داشتن حداقل ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن 

اولین شرط برای انجام جراحی لاغری( عمل اسلیو معده ، عمل ساسی معده و....) قطعا داشتن اضافه وزن بسیار زیاد است.  کسانی که دست کم ۴۵ کیلو اضافه وزن دارند میتوانند کاندید عمل لاغری باشند. وزن نرمال هر شخصی بر اساس وزن و قد او تعیین میشود. اگر میخواهید بدانید که وزن نرمال شما باید چقدر باشد و اکنون چقدر اضافه وزن دارید، به روی عبارت “محاسبه شاخص توده بدنی” کلیک کنید تا بصورت آنلاین و آنی بینید چقدر اضافه وزن دارید.

بیشتربخوانید... دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو معده

داشتن شاخص توده بدنی یا (BMI)  ۴۰ یا بالاتر از آن (از مهمترین شرایط انجام عمل لاغری )

در همان صفحه ذکر شده بعد از وارد کردن قد و وزن، اولین عددی که مشاهده میکنید شاخص توده بدنی است. اگر این شاخص برای شما ۴۰ یا بیشتر باشد به معنی این است که شما کاندید خوبی برای عمل جراحی لاغری هستید.

 BMI 35 یا بالاتر به همراه ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها

ممکن است شاخص توده بدنی ششا کمتر از ۴۰ باشد اما در برخی شرایط باز هم میتوانید زیر تیغجراحی لاغری بروید. طبق یک قاعده کلی، افرادی که شاخص توده بدنی ۳۵ یا بالاتر از آن را دارند و در عین حال با یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب، کبد چرب، اختلالات گوارشی و … دست به گریبان هستند نیز میتوانند زیر تیغ عمل جراحی چاقی قرار بگیرند.

بیشتربخوانید... مصرف پروتئین بعد از عمل اسلیو

سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال

خیلی ها برایشان سوال پیش می آید که مناسبترین سن برای انجام عمل لاغری چیست؟ در پاسخ ما میگوییم که موسسات معتبر حهانی سن مناسب انجام این عمل را از ۱۸ تا ۶۰ سال در نظر میگیرند. بنابراین یکی دیگر از شرایط انجام عمل لاغری این است که در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال قرار داشته باشید.

منبع: gymju



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402
بازدید : 151
نویسنده : mozhgan

اگر شما هم به دنبال دانستن نکات ترمیم دندان با کامپوزیت هستید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیشتربخوانید... دندان درد

آیا ترمیم فقط به دندانهای جلوی محدود می شود یا شامل دندان های آسیاب هم می شود؟ 

ترمیم دندان شامل کل دهان می شود و مربوط به ترمیم شکل و عملکرد دندان است. همچنین شامل ترمیم دندانهای از دست رفته در دهان و همچنین اطمینان از بسته شدن صحیح فک ها است، یا به عبارت کوتاه ترمیم ترمیم دندان از نظر شکل و عملکرد است. یا به دلایلی جایگزینی ایده آل برای دندان های آسیب دیده است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

منظور از متخصص ترمیم دندان چه کسی است و در چه مواردی؟ 

موضوع ترمیم دندان بسیار گسترده است و سعی می کنم آن را به روشی ساده تعریف یا محدود کنیم. این یک موضوع تخصصی است که مربوط به بازسازی فرم و عملکرد دندان در بالاترین سطح است ، از درمان های ساده از طریق سفید کردن دندان، پرداخت و نصب پروتز دندان ، تا موارد بسیار پیچیده کمبود و تجزیه دندان. تخصص ترمیم دندان نیاز به تخصصی در حدود چهار سال دارد که پس از شش سال از فراگیری موضوع دندانپزشکی حاصل می شود. مرمت کننده دندانپزشکی علاقمند به تشخیص همه موارد ساده و پیچیده است و قبل از تدوین برنامه یا برنامه درمانی شامل تمام قسمتهای دهان، همه موارد را از همه جهات برای شخص تحت درمان تجزیه و تحلیل و بررسی می کند .

آیا ترمیم دندان بین مناطق دندانپزشکی زیبایی یا ترمیم دندان طبقه بندی می شود؟

وظیفه یک متخصص ارتودنسی ترمیم دندان برای همه افراد جامع است، زیرا او در صدد تشخیص این بیماری با تمام مشکلات و تمام جنبه های آن است و بهترین برنامه را برای یک راه حل جامع و یکپارچه ارائه می دهد. دانستن اینکه گاهی اوقات متخصص ترمیم دهان و دندان بیش از یک برنامه درمانی برای ترمیم دهان ارائه می دهد و در پایان او مناسب ترین و بالاترین کیفیت را انتخاب می کند و به یک متخصص ترمیم دندان نیاز دارد. برای کار با دقت بسیار بالا، با استفاده از آخرین فن آوری موجود بهترین نتیجه را بگیرید. البته متخصص ترمیم از همان ابتدا مراحل درمانی را تا رسیدن به نتیجه مطلوب مطابق با طرحی که تنظیم کرده است، با استفاده از موادی که خودش هم مشخص می کند، همراهی می کند. اما علاوه بر اینکه به هر یک از متخصصان برای انجام نقش یا وظایف تعیین شده، دستور می دهد قسمت زیادی از درمان را انجام دهد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402
بازدید : 152
نویسنده : mozhgan

در حوزه ترمیم دندان به صورت غیر مستقیم دندان ، ساخت مواد و مراحل اولیه در بیرون از دهان فرد انجام می شود. از جمله مثال های آن نیز می توان به ونیر ها، تاج ها، پل ها و ایمپلنت ها اشاره کرد. در حالی که برخی افراد معتقدند پروتز های دندانی نوعی از ترمیم غیر مستقیم به شمار می رود، این عبارت معمولا مربوط به یک تعمیر دائم یا نیمه دائم می شود و امکان خارج کردن آن وجود ندارد. از آنجای که این پروسه به کار بیشتری نیاز دارد (مراحلی از قبیل، معاینه دهان و دندان ها، آماده کردن دندان، ساخت مواد و یک ونیر موقت، روکش های دندانی قیمت این روش معمولا بالا است. از طرفی آن ها می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند و یک راهکار پایدار، طولانی مدت و خوب را برای آسیب های دندانی شدید شما باشند.

بیشتربخوانید... جدول قیمت دندان مصنوعی

باندینگ دندان

ونیر ها، یا همان باندینگ های غیر مستقیم دندانی، لایه های باریکی از پورسلین هستند که می توانند جایگزین و یا پوسته روی مینای یک دندان آسیب دیده، لک شده و یا دارای شکل نامناسب باشند. این روکش ها متناسب با شکل و رنگ دندان های شما طراحی و تولید می شوند و بسیار جذاب و خواستنی هستند چرا که رنگ و شفافیت آن ها شباهت زیبایی به مینای دندان طبیعی شما دارد.

روکش های دندان

روکش های دندانی که به آن ها سر پوش های دندان نیز می گویند ، موادی هستند که به شکل کامل سطح دندان ها را می پوشانند. این روکش ها معمولا بر روی یک سطح از قلب آماده شده و به کمک چسب مخصوص دندان قرار می گیرند. در نتیجه قدرت و ظاهر یک دندان بهبود خواهد یافت. روکش ها ممکن است به کمک فلز، سرامیک و یا یک کامپوزیت ترکیبی فلز و سرامیک تولید شوند.

پل های دندان

پل های دندانی، در واقع دندان های مصنوعی هستند که بین دندان های واقعی افرد قرار می گیرند تا فضای بین آن ها را پر کنند به عنوان مثال در جایی که دندانی کشیده شده باشد و یا وجود نداشته باشد. دندان طبیعی که این پل ها را ساپورت می کند را اباتمنت می گویند. یک پل ممکن است فیکس باشد ( در بین دو اباتمنت قرار داشته باشد)، فقط به یک اباتمنت متصل باشد و یا به اباتمنت های نزدیک خود با چسب متصل گردد. پل های دندانی عموما از جنس پوسلین، فلز و یا ترکیب پورسلین و فلز ساخته می شوند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها ابزاری مخصوص دندان هستند که به کمک عمل جراحی به استخوان فک افراد متصل می شوند. ممکن است از ایمپلنت دندان برای نگه داشتن یک روکش دندان یا پل استفاده شود. این پروسه می تواند معمولا به قدم های متعددی نیاز داشته باشد تا یک پروتز موقت ایجاد شود، دندان آسیب دیده کشیده شود، محل مربوط به ایمپلنت آماده شود، پروتز دائمی تولید شود و در نهایت در جای خود قرار گیرد. پس از اتمام این پروسه ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا استخوان جدید در اطراف ایمپلنت شکل گیرد که آن را در یک مکان به خوبی نگه دارد.

منبع: بهترین مجله دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402
بازدید : 149
نویسنده : mozhgan

جراحی اسلیو معده نیز هر جراحی لاغری( بای پس معده ، عمل ساسی معده و.....) درگری عوارضی دارد، که می توان با رعایت نکات زیر احتمال بروز آن را به حداقل رساند.

بیشتربخوانید... بوتاکس معده چیست

رژیم غذایی 

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده به مایعات رقیق محدود می شود. پس از مرخص شدن، بیمار می تواند از مایعات غلیظ تری استفاده کند. سپس خوردن وعده های کوچک غذاهای پوره یا له شده آغاز می شود. حتی پس از آنکه بیمار توانایی و اجازه ی خوردن غذاهای غیرپوره ای را نیز پیدا کند، مقدار کالری دریافتی وی باید به طرز چشمگیری کاهش یابد، زیرا معده ی جدید بسیار کوچک شده و ظرفیت سابق را ندارد. بیمار مجبور است میزان کمی غذا بخورد، لقمه های کوچک بگیرد و غذا را کاملا بجود.

بیشتربخوانید... رژیم شیردهی رایگان

مراقبت از جای بخیه

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از دوش گرفتن و تا ۴ هفته از رفتن در وان حمام، استخر و جکوزی بپرهیزید. پانسمان باید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی کاملا خشک باشد. شاید پزشکتان توصیه کند که پانسمان رویی را پس از ۴۸ ساعت بردارید. در زیر آن چسب جراحی وجود دارد که به مرور زمان می افتد. از دستورالعمل های پزشک برای تمیز کردن جای زخم و بخیه ها کمک بگیرید. رسیدگی به جای زخم از مهمترین نکات مراقبت بعد از عمل اسلیو معده است

فعالیت های فیزیکی

 پزشک دستورالعمل هایی درباره زندگی شخصی بیمار به غیر از فعالیت های فیزیکی به وی می دهد. ورزش بعد از عمل اسلیو نقش بسیار مهمی در سلامت و جلوگیری از افتادن پوست بیمار دارد. به احتمال زیاد پس از جراحی اسلیو معده، مدت زیادی طول نمی کشد که  از تخت بیرون آمده وشروع به راه رفتن می کنید. با این حال باید تا مدتی از انجام فعالیت های فیزیکی شدید خودداری کنید.

منبع: بهترین مجله سلامتی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402
بازدید : 154
نویسنده : mozhgan

سایش دندان چیست؟

سایش یا ساییدگی دندان به معنای از بین رفتن بافت دندان به طرقی غیر از پوسیدگی دندان است. سایش دندان یک مشکل بسیار شایع است که تقریباً در 97٪ از جمعیت رخ می دهد. این مشکل یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که در طول زندگی اتفاق می‌افتد، اما با افزایش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان‌ها در طول زندگی، احتمال کاهش سطح و کوتاه شدن دندان‌ها قابل توجه‌تر می‌شود.

بیشتربخوانید... مدت زمان ارتودنسی نامرئی

باندینگ دندان (Dental bonding )

در صورت وجود سایش مینایی به میزان جزئی تا متوسط ​، می‌توان از روش‌های باندینگ دندان جهت درمان آن استفاده کرد. باندینگ دندان شامل روش‌هایی است که طی آن یک ماده کامپوزیتی همرنگ دندان روی سطح دندان‌هایی که دچار سایش شده‌اند اعمال می‌شود تا ظاهر طبیعی‌تری به خود بگیرند. ترمیم‌های کامپوزیتی و کامپوزیت‌ ونیرها جزو این روش‌های درمانی هستند. علاوه بر اصلاح طرح لبخند ، باندینگ دندان همچنین ممکن است حساسیت دندان را کاهش داده و مشکلات مربوط به نامتقارن بودن لبخند را نیز برطرف کند.

