عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 6 آبان 1402
بازدید : 86
نویسنده : mozhgan

انتخاب لمینت و روکش دندان بستگی به شرایط فرد و دندان ها و نوع اقدام مورد نظر دارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت فقط جلوی دندان را پوشانده و به اندازه ی روکش ها تهاجمی نیستند. علت این امر این است که در آماده سازی دندان برای لمینت حجم بیشتری از دندان فرد سالم باقی می ماند. در حد 0.5 میلی متر از سطح مینا برای این امر تراش داده می شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کل دندان را در بر می گیرد و برای قرار دادن روکش حجم زیادی از دندان ها تراش داده می شود. در صورتی که فرد پوسیدگی دندان داشته باشد دندان پزشک بخش پوسیده ی دندان را حذف کرده و سپس روکش را قرار می دهد.

از کجا بدانیم لمینت دندان بهتر است یا روکش؟

در صورتی که حجم زیادی از دندان پر شده، عصب کشی شده، یا حجم زیادی از آن کرم خورده یا شکسته است احتمالا روکش دندان گزینه ی بهتری است. در صورتی که خود دندان تا حدی سالم است و بازسازی دندان به منظور زیباسازی آن می باشد، استفاده از لمینت گزینه ی بهتری می باشد. لمینت برای اصلاح نواقص جزئی نیز کاربرد دارد.

بیشتربخوانید... دندانپزشكی زیبایی چیست؟

مزایا و معایب لمینت و روکش دندان

مزایای لمینت

– در طولانی مدت، از نظر زیبایی نسبت به روکش ها بهتر هستند زیرا باعث التهاب لثه پس از چند سال نمی شوند. - برخی از لمینت ها چندان به تراش لثه نیاز ندارند در نتیجه بخش بیشتری از دندان طبیعی فرد سالم می ماند. - دندان هایی که لمینت شده اند میزان جابه جایی اندکی دارند.

معایب لمینت

- لمینت بخش بیشتری از دندان فرد را در معرض پوسیدگی مجدد می گذارند. - لمینت ها قابل جایگزینی نیستند - هزینه ی بالای لمینت دندان

مزایای روکش دندان

- بیشتر دندان پوشیده می شود پس دندان نسبت به پوسیدگی از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. - روکش های پورسلین شبیه دندان طبیعی فرد هستند. - روکش ها نسبتا دائم بوده و نیاز به در آوردن و تمیز کردن مشابه پروتز موقت دندان ندارند.

بیشتربخوانید... دندانپزشک کودکان

معایب روکش دندان

- بیشتر دندان طبیعی فرد برای قرار دادن روکش تراش می دهند. - دندان روکش شده ممکن است نسبت به گرما و سرما در ابتدای امر حساس باشد. - روکش پورسلین شکننده است و در طول زمان می تواند شکننده باشد. - پورسلین هایی که در ترکیب با فلز هستند خط تیره ای بین دندان طبیعی و روکش ایجاد می شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

عموم مردم بر این باورند که فقط دندان های نامرتب نیازمند ارتودنسی هستند. این تصور تا حدودی درست است؛ اما لازم است بدانید که تنها این عارضه نیازمند ارتودنسی نیست. در برخی موارد، دندانپزشک با بررسی الگوی رشد فک و مقایسه آن با الگوهای طبیعی نیاز به ارتودنسی را تشخیص می دهد. این موضوع بیشتر در مورد کودکان صدق می کند.در افراد بزرگسال نیاز به ارتودنسی بزرگسالان  با بررسی چند الگوی دندانی تشخیص داده می شود. کیس ارتودنسی نامی است که به افراد دارای این الگوها اطلاق می شود.این الگوها عبارتند از:

بیرون زدگی دندان های فک بالا

در برخی افراد کوچک بودن فک پایین باعث بیرون زدگی و خمیدگی خاص دندان های فک بالا می شود. از دیگر دلایل می توان به جویدن شست و خوردن بیش از حد پستانک در کودکی اشاره نمود. این کیس ها به طور قطع نیازمند ارتودنسی هستند.

بیشتربخوانید... عوارض ایمپلنت

نابجا بودن خط میانی

فاصله ی بیش از حد بین دو دندان جلویی در ردیف بالا باعث ناهماهنگی خط میانی دندان های جلویی فک بالا با فک پایین می شود. برای درمان این مشکل درمان ارتودنسی توصیه می شود؛ اما برخی بزرگسالان از لمینت استفاده می کنند. لمینت در این مورد در صورتی که دندان های اصلی تراشیده نشوند ضرری ندارد.

بیشتربخوانید... هزینه جرمگیری دندان چقدر است؟

جلو بودن فک بالا

در برخی افراد با بستن دهان، دندان های فک بالا دندان های فک پایین را می پوشانند. به این حالت اوربایت گفته می شود و در موارد شدید، دندان های پایین با سقف دهان برخورد دارند.

جلو بودن فک پایین

در برخی افراد دندان های جلویی فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار دارند. رشد غیرطبیعی فک ها عامل اصلی بروز این مشکل است. با تشخیص این عارضه در دوران کودکی می توان در مدت زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر درمان ارتودنسی را انجام داد.

وجود فاصله زیاد بین دندان ها و یا دندان های روی هم رفته

شایعترین عوارض دندانی در جهان، فاصله زیاد و شلوغی یا روی هم رفتگی دندان ها است. این عوارض باعث افزایش مشکلات و بیماری های لثه می شوند. دلیل اصلی این عوارض، کوچک بودن فک ها یا کوچکی دندان ها است. در دوران کودکی، شلوغی دندان ها می تواند از درآمدن و رشد دندان های دائمی جلوگیری نماید. بنابراین، بهترین راه برای درمان این عارضه تشخیص به موقع در دوران کودکی پیش از حاد شدن مشکل است.

وجود فاصله بین دو فک

در این عارضه در هنگام قرارگیری دندان های فک بالا و پایین فضایی خالی بین دو ردیف وجود دارد. یکی از علل ایجاد این عارضه جویدن انگشت شست است و بیشتر در دندان های جلویی دیده می شود؛ اما در برخی موارد در دندان های کناری نیز وجود خواهد داشت.

بیشتربخوانید.... انواع روش های کاشت دندان

نامرتب ترین حالت دندان ها

در این عارضه هرکدام از دندان ها در یک جهت قرار داشته و هیچ یک از دندان های جلویی فک بالا و پایین روی هم قرار نمی گیرند. کراس بایت بر روی زیبایی چهره فرد بیشترین تأثیر را دارد.

منبع: zhaleimplant.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 1 آبان 1402
بازدید : 81
نویسنده : mozhgan

با ظهور روش های جدید در دندانپزشکی اکنون داشتن لبخند زیباتر در دسترس افراد بیشتری قرار دارد. یکی از محبوب ترین روش های سفید کردن دندان بلیچینگ دندان است. رنگ مینای دندان ها در اثر مصرف موادی همچون قهوه و تنباکو تغییر رنگ می دهد. اگرچه بسیاری از لکه ها را می توان با تکنیک های سفید کردن دندان از بین برد، اما سفید کردن ممکن است برای افرادی که دندان های حساس دارند نارحت کننده باشد. بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان و اصلاح طرح لبخند، با کمک مواد ویژه است. این کار می تواند هم در مطب دندانپزشک انجام شود و هم در منزل توسط خود فرد. البته در هر کدام از این دو روش، مواد متفاوتی برای بلیچینگ دندان استفاده می شود. بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان، موجب افزایش اعتماد به نفس افراد شده و حس زیبایی و آراستگی به فرد می دهد. از این رو این روش طرفداران زیادی دارد. بلیچینگ دندان یکی از اولین گزینه ها برای داشتن طرح لبخند زیبا در افراد است. برای مطالعه بیشتر به bimarestaan.irمراجعه کنید.

دندان دارای دو قسمت است: عاج و مینا

مینای دندان روی عاج است. این قسمت ظاهر سفید دندان را ایجاد می کند. با افزایش سن از ضخامت مینای دندان کم شده و به تدریج رنگ عاج نمایان می شود و دندان زرد رنگ به نظر می رسد.

عواملی که باعث زرد رنگ شدن دندان ها می شوند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی نامناسب
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مصرف نوشیدنی های حاوی قند

البته گاهی اوقات دیده شده افرادی هم که به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده می کنند نیز باز هم در اثر مصرف مواد غذایی قندی و غیره، دندان هایشان زرد رنگ شود.

بیشتربخوانید... عوامل موثر بر هزینه بلیچینگ دندان

روش بلیچینگ نسبت به دیگر روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان صدمه کمتری به مینای دندان وارد می­کند. کامپوزیت ماده سفید کننده ترمیمی دندان است که برای پر کردن دندان هایی که خالی شده و عصب کشی شده است، استفاده می شود. لمینت دندان نیز سازه ای است که توسط دندانپزشک قالب گیری شده و در لابراتوار ساخته می شود و روی دندان سوار می شود.

انواع روش های انجام بلیچینگ دندان

1) Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

2) Home Bleaching یا بلیچینگ دندان در خانه



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد

بیشتربخوانید.... ارتودنسی دندان چه مدت طول می‌کشد؟

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید.... مزایا ارتودنسی دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از:

تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

انواع مال اکلوژن شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 83
نویسنده : mozhgan

به طور معمول دندان های شیری از شش ماهگی شروع به رشد و بیرون زدن از لثه می کنند. اما نوزادانی هم هستند که از دو ماهگی دندان هایشان رشد می کند. البته بعضی از بچه ها هم هستند که تا هجده ماهگی دندان ندارند و بعد از هجده ماهگی شروع به دندان آوردن می کنند.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی در ارتودنسی

که البته این بچه ها باید تحت نظر پزشک متخصص و دندانپزشک کودکان باشند. شروع رشد دندان ها و بالا آمدن آن ها از لثه، معمولا از دندان های جلویی و پایین شروع می شود که باز هم در این مورد استثنائات خاصی وجود دارد و بعضی ها چند دندان را با هم می آورند. وقتی دندان ها رشد می کنند و وارد لثه می شوند، برای اینک از لثه بیرون بیایند، فشار زیادی به لثه وارد می کنند و همین فشار باعث ایجاد التهاب و قرمزی و در بعضی مواقع، چیزی شبیه تاول بر روی لثه می شود. بیشتر بخوانید... کامپوزیت دندان بیشترین کلافگی برای بچه ها، بالا اوردن دندان اول است. اما به نسبت ممکن است دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، فشار بیشتری به لثه وارد کنند و نهایتا درد بیشتری هم داشته باشند. همان طور که گفتیم دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، مثل دندان های دیگر نمی توانند راحت لثه را بشکافند، به همین دلیل، التهاب و درد آن ها به مراتب بیشتر می باشد. رشد دندان های شیری معمولا تا سی ماهگی ادامه پیدا می کند و تعداد دندان ها در این ماه، به بیست عدد می رسد.

بیشتربخوانید .... موارد اورژانسی حین درمان ارتودنسی

علائم رویش دندان های شیری

چه بخواهیم و چه نخواهیم، رشد دندان های شیری در دوران نوزادی، مرحله ی سختی است. معمولا از علائمی مانند کلافگی و خستگی کودک به دلیل دردهای لثه، نخوردن غذا، ریختن آب دهن کودک به صورت ناخودآگاه، برآمدگی و التهاب بر روی لثه، جویدن و بردن انگشتان و کل دست در دهان و خاراندن گوش و پشت سر توسط کودک که دلیلش خارش و دردی است که نوزاد بر روی لثه های انتهایی خود احساس میکند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 74
نویسنده : mozhgan

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، ارتودنسی یکی از خدمات دندان پزشکی است که به واسطه ی آن، تمامی دندان های فک بالا و پایین مرتب کنار همدیگر قرار میگیرند. ارتودنسی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و هر پروسه ی درمانی دیگری، دوره ی درمان، دوره ی نقاهت، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که لق شدن دندان یکی از معایب آن می باشد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان و اطفال

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. فشار ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست.

بیشتربخوانید... دندانپزشكی زیبایی چیست

عوامل لق کننده ی دندان در طول ارتودنسی

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است. گاهی اوقات فشار ناشی از این اتصالات آنقدر زیاد می شود که شخص درد بی وقفه را حس میکند. مورد دومی که لق شدن دندان را به همراه دارد. زیاد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان های نا منظم موجود در دهان زیاد باشد، به همان نسبت حس لق شدگی دندان ها بیشتر بوده و زمان بیشتری برای جابجایی دندان ها وجود دارد. مورد آخری که لق شدن دندان را به همراه دارد، بیماری های لثه هستند.

بیشتربخوانید... ارتوسرجری چیست

آیا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی همچنان ادامه دارد؟

گفتیم که دندان ها برای اینکه بتوانند راحت در طی ارتودنسی حرکت کنند، باید کمی لق شوند و این موضوع کاملا طبیعیست. پس از اینکه دندان ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفتند، ارتودنسی برداشته و فشار ناشی از براکت ها نیز از روی دندان ها برداشته میشود. نهایتا فک شکل کامل خود را میگیرد و دیگر حس لقی دندان ها از بین می رود. تنهای کاری که فرد باید انجام دهد، استفاده از نگهدارنده میباشد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

آسپارتام با نام‌های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می‌رسد. همچنین به‌طور گسترده در محصولات بسته‌بندی‌شده استفاده می‌شود؛ مخصوصا آن‌هایی که برچسب غذای “رژیمی” دارند. آسپارتام حاوی آسپارتیک اسید و فنیل‌آلانین است که هر دو آمینواسیدهای طبیعی هستند. آسپارتیک اسید توسط بدن تولید می‌شود و فنیل‌آلانین آمینو اسید ضروری است که از غذا به دست می‌آید. وقتی بدنتان آسپارتام را هضم می‌کند، بخشی از آن به متانول تجزیه می‌شود. مصرف میوه، آب‌میوه، نوشیدنی‌های تخمیری و برخی سبزیجات نیز منجر به تولید متانول در بدن می‌شوند.