لمینت دندان (Dental laminate)

لمینت‌ها لایه‌های نازکی از جنس پرسلن هستند که برای بهبود رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. انواع مدل لمینت‌ دندان همچنین می‌تواند با باند شدن به سطح دندان‌ها، حساسیت آن‌ها را کاهش داده تا در معرض آسیب و تغییر رنگ کمتری قرار بگیرند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کوتاه مدت

روکش دندان (Dental crown)

چنانچه دندان بیش از حد آسیب دیده یا دچار سایش شده باشد، ممکن است از روکش‌های دندانی جهت بازسازی دندان‌ها استفاده شود. روکش‌ دندان انواع مختلفی دارند که دندانپزشک بر اساس نوع و موقعیت دندان و همچنین میزان و شدت سایش دندان‌ها، یکی از این انواع را جهت درمان انتخاب می‌کند.

منبع: بهترین مجله دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402
بازدید : 136
نویسنده : mozhgan

مسواک کردن دندان ها حداقل دوبار در روز برای سلامت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. برای آنکه از این مسواک زدن نهایت بهره را ببریم، باید از بهترین خمیر دندان دنیا استفاده کنیم. بیشتر خمیر دندان ها به منظور حل مشکل خاصی مانند کاهش حساسیت، بازسازی مینا برای سفید کردن دندان ها و خوشبو کردن دهان ساخته شده اند. به همین دلیل بهتر است پس از تشخیص نیاز و مشکل خود، بهترین و مناسب ترین خمیر دندان را انتخاب کنید. یک خمیر دندان خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

بیشتربخوانید... لمینت متحرک دندان

حاوی فلوراید

فلوراید نوعی ماده ی معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مقابله می کند. کارشناسان با وارد کردن فلوراید در خمیر دندان ها و آب آشامیدنی، شاهد کاهش چشمگیر پوسیدگی های دندان در چند دهه اخیر بوده اند. مطالعات فراوانی نشان دادند که فلوراید درمانی امن و موثر برای دندان ها محسوب می شود.

مخصوص مشکلات دندان

افرادی که دارای مشکلات خاص دهان و دندانی هستند، بهتر است خمیر دندان خود را بر اساس آن انتخاب کنند. به عنوان مثال برخی ممکن است دارای دندان های حساس بوده و نیاز به خمیر دندان های مخصوص حساسیت دندان داشته باشند. خمیر دندان مخصوص دندان های حساس دارای موادی همچون پتاسیم نیترات است که موجب مسدود کردن بخش هایی از دندان و در نهایت توقف سیگنال دندان درد و درمان سردی و گرمی دندان می شود.

بیشتربخوانید... قيمت پر كردن دندان با کامپوزیت

آیا خمیر دندان های سفید کننده برای من مناسب است؟

بسیاری از افراد برای رسیدن به دندان های سفیدتر، به دنبال خمیر دندان های سفید کننده هستند. در واقع کار این خمیر دندان ها سفید کردن رنگ اصلی دندان ها نیست، بلکه از بین بردن لکه های سیاه است. افراط در استفاده از خمیرهای سفید کننده دندان می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. مواد موجود در این خمیر دندان ها با ساییدن و برداشتن لایه بسیار نازکی از مینای دندان موجب سفید شدن آن می شوند. از آنجایی که بدنمان قادر به ساخت دوباره مینای دندان نیست، بهتر است از افراط در هر ماده ای که به مرور زمان مینا را نازک یا ضعیف کند، بپرهیزیم. علاوه بر این، بهترین خمیر دندان جرم گیر نیز برای حساسیت دندان مفید نیست، زیرا مواد موجود در آن موجب درد دندانهای حساس می شود. در صورتی که دندان های لمینت دندان یا ونیرکامپوزیت شده دارید، از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. زیرا این خمیر دندان ها موجب سایش سطح رویی ونیر ها شده و به مرور زمان ظاهری متخلل به ونیر هایتان می دهند.

منبع: بهترین مجله دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402
بازدید : 151
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان پوسیده یکی از چالش های درمان ارتودنسی است که افراد و متخصصان با آن روبرو هستند. همه افراد در معرض پوسیدگی دندان قرار داشته و برخی از آن ها نیز به مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان مبتلا هستند. این افراد برای رفع ناهنجاری باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. از اینرو ارتودنسی دندان پوسیده یکی از مشکلات موجود در علم ارتودنسی است. در اولین جلسه وقتی فرد برای درمان ارتودنسی به متخصص مراجعه می کند مورد معاینه قرار می گیرد. با معاینه و ارزیابی دقیق دهان و دندان، پوسیدگی و مشکلات مشخص شده و در جهت رفع آن اقدام می شود.

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

 پوسیدگی در دوران ارتودنسی

روز به روز به تعداد افراد متقاضی استفاده از ارتودنسی افزوده می شود. روش های زیادی برای درمان مشکلات و ناهنچاری های دهان و دندان کاربرد دارند. همه افراد می توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسی در تهران از مزایای این درمان بهره ببرند. یکی از مشکلاتی که در طی ارتودنسی ممکن است برای افراد رخ دهد، پوسیدگی دندان هاست. با قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آن ها دشوار می شود. این امر می تواند فرد را در معرض خطر پوسیدگی قرار داده و سبب نگرانی وی شود. اما در ارتودنسی متحرک با استفاده از دستگاه ارتودنسی که قابلیت جا به جایی دارند، نیرو و فشار لازم برای هدایت دندان ها به موقعیت درست انجام می شود. با استفاده از این روش، بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده و هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. پلاک های میکروبی از جمله علل پوسیدگی دندان هستند که اطراف دندان ها تجمع می یابند. دندان های ناصاف و نامرتب به دلیل کجی و بی نظمی به خوبی تمیز نشده و بستر مناسبی برای تجمع باکتری ها و میکروب ها خواهند بود.

بیشتربخوانید... معایب ارتودنسی نامرئی

با انجام ارتودنسی می توان عوامل مشکل ساز را از بین برد. با صاف و مرتب شدن دندان ها رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها سهل و آسان شده و راه حلی برای از بین بردن پوسیدگی خواهد بود. ارتودنسی درمانی برای تراز و هماهنگ کردن دندان ها بوده و از پوسیدگی آن ها پیشگیری می کند. از دیگر عادات خوب برای رفع پوسیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتربخوانید.... هزینه تقریبی ارتودنسی

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • کشیدن نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه
  • استفاده از مسواک بین دندانی

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402
بازدید : 152
نویسنده : mozhgan

شاخص توده بدنی ملاک و معیار بسیار خوبی برای برخی مقاصد در پزشکی است. سال ها است که هر متخصص جراحی لاغری از این فاکتور برای مشخص کردن بهترین کاندید عمل جراحی لاغری استفاده میکنند

بیشتربخوانید... علائم نشتی بعد از عمل اسلیو

 BMI یا شاخص توده بدنی چیست؟ 

به محاسبه میزان بافت و توده چربی بدن افراد بر اساس ۳ فاکتور مهم قد، وزن و جنسیت bmi یا شاخص توده بدنی گفته میشود. یکی از مهمترین ملاک های ما برای گزینش شما به عنوان یک کاندید عمل جراحی لاغری همین bmi است کلاس بندی چاقی با کمک BMI هرچقدر که BMI پایینتر از حد نرمال یا بیشتر از آن باشد نشان دهنده ضعیف بودن بدن شخص است. و به نوعی اعلان قرمزی است که به ما میگوید بدن در حال دور شدن از محدوده سالم است یا سلامتی شما میتواند به خطر بی افتد. ما با کمک محاسبه شاخص توده بدنی میتوانیم افراد را در دسته بندی های مختلف چاق و لاغر و نرمال و سالم قرار دهیم. از طرفی میتوانیم میزان چاقی یا کلاس آن را نیز مشخص کنیم. برای مثال شاخص های توده بدنی زیر میتوانند در ۴ دسته یا کلاس چاقی مختلف قرار بگیرند:

بیشتربخوانید... علایم یبوست بعد از عمل اسلیو

  • ۳۰ تا ۳۴.۹ – چاقی درجه یک (کم خطر)
  • ۳۵ تا ۳۹.۹ – چاقی کلاس ۲ (با خطر متوسط)
  • بیش از ۴۰ سال – چاقی کلاس ۳ (پرخطر)
  • بیماران با BMI بالای ۴۰ بیشترین خطر ابتلا به عوارض و مرگ و میر را دارند و به عنوان چاقی شدید بالینی یا چاقی مرحله ۴ طبقه بندی می شوند.

بیشتربخوانید... عوامل موثر در هزینه بوتاکس معده

بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI کم دارند چیست؟

مراکز معتبر جهانی بر این باورند بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI یا شاخص توده بدنیشان مابین ۳۰ تا ۳۵ است عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده ، عمل ساسی معده و عمل باندینگ معده است. در همین زمینه روی کسانی که عدد محاسبه BMI آن هابین ۳۰ تا ۳۵ بود و عمل لاغری انجام داده اند صورت گرفته که نتایج آن به این شکل بوده: یک مطالعه ۵ ساله روی ۵۴۱ بیمار که محاسبه شاخص توده بدنی آن ها بین ۳۰ تا ۳۵ بود و تجربه عمل اسلیو با روش لاپاراسکوی را داشتند صورت گرفت. این مطالعه نتایج نسبتا جالبی داشت و مشخص شد اسلیو برای این افراد موثر واقع شده و برایشان مفید بوده است. 

منبع: https://www.gymju.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402
بازدید : 142
نویسنده : mozhgan

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را برطرف می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود. جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های زیرین مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

شایان ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد زیرا دندان ها مستعد تغییر رنگ و لکه پذیری هستند.

بیشتربخوانید... متخصص ارتودنسی

انواع بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ در مطب:

این روش یکی از سریع ترین روش های سفید کردن دندان ها است. دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت می کند؛ سپس مواد سفید کننده را با غلظت بالا روی دندان ها قرار می دهد. این ماده به وسیله نور یا گرما فعال می شود.

بلیچینگ در خانه:

در این روش دندانپزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب گیری می کند؛ سپس در جلسه بعد یکی جفت تری را به همراه ماده اصلی بلیچینگ به اندازه ای که برای سفید شدن دندان ها لازم است به شما می دهد.

بلیچینگ دندان غیر زنده:

 دندان هایی که به دلیل پوسیدگی دندان، ضربه یا آسیب به عصب سیاه می شوند، پس از معاینه صحیح می توان مواد سفید کننده را داخل تاج آن ها قرار داد و پانسمان کرد. این ماده باید حدود ۱ تا ۲ هفته داخل تاج دندان باشد تا سیاهی ها برطرف شود.

بلیچینگ با مایکروابریژن:

اگر تغییر رنگ در لایه های سطحی مینا رخ داده باشد ممکن است با بلیچینگ به نتیجه مطلوب نرسید؛ بنابراین با مایکروابریژن می توان سطح مینای دندان را با کمک خمیرهای ساینده برداشت تا بدرنگی ها از بین بروند.

بیشتربخوانید...  عصب کشی دندان

نکات قابل توجه در بلیچینگ در خانه

  • اگر از بلیچینگ در خانه استفاده می کنید، به نکات زیر توجه کنید.
  • ممکن است بعد از بلیچینگ دندان بعضی نواحی مانند لثه، گلو، دندان، زبان یا لب حساس بشوند
  • بعد از استفاده از ژل، دندان و تری را با مسواک و آب سرد بشویید.
  • اگر در بخشی از تری خود رنگ تیره مشاهده کردید، علت آن اکسیداسیون شدن دندان هایی که با آمالگام پر شده اند است.
  • ژل بلیچینگ را می توانید در دمای ملایم تا یک سال استفاده کنید.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402
بازدید : 136
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی، راهی است برای صاف کردن و حرکت دادن دندان ها، برای بهبود ظاهر و کارکرد آن ها همچنین، باعث کمک به سلامتی طولانی مدت دندان ها، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار کمی به کل دندان ها می شود. که بهتر است بیمار قبل انجام ارتودنسی دندان حتما فیلم هایی مربوط به آن را مشاهده کند با ابن کار قبل و بعد از ارتودنسی را به وضوح می بیند و در تصمیم گیری برای انجام ارتودنسی بسیار کمک می کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نیروهای مسلح

از کجا بفهمم که به درمان ارتودنسی نیاز دارم؟

فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند بر اساس عناصر تشخیصی مانند سابقه کامل پزشکی و دندانپزشکی، معاینه بالینی، مدل‌های گچ دندان یا ماکت دندان‌ها، اشعه ایکس و عکس، تشخیص دهد که شما به درمان ارتودنسی نیاز دارید؛ بر اساس تشخیص انجام شده، متخصص ارتودنسی خوب یا دندانپزشک در مورد نیاز به درمان ارتودنسی تصمیم می‌گیرند یا اینکه یک برنامه درمانی متناسب با نیاز شما تهیه می‌کنند

ارتودنسی فیلم

ارتودنسی دندان یکی از مهم ترین و تخصصی ترین شاخه های دندان پزشکی است. این تخصص مطابق نیاز روز پیشرفت کرده است و تک تک معایب خود را بر طرف کرده است و امروزه به گونه ای شده است که هر کس قصد انجام ارتودنسی را دارد، می تواند با انجام یک سرچ ساده در سایت های مختلف اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند. حتی ممکن است کسانی باشند که بخواهند قبل از انجام ارتودنسی کاملا از نحوه ی انجام آن مطلع شوند، اگر بیمارانی باشند که چنین قصدی داشته باشند نیازی نیست که حتما به مطب دندان پزشکی مراجعه کنند چرا که آن ها می توانند با یک سرچ ساده در اینترنت یکی از هزاران ویدیویی که در این رابطه تهیه شده است را ببینند و با مراحل کار کاملا آشنا شوند.

فیلم ارتودنسی ثابت دندان

با توجه به اینکه ارتودنسی ثابت یک درمان نسبتا طولانی و پرهزینه است، بهتر است که بیمار نمونه هایی از ارتودنسی، نحوه ی انجام ارتودنسی، مراحل ارتودنسی و تغییرات ارتودنسی را مشاهده کند. امروزه از طریق فیلم ارتودنسی قبل از انجام آن می توان فهمید که چقدر ارتودنسی مفید است.

انواع ارتودنسی

مضرات درمان ارتودنسی

  • شل شدن لثه
  • حساسیت دندان ها
  • مشکلات دیگر ارتودنسی

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
بازدید : 159
نویسنده : mozhgan

تلخی دهان در صبح می تواند اعصاب ما را تحریک کند و عملکردمان را در طول روز تحت تاثیر قرار دهد. اما بدمزه بودن و تلخی دهان اول صبح چه دلیلی دارد؟ آیا تنها باید به مسواک زدن بسنده کنیم و به کارهایمان برسیم، یا آن را جدی بگیریم و به فکر درمان تلخی دهان باشیم؟  

بیشتربخوانید... قیمت پرکردن دندان با عصب کشی

علت تلخی دهان صبح چیست؟

کبد و تلخی دهان

 کبد، به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، بدن را از سموم و مواد زائد پاک می کند و در متابولیسم آنزیم ها نیز نقش دارد. در صورت ایجاد مشکل در کبد، دهان تلخ می شود. در چنین حالتی, کبد نیاز به پاکسازی دارد.

عدم توجه به بهداشت دهان

علاوه بر کبد و تلخی دهان، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. حتما پیش از خواب مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید تا تلخ بودن دهان اول صبح شما را آزار ندهد.

سینوزیت و تلخی دهان اول صبح

در اثر سینوزیت، راه سینوس های بینی بسته شده و فرد بو و طعم را احساس نمی‌کند. این عوامل تلخی دهان در اول صبح را به همراه خواهد داشت. 

بیشتربخوانید... هزینه دندان مصنوعی در سال 1402

سرماخوردگی و علت تلخی دهان اول صبح

سرماخوردگی با ایجاد گرفتگی راه بینی و گلو و ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، می‌تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

حساسیت و دلیل تلخی دهان اول صبح

حساسیت یا آلرژی نیز یکی دیگر از دلایل ساده این مسئله و تلخی دهان در اول صبح است. حساسیت موجب گرفتگی و اختلال در سلامت دستگاه گوارش شده و می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

بیشتربخوانید... هزینه لمینت دندان 1402

رفلاکس معده

کشیدن سیگار و تلخی دهان در اول صبح

کاهش میزان ویتامین بدن

اختلال در سلامت بدن و بیماری

درمان تلخی دهان

  • برای درمان تلخی دهان و سم زدایی بدن، صبح ها 1 حبه سیر به صورت ناشتا بخورید.
  • جویدن آدامس، مسواک زدن دندان ها و زبان، و استفاده روزانه از نخ دندان نیز برای درمان تلخی دهان و رفع تلخی دهان اول صبح مفید است.
  • هر ماه به مدت 8 شب متوالی یک نوشیدنی با ترکیب 1 چغندر، 1 حبه سیر، آب نصف عدد لیموترش، کمی جعفری، 1 قاشق چایخوری عسل و مقداری آب در مخلوط کن تهیه کنید، و برای درمان تلخی دهان بخورید.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
بازدید : 135
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان کج یکی دیگر از خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی به منظور مرتفع نمودن مشکلات ناشی از برهم خوردگی چینش و ساختار دندان ها به شمار می آید. کجی دندان ها به ویژه دندان های جلویی به دلایل متفاوتی رخ داده و در بیشتر موارد به وسیله ارتودنسی درمان خواهد شد.  با بهترین متخصص ارتودنسی دندان در تهران همراه باشید.

بیشتر بخوانید... کشیدن دندان عقل

دلایل کج بودن دندان ها کجی دندان یکی از انواع ناهنجاری های دندانی است و متاسفانه تاثیر نامطلوبی بر اعتماد به نفس و ظاهر افراد خواهد داشت. کجی دندان ها به دو دلیل عمده، مشکلات ژنتیکی و عوامل محیطی رخ خواهد داد. دلایل ژنتیکی ایجاد کننده کجی دندان ها به واسطه کوچک بودن و بدشکلی ساختار فک در دوران جنینی ایجاد شده و در برخی موارد احتیاج به درمان های جراحی خواهد داشت. مکیدن بیش از حد پستانک، مکیدن انگشت، وارد شدن ضربات شدید به استخوان فک، فشردن دندان ها در طول خواب و تنفس دهانی از مهمترین دلایل و عوامل محیطی تاثیرگذار در ایجاد کجی دندان ها به شمار می آیند.

ارتودنسی دندان کج

خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت خدمات و درمان های دندانپزشکی در حوزه های مختلف از جمله ارتودنسی، درمان انواع مختلف ناهنجاری های دهانی مانند کجی دندان ها نتایج مطلوبی به دنبال داشته است. ارتودنسی دندان کج علاوه بر تاثیر فراوان بر زیبایی ظاهری، مشکلات تلفظی، گوارشی و پوسیدگی های دندانی را کاهش داده و از تخریب زودهنگام دندان و لثه ها پیشگیری خواهد نمود.

سن مناسب درمان کجی دندان ها

نتایج حاصل از مطالعات و تحقیقات مختلف توسط متخصصین ارتودنتیست نشان داده است که بهترین سن به منظور ارتودنسی دندان کج و درمان ناهنجاری های مشابه، ۸ تا ۹ سالگی در دختران و ۱۰ تا ۱۱ سالگی در پسران است. در این سن امکان ایجاد تغییر شکل در دندان ها به سادگی وجود داشته و نتایج رضایت بخشی کسب خواهد شد. ارتودنسی یکی از روش های کارآمد و قطعی به منظور برطرف نمودن بدشکلی و کجی دندان ها بوده و نسبت به روش های دیگر مانند لمینت، کامپوزیت و ونیر، از میزان رضایت بخشی بالاتری برخوردار است.

ارتودنسی تک دندان کج

امروزه پیشرفت های فراوان و چشمگیر در حوزه تخصص های مختلف دندانپزشکی از جمله ارتودنسی و ایمپلنت توانسته است بسیاری از مشکلات رایج در این زمینه را مرتفع نموده و امکان ارتودنسی تک دندان کج را نیز برای متقاضیان فراهم آورد. امروزه تجهیزات و روش های مختلف علوم ارتودنسی امکان برطرف نمودن کجی دندان ها را میسر نموده و عوارض ناشی از درمان های دیگر را به حداقل ممکن رسانده است.

بیشتربخوانید.... هزینه ارتودنسی

انواع روش های ارتودنسی دندان کج



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
بازدید : 136
نویسنده : mozhgan

عمل جراحی بای پس روده  یا دئودنال سوئیچ در یک مفهوم ساده ترکیبی از عمل جراحی بای‌پس معده و عمل  اسلیو معده  است. در این روش جراحی هم حجم معده کاهش میابد و هم بیشتر طول روده بجز ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متری بخش انتهای آن بای پس شده یا میانبر میزند. به این صورت بخش اعظم روده نمیتواند کار جذب مواد غذایی را انجام دهد

بیشتربخوانید... انواع رژیم لاغری سالم

فواید جراحی بای پس روده 

متعادل شدن دریافت کالری و کاهش جذب مواد غذایی از بزرگ‌ترین مزایای این نوع جراحی کاهش وزن هستند. برخلاف عمل بای پس معده و ساسی بای پس معده ، از آنجایی که در عمل بای پس روده بخش یپلوریک (بخش انتهایی معده) دست نخورده باقی میماند، بیماران به سندروم دامپینگ مبتلا نخواهند شد. زمانی که بخشی از معده برداشته میشود، تولید گرلین (ghrelin) که هورمون گرسنگی است و از معده ترشح میشود نیز کاهش پیدا کرده یا متوقف میشود. بنابراین بیماران کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد. رژیم غذایی پس از بای پس روده نسبت به سایر اعمال جراحی لاغری قابل تحمل تر است. بر طبق آمار بدست آمده، جراحی دئودنال سوئیچ در مقایسه با سایر عمل های جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی به طور کلی بیش‌ترین میزان کاهش وزن را دارد. این عمل همچنین دارای بالاترین نرخ درمان مشکلاتی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع دوم است. در نهایت، جراحی بای پس روده گزینه‌ای بسیار موثر برای افرادی است که دارای رژیم غذایی پرچربی هستند.

بیشتربخوانید... مصرف برنج بعد از عمل اسلیو

جوانب منفی عمل جراحی دئودنال سوئیچ

  • یکی از جوانب منفی این عمل، زمان‌بر بودن پروسه جراحی آن است. بسته به وضعیت بیمار و شرایط دیگر، این عمل می‌تواند بین ۳ تا ۶ ساعت طول بکشید. از آنجایی که در تمام مدت انجام عمل بیمار بیهوش است، ممکن است تحت تاثیر داروهای بیهوشی عوارضی را تجربه کند. این تاثیرات به نوبه خود خطر بروز مشکلاتی پس از عمل جراحی و دوره نقاهت را نیز افزایش میدهند.
  • علاوه بر این، به دلیل دشوار بودن انجام این پروسه جراحی، تعداد جراحانی که بتوانند به خوبی و با تسلط اینکار را انجام دهند کم است و پیدا کردن متخصص جراحی لاغری حرفه ای کمی چالش برانگیز است.
  • با برداشتن بخشی از معده دیگر برای همیشه آن بخش را از دست میدهید و بنابراین عمل غیرقابل بازگشت است.
  • اگر بیماران رژیم غذایی بعد از عمل جراحی دئودنال سوئیچ یا بای پس روده را رعایت نکنند ممکن است با کمبود پروتئین، آنمی و کم خونی و بیماری متابولیک استخوانی مبتلا شوند. (بنابراین این بیماران باید به صورت منظم تست خون بدهند تا اگر دچار کم خونی یا مشکلات دیگر شوند به سرعت اقدام به درمان شود)
  • علاوه بر مشکلات ذکر شده، بیمارانی که تحت این عمل قرار میگیرند ممکن است گاز، نفخ و اسهال نیز تجربه کنند.

منبع: https://www.bimarestaan.ir/



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
بازدید : 118
نویسنده : mozhgan

در این مقاله، ما شما را با انواعی از ارتودنسی‌های جدید که با پیشرفت روش ها استفاده می‌شوند آشنا می‌کنیم و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتربخوانید.... هزینه دندان مصنوعی چقدر است

ارتودنسی دندان ها از دیرباز یکی از روش‌های دندانپزشکی برای مرتب کردن دندان‌های به هم‌ریخته، نامرتب و از ردیف خارج شده بیماران است. با این روش می‌توان مشکلات و ناهنجاری‌های دندان‌های خود را درمان کرد و یک لبخند زیبا و جذاب ساخت. اولین بریس‌ها یا دستگاه‌های ارتودنسی، بریس‌های فلزی بزرگی بودند که تا مدت‌های طولانی روی دندان‌های بیمار قرار می‌گرفتند. این بریس‌های زمخت و بی‌روح فلزی، هرچند می‌توانستند کلیه ناهنجاری‌های خفیف، متوسط یا حتی شدید بیماران را درمان کنند، اما به دلیل ظاهر زشت و طول دوره درمانی طولانی که داشتند، به کابوسی برای بیماران تبدیل شده بودند.