تا سال 2014، آسپارتام بزرگ‌ترین منبع متانول در رژیم غذایی مردم آمریکا بود. متانول در مقادیر زیاد سمی است، اما همچنان مقادیر کم‌تر آن هم در ترکیب با متانول آزاد، به‌دلیل افزایش جذب، خطرناک است. متانول آزاد در برخی غذاها موجود است و در صورت گرم شدن آسپارتام هم تولید می‌شود. مصرف مداوم متانول آزاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون به فرمالدئید تجزیه می‌شود که یک ماده سرطان‌زا و نوروتوکسین شناخته‌شده در بدن است. با این حال، سازمان استاندارد غذا در انگستان اظهار می‌کند که حتی کودکانی که آسپارتام زیادی مصرف می‌کنند، باز هم به حداکثر میزان مصرف متانول نمی‌رسند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که از آنجایی که خودن میوه و سبزیجات برای بهبود سلامت مفید است، دریافت متانول از این منابع، اولویت مهمی برای تحقیقات نیست.

چه محصولاتی حاوی آسپارتام هستند؟

هروقت محصولی دارای برچسب “بدون قند” است، معمولا به‌جای قند، حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. با اینکه تمام محصولات بدون قند، آسپارتام ندارند، اما آسپارتام همچنان یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌هاست و به‌طور گسترده در بسیاری از کالاهای بسته‌بندی‌شده وجود دارد. برخی از محصولات حاوی آسپارتام عبارتند از:

نوشابه رژیمی

بستنی‌های بدون قند

آب‌میوه‌های کم کالری

آدامس

ماست

آب‌نبات‌های بدون قند

استفاده از شیرین‌کننده‌های دیگر می‌تواند به شما در کاهش مصرف آسپارتام کمک کند. با این حال اگر می‌خواهید مصرف آسپارتام را کاملا به صفر برسانید، باید برای اطمینان روی برچسب کالاهای بسته‌بندی‌شده دنبال آن بگردید.

عوارض جانبی آسپارتام

با استناد به انجمن سرطان آمریکا، آسپارتام تقریبا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. پس مقدار کمی از آن هم برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌ها کافی است. میزان دریافت روزانه قابل‌قبول (ADI) توصیه‌شده توسط FDA و EFSA عبارتند از:

FDA: 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

EFSA: 40 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

یک قوطی نوشابه رژیمی تقریبا حاوی 185 میلی‌گرم آسپارتام است. یک فرد 150 پوندی (68 کیلوگرمی) باید 18 قوطی نوشابه رژیمی بخورد تا از میزان دریافت روزانه قابل‌قبول FDA تجاوز کند. این میزان برای EFSA، 15 قوطی است. با این حال افرادی که مبتلا به فنیل‌کتونوری هستند، نباید آسپارتام مصرف کنند. همچنین افرادی که برای درمان اسکیزوفرنی دارو مصرف می‌کنند هم باید از مصرف آسپارتام اجتناب کنند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 77
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی و درد ارتودنسی دندان، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد.

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید... انواع روش های کاشت دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از: تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

بیشتربخوانید... طول درمان ارتودنسی

انواع مال اکلوژن

شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع: مجله دندانپزشکی zhaleimplant



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 71
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه از مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

جراحی ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است.

به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

سایر مقالات مهم.... مدت زمان ارتودنسی چقدر است



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

از مهم ترین دلایلی که می توان برای دندان های کج که نیاز به لمینت کردن دارند ، پیدا کرد، این است که:

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

  • فک کودکان کوچک است و کمبود فضا وجود دارد و به دلیل وجود همین فضای کم سبب می شود که دندان ها از مسیر اصلی خود منحرف شوند و در جای مناسب خودشان رشد ننمایند.
  • وجود برخی عادات نامطلوب و نامناسب مانند مکیدن انگشت در سنسن کودکی که سبب می گردند دندان های کودکان کج شوند.
  • استفاده ی بیش از اندازه از پستانک و یا شیشه ی شیر در کودکان نیز می تواند سبب کج شدن دندان هایشان شود.
  • بسیاری از کودکان نیز با استفاده از زبانشان تماس بیش از حدی را با دندان های در حال رشد خود می گیرند که همین مورد نیز می تواند کج شدن دندان ها را در پی داشته باشد.
  • تغذیه ی نامناسب و یا تغذیه ای که ضعیف می باشد موجب می شود تا دندان های کودکان رشدشان ضعیف شده و پوسیدگی دندان در آن ها ظاهر شود و در نتیجه دندان هایشان کج در بیاید.

بیشتربخوانید... مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟

برخورد ضربه ای خاص به صورت که می تواند موجب شود که دندان ها حرکت کرده و در نهایت کج شوند.

وجود امری به نام ژنتیک و وراثت نیز بسیار زیاد می باشد که لازم است بدانید اگر یکی از والدین شما دارای دندان های کج می باشد احتمال این که شما هم دندان های کج داشته باشید بسیار زیاد است.

مورد دیگر این است که در زمان کودکی اگر مراقبت درستی از دندان ها نشود، امکان کج شدن آن ها بعدا نیز میسر می گردد.

 این موارد تمامی می توانند عاملی باشند برای این که دندان های شما یا کج دربیایند و یا کج بشوند. برخی از آن ها را می توان با پیشگیری حل نمود اما برخی مانند عوامل ژنتیکی را باید درمان کرد.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودنتیست



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 83
نویسنده : mozhgan

با این وجود که تبلیغات گسترده ای برای لمینت دندان ارزان انجام می شود ولی باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل 4 میلیون تومان هزینه بر می دارد. در ادامه با مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودکتر همراه باشید.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان یکی از روش های نوین دندان پزشکی است که می تواند مشکلات زیادی را که از لحاظ ظاهری برای دندان اتفاق می‌افتد حل کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی برای زیباتر شدن لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می گذارد.قیمت لمینت دندان ارزان نیست و نسبت به مرکز دندانپزشکی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند قیمتش متفاوت باشد.

انواع لمینت دندان

 لمینت دندان انواع مختلفی دارد و بسته به نوع  آن روی دندان گذاشته می شود. لمینت دندان دارای دو نوع می باشد که عبارتند از:

  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیت

در واقع لمینت دندان یک ورقه پوسته نازکی است که با استفاده از مواد خاصی برای دندان فرد طراحی می شود. لمینت می تواند بسته به سلیقه فرد رنگ های مختلفی داشته باشد و همچنین فرد می تواند اندازه و طول مورد نظری که نیاز دارد را انتخاب کند. لمینت دندان در کنار زیبایی که به صورت و لبخند می دهد، برای درمان هم استفاده می شود.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی و کامپوزیت

آیا لمینت می تواند دندان ها را از بین ببرد؟

پاسخ این سوال که اکثر افراد با آن مواجه می شوند این است که مسلماً اگر متخصص دندانپزشک شما در کنار تخصص دندانپزشکی، تخصص مربوط به زیبایی دندان را هم داشته باشد و همچنین دارای تجربه کافی باشد به هیچ وجه دندان های طبیعی شما آسیب نمی بیند. اما اگر غیر از این باشد و دندانپزشک شما تازه کار بوده و همچنین تخصص زیبایی دندان را نداشته باشد به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهد چون این کار بسیار حساس بوده و اگر به درستی انجام نشود باعث آسیب زدن به دندان اصلی می شود.

آیا لمینت دندان ارزان است؟

با اینکه اکثر مکان هایی که کار زمینه دندان را انجام می‌دهند و جدیداً تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده اند، بیشتر تبلیغ شان بر این اساس است که لمینت دندان ارزان انجام می دهند، اما باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل تا ۳ میلیون تومان هزینه بر می دارد.

طول عمر و شکستگی لمینت 

لمینت دندان طول عمر مخصوص به خود را دارد و دائمی نیست اما اگر به درستی استفاده شود می توان طول عمر آن را بالا برد مواردی که باید برای مراقبت از لمینت دندان استفاده کرده عبارات است از:

  • خود داری از جویدن و گاز زدن غذاهای سفت و سخت مانند ته دیگ های خشک و یخ
  • خود داری از خوردن مایعات و غذاهای رنگی
  • خود داری از خوردن مایعات خیلی سرد و خیلی گرم
  • خود داری از کشیدن سیگار
  • استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان

سایرمقالات مهم... ارتودنسی و جراحی فک



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 106
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان چگونه انجام میشود؟ صاف کردن و مرتب کردن دندان های نامرتب، روندی ساده و آسان نیست. هر بیمار با براکت های ارتودنسی حداقل چند روز اول درد را تجربه کرده است. قرص های مسکن، غذاهای نرم و موم های دندانی بهترین دوستان شما هستند.

بیشتربخوانید... لمینت بدون تراش دندان

قدم اول برای بیمار تازه درمان شده ارتودنسی…

  • استفاده از مسکن

این قرص های مسکن را تنها زمانی که ضروری است مصرف کنید و هرگز بیش از 10 روز از این قرص ها استفاده نکنید!

  • غذاهای سرد و نرم  
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبنده اجتناب کنید
  • از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید
  • لثه ها را با مسواک نرم ماساژ دهید
  • خودتان را سرگرم کنید
  • از متخصص ارتودنسی خود درباره سایر درمان ها سوال کنید

قدم دوم درباره سیم، بند و براکت های تیز که منجر به آسیب می شوند

پیدا کردن محل آسیب _ اگر جراحتی به دهان شما وارد شده و مطمئن نیستید که جراحت کجاست، انگشت و یا زبان خود را در داخل دهان خود قرار داده و حرکت دهید تا منطقه آسیب را پیدا کنید. شما باید یک ناحیه درد یا تورم احساس کنید. متوجه شوید که کدام یک از براکت ها، سیم، بند و یا …. باعث جراحت شده است.

پوشاندن فلز با موم ارتودنسی – شما می توانید موم ارتودنسی را از داروخانه ها و یا از مطب متخصص ارتودنسی خود دریافت کنید. دست هایتان را بشویید و تکه کوچکی از موم را برداشته و با دست به آن فرم دهید تا نرم شود و به شکل دایره ای درآید. موم گرد را روی محل فلز مورد آزار (براکت و یا سیم) فشار دهید. سپس با انگشت یا زبان خود آن را صاف کنید. این راه حل برای براکت ها و سیم های تیز و یا قلاب تیز براکت ها درمان مناسبی است.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در ایران

هنگام غذا خوردن می توانید موم را بردارید. در صورتی که موم را قورت دادید نگران نباشید چرا که به شما آسیبی نمی زند.  

سیم یا قلاب تیز را به موقعیت راحت تر خم کنید – این راه حل را تنها با سیم های نازک و انعطاف پذیری که گونه ها و لثه هایتان را اذیت می کنند امتحان کنید. به این طریق که با استفاده از انگشت تمیز و یا یک پاک کن سر مداد جدید، سیم را به آرامی به سمت دندان تان خم کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 110
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی ها متحرک

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است. به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... طول مدت درمان ارتودنسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1402
بازدید : 93
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی دندان درمانی است که دندان ها، استخوان ها و بافتهای نگهدارنده اطراف دندانها همچون لثه را نیز درگیر می کند. بنابراین هر دارویی که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم بر این نواحی تأثیر می گذارد قادر است بر روند درمان ارتودنسی نیز تأثیرگذار باشد.

افراد مبتلا به حملات تشنجی یا صرع، بعلت استفاده از داروهای ضد صرع، دچار التهاب و افزایش حجم لثه می شوند که این امر موجب می شود که رعایت بهداشت را به مخاطره اندازد. به این جهت پوسیدگی دندان و التهاب لثه و مشکلات دندانی در افراد مبتلا به حملات تشنجی بیشتر دیده می شود. امروزه با داروهای ضد صرع جدید این پوسیدگی ها و التهاب ها به حداقل خود رسیده و با مراجعه مرتب بیمار به مرکز دندانپزشکی شبانه روزی در تهران، جرمگیری و آموزش بهداشت تأثیرات بسیاری در پیشگیری و درمان التهاب لثه و بروز پوسیدگی در بیماران صرعی دارد.

بیشتربخوانید .... هزینه ارتودنسی 1402 در ایران

در بیمارانی که طی یک ماه دو بار تشنج داشته باشند درمان می بایست تنها به موارد اورژانس محدود شود. در بیمارانی که بیماری صرع آنها کنترل شده باشد می توان درمان را بنا به شرایط خاصی شروع کرد. مواردی که پیش از هر جلسه ارتودنسی بیمار ملزم به رعایت آن ها می باشد:

  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی داروی ضد صرع خود را مصرف نماید.
  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی وعده غذای اصلی خود را میل کرده باشد.
  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی سرحال باشد، در صورت خستگی و بی حوصلگی می توان وقت ارتودنسی را به روز دیگری موکول کرد.
  • نوشیدن مایعات زیاد مانند آب، استفاده از دهان شویه و استفاده صحیح از مسواک به این بیماران توصیه می شود.
  • مصرف نکردن نوشابه، شیرینی، شکلات و مواد چسبنده نیز بهداشت دهان و دندان این افراد را در حد مناسبی قرار می دهد.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت

  • بهتر است این بیماران تعداد جلسات بیشتر با زمان کوتاه تر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند.
  • تغذیه صحیح این بیماران حائز اهمیت است. مصرف شیر و لبنیات به این بیماران توصیه می شود.
  • مصرف نکردن پشت سرهم نوشیدنی ها و موادغذایی سرد و گرم که دمای دهان را ناگهان بالا یا پایین ببرد برای این گروه مجاز نمی باشد.