ارتودنسی‌های جدید به چه روشی انجام می‌شوند؟

در سال‌های اخیر تحولات بسیار زیادی در روش‌های مختلفی که برای درمان ارتودنسی وجود دارند، ایجاد شده است که این تحولات باعث می‌شود بیماران و متخصصین ارتودنسی بتوانند با بهره مندی از ارتودنسی‌های جدید، به نتایجی مطلوب دست پیدا کنند. این روش‌های پیشرفته و تکنیک‌های جدید در انجام ارتودنسی می‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که در زمینه دندانپزشکی وجود دارند، با روند بهتری درمان کنند. بعضی از روش‌های نوین انجام ارتودنسی روی دندان‌ها که در این مقاله به شما معرفی خواهند شد، عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی با بریس‌های دیمون
  • مینی اسکرو

ارتودنسی نامرئی چیست

 بریس‌های استفاده شده در این روش نوین ارتودنسی، متحرک هستند؛ یعنی این بریس‌ها برخلاف بریس‌های ارتودنسی ثابت، به دندان‌های بیمار چسبانده نمی‌شوند و بیمار می‌تواند در شرایط خاصی به صورت موقتی این بریس‌ها را از روی دندان‌های خود بردارد. بریس‌هایی که در ارتودنسی نامرئی استفاده می‌شوند از جنس نوعی پلاستیک شفاف با قابلیت انعطاف ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی ژله‌ای، شفاف یا نامرئی گفته می‌شود؛ همچنین ما ارتودنسی نامرئی را با نام ارتودنسی اینویزیلاین می‌شناسیم.

ارتودنسی با بریس‌های خودتنظیم دیمون

بریس‌های ارتودنسی دیمون، یکی از جدیدترین بریس‌ها در زمینه انجام ارتودنسی روی دندان‌ها هستند‌. این بریس‌ها با قابلیت خودتنظیمی که دارند می‌توانند به صورت خودکار باز و بسته شوند؛ درنتیجه میزان اصطکاک دندان‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و به حرکت سریع‌تر دندان‌ها کمک می‌کنند.

بیشتربخوانید.... مراحل ارتودنسی متحرک

مینی اسکرو چیست و چه تفاوت‌هایی با روش‌های دیگر انجام ارتودنسی دارد؟

مینی اسکرو یا مینی ایمپلنت، یکی دیگر از روش‌های ارتودنسی نوین است که تغییر بزرگی در علم دندانپزشکی و ارتودنسی ایجاد کرده است. مینی اسکرو در مواردی کاربرد دارد که دندانپزشک نمی‌خواهد تمامی دندان‌های بیمار را جابه‌جا کند. درواقع مینی اسکرو زمانی استفاده می‌شود که دندانپزشک بخواهد بدون جابه‌جایی تمامی دندان‌های بیمار، تنها یک یا چند دندان را که از ردیف خارج شده اند جابه‌جا کند. در این روش، دندانپزشک ایمپلنت‌هایی را در استخوان بیمار جاگذاری می‌کند و این ایمپلنت‌ها به جابه‌جایی دندان‌ها کمک می‌کنند. با کمک مینی اسکرو می‌توان به راحتی دندان‌ها را جا‌به‌جا کرد. برخی از مشکلاتی که با استفاده از مینی اسکرو درمان می‌شوند، عبارتند از:

بستن فضاهای خالی ایجاد شده بین دندان‌ها یا اصلاح وضعیت دندان‌های فاصله دار

  • صاف کردن دندان‌های به هم‌ریخته‌
  • درمان مشکلاتی مانند اپن بایت
  • درمان و رفع مشکل چرخش داشتن دندان‌ها
  • و…

منبع: https://www.orthoblog.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
بازدید : 119
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان روکش دار چگونه انجام خواهد شد؟ آیا راهی برای انجام ارتودنسی دندان روکش دار وجود دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوالات هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

افرادی که دارای ناهنجاری هایی در دهان و دندان خود هستند، برای رفع آن به انجام ارتودنسی دندان روی می آورند. ممکن است در این زمان داشتن دندان روکش دار با انجام ارتودنسی مد نظر بیمار، تداخل ایجاد نماید. اکثر مردم فکر می کنند که انجام ارتودنسی تنها برای زیبایی صورت و لبخند فرد انجام می شود. اما آیا می دانید که نامرتب بودن دندان ها چه تاثیری بر روی سلامت فرد خواهد گذاشت؟ هر متخصص ارتودنسی در زمان مراجعه بیمار، تمامی دلایلی که ارتودنسی باید انجام پذیرد را شرح می دهد. امار نشان داده است، افرادی که دارای مشکلات دندانی هستند، بعد از مرور زمان به مشکلات گوارشی دچار خواهند شد. چرا که این افراد نمی توانند به درستی غذا را بجوند و غذا در سایز های درشت وارد معده ان ها شده و مشکلات گوارشی را به همراه می آورد.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

ارتودنسی دندان روکش دار

این امکان وجود دارد زمانی که شما برای انجام عمل ارتودنسی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنیدف از قبل دندان روکش دار، داشته باشید. یا اینکه در زمان انجام ارتودنسی بسته به صلاح دید متخصص، شما به روکش کردن دندان هایتان نیاز پیدا کنید. مثلا ممکن است متخصص ارتودنسی به شما بگوید که دندان شما ضعیف است و برای اینکه در زمان جابجایی آسیبی نبیند و نشکند، باید آن را روکش دار کنیم. همچنین ممکن است که در زمان انجام ارتودنسی، دندان شما خراب شود و متخصص ارتودنسی با تجربه خودش گوش زذ کند که نیاز است برای ادامه انجام ارتودنسی دندان شما روکش دار شود. در این هنگام عمل ارتودنسی و روکش دندان، به صورت همزمان رخ می دهند.

بیشتربخوانید... مضرات ارتودنسی دندان

دلیل استفاده از روکش های دندانی چیست؟

روکش های دندانی باعث استحکام بخشیدن به دندان های ترک خورده و شکسته خواهد شد. همچنین این روکش های به دندان های فرسوده و پوسیده نیز قدرتی می دهد تا به مانند قبل یک عملکرد قابل قبول داشته باشند. همچنین برای تغییر دادن رنگ دندان نیز ار روکش ها استفاده می شود. در کنار همه این مواردی که تا کنون ذکر کردیم، باید تاثیر روکش های دندان را بر روی زیبایی ظاهری و لبخند را نیز به حساب بیاوریم. روکش های دندان بیشتر مواقع برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند و همچنین داشتن لبخندی زیبا مورد استفاده قرار می گیرند. این روکش ها بعد از اینکه بر روی دندان به صورت کامل قرار گرفتند، ساختاری مانند دندان پیدا می کنند.

آیا ارتودنسی به روکش دندان آسیب وارد می کند؟

اگر وشک دندان شما به صورت کاملا محکم بر سرجایش قرار داده شده باشد، در زمان ارتودنسی مشکلی به وجود نخواهد امد. امروزه روش های جدیدی برای نصب بریس های ارتودنسی وجود دارد. حتی در پایان عمل ارتودنسی نیز متخصص، بریس ها را به آرامی از جای خود جدا می کند تا آسیبی به روکش های دندان ها وارد نشود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی شفاف

انجام عمل ارتودنسی دندان  بر روی روکش دندان

با توجه به آنچه که پیش از این به ان اشاره شد، این سوال پیش می آید که افرادی که روکش دندان دارند، می توانند برای انجام ارتودنسی به متخصص مراجعه کنند البته که این افراد می توانند از این عمل بهره مند شود. در ابتدا متخصص ارتودنسی با کمک عکس برداری هایی که از دندان ها شده، می تواند اطلاعات کافی را به دست آورد. او می تواند مشخص کند که محل قرارگیری براکت های دندان کجا خواهد بود. همین تصاویر می توانند به ارتودنسیت کمک کنند تا در مورد دندان هایی که روکش دار هستند، بهتر تصمیم بگیرد. این دندان ها نیاز دارند تا ترمیم شوند. از طرفی نیز نصب نمودن براکت بر روی دندان هایی که از قبل روکش دار شدند با مشکلاتی از قبیل عدم چسبندگی مناسب، روبرو است. برای همین در برخی موارد ارتودنسیت باید از یک سری ترفندهایی برای انجام ارتودنسی دندان روکش دار، استفاده کند.

منبع: https://www.orthodentist.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 115
نویسنده : mozhgan

آیا کسی را می شناسید که به طور طبیعی دندان های صافی داشته باشد؟ اکثر مردم حداقل یک یا دو دندان کج در دهان خود دارند و بسیاری دیگر از شلوغی دندان ها و یا تعداد زیادی دندان کج رنج می برند. همانطور که می دانید، راه درمان کجی و شلوغی دندان ها، ارتودنسی است و باید توسط متخصص ارتودنسی انجام گیرد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، می توان از انواع ارتودنسی دندان برای مرتب کردن دندان ها، اصلاح مشکلات بایت  و دیگر مشکلات قابل حل با ارتودنسی استفاده کرد. در ادامه به بررسی علت کج شدن دندان ها می پردازیم.

بیشتربخوانید... عوارض ارتودنسی بزرگسالان

این عوامل عبارتند از:

ژنتیک متداول ترین علت کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها غالبا ژنتیک است. اکثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم یا رنگ مو، هیچ کنترلی بر چگونگی درآمدن دندان هایمان نداریم. صفاتی که می توانند منجر به شلوغی دندان ها و عقب یا جلو بودن فک ها شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند

عادات غلط

تاثیر برخی عادات غلط که در کودکی شکل گرفته اند، می توانند سال ها بعد نمود پیدا کنند. با اینکه این عادات تسکین دهنده مانند مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان، استفاده از پستانک تا دوران نوپایی خطرناک به نظر نمی رسند، اما می توانند در آینده موجب کج در آمدن دندان ها و نهایتا ارتودنسی شوند. البته فواید ارتودنسی در کودکان را نباید نادیده گرفت چرا که با آغاز درمان در سنین پایین می توان در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی کرد

بیشتربخوانید... نصب ارتودنسی نامرئی

بالا رفتن سن

 زمان هم می تواند تاثیر خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو، کج شدن و شلوغی پیدا می کنند. بر خلاف تصور عامه، دندان های عقل هیچ تقصیری ندارند و عامل اصلی آن از دست رفتن استحکام و تغییر شکل استخوان فک به مرور زمان می باشد که دندان ها را ترغیب می کند که به جلو حرکت کنند.

آسیب

آسیب دیدن صورت می تواند موجب حرکت دندان ها و نامرتبی آنها شود. همچنین ضربه خوردن به دهان می تواند موجب جا به جایی فک، بیماری لثه و در نهایت کج شدن دندان ها شود. برای کاهش احتمال آسیب دیدن دندان ها در ورزش های رزمی یا خشن مانند هاکی و راگبی بهتر است از محافظ های مخصوص دهان و دندان استفاده کنید.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان های شیری یا اصلی پیش از موعد، می تواند بر جایگاه دندان های باقی مانده تاثیر گذاشته و موجب حرکت آنها به سمت جای خالی آن دندان ها شوند. در برخی موارد، ممکن است دندان های شیری با دندان های اصلی بزرگتری جایگزین شوند که دندان های دیگر را بپوشانند و موجب شلوغی دندان ها شوند.

ترمیم های دندانی

 ترمیم های نادرست دندان ها مانند روکش ها (انواع لمینت دندان و....) و بریج ها می توانند به دندان فشار وارد کنند و موجب حرکت آنها شوند. همچنین آنها ممکن است بر شکل بایت و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز اثر بگذارد. در صورتی که پس از ترمیم دندان ها، دچار هر گونه مشکلی شدید، سریعا با دندانپزشک ترمیم و زیبایی خود تماس بگیرید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 127
نویسنده : mozhgan

مهمترین اقدام کاندید جراحی لاغری، بالا بردن آمادگی جسمانی قبل و بعد از جراحی لاغری است که موجب شرایط بهتر قلب و عروق و کاهش احتمال بروز عوارض می شود.      

بیشتربخوانید... مصرف نان و برنج بعد از عمل اسلیو

قبل از جراحی لاغری 

کاهش وزن را هدف اولیه برنامه ورزشی تان قرار دهید. چربی های اضافی بدن می توانند جراحی لاغری (عمل اسلیو معده، عمل ساسی معده و...) را چالش برانگیز تر کنند. در واقع اکثر جراحان معتقدند که بیمار باید قبل از جراحی مقداری از وزن خود را کم کند. انجام تمرینات هوازی برای بهبود سلامت قلب، کاهش وزن و کمک به کاهش چربی های اضافی قبل از جراحی لاغری.

بیشتربخوانید... عوارض بوتاکس معده

پس از جراحی لاغری

در صورتی که به هر دلیلی دچار عوارض و مشکلات فیزیکی پس از جراحی لاغری شُدید، به متخصص جراحی لاغری خود مراجعه کرده و به دستورات وی درباره تغییر در برنامه ورزشی عمل کنید. تا ۴ هفته پس از جراحی لاغری، روی ورزش های کششی، تنفس عمیق و بازگشت به فعالیت های طبیعی و روزانه خود تمرکز نمایید. در صورتی که جراحی از نوع لاپاراسکوپی باشد می توانید تمرینات ورزشی را با توجه به آستانه درد خود، از دو هفته پس از جراحی آغاز کنید. البته بهتر است قبل از شروع هر تمرینی، با جراح خود مشورت کنید. اگر جراحی لاغری از نوع عمل باز بوده باشد، بهبودی تان ممکن است چند هفته بیشتر طول بکشد. موارد زیر راهکار هایی برای بیماران عمل باز می باشد: طی ۶ هفته اول از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید و با در نظر گرفتن آستانه دردتان ورزش کنید. از ۸ تا ۱۲ هفته پس از جراحی از انجام ورزش های شکمی بپرهیزید (به زخم ها فرصت دهید تا بهبود یابند). پرهیز از انجام این چنین تمریناتی، احتمال ابتلا به فتق های شکمی را کاهش می دهد. مقدار کالری دریافتی را کاهش دهید. هفته ها و حتی ماه های اولیه پس از جراحی لاغری، بیماران باید روزانه کمتر از ۵۰۰ کالری مصرف کند.

بیشتربخوانید... عوامل موثر در هزینه عمل لاغری

(جراح برنامه غذایی و دستورالعمل های دقیقی به بیمار می دهد). کاهش قابل توجه کالری دریافتی می تواند موجب خستگی مفرط بیمار شود به همین دلیل بهتر است از انجام ورزش های شدید خودداری شود. با کاهش وزن و افزایش آمادگی جسمانی، می توانید کالری دریافتی را کمی افزایش داده و شدت تمرین هایتان را بالا ببرید. به این منظور بهتر است از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 120
نویسنده : mozhgan

بطور طبیعی ترشح بزاق دهان حاوی املاح و مواد معدنی می باشند ، با رسوب این املاح در سطوح خارجی دندان و پیوستن باکتریها ، میکروبها و مانده مواد غذایی به این رسوبات به تدریج مراحل اولیه تشکیل پلاک آغاز می شود. در آغاز شکل گیری پلاک به راحتی می توان آنها را به وسیله مسواک و نخ دندان از بین برد اما در صورتی که پلاک ها  به موقع از سطح دندان پاک نشوند به مرور زمان حجیم شده و پس از مدتی به جرم تبدیل می شوند . پلاک ها  به طور معمول قابل رویت نیستند ولی جرم ها را می توان به راحتی مشاهده کرد .جرم ها از بافت سختی تشکیل شده اند و به وسیله مسواک و نخ دندان نمی توان آنها را از سطح دندان پاک کرد. یکی از عوامل پوسیدگی دندان حضور جرم ها بر سطح دندان است. جرم ها باعث بوی بد دهان و بیماری های لثه شده  و  سلامت دندان را تهدید می کنند. با جرم گیری دوره ای فضای دهان سالم تر شده و بد رنگی دندان هم برطرف می شود.

بیشربخوانید... هزینه دندان مصنوعی کامل

آیا جرم دندان باعث تخریب و شل شدن لثه می شود ؟

اگر به موقع جرم ها به وسیله جرم گیری از روی دندان برداشته نشوند به تدریج  استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رفته ، لثه  ها  تخریب شده و در نهایت دندان ها شل می شوند .

آیا قبل از ارتودنسی باید دندان ها را جرم گیری کرد ؟

ارتودنتیست شما ترجیح می دهد که قبل از نصب براکت ها روی دندان شما ابتدا دندان ها جرمگیری شده و پس از ترمیم پوسیدگی ها  اقدام به ارتودنسی شود . عمل جرمگیری قبل از ارتودنسی بوی بد دهان را از بین برده و به بهداشت دهان و دندان کمک می کند به این ترتیب ارتودنسی دندان ها بعدا با مشکل روبرو نمی شود .

 آیا جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می شود ؟

با جرم گیری تنها پلاک ها و جرم ها از سطوح دندان پاک می شوند وعمل جرم گیری هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی آورد . در گذشته مردم تصور می کردند  که جرم گیری باعث از بین بردن مینای دندان می شود اما امروزه  براین باورند که این جرم ها هستند که دندان را خراب می کنند نه جرم گیری علاوه برآن جرم ها باعث آسیب جدی به  دندان ، لثه ، و بافت نگهدارنده دندان شده و محلی مناسب برای تجمع و تکثیر میکروب ها هستند .

بیشتربخوانید... عوارض ایمپلنت دندان

آیا جرم گیری دندان ها را حساس می کند ؟

جرم ها به خاطر قطر و ضخامتی که دارند مانند یک لایه و عایق حرارتی روی دندان می باشند و تاحدودی جلوی احساس سرما و گرمای دندان را می گیرند . پس از جرم گیری و برداشتن این لایه دندان کمی حساس شده و احساس سبکی می کند . البته این احساس سبکی و حساسیت کوتاه مدت بوده و پس از چند روز ازبین می رود .

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 127
نویسنده : mozhgan

جلوگیری از تحلیل لثه و فک از جمله مسائل مورد توجهی است که افراد بعد از کشیدن دندان های خود باید نسبت به جایگزینی مناسب برای جای خالی آن اقدام کنند. چرا که بعد از کشیدن یا افتادن دندان، بافث لثه اطراف آن به تدریج و طی فرایندی تحلیل رفته و این عامل همچنین باعث ایجاد شکاف هایی ما بین دندان ها و خط لثه دهان فرد می گردد. به این ترتیب باکتری ها و میکروب های بیماری زا به سرعت در این شکاف تجمع کرده و لثه فرد نیز دچار عفونت های شدید می شود.

بیشتر بخوانید... هزینه پرکردن دندان جلو

منظور از تحلیل لثه چیست؟

یکی از مهمترین بخش های ساختار دهان انسان، لثه نام دارد که دارای یک بافت منسجم و مستحکم بوده و وظیفه محافظت از ریشه و قسمت های زیر دندان را بر عهده دارد. از همین رو سلامت این عضو برای حفظ دندان های فرد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به آن توجه ویژه شود. تحلیل لثه یا همان عقب رفتگی دندان از جمله مشکلات رایج و شایع بیماری های دهانی بوده و به فرایندی گفته می شود که طی آن تمام یا بخشی از بافت لثه دهان فرد به تدریج دچار فرسودگی و انحطاط شده و دلایل متعددی را می توان برای این عارضه برشمرد.

بیشتر بخوانید... روکش دندان کودکان چیست؟

مشکلات و عوارض ناشی از بی توجهی برای درمان تحلیل لثه

 آسیب به بافت و ساختار استخوانی فک و دندان مانند ریشه

افزایش ریسک پوسیدگی های دندانی و بین دندانی در درجات بالا ناشی از تجمع باکتری های بیماری زا در شکاف ایجاد شده

ایجاد حساسیت و از دست رفتن استخوان و در نهایت شل شدن آن

احساس بلند تر بودن یک دندان از حد طبیعی خود

بیشتر بخوانید... قیمت لمینت هر دندان

راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

تحلیل بافت لثه از جمله بیماری های شایع دهانی است که به به دلایل متعدد نظیر سن بالا، ژنتیک، مسواک زدن خشن، عدم رعایت بهداشت، رژیم غذایی نادرست، ابتلا به بیماری های لثه و یا کشیدن دندان های پوسیده و شکسته اتفاق می افتد و لازم است که هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تحلیل لثه و عوارض بعد از آن اقدام کرد. – جای خالی دندان و جلوگیری از تحلیل لثه با ایمپلنت نامرتبی دندان ها و جلوگیری از تحلیل بافت لثه با ارتودنسی

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402
بازدید : 119
نویسنده : mozhgan

پر کردن دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک مینای دندان را خرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آسیب را تعمیر کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی سرامیکی

کامپوزیت دندان

 اگر شکستگی در  قسمت جلوی دندان باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک از روش کامپوزیت استفاده می کند که قابلیت اصلاح دندان به رنگ طبیعی را دارد. کامپوزیت دندان روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد کامپوزیت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن مواد استفاده می کند. کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. در صورت رعایت منظم و کامل بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت دندان می تواند بیش از ده سال باشد. در این روش نیاز به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

لمینت دندان

 لمینت دندان در اصلاح زیبایی و ترمیم دندان بسیار کاربرد دارد. اگر مراقبت از ونیر پرسلن به  خوبی انجام شود می توان ماندگاری آن را تا بیش از سی سال افزایش داد.

روکش دندان

در شکستگی های شدید لازم است که دندان روکش شود. روکش دندان پرکابرد ترین روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته می باشد. روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. با قرار دادن روکش روی دندان، دندان شکسته شده می تواند فشار جویدن را تحمل کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

عصب کشی دندان

چنانچه شکستگی دندان تا ریشه دندان پیش رفته باشد لازم است که دندان شکسته شده عصب کشی شود. معمولا پس از عصب کشی دندان از روکش دندان نیز استفاده می شود تا شکستگی بیشتر پیشگیری شود. در عصب کشی دندان پوسیدگی دندان نیز برطرف می شود. برخلاف تصور اغلب بیماران، عصب کشی دندان دردناک نیست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتی بیمار می شود.

بریج دندان

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان. بریج دندان یک دندان نمادین یا مصنوعی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و توسط دندان های اطراف نگهداشته می شود. چنانچه دندان های اطراف دندان  شکسته شده و از دست رفته، توانایی نگداشتن بریج را نداشته باشند در اینصورت می توان از ایمپلنت دندان برای درمان استفاده کرد. جنس بریج ها از فلز یا سرامیک و یا ترکیبی از هردو می باشد. دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از کدام یک از انواع بریج استفاده کند.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی در 1402

ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودکتر



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402
بازدید : 98
نویسنده : mozhgan

ماده‌‌ی چسبنده‌ی نرم، شفاف و محکم اتصال‌یافته‌ای که روی سطح دندان‌ها تجمع می‌یابد، به شکل شایع پلاک خوانده می‌شود. این ساختمان با اصطلاح پلاک باکتریایی یا پلاک میکروبی بهتر توصیف می‌شود، چرا که تقریبا تمام آن از باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها تشکیل می‌شود. چسبندگی پلاک به سطح دندان‌ها و سایر ساختمان‌های جامد در دهان به حدی محکم است که جریان بزاق یا اسپری آرام آب بر روی این سطوح قادر به جدا کردن آن نمی‌باشد.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی چقدر است

پلاک باکتریایی چگونه تشکیل می‌شود؟

درواقع تجمع پلاک روی دندان‌ها نتیجه‌ی سلسله وقایعی فوق‌العاده سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده است. بقای موجودات در محیط دهان به توانایی آن‌ها به اتصال سطوح بستگی دارد. باکتری‌هایی که قادر نباشند به سطوح دهانی مثل مخاط و سطوح دندانی چسبندگی پیدا کنند و معلق بمانند، با بزاق دهان شسته شده و حذف می‌شوند. باکتری‌های موجود در پلاک دندانی که عمدتا از نوع استرپتوکوک‌ها هستند، دو خاصیت مهم دارند: خاصیت چسبندگی به دندان‌ها و یا هر ساختمان جامد دیگری در دهان مثل ترمیم‌ها، بریس‌ها ی ارتودنسی و یا انواع پروتز مثل روکش‌ها ( لمینت دندان ، کامپوزیت روکش های تمام سرامیک و...)و پروتز پارسیل و حتی جرم‌ها‌ی دندانی خاصیت پیوستگی به یکدیگر و تشکیل توده یا کلنی دادن

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی چیست

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد پوسیدگی می‌شود؟

در مراحل اولیه‌ی تشکیل پلاک این مجموعه قابلیت بیماری‌زایی ندارد، زیرا به طور اعم از جوامع هوازی تشکیل شده و عموما فاقد تعداد کافی یا انواع خاص از باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشد. بنابراین توانایی تولید مقادیر کافی از محصولات مخرب حاصل از متابولیسم را دارا نمی‌باشد.