برای مطالعه پیرامون انواع روش های مدرن دندانپزشکی کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 87
نویسنده : mozhgan

اشعه ایکس که به طور رسمی رادیوگرافی نامیده می شود، تصاویری است که با عبور یک پرتو از بدن و برخورد به یک سنسور در طرف دیگر ایجاد می شود، اشعه ایکس توانایی ایجاد تصاویری را دارد که تفاوت در تراکم بافت هایی را که از آن عبور می کنند، نشان می دهد، سایه های ایجاد شده روی حسگر دیجیتال یا  ارتودنسی فیلم به پزشکان اجازه می دهد اشیا پنهان شده توسط پوست و استخوان را ببینند.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

اشعه ایکس به دلایل زیادی در ارتودنسی ضروری است

اولا، متخصصان ارتودنسی، دندانپزشک نیز هستند؛ اگرچه روی چیز های مختلفی متمرکز هستند، اما در صورت وجود مسئولیت شناسایی آسیب شناسی ها را دارند. این موارد شامل آبسه، تومور و موارد دیگر است که لزوما مستقیما با صاف کردن دندان ارتباط ندارند؛ اگرچه نادر است، این آسیب شناسی ها برای اولین بار توسط متخصصین ارتودنسی شناسایی شده و با ارجاع بیماران برای درمان، می توان جان افراد را نجات داد.

ارتودنتیست ها چگونه از اشعه ایکس دیجیتال استفاده می کنند؟

اشعه ایکس از زمان اختراع در سال 1895 به سرعت مورد استفاده قرار گرفت و فناوری اشعه ایکس پزشکی همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد. تکنیک های اصلی اشعه ایکس آنالوگ، تصاویری را بر روی کاغذ عکاسی تولید می کنند تا متناسب با سطح قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس سیاه می شوند. اکنون، رشته های پزشکی و دندانپزشکی به تدریج به فناوری اشعه ایکس دیجیتال روی می آورند که از ارتودنسی فیلم عکاسی یا کاغذ حساس به اشعه ایکس معمولی استفاده نمی کند، اما از قرص های حساس به اشعه ایکس که به صورت دیجیتال تصاویر تولید می کنند، مانند یک دوربین دیجیتال و انتقال آن تصاویر به رایانه ها استفاده می گردد.

تصویر اشعه ایکس واضح تر است یا اشعه ایکس معمولی؟

اشعه ایکس معمولی و اشعه ایکس دیجیتال در معرض مصنوعات و خطا های مختلفی هستند که گاهی به تصاویر آسیب می رسان؛ با این حال، متخصص ارتودنسی بر این باورند که اشعه ایکس دیجیتالی، تصویری واضح تر و شفاف تر است که تفسیر آن دقیق تر است.

بیشتربخوانید .... سندروم مفصل گیجگاهی

تکنیک های مختلف اشعه ایکس دیجیتال

 روش مستقیم

یک حسگر الکترونیکی فیلم دیجیتال برای ضبط تصاویر در دهان قرار می گیرد.

روش غیرمستقیم

وقتی تصاویر عکاسی سنتی ساخته می شوند، از اسکنر فیلم برای تبدیل اشعه ایکس آنالوگ به اشعه ایکس دیجیتال و مشاهده در رایانه استفاده می شود.

تکنیک دیجیتال نیمه غیر مستقیم

این روش ترکیبی از یک سنسور دیجیتال در دهان با اشعه ایکس آنالوگ اسکن شده و تبدیل شده است.

منبع: orthodentist.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 93
نویسنده : mozhgan

استفاده از ایمپلنت دندان امروزه یک روش معمولی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می رود. ایمپلنت ها در درجه اول برای حمایت از پروتزهای دندانی مانند تاج، برای تعویض یک دندان یا پل هایی برای جایگزینی دهانه دندان و پروتز دندان استفاده می شود. ایمپلنت های مدرن دندانی از تیتانیوم ساخته می شوند زیرا این فلز با بدن و بافت های انسان سازگار است و همچنین قادر به متصل شدن با فک در روند بهبودی است که باعث پایداری ایمپلنت می شود.

بیشتربخوانید... ایمپلنت فوری چیست؟

در نتیجه تحقیقات گسترده در این زمینه، اکنون ایمپلنت دندان روشی ایمن و موثر برای جایگزینی ظاهر و عملکرد دندان های از دست رفته در نظر گرفته شده است. ایمپلنت موجب تثبیت شدن استخوان می شود و عاملی برای جلوگیری از تحلیل رفتن آن می باشد. ارتفاع، عرض و کیفیت استخوان را به خوبی حفظ می کند و مانع تغییر یافتن آن می شود و بالعکس دندان مصنوعی که برخی افراد بجای دندان های از دست رفته شان استفاده می کنند موجب تحلیل رفتن استخوان دهان، مشکل در تغزیه و صحبت افراد می شود

هزینه ایمپلنت دندان

چند عامل مهم وجود دارد که می تواند در هزینه ایمپلنت شما نقش داشته باشد.

  • با توجه به این که جنس قطعات ایمپلنت، تیتانیوم یا تیتانیوم خالص می باشد و برای ساخت آن باید مراحل مختلفی طی شود، هرچه کیفیت و دقت ساخت این قطعات بهتر و بالاتر باشد، در قیمت انواع ایمپلنت دندان تاثیر مستقیم می گذارد.
  • از طرفی دیگر انجام جراحی ایمپلنت دندان به زمان و بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی نیاز دارد تا کار را به نحو احسنت و درست انجام دهد و هزینه هر دندان پزشک با دیگری متناسب با میزان کار متفاوت می باشد.
  • به دندان پزشکی منطقه ای که برای ایمپلنت دندان مراجعه می کنید، در هزینه کاشت ایمپلنت تاثیر دارد زیرا ممکن است دندان پزشک برای پرداخت اجاره بها، نرخ بالاتری را برای خود در نظر بگیرد.
  • اگر دندان پزشک، ایمپلنت دندان را از طریق تهیه کنندگانی که قیمت بالاتری دارند خریداری کنند، ممکن است هزینه بیشتری را در پایان کار خرج کنید.
  • کاری که دندان پزشک شما قبل از قرار دادن implant باید انجام دهند هم در هزینه نهایی تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ابتدا نیاز به کشیدن دندان داشته باشید، باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

منبع: orthoblog.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 95
نویسنده : mozhgan

لمینت را باید پوسته نازکی دانست که به عنوان پوشش دندان برای زیبایی در رنگ مختلفی ارائه شده و نسبت به هر فرد طراحی خاصی دارد. برای لمینت باید به سراغ بهترین متخصص ترمیم و زیبایی رفته و راهنمایی کاملی دریافت کرد تا در صورت نیاز به انجام آن پرداخت. لمینت  دندان عیب های دندان را می پوشاند و به این ترتیب کمک شایانی به افزایش زیبایی افراد کرده و اعتماد به نفس آنان را ارتقا خواهد بخشید. برخی از دندانپزشکان لمینت دندان اقساطی انجام می دهند تا بیماران راحت تر بتوانند از عهده هزینه های آن بربیایند. در واقع این پوسته به منظور تغییر رنگ، اندازه، طول، شکل و بهبود ظاهری دندان به سطح جلویی دندان ها اتصال پیدا خواهد کرد. البته نباید انتظار دوام فوق العاده داشت، زیرا لمینت عمدتا ظریف بوده و باید در نگهداری آن مراقبت کاملی داشت. زیرا سهل انگاری موجب خواهد شد تا شکسته شده یا از ببین برود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک و تقلبی

چه تفاوتی بین لمینت دندان و کامپوزیت وجود دارد؟

دوام لمینت بیشتر از کامپوزیت است. در کامپوزیت دندان پزشک هیچ قالب گیری نداشته و روی دندان فرم دهی انجام می‌گیرد. اما در لمینت باید قالب گیری صورت گیرد. کامپوزیت نسبت به لمینت رنگ پذیری بیشتر و بهتری دارد. در بحث قیمت، لمینت دندان قیمت بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد. لمینت نسبت به کامپوزیت زیبایی بیشتری دارد. درخشانی لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است. دوام و عمر لمینت بیشتر از کامپوزیت دندان است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یک دندان

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

همچون عمر یک لمینت، قیمت آن نیز به موارد مختلفی بستگی دارد. عواملی که روی قیمت بستگی دارد باید به تعداد دندان، منطقه شهری، تعرفه دندانپزشکی، نوع موادی که استفاده می‌شود و برخی دیگر اشاره کرد. شایان ذکر است برخی پزشکان به صورت اقساطی هزینه لمینت را حساب می کنند. بنابراین بسته به هر پزشک متخصص، باید ماهانه مبلغ مشخصی پرداخت کرد و پیش پرداخت معینی هم داشت. به طور کلی هزینه لمینت به مواردی که گفته شده بستگی دارد و باید طبق مواردی که بیان شد، از لمینت مراقبت کاملی به عمل آورد. گذشته از آن، لمینت اگرچه به عنوان یک روش زیبایی دندان استفاده می شود، مزایای بسیاری هم دارد. همانطور که گفته شد، لمینت موجب زیبایی بیشتر، دوام بالا و عمر طولانی‌تر دندان خواهد شد. اما اگر به مواردی که گفته شد، توجه نگردد قطعا لمینت چندان نمی‌تواند برای شما جالب باشد.

منبع: orthodoctor.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 120
نویسنده : mozhgan

به طور کلی 3 روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی وجود دارد که هر 3 مورد در ادامه توضیح داده شده اند.

 1. استفاده از محصولات سفید کننده بدون نسخه

این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • نوارهای سفیدکننده
  • خمیردندان های سفید کننده
  • و قلم های سفید کننده

تهیه این محصولات بسیار آسان است زیر آن ها را می توانید از داروخانه ها و حتی فروشگاه ها خریداری کنید اما میزان سفید کردن دندان پس ارتودنسی با آن ها جزئی است زیرا غلظت مواد سفید کننده موجود در آن ها کمتر از بلیچینگ در مطب است.

بیشتربخوانید... ایمپلنت فوری دندان

 2. استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های سفید کننده دندان را می توانید از مطب متخصص ارتودنسی خود تهیه کنید و در خانه استفاده کنید. این کیت ها حاوی قالب ها یا تری های مخصوص دندان شما هستند که در داخلشان ژل سفید کننده قرار میگیرد. به طور مشابه درصد مواد سفید کننده در این کیت ها نیز پایین است و با اینکه میزان سفید شدن دندان ها پس از ارتودنسی با این کیت ها نسبتا خوب است اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست.

 3. بلیچینگ تخصصی دندان ها در مطب

در حالی که محصولات بدون نسخه و کیت های خانگی سفیدکنندگی دندان به راحتی در دسترس هستند، اما اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید فرآیند بلیچینگ در مطب را امتحان کنید. سفید کردن دندان پس از ارتودنسی در مطب دندانپزشک موثرترین، کوتاه ترین و ایمن ترین روش برای بهبود رنگ دندان است و با یک بار جلسه می توانید تا ماه ها یا حتی بیش از 1 سال دندان های سفیدی داشته باشید. معمولا پس از بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی دندانپزشکان بلیچینگ در خانه را برای نتایج بهتر و طولانی مدت تر توصیه می کنند

بیشتربخوانید.... قیمت ایمپلنت در سال 1402

آیا سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی توسط متخصص انجام می شود؟

برخی متخصصان ارتودنسی به جز خدمات ارتودنسی دندان ممکن است خدماتی مانند بلیچینگ دندان نیز انجام دهند. از متخصص خود بپرسید آیا پس از اتمام دوره درمان بلیچینگ دندان انجام می دهد یا خیر. اگر هم انجام نمی دهد باید به یک دندانپزشک واجد شرایط مراجعه کنید و حتی الامکان برای اولین بار به جای بلیچینگ دندان در خانه، بلیچینگ داخل مطب را امتحان کنید تا با روند آشنا شده و به شیوه ای ایمن اینکار را انجام دهید.

آیا دقیقا پس از اتمام ارتودنسی باید دندان ها را سفید کرد؟

خیلی ها تصور می کنند که بلافاصله پس از برداشتن بریس ها و اتمام ارتودنسی فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها آغاز می شود. اما این تصور اشتباه است و سفید کردن دندان ها مدت ها بعد از اتمام درمان انجام می شود.

چه مدت پس از ارتودنسی، می توان بلیچینگ دندان انجام داد؟

از زمانی که بریس ها برداشته می شود ممکن است در اغلب افراد کمی حساسیت دندان ها تجربه شود. بسته به وضعیت شخص ممکن است بین 1 تا 6 ماه طول بکشد تا دندان های افراد برای بلیچینگ بعد از ارتودنسی آماده شود. بنابراین اغلب متخصصان توصیه می کنند با هر نوع روش ارتودنسی، بهتر است که فرآیند سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی را به 4 تا 6 ماه پس از اتمام درمان موکول کرد.

منبع: https://www.orthoblog.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 92
نویسنده : mozhgan

بریس های لینگوال همان اجزای سازنده بریس های معمولی هستند، اما در پشت دندان های شما، روی زبان – یا در سمت زبان – قرار دارند. از آنجا که آنها پشت دندانهای شما هستند ، تقریباً قابل مشاهده نیستند.

آیا شما کاندید مناسبی برای ارتدونسی پشت دندان هستید؟

تنها راه برای اطمینان از صحیح بودن بریس های لینگوال، مشاوره با متخصص ارتودنسی دندان  است. به طور کلی، مهاربندهای زبانی می توانند همان نوع تراز بندی بریس های معمولی (باکال) را اصلاح کنند.طبق ننایج بدست آمده از بررسی هایی که در ۲۰۱۶ بدست آمده، نتایج تحقیق نشان داد که بریس های زبانی به اهداف درمانی که بیماران و پزشکان در نظر گرفته بودند، دست یافته است. اما بریس های زبانی برای همه مناسب نیستند؛ به عنوان مثال، بیماران با اوربایت بسیار عمیق، ممکن است با بیرون آمدن بیشتر براکت ها با مشکل روبرو شوند.

هزینه مهاربندها یا بریس های زبانی نسبت به گزینه های دیگر در هنگام ارتدونسی پشت دندان

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک چیست؟

هزینه بریس های شما بسته به موارد زیر متفاوت خواهد بود :

  • طول دوره درمان
  • شما کجا زندگی می کنید
  • پوشش بیمه شما (اگر بیمه دارید)
  • کدام نوع دستگاه را انتخاب می کنید.

متخصص ارتودنسی شما درباره هزینه ها و برنامه های پرداخت با شما صحبت خواهد کرد.هزینه ها ممکن است در مورد ارتودنسی لینگوال بیشتر باشد، تا حدی به دلیل اینکه روند استفاده از آنها ظریف است و کمی بیشتر از بریس های معمولی وقت گیر است. مهاربندهای زبانه ای نیز می توانند برای هر بیمار سفارشی شوند که می تواند هزینه بالاتری را به همراه داشته باشد.

بیشتربخوانید.... انواع ارتودنسی ثابت

آیا بریس های زبانی از سایر بریس ها در هنگام  ارتدونسی پشت دند ان راحت ترند؟

مهم نیست که شما چه نوع بریس هایی را انتخاب می کنید، با شروع حرکت دندان ها کمی ناراحتی خواهید داشت. اکثر مردم این درد را به عنوان یک درد مبهم احساس می کنند و به طور کلی با داروهای بدون نسخه می توان این درد را تسکین داد. شما احتمالاً می خواهید غذاهای نرم مانند ماست، برنج و تخم مرغ آب پز نرم بخورید تا زمانی که درد فروکش کند.در صورت تماس براکت ها با بافت های نرم داخل دهان، بریس ها می توانند باعث درد شوند. با استفاده از بریس های زبانی، زبان به دلیل قرارگیری براکت ها، محل شایع درد است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 99
نویسنده : mozhgan

فراموش نکنیم که مسواک زدن تنها بخشی از اصول رعایت بهداشت دهان و دندان است. افرادی که ارتودنسی دندان می کنند برای اینکه بتوانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را در طول درمان رعایت کنند باید علاوه بر مسواک زدن توجه ویژه ای به موارد زیر داشته باشند:

  • نخ دندان کشیدن
  • رعایت رژیم غذایی و تغذیه در ارتودنسی
  • عمل به توصیه های متخصص ارتودنسی
  • اعمال به موقع وکس یا موم ارتودنسی

در ادامه ابتدا نحوه مسواک زدن در ارتودنسی را توضیح خواهیم داد و سپس به صورت خلاصه سایر موارد لیست شده را نیز توضیح می دهیم.

بیشتربخوانید.... ایمپلنت دیجیتال دندان

نحوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی چگونه است؟

بسته به انواع براکت ارتودنسی یا دستگاه مورد استفاده برای صاف کردن دندان های شما از چه نوعی است یا چه اتصالاتی دارد نحوه تمیز کردن و مسواک زدن می تواند کمی متفاوت باشد.

مسواک زدن در ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایجترین روش صاف کردن دندان ها و رفع نامنظمی آن ها است. در این روش بریس ها به سطح جلو یا پشت دندان ها متصل می شود. هر بریس از 2 جزء اصلی براکت و سیم ارتودنسی تشکیل شده است. کسانی که ارتودنسی ثابت دارند باید به جز تمیز کردن تمام سطوح دندان ها بریس (شامل براکت و سیم) را نیز تمیز کنند. اتفاقا به خاطر موقعیت بریس ها ابتدا باید آن ها تمیز شوند و سپس دندان ها تمیز شوند. برای مسواک زدن در ارتودنسی ثابت مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن بریس ارتودنسی ثابت

مسواک را برداید و بالا، پایین و سطح جلوی براکت ها را مسواک بزنید. می توانید ابتدا بالای بریس را تمیز کنید. برای این کار از یک سمت بریس (مثلا از سمت راست) شروع کرده و به صورت دورانی به سمت چپ بریس را مسواک بزنید. سپس زیر بریس و در نهایت جلوی آن را مسواک بزنید. دقت کنید که برای هر سمت 30 ثانیه باید وقت صرف کنید.

تمیز کردن سطوح دندان ها

پس از آنکه بریس را تمیز کردید نوبت به دندان ها میرسد. برای اینکار ابتدا سطح قدامی دندان ها تا زیر خط لثه را به آرامی مسواک بزنید. دقت کنید که برای تمیز کردن و مسواک زدن در ارتودنسی نباید به هیچ عنوان با فشار اقدام کرد. وارد کردن فشار زیاد به مسواک باعث التهاب لثه، خونریزی یا درد می شود. بعد از اتمام تمیز کردن خط لثه و سطوح قدامی دندان ها در هر فک، سطوح جونده را به آرامی و از یک سمت به سمت دیگر به صورت دورانی مسواک بزنید. در نهایت پشت دندان ها را نیز مسواک بزنید.

مسواک زدن در ارتودنسی متحرک

برخلاف ارتودنسی ثابت که از ابتدا تا انتهای دوره درمان بریس ها به سطح دندان شما متصل هستند، در ارتودنسی متحرک از پلاک های شفاف و نامرئی استفاده می شود و هر زمان که بخواهیم چیزی بخوریم آن را در میاوریم. این یعنی نحوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی متحرک با ارتودنسی ثابت فرق می کند. زیرا در ارتودنسی متحرک دیگر دندان و قالب شفاف ارتودنسی را همزمان مسواک نمیزنیم بلکه به صورت جداگانه اینکار را انجام می دهیم. پس از هر بار خوردن مواد غذایی یا آشامیدن مایعات رنگدانه دار، دهان خود را با آب بشویید و به فاصله 15 دقیقه تا نیم ساعت پس از آن دندان ها را مطابق همیشه مسواک بزنید. قالب ارتودنسی متحرک را نیز آب بکشید. قالب ها را به صورت روزانه تمیز کنید و به صورت هفتگی نیز در محلول های شوینده حاوی مواد آنتی باکتریال قرار دهید تا تمیز شوند. 

منبع: https://www.orthodentist.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 27 شهريور 1402
بازدید : 97
نویسنده : mozhgan

کسانی که درمان ارتودنسی با براکت سرامیکی را تجربه می کنند خوب می دانند که این سیستم ارتودنسی چقدر زیبا، موثر و صد البته چالش برانگیز است. افراد با بریس سرامیکی معمولا از لبخند خود راضی هستند چون در دستگاه ارتودنسی نامرئی دارند و کسی متوجه درمان آن ها نمی شود. اما مراقبت از این دستگاه های نامرئی کار هر کسی نیست و نسبتا دشوار است. زیرا براکت ها و سیم ارتودنسی سرامیکی معمولا زود دچار تغییر رنگ می شوند و احتمال شکسته شدنشان وجود دارد.  بنابراین مراقبت از آن ها باید بیشتر از سایر دستگاه ها باشد.

6 اصل مراقبت از ارتودنسی سرامیکی که بهتر است بدانید

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید

در حالت عادی و زمانی که هیچ دستگاه ارتودنسی ندارید باید روزانه دست کم 2 بار دندان  های خود را مسواک بزنید اما دقت کنید که اگر درمان ارتودنسی ثابت با براکت سرامیکی را تجربه می کنید باید بعد از هر وعده غذایی یا خوردن و نوشیدن هر چیزی مسواک بزنید.

نخ دندان بکشید و از دهانشویه ها استفاده کنید

برای مراقبت از ارتودنسی سرامیکی تنها مسواک زدن کافی نیست. در حقیقت مسواک زدن تنها بخشی از پروسه تمیز کردن دندان ها را شامل می شود و مکمل این کار نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها است.

سیگار کشیدن را به طور کامل متوقف کنید

سیگار کشیدن به دلایل زیادی برای سلامتی شما مضر است و علاوه بر این، سیگار کشیدن با ارتودنسی سرامیکی باعث می شود بریس های سرامیکی، الاستیک های رنگی و دندان های شما دارای لکه های زرد شوند.

بیشتربخوانید... قالب‌ گیری ارتودنسی

از خوردن بعضی مواد غذایی خودداری کنید

مواد غذایی که رنگدانه های قوی و ماندگاری دارند می توانند باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ در سطح دندان ها و حتی براکت های شما شوند.

همزمان با ارتودنسی سرامیکی از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید!

خمیر دندان های سفید کننده برای داشتن لبخندی زیبا و درخشان تر همیشه به افراد توصیه میشوند اما در خصوص اصول مراقبت از ارتودنسی سرامیکی چنین چیزی درست نیست. نه تنها در خصوص ارتودنسی با براکت سرامیکی، که حتی در ارتودنسی با براکت دیمون و معمولی نیز این اصل صادق است. شما نباید از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید.

همیشه سر وقت به مطب متخصص مراجعه کنید

مهم ترین چیزی که در همه روش های ارتودنسی دندان باید به آن توجه کرد، مراجعه منظم به مطب متخصص ارتودنسی دندان است.

منبع: دندانپزشکی ارتودکتر



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 26 شهريور 1402
بازدید : 98
نویسنده : mozhgan

لمینت دندان یا ونیر پرسلن، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود. جنس لمینت از مواد هم رنگ دندان است که برای اصلاح فرم، بد رنگی، شکل، طول دندان و یا بستن فاصله ی بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی هایی دندانی استفاده می شود. لمینت به صورت لایه های نازکی روی سطح دندان قرار می گیرد و ایراد های دندان را می پوشاند.

چه افرادی می توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

تمامی افرادی که نیازمند ترمیم و اصلاح نقص های ظاهری خود هستند، می توانند دندان های خود را لمینت کنند. اما به دلیل اینکه امروزه روش های ترمیمی و زیبایی بسیاری وجود دارند، باید در انتخاب روش درمانی مد نظر خود با دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی مشورت داشته باشید تا ایشان بهترین گزینه را در اختیار شما قرار دهند.

مزایای لمینت دندان

با توجه به کاربرد های بسیار لمینت دندان، در ادامه به بررسی جنبه های مثبت این روش درمانی می پردازیم:

لمینت دندان زیبایی و درخشندگی بی نظیری را برای دندان ها به ارمغان می آورد و با ایجاد یک لبخند جذاب، سبب افزایش اعتماد به نفس می گردد.

لمینت دندان به خوبی می تواند عیوب ظاهری دندان را اصلاح نماید.

مقاومت بسیار بالایی در برابر رنگ پذیری دارد.

نصب لمینت دندان در زمان بسیار کوتاه انجام می گیرد.

اگر دندانپزشک تخصص و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد و بیمار به درستی به توصیه های دندانزپشک خود عمل کند، لمینت می تواند تا بیش از 10 سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

کاشت لمینت دندان دوره نقاهتی ندارد و بیمار قادر است تا سریعا نتیجه درمانی خود را مشاهده کند.

این روش درمانی را می توان به طور همزمان با دیگر روش های درمانی مورد نیاز بیمار مانند ایمپلنت، ارتودنسی و غیره انجام داد.

بیمار قادر است تا رنگی مشابه با دندان های طبیعی خود را انتخاب کند.

بیشتربخوانید... ونیر کامپوزیت چیست

مزایای لمینت بدون تراش

در این روش مینای دندان تراشیده نمی شود. به همین منظور این روش کاملا غیرتهاجمی است و آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود و بیمار قادر است تا در زمان دلخواه خود، لمینت را از روی دندان های خود بردارد.

به دلیل عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان، حساسیتی برای دندان ها ایجاد نمی شود.

استحکام بسیار بالایی دارد.

نتیجه درمان در این روش، برای بیمار مورد پسند تر می باشد.

منبع: مجله سلامتی بیمارستان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 26 شهريور 1402
بازدید : 106
نویسنده : mozhgan

بلیچینگ دندان ساده ترین، سریع ترین و نسبتا ارزانترین روش سفید کردن دندان ها است که به روش های مختلفی انجام داده می شود. طی چند سال گذشته، بر تعداد افرادی که با کمک بلیچینگ دندان، به یک طرح لبخند سفید و درخشان دست پیدا می کنند رو به افزایش است و برای بسیاری نیز جای سوال است که انجام انواع روش های بلیچینگ چقدر هزینه در بر دارد. در این محتوا با جزئیات هزینه بلیچینگ دندان در سال 1402 آشنا خوهید شد.

میانگین هزینه بلیچینگ دندان در سال 1402

همانطور که می دانید بلیچینگ دندان به روش های مختلف انجام داده می شود اما دو نوع بلیچینگ خانگی و بلیچینگ در مطب رایج ترین و پر طرفدارترین روش های سفید کردن دندان هستند. با در نظر گرفتن قیمت بلیچینگ دندان با هر دو روش می توان انتظار داشت که هزینه این درمان در سال 1402 چیزی بین 1.5 تا 2.5 میلیون تومان باشد. که البته ممکن است از 1 میلیون تومان هم شروع شود.

قیمت بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک در سال 1402 چقدر است؟

به طور میانگین هزینه سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک به روش بلیچینگ بین 1.300.000 تا 2.500.00  متعییر است. بلیچینگ در مطب دندانپزشک ایمن ترین و موثرترین روش سفید کردن دندان ها است. طی این پروسه، از ژل های سفید کننده حاوی کارباماید پراکسید و یا هیدورزن پراکسید استفاده می شود. پس از تمیز کردن دندان ها، دهان و لثه ها محافظت می شوند و سپس ژل سفید کننده به سطح جلویی دندان ها متصل می شود. دندانپزشک سپس با کمک نور و گرما یا لیزر ژل سفید کننده دندان را فعال کرده و به این صورت ژل باعث سفید شدن دندان ها می شود.