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد بیماری‌های لثه‌ای می‌شود؟

پلاک دندانی به دو دسته‌ی فوق‌لثه‌ای و تحت‌لثه‌ای تقسیم می‌گردد. پلاک فوق‌لثه‌ای در قسمت بالای مارجین‌های (لبه‌ها) لثه‌ها و یا درست در محاذات مارجین‌های لثه‌ای دیده می‌شوند و پلاک تحت‌لثه‌ای در زیر مارجین‌های لثه‌ای، بین دندان و بافت شیار لثه‌ای مشاهده می‌گردند.

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

چه عواملی تجمع پلاک را مستعد می‌سازند؟

بعضی از فاکتورها موجب می‌گردند تجمع و گیر پلاک دندانی تسریع شده و در عین‌حال برداشت آن توسط شخص دشوارتر گردد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

فاکتورهای آناتومیک نظیر قرارگیری نامناسب دندان‌ها، روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و دندان‌های چرخش‌یافته یا کج‌شده. پلاک در سطوح خشن ترمیم‌ها نسبت به ترمیم‌هایی که سطح آن‌ها به خوبی پرداخت شده است، راحت‌تر تجمع می‌یابد. لبه‌های لثه‌ای ترمیم زیر‌لثه‌ای منجر به تشکیل بیشتر پلاک میکروبی می‌شود و رعایت بهداشت لثه در این موارد نسبت به حالاتی که لبه ترمیم در حد و یا بالاتر از لبه‌ی لثه می‌باشد، دشوارتر است. پروتزهای پارسیل متحرک غالبا منجر به افزایش تشکیل پلاک بر روی دندان‌های پایه می‌شوند، که این مسئله ریسک مشکلات لثه‌ای و پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌دهد. دستگاه‌های ثابت ارتودنسی که آن‌ها را به سختی می‌توان تمیز نمود، بخصوص براکت‌ها، بندها، سیم‌ها یا الاستیک‌هایی که خیلی به لبه لثه نزدیک می‌باشند.

منبع: مجله دندانپزشکی چل آوا



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402
بازدید : 107
نویسنده : mozhgan

وقتی به مراحل پایانی رژیم غذایی بعد از عمل های لاغری به روش لاپاراسکوپی نزدیک میشوید همچنان باید پیرو یک رژیم و عادات مثبت غذایی باشید. حین خوردن خوراکی ها و رژیم جامد باید خیلی مراقب باشید. خوردن بدون ملاحظه این مواد غذایی، میتواند باعث بزرگ شدن یا به قولی کش آمدن معده شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل بزرگ، شما باید در هر وعده غذایی تنها کمتر از نصف بشقاب بخورید. قبل از اینکه بخواهید لقمه های خورد شده خود را ببلعید باید غذا آنقدر با بزاق دهان نرم و آبکی شده باشد که به راحتی بلعیده شود. دقت کنید که اگر غذا به خوبی خورد، نرم و بلعیده نشود ممکن است باعث انسداد یا سوء هاضمه شوید.

در مرحله آخر رژیم غذایی بعد از عمل لاغری(عمل اسلو معده ، عمل ساسی معده و ....)  به نکات زیر حتما توجه ویژه داشته باشید:

بیشتربخوانید.... نشتی بعد از عمل اسلیو معده چیست

بسته به نوع و ویژگی بدن و وزن ایده آل‌تان، حتما روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید.

سعی کنید مصرف کربوهیدرات ها را تا آنجا که میتوانید کاهش دهید و دریافت آن ها را تنها به میزان ۵۰ ر روز یا حتی کمتر محدود کنید زیرا اگر بیشتر از این کربوهیدرات دریافت کنید ممکن است وزن بگیرید.

مصرف مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار کم یا ناچیزی دارند را متوقف یا کم کنید.

از نوشیدنی ها کالری نگیرید. برای مثال مصرف الکل یا نوشابه های گازدار یا آبمیوه های بی خاصیت بیرون را به شدت کاهش دهید.

در طول شبانه روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید اما لطفا هنگام خوردن غذا یا مدت کوتاهی قبل و بعد از غذا اینکار را انجام ندهید.

بیشتربخوانید... عوامل موثر در هزینه بوتاکس معده

هر لقمه را به آرامی بجوید و لطفا قبل از اینکه سیر شوید دست از خوردن غذا بردارید.

در طول روز وعده های غذایی کمتری بخورید.

از خوردن مواد غذایی درشت یا وعده های حجیم خودداری کنید. زیرا خوردن اینچنینی آن، به مرور باعث بزرگ شدن معده شما خواهد شد.

تنها غذاهایی میل کنید که متخصص جراحی لاغری به شما توصیه کرده و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید.

مصرف خوراکی هایی مثل پاپ کرن را کاهش دهید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم بیخودی حجم معده را اشغال میکنند و شما را الکی سیر میکنند.

بیشتربخوانید... آمبولی بعد از جراحی اسلیو

برای پیشبرد بهتر رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری ختما میوه و سبزیجات بخورید اما از خوردن میوه با پوست یا سبزیجاتی که فیبر نامحلول زیادی دارند خودداری کنید. زیرا هم دیرهضم هستند و هم شما را زود سیر میکنند.

منبع: مجله تناسب اندام جیم جو



:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402
بازدید : 103
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی بدون سیم یک روش بی نظیر و جدید برای ارتودنسی است که به ارتودنسی شفاف دندان نیز معروف است. نحوه ارتودنسی دندان بدون سیم مخصوص افرادی است که بارها و بارها به انجام درمان ارتودنسی فکر کرده اند اما تصور دندان‌های سیم کشی شده به قدری برایشان سخت است که حاضر به اقدام انجام ارتودنسی نشده اند. ارتودنسی بدون سیم روشی عالی برای شماست که به زیبایی و کیفیت کار خود اهمیت می دهید. ارتودنسی بدون سیم همان ارتودنسی نامرئی است. 

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی 1402

منظور از ارتودنسی بدون سیم چیست؟

منظور از ارتودنسی بدون سیم، روش‌هایی است که در آن‌ها وظیفه اعمال نیرو بر عهده سیم ارتودنسی نیست. در سیستم براکت ارتودنسی، قطعات مربعی شکل کوچکی به سطح تک تک دندان‌ها چسبانده می‌شوند و یک سیم فلزی به آن‌ها وصل می‌شود که در تمامی طول قوس دندانی ادامه دارد. وظیفه اعمال نیرو به دندان‌ها بر عهده این سیم است اما در ارتودنسی بدون سیم، از یک پلاک شفاف پلاستیکی به جای سیستم براکت استفاده می‌شود. به این پلاک شفاف، الاینر می‌گویند که بسیاری از مردم آن را به اینویزالاین که معروفترین برند آن است، می‌شناسند. 

بیشتربخوانید... عوارض ارتودنسی بزرگسالان

مزیت ارتودنسی بدون سیم چیست؟

اولین و مهمترین مزیت ارتودنسی بدون سیم، نامرئی بودن و عدم استفاده از سیم در این روش است. از این رو با اعتماد به نفس کامل می‌توانید در جمع حضور پیدا کنید، معاشرت کنید و لبخند بزنید چون کسی متوجه درمان ارتودنسی تان نمی‌شود. از انجام ارتودنسی بدون سیم یا ارتودنسی نامرئی خود لذت ببرید. مزیت دیگر ارتودنسی بدون سیم، ثابت نبودن است. الاینر در دهان ثابت نمی‌شود پس می‌توانید در صورتی که لازم باشد آن را در بیاورید و با خیال راحت معاشرت یا سخنرانی کنید. از طرفی به خاطر همین ویژگی، برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن راحت هستید و مشکلات براکت را ندارید. همانند همیشه می‌توانید دهان خود را تمیز کنید. با الاینر شفاف هر چیزی که قبلا می‌توانستید بخورید را می‌توانید بخورید و محدودیتی برایتان ایجاد نمی‌شود. با براکت محدودیتهای زیادی در خوردن ایجاد می‌شود چون بسیاری از چیزهایی که میجویم ممکن است به براکت صدمه بزند اما الاینر را پیش از خوردن از دهان در می آورید بنابراین صدمه ای نمی‌بیند. احتمال ایجاد لکه های سفید و پوسیدگی دندان و عفونت لثه در ارتودنسی بدون سیم کمتر است چرا که تمیز کردن فضای بین دندانها و وسیله ارتودنسی در براکت سخت‌تر است اما در الاینر، وسیله از دهان خارج می‌شود بنابراین این کار همانند همیشه راحت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مجله ارتودنتیست مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402
بازدید : 112
نویسنده : mozhgan

با اینکه بسیاری از ما معتقدیم که نمی توان سلامتی را با پول خرید، اما داشتن پول می تواند سلامت کلی فرد را به طرز چشم گیری افزایش دهد. عدم توانایی مالی برای تهیه دارو های لازم، می تواند مشکلات بزرگی را برای فرد به همراه داشته باشد. در برخی موارد انتخاب مقرون به صرفه ترین راه نیز نمی تواند بهترین راه باشد. با این وجود افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند مجبور هستند هزینه هایی بسیار بیشتری از جراحی لاغری پرداخت کنند. 

هزینه های چاقی:  

امروزه آمار چاقی به شدت رو به رشد بوده و عوارض و مشکلاتی که با چاقی دامن گیر افراد می شود نیز به همان نسبت در حال افزایش است. بنابراین تعجبی ندارد که افراد چاق در طول عمر خود هزینه های بسیاری را برای دریافت خدمات درمانی یا پزشکی تقبل کنند. همچنین این ضرر های مالی شامل از دست دادن حقوق و دستمزد های ماهیانه برای غیبت های پی در پی از کار، از کار افتادگی های کوتاه مدت و بدهی های مالیاتی نیز می باشد.

در جراحی های لاغری شما نه تنها برای خود جراحی بلکه برای افزایش کیفیت زندگی خود هزینه می کنید. در ادامه به هزینه هایی اشاره می کنیم که با جراحی لاغری می توانید آنها را کم یا برای همیشه از زندگی تان حذف کنید. قرص ها و رژیم های لاغری: رژیم های لاغری سریع یا طولانی مدت در برخی افراد اثر دارند اما برای دیگران تنها هدر دادن وقت و هزینه هستند. اگر از افرادی هستید که با رژیم های لاغری (صحیح) نتیجه می گیرید، بسیار خوب است اما در غیر این صورت مقدار زیادی از وقت و هزینه تان را تلف کرده اید. تحقیقات نشان داده است که قرص های لاغری اثرگذاری کمتری از رژیم ها دارند، با این حال مردم سالانه هزاران دلار برای خرید آنها هزینه می کنند. پس از جراحی لاغری(جراحی اسلیو، عمل ساسی معده و....) می توانید برای همیشه با قرص ها و رژیم های لاغری خداحافظی کنید.

عضویت در باشگاه: ورزش کردن و رفتن به باشگاه هرگز بد نیست و حتی بیشتر پزشکان توصیه می کنند که بهتر است پس از جراحی های لاغری نیز باشگاه را در برنامه ثابت خود قرار دهید. اما اکثر افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، نتیجه ای از باشگاه رفتن (بی هدف) نمی گیرند. بنابراین این هزینه نیز در کنار دیگر هزینه ها و بدون هدف دور ریخته می شود.

هزینه های درمانی: می توان این مشکل را برترین مورد دانست. همانطور که می دانید، در سراسر دنیا هزینه های درمانی سر به فلک می کشد. درمان بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آرتیریت، سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان می تواند بسیار هزینه بر باشد. افرادی که وزنی طبیعی دارند کمتر در خطر ابتلا به بیماری های این چنینی هستند.

بیشتربخوانید... محاسبه bmi

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل لاغری و هزینه های جرایی لاغری بهتر است با یک متخصص جراحی لاغری مشورت کنید



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402
بازدید : 105
نویسنده : mozhgan

جراحی ارتوگناتیک (جراحی اصلاح فک)، استفاده از روش‌های جراحی برای اصلاح عدم تعادل و انطباق فک بالا و پایین است. جراحی ارتوگناتیک برای درمان ناهنجاری و عدم انطباق صحیح دندان‌های بالا و پایین (مال اکلوژن)، درمان انسداد تنفسی در خواب و یا برای بهبود توازن و زیبایی صورت انجام می‌شود.

بیشتربخوانید... بریس های سرامیکی

چه نوع ناهنجاری‌ فک با جراحی ارتوگناتیک درمان می‌شود؟

 15 درصد از کودکان دچار ناهنجاری‌های دندان و فک هستند که فقط با ارتودنسی اصلاح نمی‌گردد. این کودکان ممکن است کاندیدای جراحی ارتوگناتیک باشند. کودکانی که تحت درمان با ارتودنسی قرار می‌گیرند، ممکن است لازم باشد که امکان جراحی ارتوگناتیک به عنوان بخشی از درمان برای آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از سندرم‌های جمجمه و صورت و عوارضی مانند لب شکری، کرانیوسینوستوز سندرومی، میکروزومی نیمه صورت، سندرم تریچر کالینز، سندرم میلر و سندرم ناگر موجب عدم تعادل فک بالا و پایین می‌شوند که با جراحی ارتوگناتیک بهبود می‌یابند.

بیشتربخوانید... هزینه جرمگیری دندان سال 1402

چه افرادی کاندیدای جراحی هستند؟

متخصص ارتودنسی خوب در تهران، جراحی ارتوگناتیک را برای بیماران بالغی در نظر می‌گیرند که دچار عدم انطباق فک بالا و پایین هستند و نیز برای کسانی که دارای مشکلات مربوط به زیبایی فک و صورت هستند. رشد فک معمولاً تا سن 16 سالگی برای دختران و برای پسران تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. قبل از جراحی فک، رشد آن باید تکمیل شده باشد. حرکت دادن و مرتب کردن دندان‌ها قبل از جراحی می‌تواند یک تا دو سال قبل از این سنین آغاز شود.

مزایای جراحی ارتوگناتیک چیست؟

  • دستیابی به انطباق طبیعی فک‌ها و افزایش طول عمر دندان‌ها
  • بهبود آپنه خواب
  • بهبود زیبایی فرم صورت

متداول‌ترین جراحی ارتوگناتیک

جراحی فک بالا

 این عمل به معنی جدا کردن فک بالا از دیگر استخوانهای صورت است. به این ترتیب دندان‌های بالایی را می‌توان رو به جلو حرکت داده و یا به بالا یا پایین جابجا کرد و فرم صورت را کشیده‌تر و یا کوتاه‌تر نمود.

جراحی فک پایین

در این جراحی، برش‌های ظریفی در طرفین فک پایین ایجاد می‌شود. به این ترتیب، دندان‌های فک پایین و چانه می‌توانند به جلو یا عقب حرکت کرده و یا چرخانده شوند

جراحی استئوتومی هر دو فک

این روش ترکیبی از جراحی فک بالا و پایین برای اصلاح ناهنجاری‌های پیچیده‌تری است که بر فک بالا و پایین تأثیر می‌گذارد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندان و مراقبت

جراحی جنیوپلاستی

در این جراحی، منطقه چانه از بقیه فک پایین جدا شده و به چانه اجازه می‌دهد تا به جلو حرکت کند، کشیده‌تر و یا کوتاه‌تر شود، بدون آنکه نیازی به حرکت دادن دندان‌ها باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مجله ارتوبلاگ را مطالعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402
بازدید : 124
نویسنده : mozhgan

زمانی که ادرار فوق اشباع می شود و غلظت برخی مواد مانند کلسیم، اگزالات، سیستین و اوریک اسید در آن افزایش پیدا می کند، می تواند منجر به ایجاد سنگ در هر قسمتی از سیستم ادراری شود. گاهی نیز مقدار این مواد در ادرار طبیعی می باشد، ولی به دلیل نوشیدن ناکافی مایعات، حجم ادرار کاهش یافته و لذا شانس تشکیل سنگ افزایش می یابد. از به هم پیوستن این مواد کریستال های ریزی تشکیل شده که با گذشت زمان اندازه آن ها افزایش می یابند. گاهی تا سال های طولانی و حتی چندین دهه این سنگ های کوچک بدون هیچ علامتی در کلیه ها باقی می مانند. گاهی نیز سنگ ها وارد حالب ها (لوله هایی که ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می کنند) شده و در آن جا گیر کرده و مانع خروج کامل ادرار می شوند و علائم شدیدی مانند درد و خونریزی ایجاد می کنند.

علائم سنگ کلیه کدام است؟

سنگ معمولاً تا زمانی که در کلیه شما حرکت نکند یا به حالب‌ها نرود، علائمی ایجاد نمی‌کند، اما اگر در حالب‌ها گیر کند، ممکن است جریان ادرار را مسدود کرده و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد. در آن مرحله، ممکن است این علائم و نشانه‌ها را تجربه کنید:

  • درد شدید در پهلو و پشت، زیر دنده‌ها
  • دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران می‌رسد
  • دردی نوسان‌دار با حرکات موجی
  • درد یا احساس سوزش هنگام
  • ادرار ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • ادرار کدر یا بدبو
  • نیاز مداوم به ادرار کردن، دفع ادرار بیشتر از حد معمول یا ادرار کردن در مقادیر کم و مکرر
  • تهوع و استفراغ
  • تب‌ و لرز در صورت وجود عفونت

در صورت داشتن علائم و نشانه‌های نگران‌کننده زیر، با پزشک خود ملاقات کنید:

  • اگر درد آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید یک جا بنشینید.
  • درد همراه با حالت تهوع و استفراغ و سرگیجه
  • درد همراه با تب‌ و لرز
  • خون در ادرار
  • مشکل در دفع ادرار

روش های درمان سنگ کلیه

بهترین راه برای درمان سنگ کلیه چه برای کودکان و یا بزرگسالان استفاده زیاد آب است زیرا پزشکان نهایت تلاش خود را میکنند که خروج سنگ  از بدن را بدون جراحی به سرانجام برسانند اما در صورت بزرگ بودن سنگ و یا دیده شدن نشانه های عفونت که به دلیل بسته شدن مجاری ادرار ایجاد میشود، پزشک باید از طریق عمل جراحی سنگ را خراج کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مجله بیمارستان را از دست ندهید.


تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402
بازدید : 106
نویسنده : mozhgan

معمولاً بروز آثار منفی رژیم غذایی، بهداشت نامناسب دهان و دندان، آسیب، داروها و محیط پیرامون بر روی دندان‌های کودکان امری غیرعادی نیست. وجود دندان‌های شکسته، لکه‌دار و تغییر رنگ یافته برای همه و در هر سنی امکان‌پذیر است. مشکلاتی از این قبیل باعث خجالتی شدن و کاهش سطح روابط اجتماعی کودکان خواهد شد. خبر خوب این است که دندانپزشکی نوین با بهره‌گیری از ونیرهای سرامیکی قادر به درمان بیماران در هر سنی خواهند بود تا از لبخندی زیبا و ظاهری جذاب بهره‌مند شوند.

بیشتربخوانید... قیمت پر کردن دندان

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش‌هایی نازک و سفارشی هستند که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین دستاوردهای دندانپزشکی زیبایی برای پوشش‌دهی سطح جلویی دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار برای اصلاح دندان‌های ناهموار، مینای دندان فرسوده‌شده دندان‌های تغییر رنگ یافته، دندان‌های لب‌پرشده وفاصله‌های غیر معمول استفاده می‌شود. ونیر‌های درست پیوند یافته تا مدت 20 سال ماندگار خواهند بود. در برخی موارد، ونیرها برای اهدافی ترمیمی و جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به دندان‌های صدمه دیده نیز قابل استفاده خواهند بود.

کاربردهای ونیرها

ونیرهای معمولاً برای اصلاح موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • دندان‌های تغییر رنگ یافته
  • دندان‌های فرسوده
  • دندان‌های شکسته و لب‌پر شده
  • دندان‌های ناهموار
  • شکاف بین دندان‌ها

بیشتربخوانید... سن مناسب برای روکش دندان جلو

انواع مختلف ونیرهای دندانی

ونیرهای دندانی را می‌توان به عنوان جایگزینی برای روکش دندان، برای سفید کردن دندان‌ها و برای ترمیم آن‌ها مورد استفاده قرار داد. دو نوع ونیر توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد: ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی.

ونیرهای سرامیکی

ونیرهای سرامیکی،پوسته‌های نازک سفارشی دندان هستند که برای پنهان کردن عیوب دندانی بروی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این ابزار به شیوه‌ای ایمن بروی مینای دندان متصل شده و درمانی دائمی را برای دندان‌ها ایجاد می‌کنند. هر گونه مشکلی ممکن است زیر این ونیرها وجود داشته باشد ولیکن آن‌ها ظاهری مانند یک دندان طبیعی و سالم را ارائه خواهند داد. البته باید توجه داشت که ونیرها به عنوان درمان بیماری‌ها لثه و یا پوسیدگی دندان‌ها قابل کاربرد نیستند. مشکلات این چنینی باید جداگانه به کمک دندانپزشک کودک درمان شوند.

بیشتربخوانید.... روکش دندان شیری کودکان

ونیرهای کامپوزیتی

  • این دسته از ونیرها مستقیماً در دهان شما ساخته خواهند شد. عملیات ساخت و اتصال ونیرهای کامپوزیتی به سطح جلویی دندان‌های شما در جلسه دندانپزشکی امکان‌پذیر است.
  • این دسته از ونیرها همانند ونیرهای سرامیکی، استاندارد یکسانی را در بهبود ظاهر دندان‌ها ارائه خواهند داد.
  • ونیرهای کامپوزیتی در مقایسه با ونیرهای سرامیکی بسیار ارزان‌تر خواهند بود، هر چند که دوام آن‌ها کمتر است و هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارند

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مجله ژاله ایمپلنت مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402
بازدید : 114
نویسنده : mozhgan

در درمان های ارتودنسی باید مراحل قبل و بعد از درمان انجام شود تا بهترین نتیجه را از درمان ببینیم. ارتودنسی و تغییر در ناحیه فک و دندان جز مواردی است که به آسانی قبل و بعد از آن تغییرات قابل مشاهده است. در این مقاله تغییرات قبل و بعد از ارتودنسی شرح داده می شود.

بیشتربخوانید... کاشت ایمپلنت دندان

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمان دائمی است و نیازی به درمان مجدد ندارد و نسبت به سایر درمان ها مقرون به صرفه تر است. بسته به شدت مشکل فک و دندان و طول دوره درمان اقدامات ثابتی در دوره ی قبل و بعد از ارتودنسی ارائه می شود.

نحوه تشخیص نیاز فرد به ارتودنسی

ارتودنسی دندان صرفا به خاطر کج بودن یک دندان کوچک یا تفکر فرد درباره زشتی در ناحیه فک و دندان آن نباید انجام شود. ضرورت انجام این کار را متخصصان ارتودنسی تشخیص می‌دهند. ارتودنسی نه براساس ظاهر دندان بلکه با معاینه دقیق و کامل فک و دندان از طریق قالب‌گیری دندان‌ها، ارزیابی سایز آن ها از روی قالب و انجام رادیوگرافی امکانپذیر است.

بیشتربخوانید... هزینه روکش دندان

مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی

 از آنجایی که ارتودنسی یک درمان بلند مدت است، انجام این درمان نیاز به ملاحظات خاصی  پیش از شروع درمان و بعد از درمان، وضعیت لثه‌ها و دندان‌های بیمار دارد. متخصص ارتودنسی باید بیمار را از لحاظ سلامت عمومی ارزیابی نماید تا اطمینان حاصل کند که ارتودنسی دندان و استفاده از وسایل ارتودنسی اثر سوء  و منفی بر وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار نداشته باشد؛ چنانچه بیمار دچار پوسیدگی دندانی یا بیماری لثه ای است، حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی، این مشکلات باید برطرف شوند.