بیشتربخوانید... تغذیه در طول ارتودنسی

قیمت سفید کردن دندان ها در منزل چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان در منزل به مراتب کمتر از هزینه آن در مطب دندانپزشک است. در این روش بسته به نوع مواد مورد استفاده، هزینه ممکن است بین 1 تا 1.5 میلیون تومان متغییر باشد. در روش بلیچینگ دندان در منزل، از همان موادی که در مطب برای سفید کردن استفاده می‌شود بهره می برند. اما درصد و غلظت مواد سفید کننده در آن ها بسیار کمتر است. به عنوان مثال اگر درصد هیدروژن پراکسید در مطب بین 35 تا 40 درصد است در روش بلیچینگ خانگی درصد و غلظتش بیشتر از 3 تا 6 درصد نیست. هزینه بلیچینگ دندان در خانه البته می تواند حتی بیشتر یا کمتر از چیزی که عنوان کردیم باشد. به عنوان مثال برخی از شرکت های تولید کننده کیت های بلیچینگ به خاطر وارداتی بودنشان هزینه بالایی دارند.

منبع: دندانپزشکی ژاله ایمپلنت



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1402
بازدید : 147
نویسنده : mozhgan

برای رشد مناسب و قرارگیری دندان‌ های دائمی در جای خود، نگهداری از دندان‌ های شیری ضروری است. دندان‌ های آسیاب شیری جزء دندان‌ هایی هستند که از همه دیرتر می‌ افتند. آنها تا رسیدن کودک به سن 12 سالگی با دندان‌ های دائمی جایگزین نمی‌ شوند. به طور کلی هر فرد دارای 20 دندان شیری است که به مرور زمان با دندان‌ های دائمی جایگزین می‌ شوند. در صورت عدم نگهداری درست از دندان‌ های شیری ممکن است عوارض متعددی مانند دندان درد و آسیب دیدن دندان‌ های دائمی را در پی داشته باشد.

بیشتربخوانید... کامپوزیت دندان چیست

پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان ممکن است خطرات زیادی مانند: دندان درد، عفونت و ... را به همراه داشته باشد. از طرفی به دلیل سن کم کودکان گاهی برای درمان و ترمیم دندان شیری نیاز به بی‌هوشی عمومی کودک است که خود آن نیز خطراتی دارد. در صورت پوسیدگی شدید دندان آسیاب شیری کودک و کشیدن آن، الگوی رشد دندان دائمی جایگزین از بین می‌ رود. پس از کشیدن دندان شیری امکان کاهش فضا جهت رشد دندان‌ های دائمی نیز وجود دارد. به همین دلیل دندان‌ های دائمی در جای اصلی خود رشد نمی‌ کنند. یکی از شایع‌ ترین و معمول‌ ترین عارضه‌ ها پس از کشیدن دندان در کودکان، دردهای شدید است. البته در صورت انجام مراقبت‌ هایی پس از کشیدن دندان اضافی، این درد تا حد بسیار زیادی کاهش می‌ یابد و از بروز عفونت جلوگیری می‌ شود. گاها برای برطرف شدن آسیب دیدگی و جلوگیری از بروز مشکلات و خطرات احتمالی، کشیدن دندان خراب باید در اولین فرصت انجام شود.

ترمیم دندان های شیری یا کشیدن آن؟

گاها با چالش‌ هایی در مورد درمان و ترمیم دندان شیری پوسیده مواجه می‌ شویم. بیشتر والدین به دلیل موقتی بودن دندان‌ های شیری فکر می‌ کنند کشیدن آن ‌ها در زمان پوسیدگی به راحتی امکان پذیر است. مهم‌ ترین نکته این است که آیا دندان شیری پوسیده، احتیاج به ترمیم دارد و یا باید کشیده شود. همانطور که اشاره شد، وجود این دندان‌ ها برای حفظ فضای کافی جهت رشد دندان‌ های دائمی مهم است. 20 دندان شیری کودک به مرور زمان باید با 20 دندان دائمی جایگزین شود. به این ترتیب اگر قبل از رشد دندان‌ های دائمی، دندان‌ های شیری از بین بروند؛ دندان‌ های مجاور از محل خود منحرف و به سمت فضای خالی هدایت می‌ شوند.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1402
بازدید : 100
نویسنده : mozhgan

لمینت دندان خرگوشی نه تنها از لحاظ زیبایی روی دندان شما تاثیر خواهد گذاشت بلکه از لحاظ درمانی هم کمک شایانی به شما خواهد کرد. برای اینکه تشخیص داده شود آیا برای مشکل دندان خرگوشی، روش لمینت برای شما مناسب است یا نه، باید با دندانپزشک ترمیمی خوب مشورت کنید.

بیشتربخوانید... اهمیت تغذیه در زمان ارتودنسی

چه زمانی دندان خرگوشی نیاز به اصلاح دارد؟

زمانی که فردی دندان های فک پایینی اش سر جای خود قرار داشته باشد ولی دندان های فک بالایی اش جلوتر و رو به جلو حرکت کرده باشد و یا در کنار اینکه روبه جلو هستند، بزرگ هم باشند، گفته می‌شود این افراد دندان خرگوشی هستند و باید برای برگرداندن ها به سرجای خود روی آن ها اصلاحاتی صورت گیرد.

روش های درمان دندان خرگوشی برای اصلاح رو به جلو بودن دندان ها روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • ارتودنسی
  • انواع لمینت دندان
  • کامپوزیت دندان
  • جراحی و …

همانطور که در بالا اشاره شد  یکی از روش‌هایی که که می‌توان برای اصلاح دندانهای رو به جلو یا دندان های خرگوشی انجام داد، لمینت دندان خرگوشی است. لمینت دندان خرگوشی نه ‌تنها باعث درمان رو به جلو بودن دندان های جلویی در فک بالا می شود بلکه می ‌تواند زیبایی منحصر به فردی را برای چهره فرد ایجاد کند.

بیشتربخوانید... دارو در درمان ارتودنسی

کارایی لمینت برای دندان خرگوشی

همانطور که در مطلب بالا هم اشاره شد لمینت دندان خرگوشی یکی از روش های ترمیم عارضه جلو بودن دندان است. برای اینکه تشخیص داده شود آیا برای مشکل دندان خرگوشی، روش لمینت دندان خرگوشی مناسب است یا خیر، باید مشورت های لازم را با دندانپزشک انجام داد.لمینت برای این نوع دندان ها در دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت انجام می شود که انتخاب نوع آن توسط دندانپزشک مشخص می شود.

مراحل درمان با لمینت

اینکه لمینت روش مناسبی برای برطرف کردن عارضه دندان خرگوشی است یا خیر، بسته به شدت جلو آمدن دندان در فک بالایی و موارد دیگری دارد که توسط متخصص دندانپزشکی مشخص می شود. اگر توسط دندانپزشک مشخص شد که لمینت برای درمان دندان خرگوشی شما مناسب است، ابتدا باید از از دندان اسکن دیجیتال تهیه شود و پس از آن دندانپزشک با مشاهده اسکن دندان، طول درمان را بسته به انتخابی که لمینت سرامیکی یا از نوع کامپوزیت باشد، شروع به درمان می کند.نکته قابل توجه لمینت برای دندان از نوع خرگوشی این است که باید مقداری از دندان تراشیده شود و از هم جدا شود تا بتوان لمینت را جاسازی کرد و روی دندان چسباند.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402
بازدید : 112
نویسنده : mozhgan

فراموش نکنیم که مسواک زدن تنها بخشی از اصول رعایت بهداشت دهان و دندان است. افرادی که ارتودنسی دندان می کنند برای اینکه بتوانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را در طول درمان رعایت کنند باید علاوه بر مسواک زدن توجه ویژه ای به موارد زیر داشته باشند:

نحوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

مسواک زدن در ارتودنسی ثابت

کسانی که ارتودنسی ثابت دارند باید به جز تمیز کردن تمام سطوح دندان ها بریس را نیز تمیز کنند. اتفاقا به خاطر موقعیت بریس ها ابتدا باید آن ها تمیز شوند و سپس دندان ها تمیز شوند.

مسواک زدن در ارتودنسی متحرک

پس از هر بار خوردن مواد غذایی یا آشامیدن مایعات رنگدانه دار، دهان خود را با آب بشویید و به فاصله 15 دقیقه تا نیم ساعت پس از آن دندان ها را مطابق همیشه مسواک بزنید. قالب ارتودنسی متحرک را نیز آب بکشید.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

پس از اینکه دندان ها و بریس را مسواک زدید نوبت به کشیدن نخ دندان می رسد. برای اینکار شما به یک فلاس تریدر نیاز دارید. حدود 40 تا 50 سانتی متر نخ دندان جدا کنید و با کمک فلاس تریدر بین هر بین دندان ها را با دقت یک بار به سمت چپ و بار دیگر به سمت چپ نخ دندان بکشید. برای تمام دندان ها اینکار را به آرامی و بدون اعمال فشار انجام دهید.

رعایت تغذیه در ارتودنسی

با اجتناب از نوشیدن غذاهای زیر و جایگزین کردن غذاهای نرم و سالم می تواند بهداشت دهان و دندان در طول درمان را به خوبی حفظ کرد:

  • پاپ کرن
  • کوکی ها و شیرین جات
  • میوه خشک
  • آب نبات
  • پیتزا با پنیر زیاد
  • جویدن مواد سفت و سخت
  • نوشیدنی های رنگدانه دار

عمل به توصیه های متخصص ارتودنسی

شما هیچگاه یک دوره درمان ارتودنسی خوب را پشت سر نخواهید گذاشت مگر اینکه به تمام توصیه های بهترین متخصص ارتودنسی در تهران خود عمل کنید.

بیشتربخوانید... زخم دهان چیست

اعمال به موقع وکس ارتودنسی

گاهی اوقات بخشی از بریس دچار آسیب می شود و ممکن است به بافت های نرم داخل دهان شما آسیب بزند. به عنوان مثال ممکن است سیم ارتودنسی شکسته شود یا اتصالات آن وارد زبان یا لثه شما شود. در چنین شرایطی اعمال موم ارتودنسی می تواند مانع از آسیب بیشتر به بافت می شود.

منبع:  orthoblog.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402
بازدید : 94
نویسنده : mozhgan

افرادی که به اتمام مراحل ارتودنسی نزدیک می شوند هیجان زیادی دارند. زیرا بعد از ماه ها تحمل دستگاهی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک اکنون دندان هایشان صاف شده و با اعتماد به نفس بالایی منتظر لذت بردن از لبخند جدید خود هستند. اما پیش از آنکه لبخند این افراد کامل، بی نقص و زیباتر شود، باید تغییر رنگ دندان های خود به دلیل وجود براکت ها و اجزای مختلف بریس  را برطرف کنند. 

علت تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی چیست؟

اگر ماه ها یا سال ها است که از بریس استفاده می کنید ، ممکن است متوجه شوید که قسمت هایی از دندان های شما رنگ روشن تری نسبت به بخش های دیگر دارند. به عبارتی جایی که براکت نصب بوده رنگ روشن تر و سفیدتری نسبت به بخش های دیگر دندان دارد.  این موضوع به این دلیل است که براکت هایی که روی دندان های شما چسبیده اند ، مینای دندان را از قرار گرفتن در معرض تمام مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف کرده اید محافظت می کند اما سایر بخش های دندانی در معرض مواد غذایی و تغییر رنگ است.  این  موضوع باعث می شود که دندان های اغلب افرادی که ارتودنسی کرده اند از نظر رنگ و ظاهر یکدست نباشند و کثیف به نظر برسند. حتی ممکن است جای براکت ها طوری به نظر برسد که دندان لک شده است.

بیشتربخوانید.... ژل ارتودنسی چیست؟

آشنایی با مهمترین روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

استفاده از محصولات سفید کننده بدون نسخه

نوارهای سفیدکننده خمیردندان های سفید کننده و قلم های سفید کننده

استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های سفید کننده دندان را می توانید از مطب متخصص ارتودنسی خوب خود تهیه کنید و در خانه استفاده کنید. این کیت ها حاوی قالب ها یا تری های مخصوص دندان شما هستند که در داخلشان ژل سفید کننده قرار میگیرد. به طور مشابه درصد مواد سفید کننده در این کیت ها نیز پایین است و با اینکه میزان سفید شدن دندان ها پس از ارتودنسی با این کیت ها نسبتا خوب است اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست.

بلیچینگ تخصصی دندان ها در مطب

در حالی که محصولات بدون نسخه و کیت های خانگی سفیدکنندگی دندان به راحتی در دسترس هستند، اما اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید فرآیند بلیچینگ در مطب را امتحان کنید.

منبع: orthodentist.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402
بازدید : 107
نویسنده : mozhgan

دیاستما یا فاصله بین دندان ها در بعضی موارد متغیر است و ممکن است یا بسیار کوچک باشد یا فاصله به اندازه ای باشد که قابل مشاهده باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی قبل و بعد

علل دیاستما

اندازه‌ی دندان‌ها در رابطه با استخوان فک

اگر دندان‌های فرد نسبت به اندازه‌ی استخوان فک او خیلی کوچک باشد، ممکن است شکاف‌هایی بین دندان‌هایش ایجاد شود.

دندان‌های افتاده یا کوچکتر از اندازه‌ی معمول

اگر بعضی از دندان‌ها افتاده یا کوچکتر از دندان‌های دیگر باشند، ممکن است دیاستما ایجاد شود.

فرنوم لب بزرگ

فرنوم لب بافتی است که از داخل لب بالایی تا لثه‌ی بالای دندان‌های جلویی فک بالا امتداد دارد. اگر این بافت به خصوص بزرگ باشد، می‌تواند باعث ایجاد شکاف بین این دندان‌ها شود.

بیماری لثه

در افراد مبتلا به بیماری لثه، التهاب به استخوانِ نگهدارنده‌ی دندان آسیب می‌رساند. در نهایت، ممکن است دندان‌ها شل شده و شکاف‌هایی ظاهر شود.

رفلکس بلع اشتباه

وقتی رفلکس بلع به درستی اتفاق می‌افتد، زبان به سقف دهان فشار می‌آورد. در عوض ممکن است فردی هنگام بلعیدن زبان خود را به دندان‌های جلویی فشار دهد. با گذشت زمان، این فشار مکرر به دندان‌های جلو آنها را به جلو رانده و باعث ایجاد شکاف می‌شود.

عادات

مکیدن شست دست، مکیدن لب، فشار دادن زبان و عادت‌های مشابه می‌توانند دندان‌های جلویی را تحت فشار قرار داده و آنها را به جلو سوق دهند. این کار می‌تواند منجر به دیاستما شود.

افتادن دندان‌های شیری

کودکان در صورت ریزش دندان‌های شیری ممکن است دچار دیاستمای موقتی شوند.

علائم

تنها نشانه‌ی دیاستما، فاصله‌ی قابل مشاهده بین دندان‌ها است.

درمان

درمان دیاستما ممکن است الزامی نباشد – بخصوص اگر شکاف ناشی از عدم تطابق اندازه‌ی دندان‌ها و استخوان فک باشد، یا اگر در اثر افتادن دندان‌های شیری به وجود آمده باشد. اگر درمان از نظر پزشکی الزامی نباشد، اما فرد به دلایل زیبایی بخواهد فاصله‌ی بین دندان‌هایش را کم کند، یک دندانپزشک می‌تواند در تعیین بهترین روش کمک کند.

بیشتربخوانید... قالب‌ گیری ارتودنسی

گزینه‌های درمان عبارتند از:

  • بریس‌ها
  • روکش‌های ونیر یا باندینگ (روکش های تمام سرامیک)
  • ایمپلنت‌های دندانی یا بریج
  • عمل جراحی
  • درمان بیماری لثه

پیشگیری

  • دو بار مسواک زدن دندان‌ها در روز
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم و پاکسازی دندان‌ها
  • اجتناب از مکیدن انگشت شست دست و کمک به کودکان در ترک این عادت
  • اصلاح رفلکس‌های بلع نامناسب

منبع: orthodoctor.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1402
بازدید : 108
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی یا کامپوزیت کدام بهتر است؟ جهت آشنایی بیشتر با مجله چل آوا تا انتها همراه باشید.

برای اکثر مشکلات دندانی معمولا یک راه حل وجود دارد و در بعضی موارد دو مورد وجود دارد، اگر به دنبال راهی برای صاف کردن دندان های خود هستید، احتمالا تحقیقات خود را انجام داده اید و متوجه شده اید که می توانید از  ارتودنسی یا کامپوزیت برای دستیابی به لبخندی به زیبایی تراز شده استفاده کنید؛ با این حال، هر دو این کار را به روش های بسیار متفاوتی انجام می دهند. اگر دندان های کوچک یا بد شل دارید، این لزوما به این معنی نیست که روکش تنها گزینه شما هستند. پس از انجام درمان ارتودنسی، با استفاده از تکنیک های کانتورینگ و باندینگ می توان دندان های شما را تغییر داد. با استفاده از کامپوزیت به رنگ دندان، دندانپزشک شما قادر خواهد بود بی نظمی های جزئی را برای یک نتیجه طبیعی و زیبا با دقت تغییر شکل دهد.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان پوسیده

در انتخاب ارتودنسی و کامپوزیت باید چه نکاتی را در نظر داشت؟

در واقع سه عامل مهم در داشتن لبخندی زیبا تاثیر می گذارد. موقعیت دندان (کج یا صاف بودن)، شکل دندان( کوتاه، بلند، باریک یا نامتوازن)، رنگ دندان( سیاه یا زرد شدن دندان ها)

آیا می توان ارتودنسی و کامپوزیت را با هم انجام داد؟

با توجه به تمایل بیمار برای ظاهر دندان، ممکن است هم ارتودنسی دندان و هم ونیر کامپوزیت برای وی قابل انجام باشد؛ در اغلب موارد بیمار لازم است ابتدا درمان ارتودنسی را کامل کرده و سپس ونیر کامپوزیت را انجام دهد. این امر موجب می شود تا ساختار دندان های بیشتری حفظ شود و در نتیجه دندان های کمتری نیاز به کامپوزیت داشته باشند. در صورتی که در گذشته ونیر کامپوزیت انجام داده اید، هنوز هم می توانید با انتخاب الاینر شفاف طرح لبخند خود را اصلاح کنید؛ زیرا بریس های نامرئی در مقایسه با بریس های سنتی، فشار کمتری به دندان ها وارد می کنند.

کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی؟

 برای تعیین اینکه کدامیک از روش‌ های ارتودنسی یا کامپوزیت برای شما مناسب است، ابتدا باید به متخصص مراجعه کنید. ایشان می‌تواند با بررسی وضعیت دندانی شما بهترین گزینه را معرفی کند. همان طور که تا به اینجا بیان شده است، بریس‌های دندانی مورد استفاده در ارتودنسی باعث حرکت تدریجی دندان ‌ها در طول زمان خواهند شد. آن‌ ها به رفع ناهنجاری ‌های دندانی و انواع ناهنجاری‌ های مربوط به جفت شدن دندان‌ها روی یکدیگر کمک می‌کنند. در مقابل کامپوزیت مختص هر مشتری ساخته شده و طوری طراحی شده‌اند که روی سطح دندان قرار گرفته و ظاهری زیبا به دندان دهند و به ردیف شدن دندان‌ها کمک کنند.

نقش ارتودنسی بر زیبایی چهره

ارتودنسی به دلیل نداشتن عوارض در میان بیمارانی که مشکلات فکی دارند بسیار پر طرفدار است، درمان ارتودنسی به طور معمول با دو هدف انجام می‌شود که عبارت اند از: ردیف کردن دندان ها در فک بالا و پایین و قرار گرفتن آنها روی هم جابه جا کردم و حرکت دندان ها به تدریج بدن این که آسیبی به آنها وارد شود. همچنین مرتب کردن دندان علاوه بر زیبایی، جویدن غذا را نیز راحت تر می کنند و رعایت بهداشت آنها نیز آسان تر است. مورد دیگر اینکه دندان ها کمتر دچار پوسیدگی، خونریزی و عوارض دیگر می شود. 

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1402
بازدید : 109
نویسنده : mozhgan

به دلیل آناتومی استخوان‌بندی، مقدار استخوان فک بالا و استخوان فک پایین با یکدیگر متفاوت است. افرادی که دندان‌های موجود در فک بالا را ازدست‌ داده‌اند و مقدار استخوان کافی در محل دندان آسیای بزرگ یا استخوان فک بالا جهت قرارگیری ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد نیازمند جراحی سینوس لیفت می‌باشند. از دست دادن دندان‌ها باعث از دست دادن استخوان نیز می‌شود، هنگامی‌ که شخصی در بلند مدت دندان خود را ازدست ‌داده باشد، استخوان نیز در آن قسمت شروع به تحلیل رفتن می‌کند و حجم برای قرار دادن ایمپلنت کافی نمی ‌باشد. استخوان ممکن است به دلیل تحلیل لثه نیز تحلیل برود. سینوس‌های فک بالا نیز ممکن است بسیار به ریج استخوان بالا نزدیک باشند و فک بالا جهت قرار گرفتن ایمپلنت مناسب نباشد. اندازه و شکل سینوس در هر شخصی متفاوت است وسینوس می‌تواند با افزایش سن بزرگ‌ تر شود.  در ادامه با مجله ژاله ایمپلنت همراه باشید.

بیشتربخوانید... استفاده از دارو در درمان ارتودنسی

در جراحی سینوس لیفت با ایجاد حفره ای روی ریج استخوانی، جراح به غشای سینوس دسترسی پیدا میکند و به آرامی آن را بالا داده و پودر استخوان در محل قرار میدهد. به گذشت زمان، پودر استخوان با استخوان طبیعی بیمار جایگزین شده و آماده قرار دادن ایمپلنت میباشد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

خیلی از کسانی که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند نگران درد بعد از ایمپلنت هستند. در حین عمل ایمپلنت، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند و بنابراین در حین انجام کار شما دردی را حس نمی کنید. اما بعد از عمل ، احتمالا کمی درد خواهید داشت و درد ان تقریبا مشابه درد بعد از کشیدن دندان است، اما اینکه این درد چقدر طول می‌کشد و چقدر شدت دارد، بسته به هر فردی متفاوت است. در ضمن راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها این درد را برطرف کرد یا به حداقل رساند. میزان دردی که بعد از کاشت ایمپلنت احساس می‌کنید به این بستگی دارد که وسعت جراحی چقدر بوده و اینکه چه تعداد ایمپلنت دندان انجام داده‌ اید. هرچه فرایند عمل طولانی‌ تر باشد و ایمپلنت‌های بیشتری انجام داده باشید، درد بعد از جراحی هم بیشتر خواهد بود.

بیشتربخوانید... انواع روش های بلیچینگ دندان

و اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز درد دارید؟

نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد و میزان و طول این درد برای هر فردی متفاوت است. با این حال، معمولاً افراد حداکثر تا ۱۰ روز بعد از جراحی این درد را احساس می‌کنند. در این مدت برایتان مسکن‌هایی تجویز می‌شود تا دردتان را تسکین دهد.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 11 شهريور 1402
بازدید : 91
نویسنده : mozhgan

اغلب مردم جامعه به یکی از انواع ارتودنسی نیازمند هستند و فقط تعداد کمی خوش شانس هستند و با دندان های زیبا و منظم متولد می شوند .

دکتر متخصص ارتودنسی پس از بررسی مشکل دندانی خاص شما در اولین ملاقات به شما خواهد گفت که کدامیک از انواع ارتودنسی برای شما مناسب است. تا انتها با ارتودکتر بهترین مجله دندانپزشکی همراه باشید.

آیا درمان با انواع ارتودنسی محدودیت سنی دارد ؟

درمان ارتودنسی تنها به یک پایه فک قوی و لثه های سالم نیاز دارد و اگر شما از هر دوی اینها برخوردار هستید می توانید نامزد خوبی برای درمان ارتودنسی باشید . برای اصلاح مشکل خاص دندان های شما متخصص ارتودنسی تان از دو دسته اصلی ارتودنسی ثابت  و متحرک کمک می گیرد .

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی کودکان

ارتودنسی ثابت با براکت های سنتی

براکت های سنتی ارتودنسی از جنس استنلس استیل درجه بالا و در وزن و ساختار سبک  ساخته شده اند و اتصال آنها به وسیله یک سیم است . ارتودنتیست شما این براکت ها را به دندان تان می چسباند و به وسیله نیروهای ارتودنسی که به آن وارد می آورد دندان های شما را وادار به حرکت به سوی  موقعیت جدید  می کند .

ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی

این براکت ها نیز از نوع سنتی هستند اما جنس آنها از سرامیک شفاف و روشن ساخته شده است . متقاضی اصلی  براکت ها ی شفاف بزرگسالان هستند زیرا کمتر از سایر براکت ها دیده می شوند و تنها رنگ سیم آنها از نزدیک نمایان است .

ارتودنسی دیمون

این نوع از انواع ارتودنسی دارای مزایای  زیر می باشد  : در ارتودنسی دیمون تنظیمات  به طور خودکار صورت می گیرد . در ارتونسی دیمون از مکانیزیم  کشویی  به جای کش استفاده می شود . در این ارتودنسی تمیز کاری دندان ها آسانتر است . در ارتودنسی دیمون بیمار به ویزیت کمتر نیاز دارد زیرا تنظیمات به طور خودکار صورت می گیرد . ولی درمان با روش دیمون دارای هزینه بالاتری می باشد و با توجه به مزایای به نسبت کم آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتودنسی زبانی (لینگوال) یا داخل دندانی

در این ارتودنسی براکت ها و سیم ها در قسمت داخلی دندان کار گذاشته می شوند . تنظیمات در این ارتودنسی دشوار تر و دوره درمان طولانی تر است .

ارتودنسی نامرئی دندان و متحرک

این ارتودنسی از پلاستیک شفاف ساخته شده است و قابل جابجایی توسط خود شما می باشد . این پلاستیک های شفاف هردو هفته یک بار نیاز به تعویض دارد و متخصص ارتودنسی شما هربار یک قدم شما را به مرتب شدن دندان هایتان نزدیک تر می کند . همچنین از این نوع ارتودنسی متحرک پس ازاتمام کار ارتودنسی ثابت هم استفاده می شود .

ارتودنسی فانکشنال

درمان فانکشنال نیز یک نوع ارتودنسی متحرک است که برای  کودکان استفاده می شود . این درمان در کودکان دارای مشکلات فکی جهت اصلاح مشکلات قبل از سن بلوغ توصیه می شود. درمان هدایت رشد یا فانکشنال نوجوانان را از مشکلات شدیدتر آینده آسوده می کند .

ببینید: عکس ارتودنسی دندان قبل و بعد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 11 شهريور 1402
بازدید : 91
نویسنده : mozhgan

درمان‌های دندانی گوناگونی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان یا حفظ و ترمیم دندان ‌های شیری وجود دارد که در ادامه این مقاله از مجله دندانپزشکی ارتودنتیست بعضی از پرکاربردترین آنها را بررسی می‌کنیم.

جرم‌گیری و معاینه مرتب دندان‌ها

کودکان نیز مانند بزرگسالان باید برای ویزیت و جرم‌گیری هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. این معاینه‌های منظم که از سن یک سالگی شروع می‌شود به دلیل رشد سریع دندان‌ها بسیار مهم است. دندانپزشک اطفال باید بر روند رشد نظارت داشته باشد و جرم‌گیری را به‌طور مرتب انجام دهد تا از بروز پوسیدگی جلوگیری شود و مشکلاتی که نیاز به درمان ارتودنسی یا دیگر مداخله‌ها دارد به موقع تشخیص داده شود و به این ترتیب از درمان‌های پرهزینه و گسترده در آینده جلوگیری شود.