نکات ضروری قبل از ارتودنسی

در صورتی که لثه بیمار دچار خونریزی می شود علت ان باید باید مشخص شود؛ چرا که ممکن است علت آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد. برای تهیه قالب از مواد آلژینات برای ثبت دقیق دندان ها و فکین استفاده شود. ارتودنتیست باید به بیمار توضیح دهد که طول دوره ی درمان چقدر است و باید در ان دوران صبور باشد. تعداد جلساتی را که بیمار حین درمان باید به پزشک مراجعه کند را تعیین کند و به بیمار بگویید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

مشکلات ایجاد شده بعد از ارتودنسی

از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به تحلیل یا کوتاه شدن طول ریشه اشاره کرد. تحلیل و کوتاه شدن ریشه در بیماران ارتودنسی به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعین است، اما نباید از این مساله ضروری چشم پوشی کرد. از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به عدم تخصص کافی متخصص ارتودنسی اشاره کرد؛ اگر متخصص ارتودنسی در حوزه درمان از تخصص کافی برخوردار نباشد، امکان بروز خطا در مرحله تشخیص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداری نتایج درمان وجود دارد. متاسفانه این خطاها شایع ترین و غیرقابل جبران ترین مشکلاتی هستند که در درمان های ارتودنسی در جامعه دیده می شوند. افرادی که دارای تخصص ارتودنسی هستند، علاوه بر قید کلمه متخصص ارتودنسی در تابلو، در مهر نظام پزشکی خود نیز همین کلمه را دارند.

منبع: چل آوا



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402
بازدید : 103
نویسنده : mozhgan

آیا عمل جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی عوارض خاصی دارد؟ اگر وجود دارند عوارض عمل لاغری کدامند؟ اگر این عمل را انجام دهم چه مشکلاتی برای من پیش می آید؟ و چه خطراتی ممکن است من را تهدید کنند؟ با چه اطمینانی زیر تیغ جراحی این عمل بروم؟ این ها سوالاتی هستند که مفصلا به آن ها در این مقاله پاسخ داده ایم.

تهوع و استفراغ 

تهوع و استفراغ تقریبا در همه عمل هایی که نیازمند بیهوشی عمومی هستند دیده میشود و امری طبیعی است. با این حال در دوره نقاهت عمل لاغری اگر ملاحضات غذایی را رعایت نکنید و برای مثال پرخوری کنید یا غذای جامد و دیرهضم بخورید، ممکن است تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید.

عوارض جراحی لاغری : یبوست

بیمار بعد از عمل ممکن است درجاتی از درد را تجربه کند. برای تسکین این درد هم نیاز به دارو است. اغلب کسانی که برای تسکین درد دارو میگیرند نیز ممکن است یبوست داشته باشند. علاوه بر این، در دوره نقاهت جراحی لاغری ممکن است روده ها کمی سرعتشان کم شود و غذا به آرامی از روده ها عبور کند. این روند هم میتواند به نوعی باعث یبوست شود یبوست معمولا از عوارض باندینگ معده و عوارض بای پس معده است. در عمل دئودنال سوئیچ یا بای پس روده نیز یبوست وجود دارد اما خیلی کمتر و تنها در برخی افراد رخ میدهد.

رفلاکس معده از عوارض عمل لاغری  همیشگی

مشکل رفلاکس اسید در افرادی که اضافه وزن دارند شایع است. اگر برای درمان چاقی تحت عمل بای پس معده قرار بگیرید  مشکل ریفلاکس شما حتی ممکن است برطرف شود. اما عمل اسلیو معده میتواند ریفلاکس معده را حتی بدتر هم بکند. اگر بعد از عمل با رفلاکس معده یا سوزش سر دل روبرو شدید دارو مصرف کنید.

نکته:

رفلاکس اسید بعد از عمل لاغری می تواند نشانه فتق یا هرنی هیاتال یا پیچ خوردن بخش باقی مانده معده در اسلیو معده باشد. اگر مشکل شما با دارو نیز حل نشد باید به متخصص جراحی لاغری خود اطلاع دهید.

عوارض جراحی لاغری :

بلع دشوار مواد غذایی یا نوشیدنی ها

در اصطلاح پزشکی به این مشکل دیسفاژی نیز گفته می شود. سریع غذا خوردن یا پرخوری بعد از عمل میتوانند باعث رخ دادن این مشکل شود. این مشکل میتواند پس از عمل بای پس معده ، و از ۴ هفته تا ۶ ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد.

زخم گوارشی

 یکی از عوارض عمل لاغری بای پس معده تشکل زخم گوارشی در مسیر هضم غذا است. تصور میشود که این مشکل به خاطر افزایش تولید و ترشح اسید معده باشد. همه بیماران این مشکل را تجربه نمیکنند، اما اگر جزء یکی از افراد زیر هستید، احتمالا و شوربختانه چنین مشکلی برایتان پیش بیاید که البته با مداخله پزشک مشکل حل میشود.

جهت محاسبه محاسبه bmi کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402
بازدید : 106
نویسنده : mozhgan

نشت 

به نشت مسیر یا کانال گوارشی در اصطلاح پزشکی آناستوموز گفته میشود. این عارضه بسیار نادر است. نشت خود به خود ایجاد نمیشود و در عمل هایی دیده میشود که مجرای گوارشی برش خورده باشد. برای مثال در عمل اسلیو معده ، یک برش عمودی در معده ایجاد میشود که با کمک منگنه یا استاپلر بخیه و بسته میشود. اگر متخصص جراحی لاغری نتوانسته باشد به درستی معده را بخیه کند یا بخیه های منگنه شل باشند، احتمال پاره شدن بخیه ها در بخش هایی از معده وجود دارد. در نتیجه با خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی ها، شاهد نشت از معده خواهیم بود.

خطرات جراحی لاغری : سندرم دامپینگ

ما در بیشتر عمل های لاغری حجم معده را کاهش میدهیم. بنابراین اگر شخصی در خوردن غذا پرخوری کند مواد غذایی بدون اینکه هضم شوند وارد روده ها میشوند. در این حالت روده بیش از حد قابل تحمل و گنجایش خود مواد غذایی دریافت میکند و برخی مشکلات گوارشی برای این شخص پرخور بی ملاحضه ایجاد میشود. به مجموع این مشکلات گوارشی ناخوشایند، در اصطلاح سندروم دامپینگ گفته میشود. که یکی از عوارض عمل بای پس معده است. شخص در این حالت علایمی مانندحالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و گرفتگی شکمی را تجربه میکند

بیشتربخوانید... یبوست بعد از عمل اسلیو معده

اسهال مزمن

یکی دیگر از خطرات جراحی لاغری اسهال است. این عارضه بر روی کیفیت زندگی و جذب مواد غذایی تأثیر می گذارد. افرادی که چاق هستند، معمولاً حتی قبل از عمل، بیشتر از افراد دیگر به اسهال دچار میشوند. دلیل اصلی بروز اسهال بعد از عمل لاغری به تغییرات بدن، رژیم غذایی و سبک زندگی بر میگردد. این اتفاق بیشتر پس از بای پس معده و اسلیو معده رخ می دهد.

انسداد روده از مهمترین خطرات جراحی لاغری

بر اساس نتایج برخی از مطالعات، در ۳ تا ۹ درصد از بیمارانی که تجربه عمل جراحی بای پس معده دارند انسداد روده کوچک رخ میدهد. انسداد روده می تواند مربوط به فتق داخلی یا چسبندگی بافت باشد. انسداد روده بعد از عمل جراحی لاغری هرچند بسیار نادر است اما نیازمند اقدام فوری و اورژانسی دارد. به طور کلی انسداد روده از نادرترین عوارض عمل های لاغری مانند اسلیو معده است

سنگ کیسه صفرا از رایجترین خطرات جراحی لاغری

سنگ سازی کیسه صفرا میتواند علل مختلفی داشته باشد. اما حقیقت جالبی که شاید خیلی از شما درباره این سنگ سازی نمیدانستید این است که، افزایش خیلی سریع یا کاهش خیلی سریع وزن میتواند باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا شود. این مشکل در برخی از افرادی که زیر تیغ عمل جراحی رفته اند بیشتر دیده میشود.

مرگ

مانند هر عمل جراحی، در این عمل نیز ممکن است مرگ و میر رخ دهد، که ناشی از عوارض جراحی یا عوامل خطر در بیماران مختلف است.

منبع: جیم جو



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402
بازدید : 107
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی یکی از تخصص های دندانپزشکی است که برای پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری های فک و دندان به کار می رود. ارتودنسی با روش های درمانی ثابت یا متحرک انجام می شود. اگر ارتودنسی در بازه سنی ۸ الی ۱۲ سالگی انجام شود بهتر است؛ زیرا در این بازه زمانی به دلیل اینکه دندان های دائمی و استخوان های فک در حال حرکت هستند، ارتودنسی بهتر می تواند باعث هدایت دندان ها و اصلاح و رشد فک شود. ارتودنسی در سنین بالاتر نیز می تواند انجام شود و به طور کلی سن در ارتودنسی اهمیت کمتری دارد؛ بنابراین ارتودنسی بزرگسالان یکی از روش های درمان ناهنجاری های دندانی و فکی به شمار می رود. اگر بیمار لثه سالمی داشته باشد، می تواند تحت درمان قرار بگیرد. مرتب کردن دندان ها در این محدوده سنی بیشتر قابل انجام است و تغییرات فکی نیاز به جراحی فک دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

مراحل انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان

مراحل انجام ارتودنسی بزرگسالان عبارتند از:

  • مشاوره اولیه با ارتودنتیست برای تعیین نیازهای بیمار
  • قالب گیری از دندان ها
  • تصویربرداری از دندان ها
  • مشخص کردن روش های درمان با ارتودنسی
  • کارگذاری براکت ها بر روی دندان ها
  • تنظیم جلسات برای انجام مراحل مختلف ارتودنسی

درمان با ارتودنسی با توجه به شدت مشکل می تواند چند ماه الی چند سال طول بکشد که اکثر افراد می توانند در مدت ۱ الی ۲ سال درمان بشوند.

ابزارهای ارتودنسی بزرگسالان

به منظور از بین بردن ناهنجاری های فک و دندان، ابزارهایی برای درمان به کار می روند که به توضیح ویژگی های آنها می پردازیم.

ارتودنسی فلزی:

در ارتودنسی فلزی براکت ها به بخش جلویی دندان ها چسبانده می شوند. سیم ها نیز با کمک کش های ارتودنسی از داخل براکت ها عبور می کنند و به باندها متصل  می شوند. با محکم شدن سیم ها، دندان ها تحت فشار قرار می گیرند و با گذشت زمان به هماهنگی کامل دست می یابند.

ارتودنسی سرامیکی:

در ارتودنسی سرامیکی از براکت های سرامیکی یا پلاستیکی و سیم های ارتودنسی به رنگ نقره ای یا یخی استفاده می شود که نسبت به ارتودنسی اینویزیلاین دندان ها را سریع تر حرکت می دهد. براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی بیشتر در معرض شکنندگی، ترک خوردن و لکه پذیری قرار دارند.

ارتودنسی زبانی:

ارتودنسی زبانی همانند ارتودنسی فلزی است، اما در این روش سیم ها و براکت ها در داخل دهان قرار می گیرند که ممکن است در ابتدا استفاده از آن کمی ناراحت کننده باشد.

ارتودنسی دیمون:

درمان در «ارتودنسی دیمون» یا «ارتودنسی سریع» نسبت به ارتودنسی فلزی می تواند سریع تر انجام شود. در این سیستم به دلیل مکانیسم خودکاری که وجود دارد سیم ها به براکت ها متصل می شوند؛ بنابراین کیفیت کار بالاتر است و وزن آن سبک تر از ارتودنسی فلزی است.

بیشتربخوانید.... هزینه ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

ارتودنسی اینویزیلاین:

الاینرهای متحرک جایگزینی برای براکت ها هستند که این الاینرها باید ۲۲ساعت در شبانه روز مورد استفاده قرار بگیرند و بیمار در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید آنها را از دهان خارج کند. این الاینرهای ارتودنسی نامرئی هستند و کسی متوجه وجود آنها در دهان شما نخواهد شد. هر ست باید  به مدت دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد؛ سپس یک ست جایگزین ست قبلی می شود. ست ها می توانند تا زمان مرتب شدن دندان ها مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: ارتو دکتر



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com