بیشتربخوانید... ژل ارتودنسی دندان

فیشور سیلانت دندان کودکان

 فیشور سیلانت یا شیارپوشی از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. سیلانت ماده‌ای پلاستیکی است که معمولاً روی سطوح جویدن دندان‌های عقبی که نسبت به پوسیدگی مستعدترند، زده می‌شود. فیشور سیلانت با دور نگه داشتن جرم یا پلاک و باکتری از این سطوح از آنها محافظت می‌کند.

فلورایددرمانی

فلوراید در مینای دندان اعمال می‌شود تا آن را سخت‌تر کند و مقاومت آن در برابر پوسیدگی را افزایش دهد. اگر چه مقدار کمی فلوراید در خمیر دندان و آب آشامیدنی وجود دارد، غلظت بالاتری از آن در درمانگاه توسط متخصص روی دندان کودک به کار برده می‌شود تا حداکثر محافظت انجام شود.

باندینگ

لب‌پر شدگی‌ها و شکستگی‌های جزیی دندان‌های پیشین که در دوران کودکی بسیار شایع است به خوبی با مواد همرنگ دندان ترمیم می‌شود. رزین‌های تهیه شده از پلاستیک و شیشه روی دندان‌های شیری و دائمی به کار برده می‌شود که تا دوران جوانی و کامل شدن رشد صورت روی دندان باقی می‌ماند.

درمان ریشه کانال کودکان

درمان ریشه کانال عملی جراحی است که در آن مغز (پالپ) ملتهب دندان که به دلیل اهمال در درمان پوسیدگی آسیب‌دیده است برداشته می‌شود. باکتری باید از اتاق مغز دندان خارج شود تا از ایجاد آبسه یا عفونت جلوگیری شود.

فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده وسیله‌ای است که به صورت سفارشی توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی از فلز یا آکریلیک ساخته می‌شود. فضا نگهدارنده‌ها یا متحرک هستند یا با سیمان ثابت می‌شوند و وظیفه دارند فضای بین دو یا چند دندان شیری را برای رویش دندان دائمی حفظ کنند.

ارتودنسی

اکثر اختلال‌های فکی ـ دندانی (مال اکلوژن) تا سن 7 سالگی مشخص می‌شود. ارتودنسی پیشگیرانه کودکان در این زمان به رشد صحیح دندان و یا فک کمک می‌کند و ضرورت درمان‌های آتی را کاهش می‌دهد یا حذف می‌کند. مشکلات ارتودنسی کودکان بسیاری وجود دارد که قابل درمان زودهنگام است و به همین دلیل متخصص مجرب باید کودک را در دوران رشد به طور مرتب معاینه کند.

بیشتر بخوانید.... هزینه ارتودنسی در سال 1402



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 11 شهريور 1402
بازدید : 98
نویسنده : mozhgan

دندان درد یکی از آزاردهنده ترین دردهاست. برای درمان دندان درد باید ابتدا ریشه ی درد را بیابید و سپس بهترین درمان را برای درد، ورم و یا دیگر مشکلات دندان مشخص کنید. برای درمان خانگی دندان درد گزینه های متعددی وجود دارد که می تواند درد دندان را برای مدتی تسکین بخشد. اما اگر این درد بیشتر از یک یا دو روز ادامه داشته باشد، باید به یک دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان مراجعه کنید. دندانپزشک علت دندان دردتان را تشخیص می دهد و آن را درمان می کند. در ادامه با مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ همراه باشید.

درمان خانگی دندان درد

در صورتی که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، می توانید از درمان خانگی دندان درد استفاده کنید. خوشبختانه این مواد به راحتی در خانه هر شخصی پیدا می شود.

۱) میخک ۲)  آب گرم و نمک ۳) یخ یا کمپرس آب سرد ۴) هیدروژن پراکسید ۵)  روغن نعناء

سایر مقالات: ارتودنسی رنگین کمانی

درمان های پزشکی دندان درد

مراجعه به موقع به دندانپزشک

در صورتی که علت دندان درد پوسیدگی دندان یا عفونت دندان باشد، خود به خود از بین نخواهد رفت به همین دلیل در صورتی که همراه با دندان درد، علائم زیر را مشاهده کردید، درمان خانگی دندان درد را رها کرده و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید

تب و لرز: این می تواند نشان دهنده ی یک عفونت جدی باشد که در این صورت علائم تشدید خواهند شد.

ترشح: در صورت مشاهده ی ترشح یا چرک، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد مداوم که تشدید می شود و با خوردن دارو نیز تسکین نمی یابد. این نشانه ی پوسیدگی دندان است که پس از خوردن هر وعده ی غذایی درناک تر می شود.

درد دندان عقل: بسیاری از افراد مجبورند برای جلوگیری از شلوغی دندان هایشان و عدم وجود فضای کافی در فک، دندان های عقل را بکشند.

پرکردگی دندان

اگر پوسیدگی یا کرم خوردگی در یکی از دندان هایتان وجود دارد که به عصب رسیده و دردناک است، ممکن است برای حفاظت از عصب های پالپ نیاز به پرکردگی دندان داشته باشید.

سایر مقالات: ارتودنسی متحرک قیمت

عصب کشی(روت کانال)

اگر پالپ دندان عفونی شود، بیمار دچار آبسه دندان شده و نیاز به عصب کشی دارد. برای عصب کشی، دندانپزشک درون دندان را خالی می کند تا عفونت را تخلیه کند. از آنجایی که این فرآیند می تواند دردناک باشد، دندان بی حس می شود. خصوصا اگر دندانپزشک بخواهد آبسه دندان را از طریق لثه تخلیه کند، بیمار مجبور است درد بسیاری را تحمل کند. به همین دلیل بی حس کردن دندان ضروری است. گوتا پرکا ماده ای است که برای پر کردن کانال ریشه ی تخلیه شده دندان در علم دندانپزشکی استفاده می شود. گوتا پرکا کاملا بی اثر است و بدن به آن واکنش نشان نمی دهد. 

کشیدن دندان

در برخی موارد، دندان اصلاح شدنی نیست و بهترین راه حل کشیدن آن است. اگر دندان شیری چنین مشکلاتی داشته باشد، تقریبا در تمامی موارد آن را می کشند زیرا در هر صورت دندان اصلی جای آن را خواهد گرفت.

بزرگسالانی که مجبور به کشیدن دندان می شوند، اغلب به وسیله ی بریج دندان ، روکش کامپوزیت دندان یا ایمپلنت، آن را جایگزین می کنند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1402
بازدید : 116
نویسنده : mozhgan

مال اکلوژن به وضعیت جفت شدن غیر طبیعی دندان ها  و فک ها می گویند. مال اکلوژن عمدا ارثی می باشد و از طریق والدین به فرزندان انتقال می یابد. اما نقش محیط هم در ایجاد آن بی تاثیر نیست. مال اکلوژن اگر درمان نشود می تواند باعث باعث بروز مشکلات لثه، پوسیدگی دندان ها و مشکلات در مفصل گیجگاهی فکی بشود. با مجله چل آوا همراه باشید.

نقش توارث در ایجاد مال اکلوژن

شکل و بزرگی و کوچکی فک بالا و پایین، اندازه صورت و اندازه دندان ها  اکثرا به وسیله توارث از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.

نقش محیط در ایجاد مال اکلوژن

عمده ترین علتی که نقش محیطی در ایجاد مال اکلوژن کودکان ایفا می کند  پوسیدگی دندان های شیری و یا از دست دادن پیش از موعد دندان های شیری و یا مکیدن انگشت شست بیشتر از دو سالگی است. نا گفته نماند که اکثر عوامل ایجاد مال اکلوژنی که ناشی از عوامل محیطی است قابل کنترل و پیشگیری توسط دانپزشک کودکان است.

بیشتربخوانید... قیمت هر واحد لمینت

انواع مال اکلوژن کدامند؟

  • ماکلوژن کلاس یک

افرادی که اکلوژن طبیعی دارند  و دندان های آنها به طور نرمال با هم جفت می شوند در دسته بندی کلاس یک قرار می گیرند .

  • مال اکلوژن کلاس دو

در این دسته بندی افرادی قرار می گیرند که دارای فک پایین کوچکی هستند. دندان های پایین آنها خیلی عقب تر قرار گرفته است و یا دچار جلو زدگی فک بالا هستند .

  • مال اکلوژن کلاس سه

افرادی که در این دسته بندی قرار می گیرند دارای فک پایین بزرگ هستند. دندان های فک پایین آنها نسبت به فک بالا جلوتر قرار گرفته است. در این افراد فک بالا عقب تر از حالت طبیعی قرار گرفته است ، این حالت را  کراس بایت می گویند.

اپن بایت چیست ؟

فاصله دندانهای فک بالا با دندان های فک پایین را اپن بایت می گویند.

دیپ بایت چیست ؟

پوشش بیش از اندازه دندان های پایین توسط دندان های فک بالا را دیپ بایت می گویند.

استفاده از ابزار ها برای بهبود مال اکلوژن

 برای این منظور دو نوع دستگاه در نظر گرفته شده است:

چگونگی درمان مال اکلوژن

  • اصلاح جایگاه دندان ها با نصب براکت
  • اصلاح بهم ریختگی دندان ها به وسیله جراحی فک
  • منظم کردن دندان ها پس از جراحی فک
  • جراحی برای کوتاه نمودن فک
  • پایدار کردن استخوان فک با سیم یا قالب

بیشتربخوانید... بیلداپ با کامپوزیت



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1402
بازدید : 100
نویسنده : mozhgan

تداخل روکش دندان با درمان ارتودنسی زمانی صورت می گیرد که بیمار با دندان روکش شده تصمیم به انجام عمل ارتودنسی می کند. با مجله ژاله ایمپلنت همراه باشید.

بیشتربخوانید... ورزش بعد از ارتودنسی

البته امکان دارد که دندان روکش شده شما همان دندانی باشد که در روند کار ارتودنسی باید از دهانتان خارج شود. اگر نه ، این مشکل به دست ارتودنتیست شما حل خواهد شد. با این حساب متخصص ارتودنسی شما کمی به زحمت خواهد افتاد. او باید همه تلاشش را بکند تا در صورت امکان شما بتوانید در آینده هم مجبور به تعویض روکش نشوید و ازهمان روکش قبل از ارتودنسی بهره ببرید. دندان روکش شده ابتدا باید مورد بررسی قرار  بگیرد تا از نظر کیفیت برای تحمل نیروهای ارتودنسی آزمایش شود. همچنین وضعیت: 

  • عصب کشی  
  • پروتز
  • تاج 
  • بیماری های لثه

 نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا پس از شروع درمان، محدودیت هایی با تداخل ارتودنسی و روکش دندان نداشته باشد. تکنیک های خاصی که لازم است برای اتصال براکت به دندان روکش دار به کار برده می شود از این قبیل است :

  • کاربرد بند های ارتودنسی برای این نوع از درمان ارتودنسی
  • نیاز به تراشیدن روکش هایی که در کنار هم قرار گرفته اند
  • تنظیم دقیق زاویه ی براکت ها در صورتی که بین دو دندان با روکش پل زده باشند

بیشتربخوانید... بلیچینگ دندان چیست

ضرورت روکش کردن دندان

روکش دندان می تواند از دندان ضعیف و مستعد به ترک خوردن و شکستن محافظت کند . قدرت دندان شکسته و به شدت فرسوده را  دوباره احیا می کند. یک پل دندانی را در جای خالی به وجود می آورد. دندانی را که تغییر رنگ داده پوشش می دهد. برای پوشش ایمپلنت. برای رسیدن به اهداف زیبایی

مقایسه درمان ارتودنسی با لامینت

فاصله دندانی به وسیله درمان ارتودنسی برای همیشه اصلاح می شود و در درمان ارتودنسی دندان ها در جایگاه اصلی خود می نشینند. در حالی که با ترمیم به وسیله لامینیت ممکن است فاصله دندانی با وارد آمدن ضربه به روکش لامینت شکسته شود و دندان ها دوباره به وضعیت سابق برگردند. در درمان ارتودنسی مینای دندان تراش نمی خورد. در حالی که برای لمینت دندان به تراشیدن مینای دندان نیاز داریم. در اثر تراشیدن مینای دندان ممکن است عصب دندان ها از بین برود. درمان ارتودنسی زمان بر است. در حالی که درمان به وسیله لامینت و یا ترمیم های کامپوزیت ونیر بسیار سریعتر به نتیجه می رسند. پس از درمان ارتودنسی برای بدست آوردن دندان هایی با رنگ زیبا و بدون هیچ خال و لکی شما می توانید از لامینت دندان استفاده کنید.

بیشتربخوانید... مراحل ارتودنسی دیمون



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1402
بازدید : 108
نویسنده : mozhgan

همه ما می دانیم که از دست دادن یک دندان، چقدر ناراحت کننده است. این عارضه علاوه بر مشکلات متعددی که برای سلامت دهان ایجاد می کند، زیبایی ظاهری و طرح لبخند شما را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو پر کردن جای خالی دندان اقدامی مهم و حائز اهمیت است. با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های نوینی جایگزین استفاده از دندان مصنوعی شده است که متداول ترین آنها درمان های بریج و یا ایمپلنت می باشد. این تکنیک ها علاوه بر حفظ زیبایی دندان، جایگزین مناسبی برای رفع مشکلات دندانهای مصنوعی می باشند.

بیشتربخوانید...انواع ارتودنسی کودکان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی ست که در دهان شما درون استخوان فک جایگذاری می شود. این پروتز در واقع از یک پایه تیتانیومی و گاهی زیرکونیا ساخته می شود که به دلیل سازگار بودن جنس آن با محیط دندان، هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند. این پایه فلزی در زیر بافت لثه،  در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا همانند ریشه یک دندان عمل کند. به این ترتیب، روکش دندان ( روکش های تمام سرامیک  و ...) و یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت نگه می دارد. ایمپلنت دندان همانند پیچی است که به کمک سوراخ ایجاد شده با دریل مخصوص، درون استخوان فک قرار می گیرد و پس از گذشت چند ماه به بافت استخوان جوش می خورد. این  پایه فلزی به دلیل خاصیت غیر مغناطیسی و مقاومت بالایی که در برابر اکسیژن، ترکیبات اسیدی و نمک دارد، هنگام قرار گیری درون استخوان فک، به هیچ وجه جسم خارجی و مشکل سازی تلقی نمی شود و کاملا با محیط فک بیمار سازگار است.

مراحل ایمپلنت دندان

انجام معاینات کلی و بررسی سوابق پزشکی، توسط دندانپزشک برای تشخیص روش درمانی صحیح، عکسبرداری رادیولوژی دندان برای بررسی زیر ساخت های فک و دهان از جمله عصب ها، تراکم و حجم استخوان فک انجام برای تعیین محل دقیق کاشت ایمپلنت دندان مشخص شود.

جراح متخصص فک در صورت نیاز برای فراهم کردن قاعده مستحکم برای پشتیبانی مناسب از پایه ایمپلنت دندان، پیوند استخوان فک را انجام می دهد. قالب گیری و ساخت پروتز های دندانی که به روشی حساس و با دقت بسیار انجام می شود.

به یکی از روش های فوق، کاشت ایمپلنت انجام می شود تا پس از بهبود بافت لثه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک که اصطلاحا به آن استئواینتگریشن می گویند، پروتز های دندانی را بر روی پایه ایمپلنت جایگذاری شود. قرار دادن پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت، معاینات دوره ای و مراقبت های پس از اتمام کاشت ایمپلنت دندان

منبع: orthodoctor



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1402
بازدید : 103
نویسنده : mozhgan

داشتن دندان های سالم خواست هر فردی است لذا باید در سلامت و رعایت بهداشت دندان‌ها کوشید و از آنجا که پروسه درمان دندانپزشکی نسبتا گران و هزینه‌بر است بهترین راه، مراقبت و تقویت مینای دندان است تا به دندان درد دچار نشوید و مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد ترمیم دندان پوسیده و… نشوید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی تکه ای

روش‌های درمانی مراقبت از مینای دندان

 ۱. دلایل فرسایش مینای دندان را یاد بگیرید.      

  • نوشیدنی‌های اسیدی      
  • رژیم‌های غذایی حاوی نشاسته و قندها     
  • شرایط پزشکی مانند بیماری ریفلاکس اسید (GERD)، خشکی دهان و..      
  • داروها، از جمله آسپرین و آنتی هیستامین‌ها‌      
  • عوامل مکانیکی مانند ساییدگی، پارگی، اصطکاک، مسواک زدن بیش از حد سخت      

بهداشت ضعیف دهان و دندان

‌ ۲. علائم فرسایش مینای دندان را بشناسید.      

  • دندان‌های شما زرد‌ می‌شوند      
  • حساسیت بیش از حد به دما و غذاهای شیرین و نوشیدنی ها     
  • تراشه‌ها و ترک دندان‌های شما      
  • چاله‌ها یا فرورفتگی‌های سطح دندان‌های شما      
  • لک شدن قابل مشاهده روی سطح دندان‌های شما

بیشتربخوانید... ارتودنسی فلزی چیست

 ۳. با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید.

فلوراید‌ می‌تواند دندان‌ها را در برابر اسید مقاوم کند و حتی ممکن است پوسیدگی زودرس را از بین ببرد. مسواک زدن دندان‌های خود دو بار در روز با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید ممکن است به ترمیم مینای دندان و سفید کردن دندان کمک کند و  یا مانع از بین رفتن بیشتر آن شود.

۴. با دهان‌شویه حاوی فلوراید دهانتان را غرغره کنید.

اگر خمیردندان‌های حاوی فلوراید برایتان خیلی تند هستند،‌ می‌توانید با دهانشویه‌ی فلوراید غرغره کنید. این‌ می‌تواند به ترمیم مینای دندان کمک کند یا از فرسایش بیشتر مینای دندان جلوگیری کند.

۵. از دندانپزشک خود بخواهید درمان حاوی فلوراید را معرفی کند.

موثرترین کاربرد فلوراید توسط دندانپزشک انجام‌ می‌شود، چه به صورت لاکی که روی دندان‌های شما نقاشی شده، چه بصورت یک سینی (تِری) فلوراید. با مراجعه به کلینیک و مشاوره دندانپزشکی، دندانپزشک ممکن است یک ژل فلوراید برای شما تجویز کند که‌ می‌توانید در خانه استفاده کنید. این ژل‌ می‌تواند به محافظت از دندان‌های شما در برابر فرسایش بیشتر مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره کمک کند و همچنین‌ می‌تواند باعث سلامت عمومی دهان شود.

بیشتربخوانید.... اینویزیلاین

 ۶. مواد معدنی دندان‌های خود را به طور طبیعی تجدید کنید.

 ۷. در مورد گزینه‌های ترمیم با دندانپزشک مشورت کنید.

 ۸.تاج‌ها را روی پوسیدگی گسترده‌ی دندان و فرسودگی مینای دندان قرار دهید.

 ۹. ونیرها را روی دندان‌های خود را بچسبانید.

 ۱۰. نواحی فرسوده را با فیلینگ‌ها بازیابی کنید.

 ۱۱. سیلانت‌های دندانی را در نظر بگیرید.

 ۱۲. مراحل ترمیم را به اتمام برسانید.

رفرنس: orthodentist



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1402
بازدید : 104
نویسنده : mozhgan

در پاسخ باید قاطعانه بگم که هر درمانى جایگاه خودش را دارد و بسته به شرایط دندانها است که طرح درمان مناسب انتخاب مى شود. و کلیه روشهاى دندانپزشکى از جمله کامپوزیت ونیر، لمینت دندان چیست، روکش فول سرامیک و غیره بر پایه و اساس مطالعات و تحقیقات فراوان در علم دندانپزشکى وارد شده اند و در تمامى دانشکده هاى دندانپزشکى دنیا تدریس مى شوند و اینکه همکار دندانپزشکى بگوید بهترین درمان لمینت سرامیکی است و یا روش کامپوزیت ونیر را مردود کند را باید به حساب نااگاهى و یا تعصب غیر منطقى وى دانست.

هیچ درمانى خوب مطلق نیست و هر درمانى مزیت و ویژگى خاص خودش را دارد و انچه در اینجا بالاترین اهمیت را دارد انجام درست و تخصصى هر درمان است و انتخاب روش مناسب بر حسب شرایط دهان و دندان بیمار، و هر درمانى اگر غیر اصولى انجام شود عوارضى را بدنبال دارد .

باید بر حسب شرایط بیمار تصمیم بر انتخاب روش درمان گرفته شود و در بعضى موارد روش کامپوزیت دندان بهتر از لمینت دندان است و در بعضى موارد بالعکس .

انچه مهم است عدم تعصب روى یک روش درمان و اگاهى کامل نسبت به تمامى روشهاى درمانى قابل انتخاب و انجام درست و حرفه اى درمان است.

انحناى قوس دندانى در طراحى لبخند به روش کامپوزیت ونیر یا لمینت ، تحت تاثیر قوس فک و استخوانبندى صورت و فرم لب قرار مى گیرد . مثلا در فردى که شکل قوس فک مربعى است با فردى که شکل قوس فک بیضى است متفاوت است.

و یا یکى از فاکتورهاى تعیین کننده دیگر ، انست که انحناى قوس دندانى از خط لب پایین حین لبخند تبعیت کند. هر چند با روشهاى زیبایى مى توان تا حدى این قوس را اصلاح و تغییر داد ولى باید فاکتورهاى تعیین کننده که مربوط به روابط اجزاء صورت است را در نظر گرفت و محدودیت ها را توجه داشت.

جهت آشنایی با ارتودنسی دندان متحرک کلیک کنید.

کامپوزیت ونیر چه میزان تراش لازم دارد؟

این بستگی به میزان نامرتبی و شکل و فرم دندان دارد . در حالت نرمال میزان تراش دندانها در حداقل ممکن و گاها بدون تراش است ولی اگر دندان بیرون زده باشد و یا نیاز به اصلاح فرم داشته باشد ، قاعدتا تراش دندان به میزان مورد نیاز لازم است .

منبع: orthoblog



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1402
بازدید : 143
نویسنده : mozhgan

مراحل ارتودنسی دندان ثابت از اقدامات لازم برای انجام ارتودنسی است که با نهایت دقت و ظرافت برای فرد انجام می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از روش های مطمئن و ایمن برای رفع مشکلات نامرتبی دندان هاست. با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف می توان لبخندی زیبا خلق کرد. با استفاده از دستگاه ارتودنسی می توان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان را اصلاح و درمان کرد. ارتودنسی به روش های مختلف انجام می شود. ارتودنسی دندان ثابت یکی از پرکاربردترین روش ها محسوب می شود.

بیشتربخوانید... ورزش های مجاز و غیرمجاز در طول ارتودنسی

مراحل ارتودنسی دندان ثابت به چه صورت است؟

  • جلسه مشاوره و معاینه دندان ها

جلسه مشاوره نخستین مرحله از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است که در طی مراجعه به مطب انجام می شود.

  • رادیوگرافی از دندان ها

با انجام رادیوگرافی از فک و دندان های فرد عکس گرفته می شود. با استفاده از عکس دندان ها مشکلات به طور واضح تر مشهود شده و درمان به طور دقیق تر طرح ریزی می شود.

  • ارائه آموزش به بیمار در خصوص بهداشت دهان و دندان

 آموزش در خصوص نحوه درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مراحل ارتودنسی دندان ثابت محسوب می شود. با استفاده از این مرحله احتمال بروز پوسیدگی، عفونت و بیماری لثه کاهش می یابد.

  • تمیز کردن دندان ها و ترمیم آن ها قبل از انجام ارتودنسی

پیش از شروع درمان و نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان، ابتدا متخصص ارتودنسی به ترمیم مشکلات دندان ها پرداخته و در صورت وجود پوسیدگی به رفع آن ها اقدام می کند.

نصب و قراردادن بریس و براکت ها روی دندان یکی دیگر از مراحل ارتودنسی دندان ثابت است. در این مرحله تنظیم براکت ها به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. تک تک براکت ها روی هر کدام از دندان ها با چسب چسبانده می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون دندان

  • تنظیم زمان مراجعات منظم برای تنظیم براکت ها

بعد از نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان ها، نیرو و فشار وارده دستگاه ارتودنسی بر دندان ها باید به طور مرتب کنترل و بررسی شود؛ از اینرو جلساتی برای مراجعات منظم تنظیم می شود.

  • برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی ثابت، متخصص بریس ها را از روی دندان ها برمی دارد.

  • استفاده از ریتینر و نگهدارنده

با برداشتن دستگاه ارتودنسی و جرم گیری، برای تثبیت وضعیت درمان و قرارگیری دندان ها در موقعیت جدید از ریتینر استفاده می شود.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1402
بازدید : 146
نویسنده : mozhgan

مهاربندها می توانند به تحولاتی چشمگیر و گاه تغییر در زندگی دست یابند. با این حال، آن ها “درمان سریع” نیستند.  درمان ارتودنسی متداول با بریس های ثابت معمولا 12-18 ماه طول می کشد؛ گاهی بیشتر هم طول می کشد. این شامل صاف کردن دندان های جلو و عقب و اطمینان از صحیح خوردن دندان ها با هم است. برای برخی از افراد، احتمال وجود یک سال یا بیشتر در مهاربندهای چسبنده می تواند، ناامید کننده باشد. به خصوص هنگام مقایسه بریس ها با روش های درمانی ارتودنسی کوتاه مدت (البته مخرب تر) مانند روکش. اگر چه درست است که نتیجه درمان ارتودنسی بسیار مطلوب است؛ اما همیشه جذاب نیست.

بیشتربخوانید... قیمت لمینت دندان 1402

ارتودنسی کوتاه مدت

بریس ها نیز (گویا) سریع تر شده اند و تقاضای فزاینده ای برای درمان های کوتاه مدت ارتودنسی وجود دارد که ادعا می کنند دندان ها در عرض چند ماه صاف می شوند. این وسایل شامل بریس های ثابت به رنگ دندان است. ترازکننده های واضح و بریس های زبانی مقطعی (که در پشت شش یا هشت دندان جلویی متصل می شوند). متأسفانه، بدون شک ارتباط نادرستی با بیماران پیرامون درمان ارتودنسی کوتاه مدت صورت گرفته است و برخی از تبلیغات کاملا گمراه کننده است. بسیاری از این بریس ها سریع تر از بریس های ثابت دندان حرکت نمی کنند. سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می شود؛ نه بریس. آن ها خیلی زودتر کار می کنند؛ زیرا بسیار کمتر کار می کنند.

به جای اینکه دندان های جلو و عقب خود را صاف کنید – و نیش خود را اصلاح کنید – آن ها به راحتی دندان های جلوی شما را تراز می کنند. این لزوما چیز بدی نیست و اگر فقط نگران دندان های جلوی کج یا شلوغ باشید، بریس های کوتاه مدت می توانند انتخاب خوبی باشند.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

ارتودنسی کوتاه مدت (به اصطلاح STO نیز شناخته می شود) نوعی صاف سازی دندان است که فقط بر روی ظاهر و ترازشدن دندانهای جلویی (دندان هایی که هنگام لبخند شخصی نشان داده می شود) تمرکز دارد. این رویکرد هیچ تغییری در چگونگی گاز گرفتن یا جمع شدن دندان های فرد در پشت دهان ندارد. افرادی که به دنبال STO هستند، افرادی هستند که به طور کلی احساس می کنند دندان های گزش و پشت آنها خوب است و فقط می خواهند دندان های جلوی آنها بهتر به نظر برسد.

منبع: بهترین مجله دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com